xenon in een kawa er-5?

Tiesje

MF veteraan
9 jan 2007
1.387
0
Sliedrecht
Goeiedag,

Ik wil graag xenon in mijn er-5 zetten, maar hoe kom ik er in
vredesnaam achter welk soort setje ik nodig heb??? (h4, h7, etc, etc)

En aangezien ik morgen al naar de motorbeurs ga, en misschien
hier wel een leuke aanbieding weg kan trekken!!!

Heb al in mijn wphb gesnuffeld, maar wordt hier niet wijzer uit!!!

Vriendelijk bedankt iig... :W
 
wat denk je zelf???

toen die er-5 op de markt kwam, bestond er nog geen xenon :P

mijn vraag gaat over het type setje...

een beetje begrijpend lezen kan toch geen kwaad.
De ER-5 kennende, zou ik ervan uitgaan dat er een normale H4 lamp in zit.
Misschien staat het zelfs op het koplamglas, maar dat is niet altijd het geval...
Trek dat lampje er even uit, maar raak het glas niet met de vingers aan.
 
Er zit H4 in.
Bij die van mij uit 2002 dan ..
Staat op het glas bij mij, en de lamp die erin zit is ook echt H4 ;)
Heb ik vorige week nog gechekt omdat ik dezelfde plannen heb :Y

Zou mooi zijn als je me op de hoogte kunt houden als je het gemonteerd hebt, bijvoorbeeld waar je de balast e.d hebt weggewerkt :Y
 
Een er-5 heeft toch maar 1 koplamp als ik het goed heb.... met daarin 1 lamp voor zowel groot- als dimlicht?

Dan heb je een H4 :Y

Mocht je wel twee lampen hebben dan is het met helder glas vaak een H7 en als het glas niet helder is het meestal H1
 
Goeiedag,


Heb al in mijn wphb gesnuffeld, maar wordt hier niet wijzer uit!!!


ok begrijpend lezen, ik dacht dat je zocht achter info ivm xenon in je wphb, want aangezien de normaal doorsnee mens/mechanieker gewoon kijkt naar het huidige lampje die erin zit , maar nee , het wphb pakken... dat is professioneel _O-

fyi:het staat gewoon op het lampje.
en nee er kan geen ander lampje in, tenzij je het beetje forceert.(lipjes samendrukken)maar als er aan geprutst is, zie je dat (hopelijk) ook.
 
@ xr250r : Volgens mij zijn in alle bouwjaren de ER-5 modellen hetzelfde gebleven,
das mooi, want dan ga ik idd gewoon voor de H4...
Zat zelf te denken om het kastje onder de tank weg te frutselen!

En een ER-5 heeft idd gewoon 1 lamp voor groot- en dimlicht.

Iedereen bedankt iig voor de snelle reacties...
Net ff snel gekeken, en is idd H4, wist niet dat ik dat op die lamp kon vinden :P

:W
 
op de beurs stonden / staan verschillende aanbieders met prijzen niet onder de € 95,-
Voor 1 lampje, 1 kabelsetje en 1 ballast.
Hier in het zuiden krijg je setjes voor 2 lampen H4 voor €99,-
Beurs is gewoon te duur.
 
Heb eerst ff rondgekeken, en goedkoper dan 109€ kwam ik niet...

Had wel geluk, kwam er een tegen die hem voor 159€ aanbood (met grote ballast)
liep 100m verder, en daar werd hij voor 109€ aangeboden! (met kleine ballast)

Waarschijnlijk alleen ff de kabels verlengen, want op een ER5 is niet zoveel plaats,
wordt waarschijnlijk onder de buddyseat.

Nu ff druk met werk enzo, maar zal foto's plaatsen als het erin zit!
 
op de beurs stonden / staan verschillende aanbieders met prijzen niet onder de € 95,-
Voor 1 lampje, 1 kabelsetje en 1 ballast.
Hier in het zuiden krijg je setjes voor 2 lampen H4 voor €99,-
Beurs is gewoon te duur.

Een groot verschil tussen Bi-Xenon sets is de grootlicht functie.
Diegene met een halogeen lampje , is gewoon de goedkope variant.
Die kun je inderdaad voor +- 100 euro vinden.
 
ff een update:

Vanmiddag met een vriend van me (laurus op dit forum), de boel opengehaald.
Had inmiddels al verlengkabels besteld bij lumimoto, en deze waren lekker snel binnen.
Opzich zit het allemaal al vrij makkelijk in elkaar, dus het installeren zelf leverde verder geen problemen op.

Alleen was mijn dimlicht al kapot, wat een rare zaak is... (heb alln stads- en grootlicht)
De boel geinstalleerd en aangesloten, en wat denk je... precies hetzelfde licht als voorheen :X
Wij allebei met onze handen in het haar, want hoe kan een Xenon-lamp normaal ( alln stads- en grootlicht) licht produceren?
Toen dus de xenon-set losgekoppeld en weer getest, en deed precies hetzelfde (alln stads- en grootlicht)

Of ik ben genaaid met een normalen halogeenlamp ipv een xenonlamp (lijkt me sterk, aangezien deze precies op een xenonlamp lijkt).
Of er is iets goed mis met de elektro of een handschakelaar...

Mijn plan is nu dus ook om het oude systeem erin te zettenm naar een motorzaak te gaan, en uitleggen dat mijn dimlicht kapot is, en of ze dit kunnen fixen...
Daarna zelf weer aan de slag met de xenon.

Lijkt ons zelf de beste oplossing, iemand anders nog betere tips? :W
 
Heb je een "relais" kastje bij je Xenon set gehad??
Waaraan een kabel zit , waarmee je voeding van je accu afhaalt??

Hoor je dit relais "klikken" zodra je van groot naar kleinlicht schakelt??
En ook de lamp??

Overigens kun je vrij makkelijk meten of je "orginele" kabel wel spanning levert zoals het hoort.

Je hebt 3 polen : +dimlicht , +grootlicht en een -MIN.
Zet je multimeter op 20 of 200v DC.

Ga met je grootlicht aan meten over de verschillende polen , tot je +- 12 Volt meet.
Gooi dan je schakelaar om , en probeer weer 12 Volt te meten.

Als het goed is , gebruik je 1 "pool" meerdere malen , dat is dus de MIN.

Indien je 2x 12 Volt kan meten , is er iets met je Xenonkit.
Indien je maar 1x 12 Volt kan meten , kan je lichtschakelaar bv defect zijn.
 
Ik heb gister ook mn xenon in mn ER-5 gebouwd.
De balast paste perfect onder de tank, bij de thermostaat enzo.
Dan waren de orginele kabels lang genoeg, en zit alles netjes uit het zicht.

Ik denk dat het probleem is dat je geen aansturing voor je dimlicht krijgt, dan gaat geen enkele lamp branden, ook geen xenon.

Ik heb ook een goedkopere set, en als ik overschakel naar grootlicht gaat de xenon uit, en gaat er een gele halogeenlamp branden.
Waarschijnlijk werkt bij jou dus ook alleen het groot licht.
Ik zou gewoon even je schakelaar en kabels na meten, daar moet ergens een fout zitten.
 
Ik heb bij mijn Xenon-set gehad:

- een ballast (met daaraan een rode en een zwarte draad)
- een ontsteker (zit in het verlengde vd zwarte draad aan de ballast)
- een lamp gedeelte, met de lamp en de kabels etc.
- zelf 2 verlengkabels besteld zodat het zooitje onder mijn buddy kan.

Ga vndg nog even naar de motorzaak, om te kijken of hun mijn dimlicht kunnen repareren, zodat als dat gerepareerd is ikzelf de Xenonset in kan bouwen...

Missch is het idd zo, dat als je de 'goedkopere' Xenonset's op grootlicht gooit, dat er een halogeenlamp gaat branden... Voor groot- xenonlicht heb je bi-xenon nodig! :W
 
Ik heb bij mijn Xenon-set gehad:

- een ballast (met daaraan een rode en een zwarte draad)
- een ontsteker (zit in het verlengde vd zwarte draad aan de ballast)
- een lamp gedeelte, met de lamp en de kabels etc.
- zelf 2 verlengkabels besteld zodat het zooitje onder mijn buddy kan.

Ga vndg nog even naar de motorzaak, om te kijken of hun mijn dimlicht kunnen repareren, zodat als dat gerepareerd is ikzelf de Xenonset in kan bouwen...

Missch is het idd zo, dat als je de 'goedkopere' Xenonset's op grootlicht gooit, dat er een halogeenlamp gaat branden... Voor groot- xenonlicht heb je bi-xenon nodig! :W

En heb je geen schakelrelais??
Hoeveel stekkers of iets plug je in je bestaande bekabeling?3 of 2?
 
Ik weet niet of je met schakelrelais de 'ontsteker' bedoelt, mij is iig vertelt dat dit een ontsteker is.

Ik plug 3 stekkers in mijn bestaande zwarte 3-punts stekker in mijn koplampunit.

1 zwarte kabel, 1 rode kabel en 1 samengebrachte draad van 2 zwarte draden, 3 stekkers dus!



Ben er gisteren op een erg blunderende manier achter gekomen dat mijn dimlicht het gewoon doet... Aan de linkerkant van je stuur zit dus nog een schakelaar om groot- en dimlicht te regelen,
maar door slijtage is die afbeelding ervan verdwenen, en die knakker van de motorzaak zei dat op een hele leuke manier, je kunt je de situatie al inbeelden... ik ging erg hard af :X
Maja, aldoende leert men zeggen ze...

Grote kans dat de xenon het gewoon doet, zal morgen na het werk even kijken! :W
 
Dat is indd niet zo slim :W
Mja, nu kun je je xenon makkelijk testen.

Druk alle stekkers van de lamp in de ballast, en draai dan die 2 schroeven in die grome ring van je koplamp los.
Dan trek je de stekker van je H4 lamp af, en die druk je aan je xenon kabelbundel. Voila, het werkt *O*

Ik kan je al vast melden dat ik kwa licht opbrengst en zicht in het donker een heeel stuk vooruit ben gegaan *O*
 
Klopt idd, m´n xenon werkt perfect... moet vandaag alleen nog ff de kabels wegwerken en
meteen de ballast op een goed plekje neerzetten, maar dat komt wel goed!

Bij een xenonlamp is het normaal dat hij de eerste 10 sec. ofzo wat feller wordt?
Dat hij een soort van oplaadt zeg maar?

Iedereen bedankt voor de reactie´s in ieder geval!
 
Terug
Bovenaan Onderaan