WSBK <-> MotoGP

:Z de bevestiging zal je toch van een coureur moeten horen, anders geloof je et niet, dat blijkt wel :Z
Ik geloof het wel maar ten eerste:
niet iedereen rijdt met dezelfde stijl
en ten tweede:
je lult erover alsof je er zelf op hebt gereden
 
Ik geloof het wel maar ten eerste:
niet iedereen rijdt met dezelfde stijl
Chapeau!!! Zou dat dus ook de rede zijn waarom de een sneller is dan de ander :?

en ten tweede:
je lult erover alsof je er zelf op hebt gereden

Ik ben motorsportfanaat in Hart en Nieren. Bijna alles wat ermee te maken heeft, lees of kijk ik. En als vdGoorbergh dan in een interview vertelt wat de verschillen zijn qua manier van rijden tussen GP machine's en WSB motoren, dan ben ik geneigd dat te geloven. Als ik dat dan hier vertel, "lul ik alsof ik erop gereden heb" :? :? :?

Toch knap dat je die emotie uit stilstaande letters kunt halen |(
 
* Die laatste (tienden van) seconden zijn het duurst ;) en ik denk extreem exponentieel.

* Als je op de grens zit wordt het toch een compromis tussen vermogen, stabiliteit en wendbaarheid. Bij de GP hebben ze de vrijheid om veel vermogen te creeeren, maar daar wordt het berijden vaak niet gemakkelijker door. De ddurste GP ontwikkelingen zijn er dan ook op gericht hoe je dat vermogen toch nog kunt controleren. Dus in feite levert dat grote vermogensvoordeel juist weer erg veel problemen op. Ik denk dat de SBK fiets hier veel voordeel heeft. Wat ik uit vergelijkingstesten begrepen heb is dat deze juist weer erg goed te besturen zijn.
* Er wordt altijd vaag gedaan over het werkelijke vermogen. Tot een paar jaar geleden sprak men nog over 220+ pk's in de GP, maar wat dat nu is? In de SBK hebben ze het nu over 200+ pk's, maar hoeveel +? Misschien is dit vermogensverschil ook wel kleiner dan we denken.
* Het voordeel van de MotoGP is dat daar juist nieuwe producten ontwikkeld kunnen worden, die je vrij snel ook weer in de SBK tegen komt. Dus dat maakt het verschil alleen maar kleiner.
* Ducati en nu ook Yamaha proberen nu nog wat extra ontwikkelingsvrijheid te krijgen door speciale versies op de markt te brengen. Dus ook hierdoor wordt het verschil kleiner.

Idd. wel leuk om te zien dus hoe dicht een racer tegen een wegfiets aan ligt. Natuurlijk is het vermogen wel flink afgetamd om meer betrouwbaarheid te krijgen, maar toch. Dat is in de autosport wel anders...
 
Moet zeggen dat ik wel iets in de stelling van Ice&Frost zie..

Kan me inderdaad voorstellen dat het op een SBK machine belangrijker is om meer bochtsnelheid mee te nemen om zo het gebrek aan vermogen een beetje te compenseren op het volgende rechte stuk. Al betwijfel ik of dat uit de cijfers blijkt.
 
Inderdaad schelen die tijden erg weinig.

Als Vermeulen nou niet mee kan komen met die Soes, moet ie ff Ten Kate vragen of ie zn honda terug mag... :+

Ik kan niet wachten tot het volgende seizoen, vooral in de WSBK is het weer superspannend wie er kampioen gaat worden. In de MotoGP durf ik mn geld wel op 1 persoon te zetten, neemt niet weg dat ik het allebei superspannend vind.
Zou wel pijnlijk zijn als ie op de Ten Kate CBR harder rondging dan op de Suzuki. :X

* Die laatste (tienden van) seconden zijn het duurst ;) en ik denk extreem exponentieel.
:^

Kijk bijv. maar naar het verschil tussen SS600 en SBK. Waarom zou je dan nog SBK rijden... Scheelt ook niet zoveel.
 
Zou wel pijnlijk zijn als ie op de Ten Kate CBR harder rondging dan op de Suzuki. :X

Die heeft wel 100cc te veel, tis maar een detail maar anders zou het misschien nog kunnen ook...

Volgens mij zijn de huidige sportmotoren niet zo duur...alleen die belastingen he...
 
Moet zeggen dat ik wel iets in de stelling van Ice&Frost zie..

Kan me inderdaad voorstellen dat het op een SBK machine belangrijker is om meer bochtsnelheid mee te nemen om zo het gebrek aan vermogen een beetje te compenseren op het volgende rechte stuk. Al betwijfel ik of dat uit de cijfers blijkt.

Denk dat de volgende cijfers genoeg zeggen ;)

Qatar MotoGP fastest race laps and WSBK test times (on race tyres)

MotoGP times set during Qatar Grand Prix on 1 October 2005, WSBK test times (in bold) set on 4-6 December 2005

1. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team 1min 57.903 secs
2. Valentino Rossi ITA Gauloises Yamaha Team 1min 57.910 secs
3. Marco Melandri ITA Team Movistar Honda 1min 57.939 secs
4. Sete Gibernau SPA Team Movistar Honda 1min 58.079 secs
5. Colin Edwards USA Gauloises Yamaha Team 1min 58.345 secs
6. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro Team 1min 58.904 secs
7. Shinya Nakano JPN Kawasaki Racing Team 1min 58.939 secs
8. Troy Bayliss AUS Ducati Xerox 999 1min 59.13 secs
9. Troy Corser AUS Alstare Suzuki Corona Extra GSXR1000 1min 59.17 secs

10. Carlos Checa ITA Ducati Marlboro Team 1min 59.177 secs
11. Max Biaggi ITA Repsol Honda Team 1min 59.285 secs
12. Toni Elias SPA Fortuna Yamaha Team 1min 59.316 secs
13. Lorenzo Lanzi ITA Ducati Xerox 999 1min 59.4 secs
14. Alex Barros BRA Camel Honda 1min 59.434 secs
15. Kenny Roberts USA Team Suzuki MotoGP 1min 59.488 secs
16. John Hopkins USA Team Suzuki MotoGP 1min 59.724 secs
17. Makoto Tamada JPN Konica Minolta Honda 1min 59.764 secs
18. Roberto Rolfo ITA D'Antin Ducati Pramac 1min 59.951 secs
19. James Toseland GBR Winston Ten Kate Honda CBR 1000RR 2min 0.1 secs
20. Noriyuki Haga JPN Yamaha Motor Italia YZF R1 2min 0.46 secs

21. Shane Byrne GBR Camel Honda 2min 0.526 secs
22. Yukio Kagayama JPN Alstare Suzuki Corona Extra GSXR1000 2min 0.62 secs
23. Karl Muggeridge AUS Winston Ten Kate Honda CBR 1000RR 2min 0.81 secs
24. Andrew Pitt AUS Yamaha Motor Italia YZF R1 2min 1.0 secs

25. Ruben Xaus SPA Fortuna Yamaha Team 2min 1.194 secs
26. Steve Martin AUS Foggy Petronas Racing FP1 2min 1.8 secs
27. James Ellison GBR Blata WCM 2min 2.387 secs
28. Craig Jones GBR Foggy Petronas Racing FP1 2min 2.56 secs
29. Franco Battaini ITA Blata WCM 2min 4.663 secs


BRON CRASH.NET

EDIT: Kheb de SBK-ers ff bold gemaakt ;)
 
Laatst bewerkt:
En nu graag Baylis zijn machine op een setje motogp michelins en dan nog een paar rondjes. :Y
 
nee nee nee nee neehee :N
Ik maak geen vergelijking tussen de motoren. Het gaat mij om de racelijnen.
Met een Superbike rond je de bochten meer... terwijl je met een MotoGP machine verder een bocht in kan remmen, waardoor je later remt, iets minder 'rol' houd, de motor eerder oppakt en het gas er weer wat eerder opzet...
Met een 250 rijd je in principe ook rondere lijnen dan met een MotoGP.

Als niemand et gelooft, vraag het dan maar aan vdGoorbergh in zijn vraagbaak :W

Ik ben een rijder welke met beide ervaring heeft. Ik heb ONK 250 gereden en heb inmiddels ook met een GSX-R1000 gereden. En ik kan jouw vertellen dat de lijnen alles behalve overeen komen!
Met een 1000cc heb je 2x het vermogen van een 250cc. Dit vraagt zeker een andere lijn in de bochten, met name het uitkomen van de bochten. Je vergist je waarschijnlijk met een 600cc t.o.v. een 250cc?
 
Moet zeggen dat ik wel iets in de stelling van Ice&Frost zie..

Kan me inderdaad voorstellen dat het op een SBK machine belangrijker is om meer bochtsnelheid mee te nemen om zo het gebrek aan vermogen een beetje te compenseren op het volgende rechte stuk. Al betwijfel ik of dat uit de cijfers blijkt.

Alleen heeft een SBK weer het nadeel dat hij vele kilo's zwaarder is dan een motoGP motor. Dus zul je iig een lagere bochtensnelheid overhouden.

Wat het verschil zo klein maakt is naar mijn idee, dat je niet meer dan 200pk op de weg kunt krijgen. De sbk's zittn ongeveer hierop, maar een motoGP gaat daar met nog ongeveer 50pk overheen. De Honda's en Yamaha's worden in de eerste versnellingen op de de gaskleppen begrenst. Waardoor je in de lagere versnellingen (welke op de nieuwe circuits veel gebruikt worden) niet meer vermogen dan een sbk hebben.
 
En nu graag Baylis zijn machine op een setje motogp michelins en dan nog een paar rondjes. :Y

Vaak worden de racetijden van MotoGP en SBK met elkaar vergeleken, maar dat slaat nergens op. Het zijn twee totaal verschillende klassen met ieder z'n eigen karakteristieken. Het gaat er niet om hoe snel je bent vergeleken met een andere klasse, het gaat om je eigen klasse.

Bovendien gaat een race over meer dan 1 ronde. Als de snelste SBK-coureur zou meedoen aan een MotoGP-race kan ie het bij lange na toch niet bolwerken omdat ie bij het aanremmen en uitkomen van de bochten aan alle kanten voorbij wordt gevlogen door de MotoGP-coureurs.
 
Die tijden kunnen dan wel zo leuk dicht bij elkaar liggen, maar rijden Bayliss enzovoorts wel op qualifiers? Dat deden de GP coureurs nl. wel ;)
 
Hoeveel wegen die motoren eigenlijk afgetankt voor een race? Een GP race is wel langer en dus komen daar de nodige kilo's brandstof bij.
 
Ik vind SBK veel mooier om te zien dan MotoGP
En over t technische gedeelte hou ik mn mond, want daar snap ik geen hol van , dus ga niet net doen als of ik er verstand van heb, in tegenstelling tot een paar anderen op dit forum ;)
 
Hoeveel wegen die motoren eigenlijk afgetankt voor een race? Een GP race is wel langer en dus komen daar de nodige kilo's brandstof bij.
True, maar we hadden het hier toch over kwalificatie-tijden ? Die zijn IMHO best met elkaar te vergelijken.

Al met al vraag ik me af of het hele miljoenen-(MotoGP)-circus op de lange termijn te handhaven is als de verschillen (en het spektakel) alleen maar kleiner worden. Ik snap best dat op dat niveau 2 seconden behoorlijk veel is, maar indien je naar het gapende gat tussen de F1 en andere "mindere" klasses kijkt moet je toch vaststellen dat men op 2 wielen ongeacht het budget wel zo'n beetje "uitgekakt" lijkt.
 
Als de snelste SBK-coureur zou meedoen aan een MotoGP-race kan ie het bij lange na toch niet bolwerken omdat ie bij het aanremmen en uitkomen van de bochten aan alle kanten voorbij wordt gevlogen door de MotoGP-coureurs.

Ik denk dat hij de proton en de wcm'n van afgelopen jaar achter zich laat :Y
 
Heb de topic even gevolgd en wil het volgende kwijt. De verschillen tussen de motoren van de SBK en de MotoGP liggen mijlenver uit elkaar. Bij de GP motoren is bijna alles toegestaan terwijl bij de SBK motoren de eisen veel strenger zijn. Dit moeten veredelde straatmotoren zijn. Daarom zijn de kosten van een MotoGP racer vele malen hoger. In theorie kan bij een MotoGP racer alles worden gewijzigd na 1 race wat niet mogelijk is met een SBK racer ivm typegoedkeuring. Dit verklaard denk ik ook waarom niet alle top SBK racers het goed doen in de MotoGP. SBK racers zijn niet gewent een motor af te stellen waar echt alles afgesteld kan worden. Ze zien door de bomen het bos niet meer en omdat veel SBK racers pas op latere leeftijd overstappen is het ook moeilijker te leren. Als je kijkt naar de techniek dan zijn de MotoGP racers ook veel interesanter om naar te kijken. Hier wordt echt alles uit de kast getrokken om sneller te worden. Als het om rijtechniek gaat dan is er denk ik echt niet zo veel verschil.
Zo ik heb mijn zeggie gedaan veel plezier ermee. :} :}
 
je lult erover alsof je er zelf op hebt gereden
Dat doen er meer.. :+
EDIT: Kheb de SBK-ers ff bold gemaakt ;)
Dat hadden ze bij crash.net al gedaan.. ;)
Alleen heeft een SBK weer het nadeel dat hij vele kilo's zwaarder is dan een motoGP motor. Dus zul je iig een lagere bochtensnelheid overhouden.

Wat het verschil zo klein maakt is naar mijn idee, dat je niet meer dan 200pk op de weg kunt krijgen. De sbk's zittn ongeveer hierop, maar een motoGP gaat daar met nog ongeveer 50pk overheen. De Honda's en Yamaha's worden in de eerste versnellingen op de de gaskleppen begrenst. Waardoor je in de lagere versnellingen (welke op de nieuwe circuits veel gebruikt worden) niet meer vermogen dan een sbk hebben.
Mee eens..
Vaak worden de racetijden van MotoGP en SBK met elkaar vergeleken, maar dat slaat nergens op. Het zijn twee totaal verschillende klassen met ieder z'n eigen karakteristieken.
Nou, toch wel Ocampa..ze zijn weliswaar verschillend, maar aangezien er nogal eens coureurs overstappen maakt men toch dit vergelijk en niet helemaal ten onrechte ;) Als je zoals Suzuki met je GP-racer bijna achter de SBK-machine aanhobbelt, ga je je toch achter de oren krabben..
Het gaat er niet om hoe snel je bent vergeleken met een andere klasse, het gaat om je eigen klasse.
Das ook wel weer waar..
Bovendien gaat een race over meer dan 1 ronde. Als de snelste SBK-coureur zou meedoen aan een MotoGP-race kan ie het bij lange na toch niet bolwerken omdat ie bij het aanremmen en uitkomen van de bochten aan alle kanten voorbij wordt gevlogen door de MotoGP-coureurs.
Mee eens..zou wel een leuke race zijn..10 MotoGP toppers tegen 10 SBK toppers! *O*
..maar indien je naar het gapende gat tussen de F1 en andere "mindere" klasses kijkt moet je toch vaststellen dat men op 2 wielen ongeacht het budget wel zo'n beetje "uitgekakt" lijkt.
:?
Heb de topic even gevolgd en wil het volgende kwijt. De verschillen tussen de motoren van de SBK en de MotoGP liggen mijlenver uit elkaar. Bij de GP motoren is bijna alles toegestaan terwijl bij de SBK motoren de eisen veel strenger zijn. Dit moeten veredelde straatmotoren zijn.
Daarom is het des te prijzenswaardiger dat de verschillen zo miniem zijn! :}
Daarom zijn de kosten van een MotoGP racer vele malen hoger. In theorie kan bij een MotoGP racer alles worden gewijzigd na 1 race wat niet mogelijk is met een SBK racer ivm typegoedkeuring. Dit verklaard denk ik ook waarom niet alle top SBK racers het goed doen in de MotoGP. SBK racers zijn niet gewent een motor af te stellen waar echt alles afgesteld kan worden. Ze zien door de bomen het bos niet meer en omdat veel SBK racers pas op latere leeftijd overstappen is het ook moeilijker te leren. Als je kijkt naar de techniek dan zijn de MotoGP racers ook veel interesanter om naar te kijken. Hier wordt echt alles uit de kast getrokken om sneller te worden. Als het om rijtechniek gaat dan is er denk ik echt niet zo veel verschil.
Zo ik heb mijn zeggie gedaan veel plezier ermee. :} :}
Niet zo gek verwoord..en mee eens! :^
 
Terug
Bovenaan Onderaan