X-max 125 besteld!

Gerver

MF'er
23 mei 2008
67
0
Buggenhout
Heb gisteren de X-max 125 besteld!
Nu een week wachten en dan kan ik er van genieten!
Iemand tips om hem in te rijden?
 
De eerste 1000 kilometer, volgas tot in de toerbegrenser. Vooral niet kalm aan doen hoor... :W
 
Een monteur die ik ken vertelde me dat als je met een nwe ms de eerste 150km halfgas rijdt de zuigerveren al wat ingesleten zijn en je dan tot 1000km vooral wisselend moet rijden maar nooit direct op volbelasting.
Wel mag je v.a. 500km af en toe naar topsnelheid doortrekken [eventjes]; als je je volgens deze motormonteur aan deze richtlijnen houdt zal je blok het erg lang volhouden omdat alles dan niet geforceerd op elkaar is ingesleten/afgesteld.
Een keer extra olie vervangen kan ook geen kwaad [vanwege het slijpsel wat erin zal zitten].
 
Ik sluit me bij het verhaal van zzz aan. Mij adviseerden ze ook om minstens 500 kilometer rustig aan te doen en liefst nog tot 1000 kilometer. Dat heb ik dan ook gedaan. Stel je voor je gaat 100.000 kilometer met je scootertje rijden! dan kun je nooit(achteraf) spijt ervan krijgen dat je hem niet te grof hebt ingereden, toch!. Wat zijn nu 1000 kilometer.

Van iemand die vaak nieuwe auto's rijdt(die ik ken) advizeren ze dat ook. Volgens hun kan dat het hele leven van het blok invloed hebben op het benzine verbruik ervan. Of dat waar is laat ik in het midden maar wie weet het? Te grof inrijden lijkt me nooit goed, kan ik me simpelweg niet voorstellen.

Vooral wat zzz zegt die eerste kilometers(150 of zo) lijken me zeer belangrijk. Je ruikte dan nog echt ook de olie als het blok goed op temperatuur komt.
 
Laatst bewerkt:
Eerste 50km zijn het meest belangrijk. Je kan je scooter ook inrijden op een dynobank. Dan doen ze dus die eerste 50km's op de bank onder ideale omstandigheden. Immers MOET je soms ergens 80 rijden of moet je soms uitwijken en het gas erop gooien etc.

Daarnaast gewoon je olie na 1000km wisselen. Dan is ook vaak het eerste beurtje.
Overigens staat het hele inrij verhaal ook in de handleiding.
 
Ik heb de eerste kilometers steeds vol gas opgetrokken nadat hij goed warm was. Maar hem niet hoog in de toeren laten lopen. Ik heb nu zo'n 2500 km gereden, en hij draait als een zonnetje. Vorige week heb ik nog 70km lang op de snelweg steeds tussen de 140 en de 150 gereden, geen probleem. Alleen de benzinemeter zakt wat sneller dan normaal.

Laatst deed iemand anders een rondje op m'n Xmax (250), en toen hij wegreed werd ik haast jaloers zo mooi rustig en soepel als dat ding wegreed. Totdat het me weer tebinnen schoot: dat ding, dat is van mij!

En voor de stoplichten met dit warme weer, daar krijg je ook geen genoeg van. Ik heb het idee dat veel automobilisten zich beginnen af te vragen waarom ze in zo'n onhandig koekblik kruipen.
In lange rijen staan ze op elkaar te wachten met het zweet op het voorhoofd. En ik sta relaxed vooraan met de beentjes nonchalant aan de grond en ik hoef alleen maar een draai met m'n rechterhand te geven en ik wordt naar de vrijheid gelanceerd. Super!
 
Vinden jullie het nou niet typisch dat alle motorblokken de eerste beurt bij 1000 km krijgen, terwijl dit soort kleine blokjes er veel harder aan moeten trekken. :?
 
Tussen 140 en 150 met een X-max 250 ? Meen je dit echt ??

Ja hoor, en daarbij bleef de temperatuurmeter gewoon op z'n normale stand staan.
En niks geen rare manoeuvres maar gewoon rechtop.
Met veel tegenwind zal het niet lukken, maar er stond toen een klein beetje wind mee.

Of het verstandig is altijd zo hard te rijden is een tweede vraag natuurlijk. Ik heb geen idee hoeveel toeren hij bij die snelheid maakt.
 
Gerrit2, ik twijfel niet aan je eerlijkheid, maar je zal wel begrijpen dat ik 140-150 wel erg snel vind voor een 250cc...
Vandaar m'n verbazing over je melding...

Dus, 120 op de snelweg is voor jouw x-max dan een makkie...

Ik overweeg (en kijk ondertussen rond) om zelf een motorscooter te kopen.
Een 250 cc lijkt me het ideale. Ik wil em gebruiken voor woon-werkverkeer, afstand ongeveer 20 km, waarvan toch 15 km autostrade (ring rond Antwerpen een stuk).
Ik moet er dus eentje hebben die makkelijk 100-120 kan aanhouden...
Vandaar dus...
 
@Sanmiguel

Ik kan de ervaringen van Gerrit2 alleen maar bevestigen, 140-150 (op de teller, is in werkelijkheid ca. 10% minder) is zeker haalbaar.
De snelheid van 100-120 die je wilt aanhouden is geen enkel probleem met een deze 250 cc.
En dan het verbruik; afgelopen zondag meegereden met een toertocht en bij thuiskomst afgetankt: verbruik 1:32,5 (gemiddeld verbruik tot nu toe; over ca. 3000 km 1:30)
Bagageruimte: 2 integraalhelmen en een regenpak slokt hij met gemak op.
Ik gebruik hem dagelijks voor woon-werkverkeer en heb er nog geen moment spijt van gehad.

Groeten
John
 
100-120 is helemaal geen probleem voor een 250. Maar als je elke dag op de snelweg moet wezen, dan zou ik ook een grotere scooter overwegen. Niet zozeer om het vermogen als je toch niet sneller gaat dan 120, maar meer om het comfort. En dan heb je het dus over de Majesty 400, of een van de Burgmannen; er is keuze genoeg.
Na die 70 km op de snelweg voelde ik toch mijn zitvlees wel. Het zadel van de grotere scooters is nu eenmaal beter geschikt voor langere perioden. Lees wat sossa schrijft. Die crost de halve wereld over en stapt dan nog fier en monter van zijn Burgman.
Aan de andere kant: 15 km is helemaal niet lang, dus zou een kleinere ook voldoen. En die hebben het voordeel dat ze handzamer zijn met parkeren enzo.
Voor mij is de Xmax in ieder geval de ideale mix.
 
De Sym GTS 250 lijkt me ook wel wat.
Is qua uitzicht robuuster en zwaarder en lijkt me heel heel comfortabel (heb er opgezeten en zat geweldig goed).
Nieuwprijs 3999 euro.
Maar 't ging hier over de X-max hè :-)
Puur op uitzicht (vooral vooraan en dat is wat de automobilist in zijn spiegel ziet komen hè) ga ik voor de Sym, maar qua naam (lees techniek) ga ik naar de X-max.
Hierbij al dank voor jullie toelichtingen, ze zijn leerrijk !
ps: Ik heb vroeger voldoende ervaring opgedaan als motorrijder, dus daar geen probleem, met motorscooters geen enkele ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen alvast bedankt voor de reacties!
Leuk voor een nieuwkomer als ik om meteen hulp te krijgen!

Meer tips zijn nog altijd welkom, zowel wat de motoscooter zelf betreft, als over rijstijl, kledij,....
Laat maar komen, want als beginnend rijder zit ik nog met veel vragen!
 
kan er ook iemand me vertellen welk slot ik best gebruik voor de x-max?
kwil hem immers graag nog een tijdje hebben!
 
100-120 is helemaal geen probleem voor een 250. Maar als je elke dag op de snelweg moet wezen, dan zou ik ook een grotere scooter overwegen. Niet zozeer om het vermogen als je toch niet sneller gaat dan 120, maar meer om het comfort. En dan heb je het dus over de Majesty 400, of een van de Burgmannen; er is keuze genoeg.
Na die 70 km op de snelweg voelde ik toch mijn zitvlees wel. Het zadel van de grotere scooters is nu eenmaal beter geschikt voor langere perioden. Lees wat sossa schrijft. Die crost de halve wereld over en stapt dan nog fier en monter van zijn Burgman.
Aan de andere kant: 15 km is helemaal niet lang, dus zou een kleinere ook voldoen. En die hebben het voordeel dat ze handzamer zijn met parkeren enzo.
Voor mij is de Xmax in ieder geval de ideale mix.


ik ben juist van een grotere naar een kleinere gegaan, en geen seconde spijt, ik rij ook 15 km heen en 15 km terug elke dag... :Y :Y
 
kan er ook iemand me vertellen welk slot ik best gebruik voor de x-max?
kwil hem immers graag nog een tijdje hebben!

Ik heb sinds een paar weken de Abus Detecto X-Plus 8000.
Die is op motolife.nl in de aanbieding; meer dan 50 euro goedkoper!
 
@ Gerver: Probeer in ieder geval een slot te nemen waarmee je hem aan de "vaste" wereld kunt zetten. Dat verkleind de kans wel iets dat hij in een busje verdwijnt. Als ze hem willen hebben krijgen ze hem toch, je kunt het alleen maar rekken.

Stangen door de wielen steken en met vier man optillen en zo busje in. Dan helpt het beste schrijfremslot je niks meer.

Bij het algemeen forum vindt je ook iets over sloten al is het allemaal maar summier op dit gebied. Vreemd eigenlijk.(je kunt kijken bij zoeken, bovenaan de pagina)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan