WSBK <-> MotoGP

Fuzz10

MF veteraan
21 nov 2002
3.298
1
Enschede
Djeez, zat daarnet ff Crash.net door te lezen en de tijden van de 2e testdag op Qatar van de WSBK jongens zijn toch behoorlijk indrukwekkend.

Bayliss met zijn Duc reed 1min 59.4 waarmee ie met zijn superbike sneller was dan op de Desmosedici in 2004.

Corser reed zelfs een 1:59.2 wat slechts een dikke 2 seconden langzamer is dan de pole tijd van Capirossi op de Duc MotoGP machine vorige maand. Helemaal pijnlijk is het dat Corser minder dan een seconde afzit van Roberts , de beste Suzuki man tijdens de MotoGP qualificatie van dit jaar.

Als je dan in gedachten houd dat die WSBK gasten steen en been klagen over de verplichte Pirelli's dan vraag ik me af waar ze zouden staan met, laten we zeggen, hetzelfde rubber als Rossi.

Nu vraag ik me af of de WSBK nou echt totaal geen bedreiging gaat vormen voor de MotoGP wanneer die terug moeten naar 800cc ?

Is het nog zinvol om een peperduur prototype-only WK in stand te houden indien ze met "miezerige" productie-racertjes al redelijk in de buurt komen ?
 
Superbikes is toch ook al jaren veel leuker en spannender om naar te kijken als naar de motogp(is mijn mening hoor). Superdik hoe de mannen over monza heen glijden bijv *O*
Maar hoop dat dit seizoen met alle nieuwe jonge honden in de MOTOGP ook weer btje leuker word?! En t scheelt trouwens op elk circuit bijna niet meer als n seconde of 2 met de superbikes als ik me niet vergis :?
 
En t scheelt trouwens op elk circuit bijna niet meer als n seconde of 2 met de superbikes als ik me niet vergis :?
In 2003 was Chili maar een seconde langzamer op Assen dan toen de snelste GP tijd (geloof dat 'ie van Capirossi was)
 
Nu vraag ik me af of de WSBK nou echt totaal geen bedreiging gaat vormen voor de MotoGP wanneer die terug moeten naar 800cc ?

Ik denk dat ze dan nog steeds dichtbij het vermogen van nu zitten. Die MotoGP kunnen nog wel meer vermogen aan de weg drukken, maar het moet wel rijdbaar zijn, dus ik denk dat ze nu nog niet aan de limiet zitten qua vermogen.
 
Superbikes is toch ook al jaren veel leuker en spannender om naar te kijken als naar de motogp(is mijn mening hoor). Superdik hoe de mannen over monza heen glijden bijv *O*

Yep, ben ik met je eens. Al ben ik wel bang dat het er met al die geavanceerde slipper-clutches en traction control toestanden er niet beter op gaat worden de komende jaren.
 
Ik denk dat ze dan nog steeds dichtbij het vermogen van nu zitten. Die MotoGP kunnen nog wel meer vermogen aan de weg drukken, maar het moet wel rijdbaar zijn, dus ik denk dat ze nu nog niet aan de limiet zitten qua vermogen.


Oh ongetwijfeld, maar 't wordt er allemaal zo duur van. Overigens vind ik dat hele ge-emmer dat het te hard gaat etc. etc. sowieso kul. Deze regel zal niet helpen en de SBK jongens zeuren toch ook niet ?

Ik denk dat als je de kosten van een seizoen MotoGP afzet tegen een seizoen WSBK met in je achterhoofd een snelheidsverschil van < 1 seconde (Suzuki :X ) je niet vrolijk wordt.
 
Hmm lees net dat het op de 3e dag nog extremer is

1’58.66 voor Bayliss op zijn Duc :}
 
ja de tijden zeggen genoeg...alleen vond ik op assen [tijdens wsb] het acceleratie vermogen duidelijk minder dan de motogp...of zou dat misschien GELUIDS bedrog zijn??? :? :? :?
 
dat zal zker door het geluid komen.een viercilinder lijkt ook harder te gaan dan een v twin,puur door het geluid.
 
Inderdaad schelen die tijden erg weinig.

Als Vermeulen nou niet mee kan komen met die Soes, moet ie ff Ten Kate vragen of ie zn honda terug mag... :+

Ik kan niet wachten tot het volgende seizoen, vooral in de WSBK is het weer superspannend wie er kampioen gaat worden. In de MotoGP durf ik mn geld wel op 1 persoon te zetten, neemt niet weg dat ik het allebei superspannend vind.
 
Helemaal pijnlijk is het dat Corser minder dan een seconde afzit van Roberts , de beste Suzuki man tijdens de MotoGP qualificatie van dit jaar.

Je zou bijna geneigd zijn te zeggen dat Suzuki beter de gsxr-1000 in kan zetten ipv die gsv-r :X
 
Je zou bijna geneigd zijn te zeggen dat Suzuki beter de gsxr-1000 in kan zetten ipv die gsv-r :X


Hhehehe... ze zouden het in dat geval nieteens zo heel erg beroerd doen ;-)
Ben benieuwd wat Suzuki er komend jaar van gaat bakken.

Het verbaasd me overigens wel dat de SBK jongens het vrijwel allemaal niet redden in de MotoGP klasse. En dat terwijl als je naar de tijden kijkt, er toch geen levensgroot verschil tussen die machines zit (al zal dat in real life , obviously _wel_ het geval zijn).
 
Laatst bewerkt:
Hhehehe... ze zouden het in dat geval nieteens zo heel erg beroerd doen ;-)
Ben benieuwd wat Suzuki er komend jaar van gaat bakken.

Het verbaasd me overigens wel dat de SBK jongens het vrijwel allemaal niet redden in de MotoGP klasse. En dat terwijl als je naar de tijden kijkt, er toch geen levensgroot verschil tussen die machines zit (al zal dat in real life , obviously _wel_ het geval zijn).

Het verschil zit em in het gevoel aan de voorkant en natuurlijk het vermogen.
Met een Superbike kan je meer een 250 stijl rijden. Die MotoGP motoren moet je echt oppakken en dan afschieten een bocht uitkomend *D

WSB deed tot de vaste bandenregel al niet zo veel onder voor de 500cc/MotoGP.
Na een dipje is het WSB wel weer terug aan het komen. Belangrijke bijkomendheid is dat MotoGP technieken op de straatfietsen worden toegepast. Oftewel op de superbike's. In MOTOR magazine stond een stuk over de R1 van Haga van afgelopen jaar. Hij had gewoon 3 kwart van het seizoen met het standaard frame en achterbrug gereden. Dat geeft wel aan van wat voor hoge kwaliteit de straatmotoren van nu gebouwd worden *D
 
Het verschil zit em in het gevoel aan de voorkant en natuurlijk het vermogen.
Met een Superbike kan je meer een 250 stijl rijden. Die MotoGP motoren moet je echt oppakken en dan afschieten een bocht uitkomend *D

Ik zie bayliss niet echt met een 250 stijl op zijn duc O-) net als haga een super gave rijstijl ! :]
20_b_z.jpg

24_b.jpg

De goede oude tijd :] *O* :]
 
Laatst bewerkt:
Het verschil zit em in het gevoel aan de voorkant en natuurlijk het vermogen.
Met een Superbike kan je meer een 250 stijl rijden. Die MotoGP motoren moet je echt oppakken en dan afschieten een bocht uitkomend *D

Dat lijkt me sterk. Een SBK is namelijk een stuk zwaarder dan een MotoGP-fiets.

In MOTOR magazine stond een stuk over de R1 van Haga van afgelopen jaar. Hij had gewoon 3 kwart van het seizoen met het standaard frame en achterbrug gereden. Dat geeft wel aan van wat voor hoge kwaliteit de straatmotoren van nu gebouwd worden *D

En geeft ook gelijk aan waarom die machines voor jou en mij zo verschrikkelijk duur zijn.
 
Dat lijkt me sterk. Een SBK is namelijk een stuk zwaarder dan een MotoGP-fiets.

:^

Indien dat zo was dan had Edwards het nu niet zo ongelooflijk moeilijk om een "250" rijstijl aan te wennen.

En geeft ook gelijk aan waarom die machines voor jou en mij zo verschrikkelijk duur zijn.

Mwah... Ik weet niet wat er waar is van de praatjes van de fabrikanten dat F1 / MotoGP prototypes zo enorm belangrijk zijn voor ons als klant. K'heb daar zo mijn bedenkingen bij.

Wat ik wel geloof is dat wij met ons allen vet meebetalen aan het MotoGP spelletje (waar ik overigens geen moeite mee heb }) ).
 
Dat lijkt me sterk. Een SBK is namelijk een stuk zwaarder dan een MotoGP-fiets.

...

juist daarom en het mindere vermogen moet je lijkt mij dan met een Superbike rondere lijnen rijden. Trouwens...dat lijkt me niet, dat heb vdGoorbergh ook wel is ergens genoemd. Met een MotoGP rijden ze veel hoekiger een bocht om. Puur omdat ze het vele vermogen dan beter kwijt kunnen :Y
 
Wat ik wel geloof is dat wij met ons allen vet meebetalen aan het MotoGP spelletje (waar ik overigens geen moeite mee heb }) ).

Dus motoren van merken die niet aan de GP's meedoen (BMW bijvoorbeeld) zijn goedkoper dan die van merken die wel meedoen? :? (ik dacht het niet :X )

Wat betreft de vergelijking tussen een 250 en een superbike: daar zit natuurlijk een wereld van verschil tussen, qua gewicht, vermogen, geometrie en vooral qua motorkarakter. De een is namelijk een tweetakt en de ander een viertakt. Een 250 en een superbike vergen een totaal andere rijstijl.
 
....

Wat betreft de vergelijking tussen een 250 en een superbike: daar zit natuurlijk een wereld van verschil tussen, qua gewicht, vermogen, geometrie en vooral qua motorkarakter. De een is namelijk een tweetakt en de ander een viertakt. Een 250 en een superbike vergen een totaal andere rijstijl.

nee nee nee nee neehee :N
Ik maak geen vergelijking tussen de motoren. Het gaat mij om de racelijnen.
Met een Superbike rond je de bochten meer... terwijl je met een MotoGP machine verder een bocht in kan remmen, waardoor je later remt, iets minder 'rol' houd, de motor eerder oppakt en het gas er weer wat eerder opzet...
Met een 250 rijd je in principe ook rondere lijnen dan met een MotoGP.

Als niemand et gelooft, vraag het dan maar aan vdGoorbergh in zijn vraagbaak :W
 
Dus motoren van merken die niet aan de GP's meedoen (BMW bijvoorbeeld) zijn goedkoper dan die van merken die wel meedoen? :? (ik dacht het niet :X )

Mwah .. BMW is sowieso duur :-)

Ik denk inderdaad dat in de kostprijs van iedere motor die wordt verkocht door onze Japanse/Italiaanse vrienden wel een MotoGP "opslag" verdisconteerd zit ja...

Vind ik het erg ? Neeuh .. :}
 
Het gaat mij om de racelijnen.
Met een Superbike rond je de bochten meer... terwijl je met een MotoGP machine verder een bocht in kan remmen, waardoor je later remt, iets minder 'rol' houd, de motor eerder oppakt en het gas er weer wat eerder opzet...
Met een 250 rijd je in principe ook rondere lijnen dan met een MotoGP.

Als niemand et gelooft, vraag het dan maar aan vdGoorbergh in zijn vraagbaak :W
Ik geloof je hoor, op tv kan je het toch ook duidelijk zien. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan