x-max vs x-city

zzz

MF veteraan
22 mrt 2007
1.877
13
Velp
Stel ik wil voor rond de €5000 een nwe MS kopen [dat zou best eens kunnen gebeuren :) ] dan 'moet' ik bij roadrunner kopen want die zit bij mij aan het eind van de straat en die verkopen alleen japans [en voor andere merken moet ik op z'n minst naar Nijmegen] dus dan is mijns insziens de beste keuze een Yamaha x-max of een x-city.
De x-city vind ik mooier [maar ook de x-max mag er wezen] ; ik heb begrepen dat 'ie een veel kleinere bagageruimte [en een kleinere tank] heeft maar wat ik me echt afvraag waarom deze verschillen:

-Ontstekingssysteem: x-max gebruikt een ECU vs x-city TCI.
-Brandstofsysteem:x-max EFI vs x-city ''injectiesysteem'' [volgens de Yamaha-site].
Vanwaar deze verschillen, wat houdt het in en vooral: voordelen/ nadelen?
Ik kwam er met google niet uit dus ik vertrouw op de expertise alhier aanwezig ;) !
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je met de motorverschillen niet helpen, maar toen ik mijn x-max kocht heb ik ook even de twee eens goed bekeken alvorens mijn keuze te maken. De bagageruimte van de x-max was een groot pluspunt. Verder vond ik de 'goedkope" plastieke roostertje rond de dashboardmeter alles behalve mooi. Het model van het windscherm stak ook tegen, het lijkt er echt opgeplakt toz van de X-max. Wat de motor betreft kan ik je enkel vertellen dat ik een test gelezen heb en was er echt geen verschil in prestaties tss de twee, de x-max had wel een top van 4km sneller maar dat kan ook toeval geweest zijn.
 
Laatst bewerkt:
Thanks!
Ik dacht dat het dashboard van de x-city juist mooier was? [ op foto's, nog niet in het echt met elkaar vergeleken].
 
Op foto wel ja, sprong echt in het oog , veel sportiever. Daarom ben ik er naar gaan kijken. In het echt viel het dik tegen, hadden ze iets alu genomen dan dadelijk, maar ik vond het echt een goedkoop plastiek ding. Maar ja ieder zijn mening he, iemand anders kan het heel mooi vinden.
 
Nog even een vraagje over de topsnelheid van de X-max; ik kom opgaven tegen varierend van 125- t/m 150km/u; dat laatste lijkt me erg overdreven: wat is de reele top m.a.w kom je goed mee met het snelwegverkeer?
 
Ik heb op zowel de X-Max als de X-City gereden (proefritjes). De X-Max bij goed weer en m'n vriendin achterop, de X-City met klote weer en een groepje (via open dag bij Arie Molenaar die een Yamaha dag had).

De X-Max kreeg ik niet harder dan 135km/u op de snelweg met 2 personen erop. Ik voelde me totaal vertrouwd op de snelweg, wat ik niet met elke 250 heb. Denk dat je in je eentje 140km/u kan halen, misschien ook wel met 2 man hoor, maar dit is wat ik me er nog van herinner.

De X-City heb ik niet helemaal open kunnen gooien, omdat de andere Yamaha rijders op de snelweg blijkbaar niet zo hard durfden, maar ik weet zeker dat de X-City even hard moet kunnen gaan. Laat ik het zo zeggen, je wilt wegen of je goed mee komt met snelwegverkeer; prima, geen probleem. Tenzij je zo'n achterlijke zakenpik hebt die 160km/u moet rijden, dan moet je niet naar de linkerbaan, maar dat geldt voor elke <25kw'er.

Zelf zou ik voor de X-Max gaan. Beide cockpits zijn sowieso toch niet mooi, maar de Max heeft meer ruimte onder het zadel en daar ga ik voor. Daarnaast vind ik een X-City gewoon qua kleurstellingen verschrikkelijk lelijk. Doe mij maar een zwarte X-Max.


Kijk even op mijn website en lees daar het stukje over de X-Max, dat heb ik meteen geschreven na het ritje. Zie trouwens dat ik de X-City er nog moet tussen zetten :+
 
Ik kan je ook niet helpen, mijne is nog aan het inrijden. Autosnelweg test is voor later. Maar uit de vele testen die ik heb gelezen is dat je op de teller (solorijder) toch gemakkelijk 140-145 km/u haalt, wat in werkelijkheid +/- 130km/u zou betekenen. Voor mij is dit voldoende. Ik stel me wel vragen met het oprijden van de snelweg, dus van 80 naar 110 km/u per uur om vlot te kunnen invoegen, daar denk ik dat de x-max wat "tekort" gaat schieten voor mensen die vaak de snelweg doen.

Op youtube zie je trouwens een paar filmpjes over de topsnelheid van de x-max mocht je interesse hebben.
 
Bedankt voor de info; qua kleurstelling vind ik trouwens een blauw metallic x-max met zwart zadel met rode piping erg mooi [model 2009], ook de grijze met bruin zadel mag er wezen.
Stiekum vind ik een witte x-city ook wel mooi :$ maar dat is me toch te 'gay' qua uitstraling.
 
Laatst bewerkt:
Er is idd aan andere topic al over het 2009 model. Ik ben er harstikke blij mee. Het model is niet noemenswaardig veranderd dus ik zit niet opeens met een "oude" scooter. Ook de kleuren zijn voor mij veel te jong. Ze geven de X-max wat meer "race" allure terwijl ik meer naar het klassieke zwart neig. Echt "gay" vind ik de x-city niet, maar de voordelen van de x-max wegen ruimschoots op tegen de grote wielen van de X-City. Mocht het verschil 6 duim geweest zijn , dat is een andere verhaal maar ik twijfel eraan dat 1-2 duim zoveel meer comfort gaat bieden. De bagageruimte van de x-max daartegen biedt wel heel wat comfort. In combinatie met mijn topkoffer zou je er echt van versteld staan wat ik op een zaterdag zowat kan meeslepen na het winkelen. Hij moet echt niet veel onderdoen voor mijn wagen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan