Xenon in motoren met geslepen koplampglas?

One-Oh-Four

MF veteraan
23 sep 2007
9.721
15
Ik denk er aan om mijn CBR 600F uit '92 ook te voorzien van xenon. Zal dan wel Bi-xenon moeten zijn.

Punt is: ik ken xenon in motoren met helder koplampglas waar de lichtbundel gericht wordt door de reflector van de lamp. De CBR 600F maakt nog gebruik van het koplampglas om het licht te breken en te richten. Geeft dit problemen zoals makkelijker verblinding van tegenliggers of ongewenste aandacht van de wetshandhavers?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
 
Nog zo één die fel blauw licht wil aanbieden aan tegenliggers......

:( :( :(

Dit is werkelijk niet te geloven. Houd het gewoon bij standaard verlichting, origineel. Dat is ruim voldoende om met je motor in het donker te kunnen rijden en dat je gezien wordt.
 
Nog zo één die fel blauw licht wil aanbieden aan tegenliggers......
:( :( :(
Dit is werkelijk niet te geloven. Houd het gewoon bij standaard verlichting, origineel. Dat is ruim voldoende om met je motor in het donker te kunnen rijden en dat je gezien wordt.

Ik dacht er nét zo over, tot bleek dat die standaard pitjes in het donker en de regen etc. best wel wat te wensen overlieten.

Heb nu Xenon en dat had ik járen eerder moeten doen, ook al vind jij van niet....... Niet alleen zie ik véél beter, anderen zien me ook beter. Bovendien word ik minder verblind door tegenliggers.
Werkelijk niet te gelóven he? :+

TS, dat zou best kunnen. Ik heb de indruk dat de oude reflectors het licht wat meer verstrooien dan de nieuwere (gladde) koplampglazen.
Belangrijk is dat je de zaak goed afstelt.

En let niet te veel op bepaalde Luddieten........ _O-

Oh... en of je aandacht van bepaalde wetshandhavers krijgt ligt dan meer aan je rijstijl. Xenon is voor motoren gewoon toegestaan.
 
Laatst bewerkt:
Nog zo één die fel blauw licht wil aanbieden aan tegenliggers......

:( :( :(

Dit is werkelijk niet te geloven. Houd het gewoon bij standaard verlichting, origineel. Dat is ruim voldoende om met je motor in het donker te kunnen rijden en dat je gezien wordt.
ah gossie, kleuren tv was zeker ook al zo'n groot trauma voor je :P

Mits goed afgesteld, biedt Xenon bijna alleen maar voordelen (al schommelt xenon op een motor wel meer dan op een auto.)

Zover ik het begreep, mag xenon nog gewoon op een motor (zie daarvoor ander topic ergens)

[me="Ted"]heeft 2 xenon koplampen O-) (overigens Wit ipv blauw) [/me]

heb echter geen verstand verder van de montage in de CBR ...
 
Laatst bewerkt:
Ik denk er aan om mijn CBR 600F uit '92 ook te voorzien van xenon. Zal dan wel Bi-xenon moeten zijn.

Punt is: ik ken xenon in motoren met helder koplampglas waar de lichtbundel gericht wordt door de reflector van de lamp. De CBR 600F maakt nog gebruik van het koplampglas om het licht te breken en te richten. Geeft dit problemen zoals makkelijker verblinding van tegenliggers of ongewenste aandacht van de wetshandhavers?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!


volgensmij zit je hoogte verstelling nog steeds in verbinding met je reflector, het koplampglas verstrooid het licht alleen maar voornamelijk naar links en rechts.
De brandpuntsafstand tot de reflector moet wel precies gelijk zijn anders ga je afwijken van het ontwerp van de reflector met ongecontroleerde verstrooiing van het licht.

ben het wel eens met voorgaande posts, dat je het niet om het pimpen/voor de looks moet doen, maar alleen als je echt in de avond veel rijdt, Je wekt inderdaad meer irritatie op dan dat men op eens je motor nog mooier gaat vinden. dit komt mede door als de aftermarket pakketjes die slecht afgesteld worden.
Als je denkt dat je veiliger bent door meer licht anticipeer je gewoon niet goed.
 
volgensmij zit je hoogte verstelling nog steeds in verbinding met je reflector, het koplampglas verstrooid het licht alleen maar voornamelijk naar links en rechts.
De brandpuntsafstand tot de reflector moet wel precies gelijk zijn anders ga je afwijken van het ontwerp van de reflector met ongecontroleerde verstrooiing van het licht.

ben het wel eens met voorgaande posts, dat je het niet om het pimpen/voor de looks moet doen, maar alleen als je echt in de avond veel rijdt, Je wekt inderdaad meer irritatie op dan dat men op eens je motor nog mooier gaat vinden. dit komt mede door als de aftermarket pakketjes die slecht afgesteld worden.
Als je denkt dat je veiliger bent door meer licht anticipeer je gewoon niet goed.
:^

mooi een setje van 6000K of minder nemen en je zit qua kleur in ieder geval goed
 
Ik denk er aan om mijn CBR 600F uit '92 ook te voorzien van xenon. Zal dan wel Bi-xenon moeten zijn.

Punt is: ik ken xenon in motoren met helder koplampglas waar de lichtbundel gericht wordt door de reflector van de lamp. De CBR 600F maakt nog gebruik van het koplampglas om het licht te breken en te richten. Geeft dit problemen zoals makkelijker verblinding van tegenliggers of ongewenste aandacht van de wetshandhavers?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!


Ik heb het in me cbr 600f uit 91 zitten en het werkt prima, heb alleen wel de koplamp onieuw afgesteld en nog nooit problemen mee gehad.
Ik heb overigens een 6000K enkele en geen bi ik gebruik het grootlicht ook nooit meer want de xenon geeft meer als voldoende licht

patrick
 
heb het zelf in m,n kawaski z1000 (2003) en het bevalt me prima

ben aangehouden maand of 6 geleden dat m,n lamp stond te hoog afgesteld (dag erna ff na laten kijken op het burau (om boete te verkomen en ze waren weer tevreden)

ben gelijk naar motor zaka gereden af laten stellen (had ik zelf achteraf ook wel kunnen doen)
koste me 12 euro en nooit problemen mee mee gehad geen agent die er last van heeft( dus ook andere weg gebruikers niet)

voordeel vind ik
bij straten zonder weg verlichting veel meer en beter zicht (ook richting de berm)
snelweg zie je veel verder dan normaal (en ook duidelijker)
aanschaf iets duurder maar (zecht men) gaat ook langer mee
en je word stukken beter GEZIEN door andere en dat is op de motor ook wel heel erg belangrijk
 
Laatst bewerkt:
Ik denk er aan om mijn CBR 600F uit '92 ook te voorzien van xenon. Zal dan wel Bi-xenon moeten zijn.

Punt is: ik ken xenon in motoren met helder koplampglas waar de lichtbundel gericht wordt door de reflector van de lamp. De CBR 600F maakt nog gebruik van het koplampglas om het licht te breken en te richten. Geeft dit problemen zoals makkelijker verblinding van tegenliggers of ongewenste aandacht van de wetshandhavers?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Xenon is gewoon beter. als iedere motorvoertuig ermee is uitgerust zal je geen verschil meer hebben in opvallen tussen de rest.
gewoon xenon H4 gebruiken ook al wordt het licht gebroken door het glas.
wel moet de de koplampunit zelf wel correct afgesteld staan en de lamp zelf goed in de houder zitten.
NB koop wel de H4 bi-xenon met dat schuif-kapje. dit is beter en praktischer.

Nog zo één die fel blauw licht wil aanbieden aan tegenliggers......

:( :( :(

Dit is werkelijk niet te geloven. Houd het gewoon bij standaard verlichting, origineel. Dat is ruim voldoende om met je motor in het donker te kunnen rijden en dat je gezien wordt.

vroeger was alles zeker beter. net zoals die 100W gloeilamp ;) .
 
Heren, dank voor de reacties! Nog even ter info; ik doe het niet voor een "posergehalte", als ik wil posen pak ik mijn R1 wel... ;)

Deze motor gebruik ik voor woon-werk als ik door mijn onregelmatige diensten bij nacht en ontij niet met de trein naar het werk kan.

Overigens zie ik het wel als voordeel dat het licht door xenon wat opvallender is ten opzichte van het halogeenlicht van de meeste auto's. Daarop vertrouwen is natuurlijk schijnveiligheid net zoals het vertrouwen op fluorescerend-gele hesjes. Het kan helpen maar biedt geen garantie dat je daadwerkelijk gezien wordt. Wat dat betreft zal je inderdaad nog steeds zèlf moeten anticiperen! Overgens is het nadeel van het fellere licht dan weer dat je in de waarneming van automobilisten mogelijk verder weg bent... ook niet onbelangrijk om in de gaten te houden!

Heuvels hebben ze hier ook niet (ja, één, de Utrechtse Heuvelrug... :) ), wel drempels...



edkedk: Sorry dat ik je zo ernstig moet teleurstellen..... :)
 
Nog zo één die fel blauw licht wil aanbieden aan tegenliggers......

:( :( :(

Dit is werkelijk niet te geloven. Houd het gewoon bij standaard verlichting, origineel. Dat is ruim voldoende om met je motor in het donker te kunnen rijden en dat je gezien wordt.

weer zo'n Koos Spee typetje,

je zou er spontaan een potje van gaan
full
 
Heren,
denk om de wettelijke regel dat je alleen dat type lamp(bolletje) mag plaatsen waar de unit voor gemaakt is. Middels code's in het glas kan je zien wat wel en wat niet mag. BRON: postbus 51 regels wegenverkeerswet. of geld die regel alleen voor auto's?
 
Heren,
denk om de wettelijke regel dat je alleen dat type lamp(bolletje) mag plaatsen waar de unit voor gemaakt is. Middels code's in het glas kan je zien wat wel en wat niet mag. BRON: postbus 51 regels wegenverkeerswet. of geld die regel alleen voor auto's?

:Y ...En staat ook alweer op de agenda om geschrapt te worden
 
Dan nog een vraagje, ik wil in mn srad xenon plaatsen, maar dan meteen in beide koplampen ipv in alleen de linkerkant..
Nu weet ik dat het verboden is dat beide koplampen branden. Maar omdat de rechter nu alleen grootlicht is vroeg ik me af of dat ook een andere reflector is. Dus of mensen daar meer last van krijgen als die met normaal licht brand...
 
Heren,
denk om de wettelijke regel dat je alleen dat type lamp(bolletje) mag plaatsen waar de unit voor gemaakt is. Middels code's in het glas kan je zien wat wel en wat niet mag. BRON: postbus 51 regels wegenverkeerswet. of geld die regel alleen voor auto's?

Alleen auto's.

Is ook alweer aangepast.

En gaat nog meer aangepast worden.
 
Dan nog een vraagje, ik wil in mn srad xenon plaatsen, maar dan meteen in beide koplampen ipv in alleen de linkerkant..
Nu weet ik dat het verboden is dat beide koplampen branden. Maar omdat de rechter nu alleen grootlicht is vroeg ik me af of dat ook een andere reflector is. Dus of mensen daar meer last van krijgen als die met normaal licht brand...

Het is niet zonder meer verboden. Gaat er om hoe ver die tweede koplamp bij de 1e vandaan zit, bij motoren meestal heel dichtbij (mag niet verder dan x centimeter bij de ander vandaan zitten, dan worden ze als één lamp gerekend) . Op mijn Fazer 1000 (2002 versie) waren beide koplampen volledig aangesloten, af fabriek. Dat is twee jaar zo afgeleverd, daarna brandde opeens weer slechts één koplamp.
De tweede koplamp wordt door de fabrikanten om onduidelijke redenen vaak niet op dimlicht aangesloten. Ik vermoed dat het is vanwege buitenlandse regelgeving. Voor een klein land als Nederland hebben de fabrikanten geen zin een andere versie af te leveren.

Wat je zegt over die reflector, tja....., mogelijk kun je via het onderdeelnummer wat wijzer worden? Ik vermoed overigens dat het niet zo is.
 
ik heb ook bi xenon in mijn '95 cbr 600 zitten en heb nog niet gehad dat er iemand seinde dat het niet goed afgesteld stond of te fel is
gewoon monteren, daarna goed afstellen en je niks aantrekken van dat gezeur van anderen

en om te reageren op de eerste reaktie hier
een maat van mij heeft een vfr met dubbele heldere H4 koplamp
die heeft meer licht dan ik met mijn enkele niet heldere xenon lamp
de originele verlichting van een cbr is nou niet echt om over naar huis te schrijven

zo te lezen is bij sommige in de jaren het verstand blijven hangen waar de techniek zich wel heeft verbeterd

ik zie liever een goed afgestelde xenonlamp dan een slecht afgestelde gloeilamp
dat de politie daar maar eens op gaat controleren
 
In het donker heb je je grootlicht niet eens meer nodig.
Ook verkeersborden, wegmarkeringen e.d. zijn veel beter zichtbaar.

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/_nRVfcPDTycTFuZSb4Wpgg?feat=directlink
 
Terug
Bovenaan Onderaan