X-max 400 vs T-max

Gefeliciteerd! ScooterXpress heeft een stuk over de XMAX geschreven, ben er nog niet aan toegekomen. Snel lezen, top.

Mish

Moet je wel even wachten tot het juli nummer ;)

In de Motorscooter special van Sanoma staat een verslag van Peter Aansorgh over de X-MAX400.
 
Zaterdag zomaar naar goedhart gereden en daar stond een demo klaar, ik dacht even iemand zoeken om te vragen voor een proefrit, maar de x-max was ineens weg , en die man kwam vlak voor 5 uur weer terug. dus was een proefrit niet meer mogelijk.
De X-max 400 is van goedhart zelf dus de demo blijft daar staan, een witte.
orginele uitlaat is niet mooi om te zien. en de uitstekende punten voor ook niet echt, te minste bij die witte.
 
De vraag aan Yamaha Nederland,
waarom de prijs op bijna 7000,00 met aflever ?

Als de prijs 5900,00 incl. aflever zou zijn,
dan was deze concurrerend voor 2013 en voor Yamaha.

Zag nog een zwarte SC rijden met wapperende haren, korte mouwen en blote armen.
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag zomaar naar goedhart gereden en daar stond een demo klaar, ik dacht even iemand zoeken om te vragen voor een proefrit, maar de x-max was ineens weg , en die man kwam vlak voor 5 uur weer terug. dus was een proefrit niet meer mogelijk.
De X-max 400 is van goedhart zelf dus de demo blijft daar staan, een witte.
orginele uitlaat is niet mooi om te zien. en de uitstekende punten voor ook niet echt, te minste bij die witte.


Toevallig deze witte xmax rond 15:00 uur getest bij goedhart, leuke scoot met genoeg power, maar nog steeds hard demping, maar niet zo erg als de 250.
 
Doume
Toevallig deze witte xmax rond 15:00 uur getest bij goedhart, leuke scoot met genoeg power, maar nog steeds hard demping, maar niet zo erg als de 250.
Meer details over de power ?
Gebied vanaf 90km/h tot ?
Remmen ?
Sturen ?
 
Laatst bewerkt:
De vraag aan Yamaha Nederland,
waarom de prijs op bijna 7000,00 met aflever ?

Als de prijs 5900,00 incl. aflever zou zijn,
dan was deze concurrerend voor 2013 en voor Yamaha.

Zag nog een zwarte SC rijden met wapperende haren, korte mouwen en blote armen.


7000?? Belachelijk duur.
 
:? Volgens mij 1200 euro goedkoper dan de prijs van een Majesty tijdens de introductie in 2009. Hoezo inflatie? Die japanners denken goed mee in de Europese crisis. :)

Klopt, maar als je de abs versie pakt met afleverkosten er bij zi je akelig dicht bij de introductie prijs van de majesty...ik moet nog ff proefrijden op zowel de xmax als de tmax om overtuigt te zijn...
 
Xmax kost nu 6499, tel daar 600 bij voor de ABS versie. Afleverkosten zijn gelijk dus tellen we niet mee in het vergelijk.
 
Beste ,

Hierbij een vraag ,

Ben momenteel in het bezit van een naked bike en een yamaha x max 250

De moto staat te koop, dat is al zeker

Mijn vraag is wat ik het beste zou aankopen om volgend jaar met mijn motorvrienden te kunnen mee rijden ,ben aan het twijfelen tussen de overjaarse 2009-2010 t-max of een nieuwe volgend jaar met abs x max 400

Zou dit goed te doen zijn om te volgen ,mijn vrienden zijn geen snelheidsduivels maar trekken op een stuk soms wel eens door natuurlijk om daarna weer redelijk teglementair te rijden

Zou willen gaan van 2 tweewielers naar een maar die ik op alle vlakken kan inzetten , woon werk , toeren en als het iets vlugger moest gaan

En is er een groot verschil tussen een 1 cilinder en een 2 cilinder ?
 
Furrrrr schreef op 08 mei 2013 @ 20:21
Nu de X-max 400 op t punt staat de verkoop in te gaan ben ik nieuwsgierig naar jullie mening.
Waarom zou je nu nog voor een T-max gaan vraag ik me af.

ben zelf meer benieuwd hoe mijn onlangs bestelde Kymco Xciting 400i met ABS
het straks tegenover de X-max zal gaan doen.... afijn ik moet nog even wachten
tot december, maar dan is hij er, en speciaal voor mij met ABS.

Cheers WebEngine Jan
 
Beste ,

Hierbij een vraag ,

Ben momenteel in het bezit van een naked bike en een yamaha x max 250

De moto staat te koop, dat is al zeker

Mijn vraag is wat ik het beste zou aankopen om volgend jaar met mijn motorvrienden te kunnen mee rijden ,ben aan het twijfelen tussen de overjaarse 2009-2010 t-max of een nieuwe volgend jaar met abs x max 400

Zou dit goed te doen zijn om te volgen ,mijn vrienden zijn geen snelheidsduivels maar trekken op een stuk soms wel eens door natuurlijk om daarna weer redelijk teglementair te rijden

Zou willen gaan van 2 tweewielers naar een maar die ik op alle vlakken kan inzetten , woon werk , toeren en als het iets vlugger moest gaan

En is er een groot verschil tussen een 1 cilinder en een 2 cilinder ?

Ik denk wel dat je dit als een groot verschil kan zien. Vandaag met de DBS rot een tijdje achter een T-Max gereden, deze machine kan je redelijk vergelijk met een reguliere motorfiets. Een 1 cilinder loopt iets minder regelmatig en minder geschikt voor lange afstanden. Door het lichte gewicht wel weer vaak geschikt voor kortere stukken. Verder zijn de 2 cilinders weer wat duurder, wel degelijk verschil tussen een 1 en 2 cilinder.

Ik gebruik een scooter voor afstanden tot 50 kilometer, waarvan 1/3 door de stad, 1/3 op provinciale wegen, 1/3 snelweg. Als je echt 50 kilometer of meer over de snelweg gaat buffelen, doe je zelf dan een plezier door een 2 cilinder te kopen. Loopt gewoon iets rustiger en het zwaardere gewicht heb je minder hinder van.

Er zijn ook andere aspecten waar je rekening mee kan houden. Zo lijkt hte mij prettig dat de X-max echt een kofferbak hebt, volgens mij is de beschikbare ruimte van een T-Max een stuk kleiner.

Net wat je wil. Orienteer je goed, je muntjes kan je maar 1 keer uitgeven. Beide machines zijn wel top hoor.

Gr. Mish
 
En als je het gemak wilt van een scooter en toch makkelijker bijblijven kan je ook kijken naar bv een Honda Integra.
 
Gewoon beide machines een paar uur testen/huren.
Beide uitproberen lijkt mij niet nodig, Raffa is een ex-Tmaxxer.

@Raffa,
Het verschil tussen de Yamaha 1-/2-pitteris weet je gevoelsmatig wel.
Gebruik je de XMax250 nu ook voor ritten waar je vroeger de TMax liet staan?
 
Hoi iedereen , bedankt voor de reacties

inderdaad , ik ben een ex t maxer , nu wel spijt dat ik hem heb weggedaan natuurlijk maar je kan de tijd niet terugdraaien

dat je met de x max 400 geen grote afstanden kunt overbruggen vind ik niet juist, ik ga niet zeggen met lange stukken autostrade Enzo , de 2 cilinder zal dit wel beter kunnen maar ik weet dat ik vroeger met de 125 cc toch veel bestanden heb overbrugt

nu op de vraag van chopper , vroeger deed ik geen woon werk met de t max maar gewoon ontspannende ritten ermee

het verschil voel ik wel intussen tussen de cilinders maar vroeg mij gewoon af of ik met de 400 ook grote afstanden kan doen maar dan niet via autostrade natuurlijk

ik zoek nu gewoon een alleskunner , ofwel word het dus een overjaarse t- max of een nieuwe x max 400

moet het nog bekijken

heb ook gekeken dat de gilera nexus 500 nieuw ook goed in prijs meevalt maar ik kan maar niet aan het model wennen

heb nog tijd natuurlijk want zolang de moto niet is verkocht gaat het nog bij kijken blijven natuurlijk maar een ding staat vast , volgend jaar terug de motorscooter op ;-)
 
Jeeeh, ik heb niet geschreven dat een 1 cilinder niet geschikt is voor lange afstanden, het is minder geschikt. Ik rij zelf ook met een 1 cilinder, bevalt mij prima. Toch zou ik als ik elke dag lange afstanden zou moeten rijden, kiezen voor een 2 cilinder.

Je hebt nog even de tijd :)

Gr. Mish
 
Rij nu 4 week op m'n nieuwe Xmax 400. Supermachine! Heb nu 1500 km plezier gehad en hoop er nog vele te maken. 3 minpuntjes; de middenbok schuurt over 't asfalt in de bochten (heb ik er al af gehaald), de buddy moet je met 2 handen openen wat niet altijd even handig is en de in mijn ogen te lange uitlaat. Zit te wachten tot er meer aanbieders komen voor een slip on, want die Akra vind ik iets te duur....
 
Mish, je mag niet alles op één hoopje gooien als je over ééncilinders spreekt en kleiner eigen gewicht en dat die minder geschikt zouden zijn voor langere afstanden op autosnelweg.
Je rijdt zelf met een Beverly 350 ST zie ik. Wel voor hetgeen jij doet (zoals je hieronder vertelt is dit wel een heel goede scooter. Maar er zijn hier heel wat mensen met diverse 400 en 500cc monopitters die wel autosnelweg doen, en er zelfs verre reizen mee doen, zonder problemen.
Ikzelf heb een MaxSYM400iABS, en die weegt leeg 238 kg geloof ik, zonder opties. Regelmatig rij ik afstanden van 400-500 km op een dag, soms met partner als bijrijder, en topcase achterop en dan ook nog GIVI zijtassen. Hij rijdt dan zonder te forceren 120 km/u (top is ongeveer 165 km/u op teller). Hij is uitgerust met goede remkracht met dubbele remschijven vooraan en ABS en dat geeft een veilig gevoel. Waar je het vooral voelt het verschil in een 1 en 2 cylinder is in de lage toeren, waar je met wat minder geroffel rijdt, omdat je op 2 cylinders rijdt, en die dan ook op dat vlak beter presteert. En om verder de vergelijking door te trekken, moet je zeggen dat 2 cylinders veelal vanaf 600cc vertrekken, en daar krijg je dan nog enkele km topsnelheid bij (meestal rond de 10-15km/u meer), maar hoeveel ga je daarmee rijden met die snelheid ? Dan moet je ook nog rekenen dat het verbruik hoger licht (snel 1L/100km), en de onderhoudskosten ook (hier vind je genoeg info over in de forums op MF).
Ik denk ook dat je een uit de kluit gewassen Vespa (en dat is niet denegrerend bedoeld), want we;egt toch al snel (40-50kg minder, en je zit minder beschermd),niet kan gaan vergelijken met andere 1-cylinders van 400-500 cc, die heel wat meer comfort bieden, zoals Suzuki Burgman 400, Yamaha, of andere merken zoals SYM, Kymco, enz.
Voor ik mijn keuze maakte heb ik met verschillende gereden, ik zou zeggen ... rij er eerst eens mee, en maak dan een objectief oordeel.
Kijk het is zoals met auto's, waarom een auto kopen met dezelfde luxe, maar met een meervermogen dat je nooit gebruikt, maar waar je wel heel wat meer kosten aan hebt op alle vlak.
Je moet natuurlijk met reserve-vermogen rijden, maar ik denk dat als ik tussen de 5000 en 6000 toeren max draai, bij 120-130 km/u, en hij op top 8250 toeren draait,en een verbruik dan haal van 4,2 L/100km, zelfs met duozit en geladen met topcase en zijtassen, dat ik een goede motorscooter heb.
Sorry, Mish, maar ik kan je daar geen gelijk geven.

En Raffa, ik denk dat een 400cc scooter je ruimschoots gaat bevallen (je moet natuurlijk zoals met alles geluk hebben). Wat je keuze betreft moet je je gewoon afvragen wat voor type je wil hebben : een sportievere look, of een meer touring-look met meer comfort in zijn totaliteit, zeker als je ook gaat rijden met iemand achterop. Het is van groot belang dat de persoon achterop zich ook gemakkelijk en comfortable voelt.

Groetjes.
 
Laatst bewerkt:
@ mish : was niet als aanval bedoeld hé , is gewoon mijn ervaring ;o)

Vroeger met de 125cc gingen ik en mijn kameraden ook ver ermee , niet autostrade natuurlijk

@ old-scooterfan : wat ik zoek is een sportieve scooter met toch de mogelijkheid van bagage mee te nemen , weet van de t-max dat die zijn inhoud minder was dan nu de x-max 250

als ik er een rugzak en eventueel mijn regenbroek en een slot enzo kan in vervoeren ben ik al tevreden , weet dat dat bij de t-max ging natuurlijk maar bij de x-max heb ik veel meer bagageruimte

Zou ook graag ABS hebben natuurlijk en ik weet dat de x-max 400 dit nog niet heeft ,pas volgend jaar , de t-maxen hebben dit wel

Eerst de naked bike zien te verkopen want dat loopt ook niet echt vlot maar is wel aannemelijk zo vlak voor de herfst en winter ;o)
 
Nee hoor, ik ervaar het niet als een aanval. Ik werd alleen verkeerd geciteerd. Vraag jezelf alleen af waarom bijna toermotoren meerdere cilinders hebben. Omdat het bij hogere toerentallen niks uitmaakt? Tuurlijk niet. Het rijdt rustiger en is bovendien duurzamer. :)

Wel leuk man, lekker onderzoeken en langzaam tot een besluit komen. :)

Gr. Mish
 
, vroeger deed ik geen woon werk met de t max maar gewoon ontspannende ritten ermee

het verschil voel ik wel intussen tussen de cilinders maar vroeg mij gewoon af of ik met de 400 ook grote afstanden kan doen maar dan niet via autostrade natuurlijk

ik zoek nu gewoon een alleskunner , ofwel word het dus een overjaarse t- max of een nieuwe x max 400
: wat ik zoek is een sportieve scooter met toch de mogelijkheid van bagage mee te nemen , weet van de t-max dat die zijn inhoud minder was dan nu de x-max 250

als ik er een rugzak en eventueel mijn regenbroek en een slot enzo kan in vervoeren ben ik al tevreden , weet dat dat bij de t-max ging natuurlijk maar bij de x-max heb ik veel meer bagageruimte

Zou ook graag ABS hebben natuurlijk en ik weet dat de x-max 400 dit nog niet heeft ,pas volgend jaar , de t-maxen hebben dit wel

Had je de berichten van ScooterExpress al gelezen, zie hier.
 
Mish, je mag niet alles op één hoopje gooien als je over ééncilinders spreekt en kleiner eigen gewicht en dat die minder geschikt zouden zijn voor langere afstanden op autosnelweg.
[....]Ikzelf heb een MaxSYM400iABS, en die weegt leeg 238 kg geloof ik, zonder opties. Regelmatig rij ik afstanden van 400-500 km op een dag, soms met partner als bijrijder, en topcase achterop en dan ook nog GIVI zijtassen. Hij rijdt dan zonder te forceren 120 km/u (top is ongeveer 165 km/u op teller). Hij is uitgerust met goede remkracht met dubbele remschijven vooraan en ABS en dat geeft een veilig gevoel. Waar je het vooral voelt het verschil in een 1 en 2 cylinder is in de lage toeren, waar je met wat minder geroffel rijdt, omdat je op 2 cylinders rijdt, en die dan ook op dat vlak beter presteert. [.....] Je moet natuurlijk met reserve-vermogen rijden, maar ik denk dat als ik tussen de 5000 en 6000 toeren max draai, bij 120-130 km/u, en hij op top 8250 toeren draait,en een verbruik dan haal van 4,2 L/100km, zelfs met duozit en geladen met topcase en zijtassen, dat ik een goede motorscooter heb.
[....]

Ik kan me hierbij aansluiten. Ik wil daaraan een paar zaken toevoegen.

Ik moet bestrijden dat een 2 cilinder beter presteert bij lage toerentallen. Een 2 cilinder heeft vaak juist meer toeren nodig voor zijn prestaties (een 4 cilinder nog weer meer). Dat komt o.a. door hun kortere slag. Het slagvolume moet worden verdeeld over meer cilinders. Ter vergelijking: mijn SW400 2 pitter draait bij 130 (PGS) ca 7200 tpm en op topsnelheid (een kleine 160 GPS) ca 9000. Hij presteert ook pas beter dan een 400 cc eenpitter boven 90 km/u (ik durf met jou geen sprintje aan te gaan). En het doorsnee verbruik is 4,5 a 4,7. Daar krijg je een mooie motorloop voor terug. Of hij ook duurzamer is durf ik (nog) niet te zeggen. Dat hangt van veel factoren af (inzet, onderhoud).

Die motorloop is voor mij een van de redenen geweest om voor een 2 pitter te gaan. Een andere belangrijke was de bouw van de scooter. De motor zit in het frame, en niet aan de swingarm. Daardoor is het onafgeveerd gewicht kleiner en de gewichtsverdeling gunstiger. En dat rijdt (in theorie in ieder geval) lekkerder.

Overigens vindt je geen vergelijkbare 2 pitters meer, want de SW400 is uit het leveringsprogramma gehaald. Met alle respect voor de X-max 400, maar een T-max (en SW600, Integra, BMW C650 en Burgman 650) is volgens mij echt een andere klasse.

De beste opmerking vind ik "proefrijden en je eigen oordeel vormen".
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op verschillende 1 en 2 cilinder scooters gereden. Van de 1 cilinderblokken liep, naar mijn mening, het Quasarblok van Piaggio echt het mooist. Dit klinkt en voelt echt als een naaimachientje. Een motorblok mag van mij best wat trillingen doorgeven, zoals het Masterblok van Piaggio en in mindere mate het 350cc blok van Piaggio. Voor langere afstanden zou ik dit niet op prijs stellen. Onlangs een artikel gelezen van een Masterblok dat 100.000 kilometer zonder grote problemen. Dit is inderdaad nieuws, met een 2 cilinder zou ik daar niet van opkijken. Ik denk wel dat de Sym's, Yamaha's, Honda's, 1 clinders enz. dit ook kunnen halen hoor, er zijn al eerder voorbeelden voorbij gekomen.

Overigens geldt dit niet alleen voor scooters, maar ook voor buitenboordmotoren. Vanwege de kosten (en gewicht) zijn de meeste fabrikanten van een 6 pk 2 cilinder afgestapt en naar een 1 cilinder gegaan. Nog steeds 6 pk, maar wat een trillingen in het handvat zeg. Ik heb mijn broer geadviseerd om geen nieuwe 6 pk te kopen, maar het 2010 (2 cilinder) model. Loopt rustiger, ronder, gevoelsmatig heeft het blok minder te lijden.

Terug naar het onderwerp :)


Twee fantastische scooters, ik zou 2 X-Maxen nemen :)

Mish
Mish
 
[....]Onlangs een artikel gelezen van een Masterblok dat 100.000 kilometer zonder grote problemen. Dit is inderdaad nieuws, met een 2 cilinder zou ik daar niet van opkijken. Ik denk wel dat de Sym's, Yamaha's, Honda's, 1 clinders enz. dit ook kunnen halen hoor, er zijn al eerder voorbeelden voorbij gekomen.[....]
Dit zijn afstanden die pizzakoeriers in een paar jaar bij elkaar rijden op hun bromscooter. Op een Engelstalig forum las ik dat iemand 143.500 miles had gereden op een Silverwing uit 2002. Dat is iets van 230.000 km!
 
Terug
Bovenaan Onderaan