WP monoshock op Triumph trident hoe werkt dat?

Pepijnwk

MF veteraan
4 jul 2006
2.535
6
Peize
Ik ben sinds kort eigenaar van een Triumph trident 750 uit 1992.

Deze is voorzien van een monoshock achter van het merk White Power. Deze vervangt de originele demper.

Voor mij is zo'n demper nieuw en ik weet niet hoe het precies werkt. Motor was van famililid van mij die aangaf dat hij stond op een stand geschikt voor "circuitachtig" rijden. Nu ben ik dertig kilo zwaarder denk ik en vind de vering veel te stug. Hij klappert een beetje over een klinkerweg met hobbeltjes.

Nu is mijn vraag hoe kan ik deze aanpassen en waar moet ik dan aan draaien?

hierbij wat foto's van zaken die je kunt instellen:

veer zelf:
kfQrzO2.jpg


reservoirtje op afstand:
h6zsfMu.jpg



ring onder op de schokdemper:
Z2UFCOk.jpg


de motor:
5ynBZA2.jpg


natuurlijk kan ik overal aan beginnen te draaien Maar ik hoor graag waar wat voor dient en hoe ik het best te werk kan gaan.

alvast bedankt voor de antwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Als je gaat zitten moet hij een paar cm inzakken. Mocht hij meer zakken dan kan je de twee moeren bovenop aandraaien. Andersom kan natuurlijk ook.
Het losse potje met de slanklemmen heeft volgens mij hetzelfde doel maar met minder bereik, meer voor tussendoor. Als ik dat fout gok is dat geen voorspanning maar ingaande demping.
Als hij klappert is je demping te zwaar. Dat is de wartel onderop. Zo te horen kan je die wel een paar klikjes terug draaien. Als de losse knop niets voor je rijhoogte doet zou ik die ook een paar klikjes terug draaien.

Dan heb je altijd nog de kans dat de veerconstante veel te hoog is. Op de veer staan getallen ergens tussen de 50 en 90. Die zou ik even vergelijken met de waarde op de originele veer.

Mooie fiets trouwens.
 
Laatst bewerkt:
De veervoorspanning stel je in met de wartels en een haaksleutel bovenop. De onderste zal voor de ingaande demping zijn en de stelknop op het losse reservoir voor de uitgaande demping. Ik zou even bij een verings specialist langsgaan, die stellen hem zo voor je in. Ik zou zeker niet de originele teruplaatsen, deze zit er niet voor niets op.
 
Het is niet zo heel moeilijk als je er een beetje in verdiept. Dit linkje kan je alvast op weg helpen maar er zijn betere te vinden.

Zoek de gegevens van je veer op (vast ook wel ergens een standaard setting te vinden) en kijk wat wat is. Speel er een beetje mee. Settings hoef je niet op te schrijven. Die staan al op foto.
 
Kom je er zelf niet uit, dan zou je je licht eens kunnen opsteken bij Rooske in Tynaarlo
:^ spring op dat ding en je bent bij Zweitze nog voor het blok warm is :)


Zover ik de Nederlandse schokdempers (meeste zijn toch "familie" van elkaar) ken zijn de wartels op de veer voor de veervoorspanning, de knop op het potje voor de ingaande demping en de draaiknop onderaan voor de uitgaande demping. Geef daar gerust een flinke draai aan en ga rijden. Dan de andere kant op en weer rijden. Dan weet je wat waar voor dient en hoe dat in de praktijk aanvoelt.

Dan haal je hem er onderuit en brengt 'm naar Rooske voor een service beurtje. Zo te zien is het niet meer de jongste dus een beetje TLC kan geen kwaad. Onderhoud = behoud, dat geldt ook voor schokdempers.


Veel plezier met de Trident. Heb er 25 jaar geleden bij de introductie in NL op gereden. Leuke motor, en aangezien de Triumph voorrijder een soepele pols had aardig aan de tand kunnen voelen *D
 
Dank voor de reacties!! Ik ga eens wat zaken proberen. Naar mijn idee is de voorspanningh wat aan de grote kant. Als ik de motor op de bok zet komt het wiel niet los van de grond.
Mijn theorie is dat de veer zo stuk is dat hij de achterbrug "alvast" naar benedendrukt.

Nu is staat deze motor wat hoo op de poten en wordt er veel geschreven over het verlagen van de motor door de voorpoten door te steken en de achter as wat te verlagen. ( zit opgeloten in een ring in de achterbrug die je om zou kunnen draaien zodat de as hoger zit vanaf de grond.)

wellicht dat deze achterveer zo strak staat om de achterkant wat omhoog te brengen dat weer het hard rijden ten goede komt.

Ik ben echter niet zo'n scheurneus en vind inmiddels comfort belangrijker dan snelheid......


Ik dus denk ik beginnen met te kijken naar de voorspanning.
 
Misschien is de totaallengte van de schokbreker langer als van standaard, of er is zelfs een verhogingsset gemonteerd.
Dat zou ook verklaren waarom je wiel op de grond blijft als ie op de middenbok staat.
Maar een ritje langs een veringsexpert lijkt mij inderdaad de beste manier in deze.
 
Wat mlc zegt. Een onbelaste schokdemper staat altijd op maximale lengte, ongeacht de veervoorspanning. Om te zien of deze langer is dan standaard moet je de lengte vergelijken met de oem demper die je hebt.
 
Ok dat klinkt inderdaad logisch. Dan moet ik hem er eerdaags maar afslopen. Voorspanning is trouwens niet te hoog maar eerder te laag! motor zakt aardig in als ik er op ga zitten hebben we vanmiddag even goed bekeken.

daarnaast is hij nu aan het bokken en loopt hij niet constant op drie cilinders zo lijkt het.... ook de toerenteller doet dan gek! Die maaktr sprongen vooruit en geeft niet aan wat het moet zijn springt zo naar de 10K en 12 K terwijl ik dan ongeveer 5000 toeren rij ongeveer. Ik vermoed de pick up sensor maar ik weet het nog niet . moderne zooi ook allemaal.........
 
Moderne zooi van 25 jaar oud :W
haha inderdaad.
Laatst bij Sammie even koffie gedronken en even de triumph laten zien en meteen het eigenlijke probleem met de vering getackeld....... Bij diep inveren raakt de uitlaat de achterbrug!
Dus wat ik dacxht dat het eindpuntwas was in werkelijkheid de uitylaat die de achterbrug raakte!
Nu heeft de vorige eigenaar de beugels waar de uitlaten aanhangen inderdaad vervangen maar wel door twedehandse! Ik denk dat daar een krom van was! Vanmorgen met gepast geweld deze beugel; weer wat naar buiten gebogenen probleem opgelost!!
nu moet het instellen nog maar nu is waarschijnlijk het gebonk over hier door de straten in de buurt!!
Tja zo blijkt maar weer......goed kijken en zoeken voor je begint te vervangen oid!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan