WR usd voorvork in XT

21 okt 2007
40
0
Raalte
Ik zit eraan te denken om een Yamaha WR450 voorvork in mijn Yamaha XT SM te zetten. Heeft iemand hier ervaring/kennis mee? Bijv. of de lagers van de balhoofdplaten passen? Wat zou ik allemaal moeten aanpassen om de USD voorvorken te plaatsen?

En weet iemand waar ik deze vorken vandaan kan halen? :)

// Leon
 
Ik zit eraan te denken om een Yamaha WR450 voorvork in mijn Yamaha XT SM te zetten. Heeft iemand hier ervaring/kennis mee? Bijv. of de lagers van de balhoofdplaten passen? Wat zou ik allemaal moeten aanpassen om de USD voorvorken te plaatsen?

En weet iemand waar ik deze vorken vandaan kan halen? :)

// Leon

Hier kan je ze kopen.

Niet goedkoop, een buitenpoot kost 605 ex, een binnenpoot 451.
Daar komt de rest dan nog bij.

Ik zou maar eens wat slopers in Germanistan mailen of www.ebay.de in de gaten houden. Of op www.mobile.de een doorlopende zoekopdracht voor een schadefiets plaatsen.
 
okay, ik heb de websites bekeken... was zelf nooit zo'n voorstander van Ebay oid, maar zie dat er best goedkoop onderdelen op staan... nu alleen nog ff uitzoeken wat 'voorvork' in het duits is... :P

Weet iemand wat voor USD voorvork het beste in mijn frame past? rekening houdend met lagers, diameters etc...

alvast bedankt!

// Leon
 
haha... 'vorgabel' vind ie niets op... gewoon 'gabel' wel aardig wat... zit nu op't werk, dus heb niet gek veel tijd om te kijken... zal het vanaaf allemaal eens uitzoeken...

Verder niemand die me meer info kan geven over de lagers/diameters etc.? :/
 
Laatst bewerkt:
FF dit topic her-openen... ik heb ondertussen een WP USD op de kop kunnen tikken... Nu zit ik met het volgende...

Na het demonteren van mijn oude vork, kwam ik erachter dat de diameter van de stuuras niet hetzelfde is... nu is mij verteld dat ik probleemloos de stuurassen kon omwisselen... blijkt in de praktijk tegen te vallen... Waar ik nu aan zit te denken is om er andere lagers in te zetten(van de nieuwe vork zijn redelijk verrot, bovendien passen deze niet in mijn frame).

Nu heb ik alleen geen idee waar ik deze lagers kan bestellen, of hoe ik kan bepalen welke lagers ik nodig heb(wat ik allemaal moet opmeten etc.) Heeft iemand misschien hier ook ervaring mee en wil zijn/haar oplossing met mij delen? :P

Alvast bedankt! :}
 
FF dit topic her-openen... ik heb ondertussen een WP USD op de kop kunnen tikken... Nu zit ik met het volgende...

Na het demonteren van mijn oude vork, kwam ik erachter dat de diameter van de stuuras niet hetzelfde is... nu is mij verteld dat ik probleemloos de stuurassen kon omwisselen... blijkt in de praktijk tegen te vallen... Waar ik nu aan zit te denken is om er andere lagers in te zetten(van de nieuwe vork zijn redelijk verrot, bovendien passen deze niet in mijn frame).

Nu heb ik alleen geen idee waar ik deze lagers kan bestellen, of hoe ik kan bepalen welke lagers ik nodig heb(wat ik allemaal moet opmeten etc.) Heeft iemand misschien hier ook ervaring mee en wil zijn/haar oplossing met mij delen? :P

Alvast bedankt! :}

Diameter van je balhoofd meten (waar je lager in ligt) en de diameter van je t-stuk (stuuras) meten. Dan kan je aan de hand van die maten een lager zoeken... ff bij de dealerd kijken of ze een geschikte lager hebben liggen, anders naar een lagerboer
 
okay, wat is een goede 'lagerboer'? ik kom zelf uit Raalte, en zou niet weten wie er in de buurt lagers verkoopt... of een webshop oid waar ik de nodige lagers zou kunnen bestellen?

Update:
Ik heb de lagers/as opgemeten:

stuuras diam.
boven: 25mm
onder: 30mm

bovenste lager diam.
boven: 43mm
onder: 37mm

Onderste lager diam.
boven: 43mm
onder: 70mm
 
Laatst bewerkt:
okay, wat is een goede 'lagerboer'? ik kom zelf uit Raalte, en zou niet weten wie er in de buurt lagers verkoopt... of een webshop oid waar ik de nodige lagers zou kunnen bestellen?

Update:
Ik heb de lagers/as opgemeten:

stuuras diam.
boven: 25mm
onder: 30mm

bovenste lager diam.
boven: 43mm
onder: 37mm

Onderste lager diam.
boven: 43mm
onder: 70mm
Sorry snap ff niet wat voor maten je er nou allemaal hebt staan...
Je hebt alleen de binnenmaat nodig van je balhoofd (waar je lager in ligt, dat is dus de buitenkant van je lager)
en de diameter van je stuuras/t-stuk. (Dit wordt de binnenmaat van je lager)
Die 2 maten bepalen de lager....
Ik heb zelf zoals ik al zei lagers bij de dealer gehaald...was voor mij het makkelijkst
 
Voor zover ik kan zien heeft mijn stuuras 2 diameters; een voor de bovenste lager, en een bij de onderste lager... Ik heb al contact gehad met een aantal dealers, helaas ben ik vrijdag pas in de gelegenheid om erlangs te gaan... dan weet ik dus meer...
 
Voor zover ik kan zien heeft mijn stuuras 2 diameters; een voor de bovenste lager, en een bij de onderste lager... Ik heb al contact gehad met een aantal dealers, helaas ben ik vrijdag pas in de gelegenheid om erlangs te gaan... dan weet ik dus meer...
Daar heb je helemaal gelijk in. Het onderste gedeelte van je t-stuk is dikker. Maar doel meer op het feit dat je 2 lagers nodig hebt. 1 voor boven en 1 voor beneden.
De buitendiameter van je lager zal hoogstwaarschijnlijk boven en beneden gelijk zijn.
 
hmmm... mss mis ik dan iets... volgens mij is de onderste lager ook groter dan de bovenste... Zoals ik al zei; vrijdag ga ik ff met beide vorken naar de dealer... ik zal hier wel posten wat eruit is gekomen... :)
 
okay, ik ben vandaag even weer verder gegaan met deze vork. Nu blijkt het wiel niet te passen... Mijn wiel past wel in de vork maar de montage van de remklauw gaat over de wielas, en daar heb ik geen ruimte voor... Helaas kan ik deze vork dus niet gebruiken...

Is het mogelijk dat ik een USD voorvork van bijv. een Yamaha WR of een Yamaha YZ kan gebruiken in mijn XT? Dan doel ik dus op de lagers etc. bij de stuuras(hoewel deze volgens mij wel passend te krijgen zijn...) en de montage van het voorwiel(met Yamaha XT naven)
 
Terug
Bovenaan Onderaan