X-Max 300 wel of geen malossi ?

Ach..............binnenkort mogen we in heel NL nog maar 100 KM rijden op de snelweg.......:].........zonde van het geld en de moeite :+

Oeps hij bleef hangen :? Nou ja ..............dubbel genaaid houd beter zullen we maar zeggen...........
 
Laatst bewerkt:
Waaruit leid je die vermogenswinst af?
Tot 130km/h draait de motor met de Malossi op een hoger toerental dan met de standaard vario.
Ik heb idd verkeerd gekeken. Ik dacht dat ik naar een vermogens kromme keek.
desalniettemin bij een hoger toerental krijg je meer vermogen, dus in dit geval zal je tot de 130km/h een vermogens winst hebben. Hoeveel, dat is in dit geval niet terug te zien, maar als je even terug kijkt naar mijn link van de vario test kan je het wel zien.
 
Ik heb idd verkeerd gekeken. Ik dacht dat ik naar een vermogens kromme keek.
desalniettemin bij een hoger toerental krijg je meer vermogen, dus in dit geval zal je tot de 130km/h een vermogens winst hebben. Hoeveel, dat is in dit geval niet terug te zien, maar als je even terug kijkt naar mijn link van de vario test kan je het wel zien.
Klinkt logisch, maar ik heb toch nog een probleem met de grafiek:

Volgens de gebruikershandleiding van de BV300 bereikt de motor zijn maximumvermogen bij 7250rpm.
De standaard vario houdt de motor in dat 7000 à 7500rpm gebied wat dus perfect past bij wat de handleiding opgeeft als karakteristiek van de motor.

De Malossi gaat 1000rpm hoger naar een gebied tussen 8000 en 8500rpm.
Nochtans, boven de 7250rpm neemt het vermogen van de motor niet toe, het neemt af. Wat is dan de zin om zo hoog te gaan? Tot ongeveer 35 - 40km/h is de Malossi zeker in het voordeel maar daarboven eigenlijk niet.

Het is wel zo dat de BV300 zijn topsnelheid behaalt bij een hoger toerental dan die 7250rpm, bij iets van 8750rpm met de standaard vario. Dus de motor kan dat toerental wel aan, dat is niet het probleem.
 
Klinkt logisch, maar ik heb toch nog een probleem met de grafiek:

Volgens de gebruikershandleiding van de BV300 bereikt de motor zijn maximumvermogen bij 7250rpm.
De standaard vario houdt de motor in dat 7000 à 7500rpm gebied wat dus perfect past bij wat de handleiding opgeeft als karakteristiek van de motor.

De Malossi gaat 1000rpm hoger naar een gebied tussen 8000 en 8500rpm.
Nochtans, boven de 7250rpm neemt het vermogen van de motor niet toe, het neemt af. Wat is dan de zin om zo hoog te gaan? Tot ongeveer 35 - 40km/h is de Malossi zeker in het voordeel maar daarboven eigenlijk niet.

Het is wel zo dat de BV300 zijn topsnelheid behaalt bij een hoger toerental dan die 7250rpm, bij iets van 8750rpm met de standaard vario. Dus de motor kan dat toerental wel aan, dat is niet het probleem.
Wat ik eigenlijk eerder had moeten zeggen is dat het motor vermogen gelijk blijft, want daar verander je tenslotte niets aan. De winst krijg je dus door je secundaire aandrijving (variomatic systeem) te optimaliseren. Het uiteindelijke vermogen op het achterwiel word dus meer door het optimaliseren. Hoe het pressies met de toerenverhoudingen werkt weet ik niet. Wat ik wel uit eigen ervaring weet is dat het echt aanzienlijk scheelt. De 0 tot 100 km/h sprint gaat min 1,5 sec sneller en ook de top is met 10 km omhoog gegaan. Je kan het gaan ontkennen, maar je hebt echt meer vermogen.
 
Er is niets illegaals aan een Malossi of lichtere rollen.

Je voert niks op, je acceleratie wordt alleen veel beter.

Volgens mij is chiptuning ook niet illegaal terwijl je dan serieus vermogenswinst kunt krijgen.
 
Een andere vario geeft je niet meer vermogen.
Vermogen levert je blok!
Het enige wat een vario doet is het vermogen overbrengen op het achterwiel.
Je kunt dus met je vario alleen zorgen dat je het vermogen beter kunt gebruiken.
 
Een andere vario geeft je niet meer vermogen.
Vermogen levert je blok!
Het enige wat een vario doet is het vermogen overbrengen op het achterwiel.
Je kunt dus met je vario alleen zorgen dat je het vermogen beter kunt gebruiken.
Lees je gewoon helemaal niet en typ je maar wat of is het gewoon een beetje eigenwijs? Wel eens gehoord van aandrijf verlies. Dit is het verlies dat je kwijt raakt vanaf je motor tot waar je banden de weg raken. Als je dit verlies kan verminderen krijg je uiteindelijk meer vermogen op de weg. Dit doet een goede vario dus.
 
Lees je gewoon helemaal niet en typ je maar wat of is het gewoon een beetje eigenwijs? Wel eens gehoord van aandrijf verlies. Dit is het verlies dat je kwijt raakt vanaf je motor tot waar je banden de weg raken. Als je dit verlies kan verminderen krijg je uiteindelijk meer vermogen op de weg. Dit doet een goede vario dus.
En dan vraag jij of ik niet lees?
Je schrijft nu hetzelfde als mij, alleen in andere woorden.
Je krijgt niet meer vermogen, je brengt je vermogen alleen beter naar je achterwiel.
 
nee er veranderd niets aan het vermogen koppel o.i.d. het verlies blijft het zelfde je veranderd alleen het aangrijp moment met andere toeren een malossi zoals er iemand aan gaf schiet naar 8500 rpm Te hoog omdat het max koppel op 7000 lag waar door je op de powercurve al weer minder vermogen hebt door de meer toeren heb je het gevoel dat je sneller gaat maar in werkelijkheid niet gaat de kunst is om precies op de "sweetspot"uit tekomen zit je max koppel op 7000 dan moet je zorgen dat je daarmee op trekt
 
Bij een vario-transmissie is het toerental van maximum vermogen het belangrijkste om een maximale versnelling te kunnen bereiken, niet het toerental van het maximum koppel. Bij een vaste versnelling daarentegen is dat koppel wel belangrijk omdat er een vaste verhouding is tussen het motortoerental en het aangedreven wiel. Je bereikt dan het maximum koppel op het aangedreven wiel (en dus de maximale versnelling van je voertuig) bij het toerental van het maximum koppel.

In het voorbeeld dat ik gaf over de Malossi Vario op de Beverly 300 lijkt het er op dat de Malossi de motor naar een te hoog toerental jaagt. De Malossi heeft wel voordeel maar dan tussen 0 en ongeveer 45km/h. In dat snelheidsbereik zit de motor dichter tegen het toerental van maximum vermogen dan de standaard Vario.
Dat is op basis van de grafiek die Malossi over deze Vario voor de BV300 op zijn site toevoegt.

Hoe dat met de Vario voor de XMAX 300 zit weet ik niet. Malossi voegt spijtig genoeg niet zo een gelijkaardige grafiek toe voor de XMAX 300. Op de site van Yamaha vind ik wel dat de XMAX 300 zijn maximum vermogen haalt bij eveneens een 7250rpm. Ik weet niet of de XMAX 300 een toerenteller heeft (een BV300 heeft die niet). Dan zou je kunnen aflezen naar welk toerental de standaard Vario de motor jaagt bij maximale acceleratie.
 
Laatst bewerkt:
Interessant hoor :)

Maar ik heb nu 3 scoots gehad en alledrie met Malossi.
Het verschil is gewoon enorm.

Toen ik m'n Aprilia SR 300 ging verkopen nadat ik de proefrit had gemaakt op de Nexus 500, zat ik echt te twijfelen of ik wel n goede beslissing had genomen.

M'n 300 reed gewoon lekkerder dan de 500 die traag op gang kwam en irritant trilde bij lage toeren.
Daardoor reed de 500 gewoon traag binnen de bebouwde kom en ook t bochtenwerk was daardoor mwah.

Ik had op buitenlandse fora al hetzelfde gelezen en de Nexus bijzonder goed reageert op een Malossi.

Rit naar huis....twijfels twijfels.
Ach misschien gewoon wennen dacht ik nog.
Datzelfde weekend hielpen vrienden van me met montage van de Malossi die ik al klaar had liggen.

Daarna meteen proefrit....jaaaaa!
Zo moet hij rijden!
En totaal andere spoed met natuurlijk een veel betere acceleratie, maar ook het bochtenwerk wordt anders. De motor ging nu ineens makkelijk van het ene oor op het andere de bocht uit omdat je heel anders de bocht uit accelereert.
Compleet verdwenen was de logge scoot.

Bij een 300 heb je dat laatste niet maar is de acceleratie gewoon enorm anders.
 
Ja Ferry het leuke is dat je alleen al met andere gewicht rollen het zelfde bereikt als met een Jcosta, polini of malossi vario de laatste 2 zijn lichter in gewicht heeft ook weer voor en nadelen het vliegwiel effect het lichter maken nadeel dunner materiaal waardoor het veel sneller slijt

ik heb van Rogier van der Kuinder Hilversum gehoord dat de directeur van Yamaha NL zelf een Xmax 300 rijdt /reed en er Dr pulley in heeft
 
Terug
Bovenaan Onderaan