xenon knippert

jeff88

MF'er
4 jul 2013
220
0
nunspeet
Mogguh

Vraagje:
Wat is het normale voltage op een koplamp van een cbr 600 f uit 2000 bij stationair lopen?
Heb namelijk als ik de verlichting aanzet dat hij dan knippert. Motor draait op 1300 rpm. Als ik iets gas geef tot de 2000 rpm dan start de lamp wel op en eenmaal op sterkte blijft hij ook branden. Ligt dit aan de spanning of aan de ballast? Kitje is 1 jaar en 2 maand oud dus ney uut garantie.
 
Ik schakel het licht altijd pas aan als de motor loopt. Maar hij moet op de choke of gas geven wil de lamp door starten. En heb geen zekeing erbij want hij zit 1 op 1 op de koplampstekker aangesloten. Niet op de accu. Het eerste half jaar starte hij zelfs op als de motor niet eens liep.
 
Laatst bewerkt:
Dat gedoe met de ballasten en xenons heb ik achter mij gelaten. De problemen met de ballasten was ik echt beu. Ik ben tot conclusie gekomen dat je nooit van dat ballasten en HID problemen af zult komen.

Sinds een jaar of 4 ben ik toch maar blij met normale halogeen lampen, bijvoorbeeld Philips BlueVision of DiamondVision of een Osram CoolBlue ofzo. (het zijn voorbeelden, niet dat ik dit heb)

- Problemen: 0
- Nadeel: zijn wel vrij snel opgebrand vergeleken met een normale halogeen lamp.



Sorry voor het off-topic bericht, maar ik wilde even mijn mening geven dat de problemen met ballasten wel blijvend is, naar mijn mening. '(
 
Dat gedoe met de ballasten en xenons heb ik achter mij gelaten. De problemen met de ballasten was ik echt beu. Ik ben tot conclusie gekomen dat je nooit van dat ballasten en HID problemen af zult komen.
Sinds een jaar of 4 ben ik toch maar blij met normale halogeen lampen, bijvoorbeeld Philips BlueVision of DiamondVision of een Osram CoolBlue ofzo. (het zijn voorbeelden, niet dat ik dit heb)
- Problemen: 0
- Nadeel: zijn wel vrij snel opgebrand vergeleken met een normale halogeen lamp.
Sorry voor het off-topic bericht, maar ik wilde even mijn mening geven dat de problemen met ballasten wel blijvend is, naar mijn mening. '(

Volslagen kolder.
Ik rijd al een jaar of 6, dagelijks, met Xenon op twee verschillende motoren. Nooit enig probleem gehad met de ballasten. Bij de laatste motor bleek wel de zekering iets onderbemeten zodat die begon te smelten, iets zwaardere zekering geplaatst, klaar.
Belangrijk punt is wel dat je de aansluitingen goed maakt en de bedrading zorgvuldig wegwerkt.
 
Volslagen kolder.
Ik rijd al een jaar of 6, dagelijks, met Xenon op twee verschillende motoren. Nooit enig probleem gehad met de ballasten. Bij de laatste motor bleek wel de zekering iets onderbemeten zodat die begon te smelten, iets zwaardere zekering geplaatst, klaar.
Belangrijk punt is wel dat je de aansluitingen goed maakt en de bedrading zorgvuldig wegwerkt.
Ik heb de hoop al opgegeven na een jaar lopen fokken met die dingen! _O-
Ik begin er ook niet meer aan. :N
Belangrijk punt is wel dat je de aansluitingen goed maakt en de bedrading zorgvuldig wegwerkt.
Dat speelt zeker een belangrijke rol! Maar dat heeft bij mij niet mogen baten. -O-
 
Heb bewust de ballast zou gehangen dat hij niet in aanraking komt met andere delen ivm koeling etc. Vorige eigenaar had een goedkope kit erin gezet en hiermee zelfs het dashboard laten doorbranden. Deze is bij aankoop vervangen voor een andere. Kan idd de ballast wel eens meten als die knippert om te zien wat hij uitgeeft. Hoeveel moet een xenon lamp krijgen om op te warmen?
 
Je moet minimaal 12,5 Volt meten op de aansluiting van de ballast.
LET OP: niet meten aan de lamp, maar VOOR de ballast! Op de lamp staat enkele tienduizenden volts.......

En inderdaad is er zelden een probleem met een goede xenon-set. Ik heb er honderden verkocht, en maar zelden een klacht of garantieclaim gekregen.
 
Zal vanavond eens kijken of ik tijd heb om even te meten. Heb de bon opgezocht maar is via de lokale motorzaak aangeschaft dus kan niet zien wat voor type het is. DUs kan ook niet oordelen hoe de kwaliteit is. Als ik het dashboard eruit heb zal ik eens kijken of er wat op het ballast staat geschreven voor merk.
 
Laatst bewerkt:
Motor even warm gereden vanavond. Motor liep warm op 1100 toeren en gaf daarbij een spanning van 11,6 volt ( waardoor de lamp dus niet goed opstart. Heb daarna nog ff goed warm gereden en het stationair toerental bijgesteld tot 1300 -1400 toeren wat het WPH ook aangeeft. Nu zit ie tussen de 12,5 en de 13 v :). Merk setje is van aharon trouwens, plug en play kitje. Wat mij betreft problem solved.
 
Volslagen kolder.
Ik rijd al een jaar of 6, dagelijks, met Xenon op twee verschillende motoren. Nooit enig probleem gehad met de ballasten. Bij de laatste motor bleek wel de zekering iets onderbemeten zodat die begon te smelten, iets zwaardere zekering geplaatst, klaar.
Belangrijk punt is wel dat je de aansluitingen goed maakt en de bedrading zorgvuldig wegwerkt.


:^

Ik gebruik al jaren xenon en nog nooit last mee gehad, ja na 6 jaar het eerste lampje stuk, vind ik niet bijzonder bij dagelijks gebruik.
Probleem is dat veel mensen goedkope Chinese meuk aanschaffen, dat geeft wel problemen.
 
Volslagen kolder.
Ik rijd al een jaar of 6, dagelijks, met Xenon op twee verschillende motoren. Nooit enig probleem gehad met de ballasten. Bij de laatste motor bleek wel de zekering iets onderbemeten zodat die begon te smelten, iets zwaardere zekering geplaatst, klaar.
Belangrijk punt is wel dat je de aansluitingen goed maakt en de bedrading zorgvuldig wegwerkt.

Hier dezelfde ervaring, maar met een 35 euro eBay setje uit China. heeft 8 jaar probleemloos in mijn Audi gezeten. Slechts 1 keer de lampen vervangen. Alleen met de motor heb ik slechte ervaringen met de slim ballasten. Al 2 versleten in een jaar tijd. Nu een groot model gemonteerd en deze functioneerd al weer een jaar probleemloos.
 
Terug
Bovenaan Onderaan