wtf :( kettingspanner kaduuk... alweer!!!

ZX7-aRnold

MF veteraan
13 aug 2003
22.472
918
Hoogezand
Motor begon weer wat kuren te krijgen met aanslaan. Dan geen kuren als lang ronddraaien, maar meer het ronddraaien opzich wat een kabaal begon te maken! Laatse maal draaide zelfs de starter wel rond (en iets in het blok ;) ) maar niet de krukas!

Oorzaak: een defecte kettingspanner.



Op zich niet zo erg (alleen die afgebroken delen in je blok :N :N ) ware het niet dat ik een jaar geleden ook deze spanner heb vervangen voor een nieuwe. Deze nieuwe ging toen na +- 200km naar de mallemoer! Ik dacht dat het toen aan de veels te hoge compressie van de motor had gelegen ivm terugslag of id, maar dat is na die tijd gelijk verholpen.

Dus resume, in pakweg 1 a 1,5 jaar 2 spanners de prullenbak in! Waar zou dit van kunnen komen?? -O- -O- kan geen gekke dingen in het blok zelf ontdekken eigenlijk..
 
Laatst bewerkt:
de spanner:

full
 
Hoe werkt deze spanner? ( schetsje..)....en wat gaat er precies kapot?

ff plaatje uit wphb:

full


Spanner houd dus de ketting strak welke de startmotor (vandaar dat ie er bij een losse ketting ook overheen loopt ;) ) oliepomp, dynamo eningaande as van de vesnellingsbak met elkaar verbind.

Deze spanner is net als een normale nokkenaskettingspanner, kan ongeveer 12 a 15mm uit veren. Zit nu dus vast in aller onderste punt. Je kunt nog net het loszittende veertje zien welke normaal de vergrendeling op z'n plaats hou. van het oppervlak waar de ketting over loopt is een stuk afgebroken.
 
he Arnold is de plaat aan de andere zijde van de spanner niet teveel versleten waardoor de spanner er teveel uitkomt en zo zich zelf om zeep helpt (dus dan is de ketting te lang ) veert de teflonplaat misschien.(aan de rechterzijde van de afbeelding)

gr Theo
 
ff plaatje uit wphb:

[afbeelding]

Spanner houd dus de ketting strak welke de startmotor (vandaar dat ie er bij een losse ketting ook overheen loopt ;) ) oliepomp, dynamo eningaande as van de vesnellingsbak met elkaar verbind.

Deze spanner is net als een normale nokkenaskettingspanner, kan ongeveer 12 a 15mm uit veren. Zit nu dus vast in aller onderste punt. Je kunt nog net het loszittende veertje zien welke normaal de vergrendeling op z'n plaats hou. van het oppervlak waar de ketting over loopt is een stuk afgebroken.

Ik bedoelde dus eigenlijk ook de inhoud van dat spanner-blokje.
....12/15 mm is best een flink stuk,.....
...is die veer dan niet sterk genoeg?...( omdat je vermeld dat de spanner 'vast zit' in onderste punt..! )
En dat stukje wat er af is, is waarschijnlijk ontstaan door het klapperen v/d ketting, die dan op het loopvlak 'slaat'.

Dus met een iets sterker veertje, zou het probleem opgelost zijn!
 
Waarschijnlijk is de geleider die op de foto als 'B' vermeld staat verstelbaar.
Net boven de linkerbout zit een stelbout die tegen het carter drukt en daarmee strakker gezet kan worden.

Zo'n ketting rekt wat uit door slijtage en vermoedelijk kan het spannertje dit niet meer compenseren.
Als je nu een nieuwe spanner plaatst dus eerst de instelling van die bovenste geleider controleren.

Ik heb hier een ZXR 750 uit elkaar liggen met exact dezelfde constructie.
 
Waarschijnlijk is de geleider die op de foto als 'B' vermeld staat verstelbaar.
Net boven de linkerbout zit een stelbout die tegen het carter drukt en daarmee strakker gezet kan worden.

Zo'n ketting rekt wat uit door slijtage en vermoedelijk kan het spannertje dit niet meer compenseren.
Als je nu een nieuwe spanner plaatst dus eerst de instelling van die bovenste geleider controleren.

Ik heb hier een ZXR 750 uit elkaar liggen met exact dezelfde constructie.


blokken zijn idd allemaal gelijk ;)

begint al beetje eentonig te worden, maar ook deze spanner heb ik eerst opgespannen alvorens de "defecte" spanner erin gezet te hebben....

kan er niks maar dan ook niks aan vinden wat er mogelijk de oorzaak van is geweest :(
 
:N :N

De zuigerkit was bedoeld voor 13:1, ik meet nu 10 en 11 bar, dus moet geen problemen geven...

koud gemeten op de startmotor/starttoerental? Haalt die dan geen hogere compressie als het blok normaal draait?

kan me niet echt een voorstelling maken dat zoiets als eerste die spanner zou slopen btw, maar goed.

andere brainwave: staan de tandwielen wel in hetzelfde vlak en zijn ze niet een beetje ovaal of ongecentreerd?
 
je zegt dat de spanner stuk is. wat is er stuk aan?
wat doet die wel en wat niet ? wat is eraan stuk dat hij zijn werk niet doet.
Kan je dat ding verder uit elkaar halen om te kijken wat ermee gebeurd is.
 
Laatst bewerkt:
blokken zijn idd allemaal gelijk ;)

begint al beetje eentonig te worden, maar ook deze spanner heb ik eerst opgespannen alvorens de "defecte" spanner erin gezet te hebben....

kan er niks maar dan ook niks aan vinden wat er mogelijk de oorzaak van is geweest :(

Ik mis een stukje kettinggeleider die rechts van de spanner zit. Op de foto van de WPHB zit deze er wel in, bij jou niet. Of heb je die er al uit gehaald toen je de foto nam?
 
je zegt dat de spanner stuk is. wat is er stuk aan?
wat doet die wel en wat niet ? wat is eraan stuk dat hij zijn werk niet doet.
Kan je dat ding verder uit elkaar halen om te kijken wat ermee gebeurd is.


ehm hij spant niet meer :+

Zit vast in de onderste stand, moet normaal (net als bijv nokkenaskettingspanner) naar buiten komen om rek op te vangen.

Uitelkaar halen zou kunnen, moet ik zagen denk ik. Ding is (voor zover ik het kan zien) met een behoorlijke klap weer naar binnen geduwd (dit wil normaal niet meer, een keer uitgeschoven wil ie zonder palletje in te drukken niet meer naar binnen)
 
Ik neem aan dat op die tweede foto de spanners bovenaan al los liggen? :P

Die kettingen zelf slijten ook, ik heb er nu net eentje vervangen omdat hij voorbij de specificaties uitgerekt was.
Misschien kun je de ketting zelf maar beter ook gelijk vervangen, volgens mij was die voor de ZXR750 iets van 45 Euro.
 
Ik neem aan dat op die tweede foto de spanners bovenaan al los liggen? :P

Die kettingen zelf slijten ook, ik heb er nu net eentje vervangen omdat hij voorbij de specificaties uitgerekt was.
Misschien kun je de ketting zelf maar beter ook gelijk vervangen, volgens mij was die voor de ZXR750 iets van 45 Euro.

:o ja gelukkig wel :P

Ketting was al vervangen anderhalf jaar geleden, dat is juist ook de ellende... heb nu (nog maar eens :X :X ) de spanners en kettingen besteld...
 
Terug
Bovenaan Onderaan