X-Max 300 wel of geen malossi ?

vissertje6

Rookie
1 feb 2018
1
0
Hallo allen,
Ik Mar heb een X-Max 300 uit 2018
En heb een scorpion uitlaat maar vraag mij af of ik er nog een mallossi vario in zal monteren
Geeft dit problemen met de snaar en as die er inzitten heeft iemand hier ervaring mee en scheelt het echt veel met de trekkracht met optrekken.
Alvast bedankt Mar
 
Hallo allen,
Ik Mar heb een X-Max 300 uit 2018
En heb een scorpion uitlaat maar vraag mij af of ik er nog een mallossi vario in zal monteren
Geeft dit problemen met de snaar en as die er inzitten heeft iemand hier ervaring mee en scheelt het echt veel met de trekkracht met optrekken.
Alvast bedankt Mar

Volgmodus aangezet voor deze.......
 
Hallo allen,
Ik Mar heb een X-Max 300 uit 2018
En heb een scorpion uitlaat maar vraag mij af of ik er nog een mallossi vario in zal monteren
Geeft dit problemen met de snaar en as die er inzitten heeft iemand hier ervaring mee en scheelt het echt veel met de trekkracht met optrekken.
Alvast bedankt Mar
Ik rijdt zelf geen X-Max 300, maar een Beverly 350. Heb er een Malossi uitlaat met voorbocht en een Malossi vario in zitten. Vario merk je echt het beste en leverde bij mij zo’n 3pk winst op. De motor maakt wel meer toeren waardoor het verbruik iets zal stijgen.
sliders ben ik persoonlijk geen voorstander van.
 
Ik rijdt zelf geen X-Max 300, maar een Beverly 350. Heb er een Malossi uitlaat met voorbocht en een Malossi vario in zitten. Vario merk je echt het beste en leverde bij mij zo’n 3pk winst op. De motor maakt wel meer toeren waardoor het verbruik iets zal stijgen.
sliders ben ik persoonlijk geen voorstander van.
Een Malossi Vario is toch een set voor de overbrenging? Hoe kan die dan jouw motor 3pk winst opleveren? Hoe heb je die winst gemeten?
 
Een Malossi Vario is toch een set voor de overbrenging? Hoe kan die dan jouw motor 3pk winst opleveren? Hoe heb je die winst gemeten?
Klopt is idd een set voor je overbrenging. Volgens de Malossi site zou er een pk winst van 3pk te halen zijn. Wil in het voorjaar een keer de scooter laten banken en afstellen. Zullen dan meteen zien wat de winst is.
BEADDDCA-0305-4C4B-88D7-49E0E8757206.jpeg
69FDA1F0-8B12-492D-AE2E-02A61E8A222D.jpeg
 
Iedere sportieve motorscooteraar monteert een andere varia... Is een must.
Een uitlaat is alleen voor looks en geluid.

Toen ik op mn aprilia sr 300 wegreed nadat er een malossi vario was gemonteerd, leek het alsof ze er een 350 cc onder hadden gezet....totaal andere scoot!
Veel snellere acceleratie en reageerde veel feller op t gas.

Toen ik na n paar jaar een proefrit maakte op mn droomscoot : de gilera nexus 500, was deze proefrit mwah.
Hij voelde helemaal niet snel, mn 300 was sneller vanuit start en de 500 trilde vervelend bij optrekken en laag in toeren.
Toch gekocht want ik wist en hoopte dat een malossi dit zou verbeteren.
Ook hier....na montage malossi een kompleet andere scoot! Ongekend snel, trillingsarm, voelde wendbaar.

3 pk winst meten?
Hoeft niet want je voelt een groot verschil!
Normaal wanneer je gas geeft, gaan toerenteller en snelheidsmeter gelijk hoger en hoger.
Na montage malossi vario wanneer je gas geeft, schiet de toerenteller meteen naar boven. Acceleratie is veel sneller.
Voelt als veel meer dan 3 pk.
 
Laatst bewerkt:
ik zeg ook Dr Pulley vermogens winst krijg je niet met alleen een vario je veranderd alleen maar het aangrijp moment
 
@supper. Kan je dat wat meer verduidelijken als je wilt. Het hoe wat en waarom.......
Persoonlijk vind ik hetzelfde resultaat met de 10% lichtere sliders dan origineel. Als met de mallosi vario. Beter aangrijp moment en iets hoger in toeren. Als je echt winst wil maken in het vertrek moet je de koppeling veranderen of straffere trekveren plaatsen
 
Lijkt me sterk dat een motorblok ongeacht het merk door een andere vario meer pk-aas kan leveren. Een motorblok heeft een bepaalt afgegeven maximum vermogen bij een bepaald toerental. Dit kan je alleen veranderen door bv chip tuning en werken met hetere nokkenassen en grotere kleppen. Wat je wel kan beïnvloeden met een andere vario of andere gewichtjes is dat je door het sneller op toeren komen eerder op het door de fabriek opgegeven koppel terecht komt wat kennelijk dus voelt als extra vermogen.................maar extra pk-aas..............:+:N
 
Lijkt me sterk dat een motorblok ongeacht het merk door een andere vario meer pk-aas kan leveren. Een motorblok heeft een bepaalt afgegeven maximum vermogen bij een bepaald toerental. Dit kan je alleen veranderen door bv chip tuning en werken met hetere nokkenassen en grotere kleppen. Wat je wel kan beïnvloeden met een andere vario of andere gewichtjes is dat je door het sneller op toeren komen eerder op het door de fabriek opgegeven koppel terecht komt wat kennelijk dus voelt als extra vermogen.................maar extra pk-aas..............:+:N
Dat denk ik dus ook.
Ik kan me goed voorstellen dat een andere overbrenging de indruk geeft dat de motor meer vermogen levert omdat de scooter beter trekt.
Een continu variabele overbrenging zoals typisch op scooters laat in principe toe om continu op maximum vermogen te versnellen. Dat is met een klassieke versnellingsbak of met een klassieke automaat onmogelijk te realiseren.

Een vroegere studiegenoot heeft nog gewerkt voor het bedrijf dat vandaag Punch Powertrain heet in Sint Truiden. Hij werkte toen mee aan een project om de CVT met metalen duwriem geschikt te maken voor motoren met meer vermogen en meer koppel. Je weet dat de CVT ontstaan is uit de vroegere Daf Variomatic. Die werkte met rubberen riemen en was daardoor beperkt in het vermogen dat ie aan kon.
Ze hadden een prototype gemaakt met een CVT ingebouwd in een Volvo Coupe 480. Hij heeft me toen verteld dat de Volvo, zonder enige motoraanpassing, door de CVT zo aan te sturen dat de motor continu op vol vermogen kon draaien gemakkelijk in staat was om een Porsche 911 bij te houden.

De fabrikanten kiezen er niet voor om de aandrijving standaard zo in te stellen. Ze kiezen wellicht voor wat zij het beste compromis vinden tussen acceleratie, comfort, lawaai, slijtage, levensduur, verbruik en uitstoot.

Ik heb het hier al eerder gezegd: ik ben niet geneigd om ook maar iets aan mijn scooter te wijzigen. Mijn BV300 met alles standaard loopt meer dan vlot genoeg voor mij.
 
Lijkt me sterk dat een motorblok ongeacht het merk door een andere vario meer pk-aas kan leveren. Een motorblok heeft een bepaalt afgegeven maximum vermogen bij een bepaald toerental. Dit kan je alleen veranderen door bv chip tuning en werken met hetere nokkenassen en grotere kleppen. Wat je wel kan beïnvloeden met een andere vario of andere gewichtjes is dat je door het sneller op toeren komen eerder op het door de fabriek opgegeven koppel terecht komt wat kennelijk dus voelt als extra vermogen.................maar extra pk-aas..............:+:N
Heb een leuke Vario test gevonden van de Beverly, waar er dus wel meer vermogen word gehaald. De Polini vario zelfs 4pk. Even kijken of de link werkt.
https://www.wms24.de/news/testberichte/variomatiktest-beverly-350
 
Heb een leuke Vario test gevonden van de Beverly, waar er dus wel meer vermogen word gehaald. De Polini vario zelfs 4pk. Even kijken of de link werkt.
https://www.wms24.de/news/testberichte/variomatiktest-beverly-350

Natuurlijk zegt Polini dat ze 4 pk winst kunnen maken/leveren met hun spulletjes :+ Als ze dat niet zeggen ....koopt niemand meer spulletjes van Polini toch O-).
Bovendien............je hebt te maken met Italianen hoor...................}) Eens dat ze heel mooie spullen maken, daarover geen enkele twijfel.

Het zelfde geld voor allerlei merken uitlaten die claimen vermogens winst te kunnen maken bij een 4-takt. Het enige type motor waarmee je pk-winst kan maken met een uitlaat is een 2-takt......... maar dat is een heeeeeeeeeel andere techniek & discussie :Y. Je hoeft het niet aan te nemen en je moet lekker zelf doen wat je goed vind en welke (reclame) praatjes je gelooft................en bovendien het zijn jouw centjes en daar ga ik helemaal niet over.

Als het om een 4-takt gaat ......kan/kun je alleen maar de "vermogens kromme" beïnvloedden ( lees sneller hoger toerental) wat kennelijk een bepaald gevoel geeft als of het ....? Sneller/soepeler op het opgegeven fabriek vermogen komen is absoluut mogelijk..................extra pk-aas............verkoop praatjes :Z
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals, je krijgt er een totaal anders rijdende scooter voor terug.

Toen ik m'n eerste motorscooter kocht, de Honda PCX 125, ging die 106 km teller op topsnelheid. (98 GPS)
Na montage J.Costa ging de scoot 118 km op de teller.

M'n SR300 reed een stuk sneller natuurlijk, maar nog relaxed met acceleratie.
Na montage Malossi ineens heel snel in acceleratie.

M'n Nexus zoals ik al eerder schreef, ook totaal anders. Veel feller en minder trillingen.
Natuurlijk gaat je verbruik ook iets omhoog.
 
Nogmaals, je krijgt er een totaal anders rijdende scooter voor terug.

Toen ik m'n eerste motorscooter kocht, de Honda PCX 125, ging die 106 km teller op topsnelheid. (98 GPS)
Na montage J.Costa ging de scoot 118 km op de teller.

M'n SR300 reed een stuk sneller natuurlijk, maar nog relaxed met acceleratie.
Na montage Malossi ineens heel snel in acceleratie.

M'n Nexus zoals ik al eerder schreef, ook totaal anders. Veel feller en minder trillingen.
Natuurlijk gaat je verbruik ook iets omhoog.

Maar dat is allemaal mogelijk hoor Ferry34 en is ook niet de "discussie" :+:N bovendien heb je de verschillen (in karakter) zelf ervaren. Er werd beweerd dat je door het monteren van diverse "setjes" pk-winst zou krijgen.............dat is gewoon oplichting O-) In de voorbeelden die jij noemt, die hebben/hadden allemaal een van fabrieks wege opgegeven vermogen/koppel bij een X-toerental. Het enige wat er gebeurt bij montage van de diverse setjes/gewichtjes is het veranderen van toerental/souplesse etc. die jij fijner vind aanvoelen dan dat ze het bij die fabriek op dat moment hadden bedacht...............en daar is niets mis mee als je dat wilt doen ;) Echter pk-winst......................._O-_O-
 
Klopt helemaal bit :)

3 pk winst is onzin...maar de acceleratie voelt als veel meer dan 3 pk.

mn ex reed een Piaggio MP3 400 en die was in acceleratie exact even snels als mijn Aprilia SR 300 met Malossi.
Toen ze er n Malossi onder liet zetten was ik kompleet kansloos.

ook tussen acceleratie zoals snelweg 100 naar 120....alsof ik stilstond.

let wel: ik heb alleen ervaring met Malossi en nul met alleen lichtere rollen.

ik moet bij m'n Nexus 500 de Malossi veer nog laten monteren.
de Vario zit er wel in. Benieuwd of die dan nog sneller trekt :)
 
Heb zelf een pollini in de x-city gehad, reed lekker.

In dezelfde scoot ook Dr Pulley gehad, binnen enkele duizenden km's de vario volledig stuk gelopen, vandaar de pollini erin.
Voor mij geen Dr.Pulley meer aftersales was geen antwoord, ook k#t dus
 
Maar dat is allemaal mogelijk hoor Ferry34 en is ook niet de "discussie" :+:N bovendien heb je de verschillen (in karakter) zelf ervaren. Er werd beweerd dat je door het monteren van diverse "setjes" pk-winst zou krijgen.............dat is gewoon oplichting O-) In de voorbeelden die jij noemt, die hebben/hadden allemaal een van fabrieks wege opgegeven vermogen/koppel bij een X-toerental. Het enige wat er gebeurt bij montage van de diverse setjes/gewichtjes is het veranderen van toerental/souplesse etc. die jij fijner vind aanvoelen dan dat ze het bij die fabriek op dat moment hadden bedacht...............en daar is niets mis mee als je dat wilt doen ;) Echter pk-winst......................._O-_O-
Ik heb op de site van Malossi hun vario voor mijn BV300 bekeken.
Met de standaard Vario van Piaggio gaat de motor bij volle acceleratie naar 7000rpm om dan vanaf 105km/h te stijgen tot het bereiken van de topsnelheid op een 8500rpm.
Met de Malossi gaat het motortoerental direct naar 8000-8500rpm (vanaf ongeveer 40km/h tot top zit het toerental heel de tijd tussen 8000 en 8500). Vandaar de snellere acceleratie.

Wat Malossi er bij al haar producten bij zet is: "Products reserved exclusively for competitions in places intended for them in accordance with the provisions of the competent sports authorities. We Disclaim all liability for improper use". De producten zijn dus eigenlijk alleen voor competitie bedoeld.
 
Ik geloof je op je woord Peter CC ;) Gelukkig heb je ook de kleine lettertjes gelezen *O* Nu nog de betekenis in Jip en Janneke taal ( in je verzekeringspolis staan veel meer kleine lettertjes :?) Je kan dit soort leveranciers nimmer aansprakelijk stellen ongeacht de situatie waarin je terecht bent gekomen.............
We leven in NL waar zo ongeveer alles wordt gedoogd, maar wat er heel veel wordt vergeten is, dat dit alles voor eigen risico is. Zo lang het goed gaat leve de lol en de vrijheid.............waarom zou je er over na denken. Alle motorvoertuigen hebben tegenwoordig een EU goedkeuring en dus automatisch een RDW goedkeuring. Nu gebeurt er iets in het verkeer.......niet te hopen voor niemand.......en het gaat om aanzienlijke bedragen/aansprakelijkheid en de verzekeringen gaan de strijd aan wie er moet gaan betalen (of de levenslange aansprakelijkheid aanvaarden) Het betreffende voertuig wordt echt goed na gekeken en als ze niet hoeven betalen omdat er een niet goed gekeurd onderdeel op/of aan zit ,dan doen ze dat ook niet. En als ze wettelijk moeten .............komt daarna de claim bij jou............... Ik denk dat op de achterkant van de service bon van een gemiddelde motorfiets/scooter garage de zelfde voorwaarden staan.....:?.........alleen niemand let er op, de klant kijkt alleen maar naar het bedrag wat gepind moet worden ..............:+

Waarom ik dit hier zo uitgebreid neer zet..............het heeft een aantal jaren deel uit gemaakt van m'n werk en heb zeer schrijnende voorbeelden gezien.................
Ben gelukkig nu met pensioen en heb er niets meer mee te maken ;)
 
Dat klopt. Elk voertuig dat op de markt wordt aangeboden dient een homologatie te hebben verkregen.
Verander je er nadien iets aan, vb een andere Vario, dan voldoet jouw voertuig niet meer aan het voorwerp van de homologatie.

Je kan er inderdaad gerust in zijn dat als er zich met een scooter ergens een ernstig probleem voordoet, waarvoor de constructeur eventueel aansprakelijk zou kunnen worden gesteld, dat die de betrokken scooter tot in detail onderzoekt. En klopt er iets niet dan halen die hun handen ervan af.

Het is net zo met het oppeppen van auto's met een chip.
Een collega heeft dat laten doen op zijn BMW 5 met automaat en 4-wielaandrijving.
Op een gegeven moment nog binnen de garantieperiode voelde hij onregelmatigheden in de 4-wielaandrijving. Had wellicht niets met die chip te maken maar de dealer las de boordcomputer uit, stelde vast dat er een vreemde chip werd gebruikt voor de motorsturing en weg was elke garantie. Hij heeft uiteindelijk ergens een koppeling op eigen kosten moeten laten vervangen.
 
eerder vermogen verlies als je naar de powercurve zou kijken dan zit je max koppel meestal 2000 toeren lager
 
Terug
Bovenaan Onderaan