Wp voorvork. bout onder blijft meedraaien

michael31

Rookie
25 jun 2006
14
0
someren
Hallo allemaal.

Ik heb een wp voorvork in mijn crossmotor yamaha yz 250..
Keerringen zijn vervangen alleen met het in elkaar zetten blijft de onderste inbus bout meedraaien ook al houd je bovenaan alles tegen.. de andere vork zit ie kei vast en is niet eens los geweest met uit elkaar halen.. heb alles weer in elkaar nu..alleen hoor je steeds dat binneste stifje tegen de bovenste kap aan tikken als je de vering indrukt..zou dat aan de bout liggen die niet vastgedraaid is.. hoe werkt dat precies???

Help..

Groetjes michael
 
Als het hetzelfde in elkaar zit als bij mijn VFR750 ’88 dan zit het ongeveer zo.
Het wiel zit met de as vast aan de buitenpoot.
De binnenpoot glijd in de buitenpoot en zit vast aan de bovenste en ondersteplaat van je stuur.
Om te voorkomen dat de binnenstepoot uit de buitenstepoot kan glijden zit er in de binnenste poot een stang met een breed uiteinde. Door dat de binnenste poot een smal uiteinde heeft kan de binnenste poot wel bewegen t.o.v. de stang maar er niet vanaf. De stang zit dan weer met het smalle uiteinde via de door jou genoemde bout vast geschroefd op de bodem van de buitenste poot. Tenminste als deze niet door draait. Het vasthouden van de buitste poot en of binnenste heeft dus geen zin. De moet de stang vasthouden. Dit is alleen lastig. Optie een is (als er nog geen olie in zit) een lange stok (bijvoorbeeld bezemsteel) inde binnenste poot steken en daarmee op het brede uiteinde van de stang drukken. Optie twee is een luchtdruk slag sleutel gebruiken. (werkte voor mij) Deze draait snel en met slagen rond. Door de massatraagheid van de stang krijgt deze niet de kans om mee te draaien.

| |
| |Binnenste poot
| |
| |
|| ||
|| ||
||_||
| | |
| | |Buitenste poot
| | |
HHHHH
^-----bout mede daarboven de stang.
 
Even uit mijn hoofd (dus don't shoot me als ik me vergis). Bij de CBR moet je die onderste bout eerst lossen voordat je de poot uit de motor haalt en verder uit elkaar haalt. De druk van het gewicht van de motor houdt 'm dan op z'n plaats. Als je 'm pas losmaakt als alles al los is, kan ie meedraaien.
 
Wat mij altijd helpt :

Eerst met een slagmoer sleutel (lucht) de imbus niet al te vast slaan.
Daarna met de slagmoersleutel op volle kracht en snelheid los blijven ratelen.
Eventueel de binnenpoot met kracht omhoog trekken tijdens het los draaien.

Komt dan gegarandeerd los.
Vergeet niet de Alu. of koper sluitring te verwijderen. En vervazng deze.
 
Ik trek als het nodug is de vorkpoot erin d.m.v. een sjorband met ratel.
Door de druk van de veer draait hij niet zo makelijk mee.
Ik tik met een hamer tegen de sleutel in plaats van gewoon draaien.
 
Zit er dan geen zeskant onder in de bus in de poot? Als je de veren eruit haalt kan je met een lang verlengstuk en een bout met 2 moeren erop tegen elkaar in vast gedraait, volgens mij gewoon de bus tegenhouden als je de onderste inbus vast wil zetten. Als je kennissen in de metaal hebt kan je ook een lang stuk zeskant lenen en daar de bus mee tegenhouden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan