X-max 400 vs T-max

Ik heb er twee dagen mee gereden en kan zeggen dat je met gemak naar Parijs kan met je liefje achterop.

Eerste dag hoofdzakelijk in Milaan gereden en daar komt natuurlijk zijn compacte bouw (X-MAX250 frame) en sterke motor (Majesty400) helemaal tot zijn recht. Tweede dag via Monza naar het Como meer gereden en ook daar in de bergen lach je iedereen uit (ook TMAX530 rijders). Op de snelweg terug achter de voorrijder zitten plakken (ik reed op een uitvoering met laag scherm en Akra) met 175 km/h (op de teller) en die vond dat het 400'tje aardig hard liep.

Keuzes, tja die zullen er altijd blijven. Ben je gek van een TMAX koop je een TMAX maar moet je aan je centen denken dan is de X-MAX400 een prima keus.

De reden waarom er geen ABS gelijk beschkbaar is is simpel, de grote afnemers (Italie, Spanje en Frankrijk) zitten helemaal niet te wachten op ABS. Punt.
 
Ik heb er twee dagen mee gereden en kan zeggen dat je met gemak naar Parijs kan met je liefje achterop.

Eerste dag hoofdzakelijk in Milaan gereden en daar komt natuurlijk zijn compacte bouw (X-MAX250 frame) en sterke motor (Majesty400) helemaal tot zijn recht. Tweede dag via Monza naar het Como meer gereden en ook daar in de bergen lach je iedereen uit (ook TMAX530 rijders). Op de snelweg terug achter de voorrijder zitten plakken (ik reed op een uitvoering met laag scherm en Akra) met 175 km/h (op de teller) en die vond dat het 400'tje aardig hard liep.

Keuzes, tja die zullen er altijd blijven. Ben je gek van een TMAX koop je een TMAX maar moet je aan je centen denken dan is de X-MAX400 een prima keus.

De reden waarom er geen ABS gelijk beschkbaar is is simpel, de grote afnemers (Italie, Spanje en Frankrijk) zitten helemaal niet te wachten op ABS. Punt.

klinkt goed! kan je al wat zeggen over de rij-eigenschappen/stijfheid van de scooter ten opzichte van de majesty?
 
Ik heb er twee dagen mee gereden en kan zeggen dat je met gemak naar Parijs kan met je liefje achterop.

Eerste dag hoofdzakelijk in Milaan gereden en daar komt natuurlijk zijn compacte bouw (X-MAX250 frame) en sterke motor (Majesty400) helemaal tot zijn recht. Tweede dag via Monza naar het Como meer gereden en ook daar in de bergen lach je iedereen uit (ook TMAX530 rijders). Op de snelweg terug achter de voorrijder zitten plakken (ik reed op een uitvoering met laag scherm en Akra) met 175 km/h (op de teller) en die vond dat het 400'tje aardig hard liep.

Keuzes, tja die zullen er altijd blijven. Ben je gek van een TMAX koop je een TMAX maar moet je aan je centen denken dan is de X-MAX400 een prima keus.

De reden waarom er geen ABS gelijk beschkbaar is is simpel, de grote afnemers (Italie, Spanje en Frankrijk) zitten helemaal niet te wachten op ABS. Punt.


Hoe komt het dat je in de bergen ook een TMax kan uitlachen ?

Haalt dat ééncilindertje het dan van een tweecilinder ?

De wegligging speelt in de bergen toch ook een grotere rol ?

Vreemd dat een XMax het dan van een TMax haalt...

In de stad OK, maar op bergwegen ? :?
 
Hoe komt het dat je in de bergen ook een TMax kan uitlachen ?

Haalt dat ééncilindertje het dan van een tweecilinder ?

De wegligging speelt in de bergen toch ook een grotere rol ?

Vreemd dat een XMax het dan van een TMax haalt...

In de stad OK, maar op bergwegen ? :?

Weet niet of je bekend bent in de buurt van het Como meer maar die haarspeldbochten daar zijn in het voordeel van de lichtere XMAX. De TMAX is net iets te lomp voor het snelle bochtenwerk. De voorrijder en de volgrijders reden allemaal op 530's en we moesten meerdere malen wachten op de volgrijders en de voorrijder zei zelf dat hij echt moest werken om niet voorbij gestoken te worden door de Franse journalisten.

Nou komt er natuurlijk een opmerking over de rijkwaliteiten van de volgrijders maar ik kan zeggen dat dit niet de minste motor/scooterrijders zijn.

Echter... een lange doordraaier op de snelweg met 130-140 km/h dan begint de kont wel te kwispelen terwijl de TMAX natuurlijk daar strak doorheen gaat. De Forza 300 waar ik twee weken geleden in Barcelona mee reed had ook dat kwispelen.
 
klinkt goed! kan je al wat zeggen over de rij-eigenschappen/stijfheid van de scooter ten opzichte van de majesty?

Een beetje dan... rijeigenschappen t.o.v. de Majesty is een beetje moeilijk te omschrijven want de XMAX400 rij je sportiever. Op de snelweg is de Majesty stijfer en stabieler. B-wegen heb je in Italie niet zoveel als in Nederland dus daar kan ik nog niets over zeggen. Snelle bochten is de XMAX fijner en lichter te besturen. Het frame is van de XMAX250 maar dan lichter gemaakt dus dat van de Majesty zal een stuk stijver zijn.

De Majesty zal trouwens in Europa gewoon nog een paar jaar door blijven lopen.
 
Die uitlaat he.......... brrrrr

Zelfde PK als de piaggio 300cc / 350cc
maar iets hoger koppel.
Voor de rest gelijkenis met SRmax
iets lager maar wel ruim 15 kilo zwaarder


slanke scoot
kort
klein / laag scherm
Lage zit
sportief koppie
modern
dubbel schijf voor YESSSSS

Weet niet of 400cc en 220kg een gooi en smijt scoot is.
Testrit volgt

Oja,
crisis prijs = 6400,00
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me persoonlijk sterk dat een Tmax te lomp is om korte bochten te draaien.
Kwestie van goed plat leggen. Tmax kan veel platter als welke xmax of majesty dan ook...
 
Lijkt me persoonlijk sterk dat een Tmax te lomp is om korte bochten te draaien.
Kwestie van goed plat leggen. Tmax kan veel platter als welke xmax of majesty dan ook...

Een majesty 400 is een stuk korter dan een tmax. Vergis je niet.
Ik durf niet stellig te beweren dat een tmax platter gaat dan ik met mijn oude majesty.
 
Ik wel.
Ik heb majesty 125, 250 en 400 (2007) gereden. De 400 heeft last van onderstuur, schuift dus snel weg over het voorwiel. En omdat de Tmax meer grondspeling en een bredere achterband heeft, lukt het vrij eenvoudig om de middenbok aan de grond te rijden. Je kan bijna met maximale stuuruitslag een rondje draaien door 'm helemaal plat te leggen, dat gaat makkelijker als bij de majesty. de 125 en 250 zijn lichter en korter, maar die hebben te kleine wielen, dus weinig ruimte voor een grote hellingshoek.

 
Vandaag wezen proefrijden op een xmax 400!

1 woord: "verkocht"

Heerlijke motor.
Vering lekker stug, maar dat kan ook nieuwigheid zijn maar ik hou er wel van.
Motor pakt lekker rap op en trekt m heerlijk lineair door.
En niet geheel onbelangrijk is dat mn vriendin, eindelijk, ook niets te klagen had achterop.

Na het proefrijden een mat grijze besteld.
Voorpret is begonnen!
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd!

Levertijd? Dan weten we wanneer we een uitgebreid rij verslag kunnen verwachten. :)
 
Bedankt! :)

Half juli kan ik m ophalen.
Van de week kregen ze nog zwarte binnen.

Er blijkt aardig wat animo te zijn had ik t idee.
Voor mij en na mij werden ook proefritjes gemaakt.
En had het idee dat de dealer in kwestie een beetje overweldigd was van alle animo.
Tijdens het bestellen van mijn mat grijze bestelde hij er meteen 2 extra bij.

Proefritje is iig aan te raden!
Ik denk dat Yamaha, iig voor 2013 / 2014, een soort van missing link op de markt heeft weten te zetten.
 
Laatst bewerkt:
[

De reden waarom er geen ABS gelijk beschkbaar is is simpel, de grote afnemers (Italie, Spanje en Frankrijk) zitten helemaal niet te wachten op ABS. Punt.



Eh, binnenkort wordt abs verplicht op nieuwe motoren/motorscooters. Ik neem aan dat dit iets europees is en overal wordt ingevoerd?
 
Gefeliciteerd! ScooterXpress heeft een stuk over de XMAX geschreven, ben er nog niet aan toegekomen. Snel lezen, top.

Mish
 
Daar kan niemand iets tegen hebben, vermoed ik...

Bij mij heeft ABS al een paar keren de meubelen gered... ik moet dan ook al jaren geen fiets meer zonder ABS hebben.

En ja, bij de motorfietsen, die geschikt zijn voor wat offroadwerk, is dat ABS uitschakelbaar...
 
Ondanks dat er altijd situaties kunnen zijn dat ABS in de weg zou kunnen zitten, de gemiddelde motor(scooter)rijder is er vooral bij een paniek reactie mee gebaat.

ABS? ABSoluut een must (is mijn mening)
 
Terug
Bovenaan Onderaan