Xenon inbouwen motor

bliksem

Die hard MF'er
19 jun 2006
950
0
Zijn er misschien mensen die al aftermarket xenon in hun motor ingebouwd hebben? Ik wilde graag horen wat jullie mening/ervaring hierover is. Ik heb zelf in mijn auto ook zo'n setje en ik moet zeggen dat het me prima bevalt. Nooit problemen mee gehad. Is dat op de motor anders en mag het eigenlijk wel?

:?
 
Zijn er misschien mensen die al aftermarket xenon in hun motor ingebouwd hebben? Ik wilde graag horen wat jullie mening/ervaring hierover is. Ik heb zelf in mijn auto ook zo'n setje en ik moet zeggen dat het me prima bevalt. Nooit problemen mee gehad. Is dat op de motor anders en mag het eigenlijk wel?

:?

Ik heb laatst hier een topic gelezen over aftermarketspul. Eerlijk gezegd heb ik er niet zo goed gevoel bij. In, volgens mij de laatste, moto73 stond een stukje over Xenon op een motor. Fabrikanten geloven er niet veel in. Omdat een motor veel meer trillingen heeft dan een auto, kunnen de fabrikanten geen levensduur garanderen.

Cor.
 
Ik heb xenon in mijn BMW zitten en inmiddels al een stuk of tien koplampen omgebouwd voor andere MF-fers. BMW heeft het voordeel dat door de telelever/paralever de motor niet zo extreem uit de vering komt c.q. in de vering duikt. Dit voorkomt verblinding van de voorligger. Ik rij er nu zelf een kleine twee jaar mee rond. Ik moet wel zeggen dat mijn BMW is uitgerust met een DE-lens (zo'n glazen oog) en dat geeft een verdraaid goed lichtbeeld en geen strooilicht. Ben op dit moment bezig om mijn andere motor (Duc) ook om te bouwen naar bi-xenon (groot plus dimlicht gecombineerd, maar apart te schakelen). Het grootste voordeel is dat je door medeweggebruikers veel beter wordt gezien.
En grootlicht heb je 's nachts niet meer nodig ;) Als je nog meer wilt weten stuur je me maar een mailtje off-list.


Ploatje:

full
 
Betreft een Monster, met van origine een H4 lamp erin. Ik heb de koplamp wel omgebouwd naar helder glas, da's wel een vereiste IMHO. Wat heb jij er voor één?

Ikzelf heb een 95'er Soes GSX 750F. De motor heeft geen mooi licht, het is een beetje behelpen in mijn ogen. Ik was van mening dat Xenon niet te doen was in een motor. Aangezien je deze durft in te bouwen in een Duc, ben eigenlijk benieuwd wat het resultaat is. :Y
 
Ik zal vanavond even wat plaatjes schieten van het geheel. De inbouw zelf laat even wat langer op zich wachten. Mijn Monster is redelijk afwijkend van standaard monsters O-) waardoor ik wat minder ruimte heb om de diverse kastjes weg te werken. Op een fiets met een kuip is dat allemaal veeeel gemakkelijker...
 
Ik hoorde op de radio dat Xenon verboden is om later in te bouwen bij auto's.
Dit omdat er dan geen automatische niveauregeling in zit en teveel verblind.

Bij motoren zal dit dus ook wel verboden worden.
Het voorstel is volgend jaar van kracht.

Jammer, want ik zat er ook serieus naar te kijken...
 
Ik hoorde op de radio dat Xenon verboden is om later in te bouwen bij auto's.
Dit omdat er dan geen automatische niveauregeling in zit en teveel verblind.

Bij motoren zal dit dus ook wel verboden worden.
Het voorstel is volgend jaar van kracht.

Jammer, want ik zat er ook serieus naar te kijken...


Een typisch geval van de klok en de klepel.

Bij auto's waarbij af fabriek xenon is gemonteerd, dienen deze te zijn uitgerust met automatische hoogteregeling in combinatie met een koplampreinigingsinstallatie. Bij auto's waarbij achteraf xenon is ingebouwd, geldt dit niet. Het lichtbeeld (maar dat geldt voor alle soorten lampen) mag alleen niet verblinden!
 
Ik heb laatst hier een topic gelezen over aftermarketspul. Eerlijk gezegd heb ik er niet zo goed gevoel bij. In, volgens mij de laatste, moto73 stond een stukje over Xenon op een motor. Fabrikanten geloven er niet veel in. Omdat een motor veel meer trillingen heeft dan een auto, kunnen de fabrikanten geen levensduur garanderen.

Cor.

BMW levert z'n nieuwe K1200GT wel met Xenon
 
Een typisch geval van de klok en de klepel.

Bij auto's waarbij af fabriek xenon is gemonteerd, dienen deze te zijn uitgerust met automatische hoogteregeling in combinatie met een koplampreinigingsinstallatie. Bij auto's waarbij achteraf xenon is ingebouwd, geldt dit niet. Het lichtbeeld (maar dat geldt voor alle soorten lampen) mag alleen niet verblinden!

Ik hoop het. :)
 
_O- Ik denk dat er bedoelt wordt dat het blok van een V-Max niet echt trillingsvrij is...


Dat was inderdaad wel de strekking van mijn opmerking. 8-)

Wat de automobilisten vinden weet ik niet: Meestal rijd ik tegemoetkomende bestuurders iets te snel voorbij om tot een goed gesprek met ze te komen. Ik heb de bundel redelijk laag afgesteld, het lichtbeeld is prima (geprojecteerd op een muurtje), echter door het 'glazen glas' (?) wel ietwat verstrooiing.

Ik heb nog niet gehad dat tegemoetkomende automobilisten met hun lichten seinen, dus overdag zal de factor 'verblinding' redelijk meevallen. 's Nachts is een ander verhaal, want dan valt de hoeveelheid licht weldegelijk op. Nu rijd ik zelf slechts hoogst uitzonderlijk als het donker is, dus dat neem ik graag op de koop toe.
 
Dat was inderdaad wel de strekking van mijn opmerking. 8-)

Wat de automobilisten vinden weet ik niet: Meestal rijd ik tegemoetkomende bestuurders iets te snel voorbij om tot een goed gesprek met ze te komen. Ik heb de bundel redelijk laag afgesteld, het lichtbeeld is prima (geprojecteerd op een muurtje), echter door het 'glazen glas' (?) wel ietwat verstrooiing.

Ik heb nog niet gehad dat tegemoetkomende automobilisten met hun lichten seinen, dus overdag zal de factor 'verblinding' redelijk meevallen. 's Nachts is een ander verhaal, want dan valt de hoeveelheid licht weldegelijk op. Nu rijd ik zelf slechts hoogst uitzonderlijk als het donker is, dus dat neem ik graag op de koop toe.

Ah so, het kwartje is gevallen |( We kunnen er dus inmiddels vanuit gaan dat Xenon wel goed blijft met al dat getril. Wat ik me nu nog afvraag is dus het 'geflikker' door het veren e.d. Ik sta al bijna met mijn katapult klaar als zo'n #$$%#-figuur weer aan komt rijden met de Xenon-verlichting die iets te enthousiast afgesteld staat. Ik heb er dus weinig zin in om allemaal vrolijk knipperende tegenliggers tegen te komen :N Iemand?

Cor.
 
Hmm er zijn dus voor en tegens. Ik heb in mn vorige auto ook xenon zelf ingebouwd en in de huidige ook. Tot zover geen problemen mee gehad. Ben toch van plan als ik me motor heb ook daar xenon in te bouwen. Als je eenmaal xenon bent gewend wil je niet anders. Welke fitting wordt doorgaand gebruikt bij motoren? H4 of H7 of H1?

 
en hoeveel kost zo'n setje ongeveer??


De set op de afbeelding is door mij enige tijd geleden gekocht voor stevig geld.
Het betreft dan ook een H4 bi-xenon set, die complexer is als een H1 of H7 set.
Gebruik de zoekfunctie eens, er werd de afgelopen dagen op MF geschreven over een inkoopactie waarbij deze H4 bi-xenon sets konden worden gekocht voor 90 euro. En da's geen geld. Maar er zijn meer van dit soort inkoopacties geweest, die naar ik meen, niet allemaal even goed gelukt zijn.
 
Hmm er zijn dus voor en tegens. Ik heb in mn vorige auto ook xenon zelf ingebouwd en in de huidige ook. Tot zover geen problemen mee gehad. Ben toch van plan als ik me motor heb ook daar xenon in te bouwen. Als je eenmaal xenon bent gewend wil je niet anders. Welke fitting wordt doorgaand gebruikt bij motoren? H4 of H7 of H1?


Verschilt van motor tot motor. Raadpleeg je manual anders even.
 
Terug
Bovenaan Onderaan