WR450; Rook waar geen rook uit moet komen??

76 VETTE

Die hard MF'er
21 jan 2012
288
0
Brabant
'k Sleutel al jáááren aan mijn cross (2 takt), weg en Pitbikemotoren (4takt), snap de werking dan ook.

Alleen; nu heb ik iets wat ik niet kan volgen; :N
zondag in Ruinen ging mijn Yamaha WR450 steeds slechter lopen; alsof ie gesmoord werd, alsof de luchtfilter dicht zat. Uiteindelijk kapte hij er mee en wilde niet meer starten, knalde dan af en toe alsof bougie kapot was.

Zag toen dat er olie in de luchtfilterbak stond, vanuit de kop-ontluchtingsslang. Daardoor was de luchtfilter verzadigd geraakt met motorolie en daardoor waarschijnlik de bougie nat geworden > wel benzine en teweinig lucht.
Opgelost.... dacht ik.

Thuis alles gecleaned, kop-ontluchtingsslang schoon en losgemaakt van filterbak, nieuwe filter erin, nieuwe bougie en hij starte meteen.
Echter; er kwam véél rook uit de kop-ontluchtingsslang en na 2 minuten ging ie steeds moeizamer lopen om dan weer te stoppen. Bij startten weer knallen. B|

Bougie drooggemaakt (was nat) en meteen start ie weer, met uitlaatgassen uit de kop-ontluchting en ook uit de olie vulplug die ik er effe uitdraaide.

Tot zover snap ik het (denk ik); zuiger en/of zuigerveren kapot en dan lekt ie naar het carter en vandaaruit gaat de rook via de nokkenaskettingtunnel omhoog om er bij de ontluchting uit te komen.
Maar.... ik snap NIET dat ie dan niet rookt uit de uitlaat.

Of is het zo dat ie gewoon verbrande (schone)gassen uit de uitlaat blaast en dat de gelekte (hete) uitlaatgassen de olie op de cilinderwand onder de zuiger steeds verbranden en daardoor rook veroorzaakt?
En; waarom slaat de bougie dan steeds nat? :$

Morgen ga ik hem zowieso openmaken en dan zie ik het vanzelf maar om te voorkomen dat ik de hele nacht nie slaap door het nadenken over bovenstaande zou ik een uitleg van iemand die het wél snapt op prijs stellen. :}
 
koppakking die lekt van compressieruimte naar oliekanaal.

Word dan compressie opgebouwd in carter en deze gaat via ontluchtingsslang naar luchtfilter.

kapotte zuigerveren geeft zelfde resultaat. Open maken en je weet het.

Ps, hoeveel draaiuren met olie en zuiger gedaaid...
 
En als je toch bezig bent, kijk dan meteen je gasschuif goed na. Die dingen willen nogal eens breken/scheuren.
 
Ps, hoeveel draaiuren met olie en zuiger gedaaid...
Olie 5 uren.
Zuiger 4 OffRoadritten; uurtje of 8 á 9.

Koppakking zou idd kunnen; heb al wel water gechecked op olie erin of water verbruikt; beide niet het geval. Lekkage naar oliekanaal had ik nog niet aan gedacht.

Vraag me dan nog steeds af waaron hij niet rookt uit de uitlaat en wél uit die slang; het is duidelijk zichtbare rook, niet zomaar voel of ruikbare uitklaatgassen maar dik als uitgeblazen sigarettenrook. :N
 
Dan verwacht ik geen problemen met de vacuumplaat op je gasschuif. Die breken praktisch alleen bij de oude FCR modellen.
 
Je vergeet de aanleiding van de olie in luchtfilterbak. ;)
Je had hem toch op zijn kant/kop liggen
 
Laatst bewerkt:
Ja idd; maar nadat we het er over gehad hadden én ik eens bekeken heb hoe het er onder het kleppendeksl uitziet ben ik er zeker van dat er dan niet zoveel olie weggepompt wordt. :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan