Xenon lampen

lrothheut

MF'er
23 dec 2007
220
0
Kruibeke, Belgie
Dag allen,

vandaag op de opendeurdag bij Meskens (Merksem) geweest.
Hij had Xenon verlichting voor motoren, lijkt me een extra beveiliging tegen:
"ik had U niet gezien"...
Heeft er iemand enige ervaring hiermee?
Zaken zoals: inbranden van vuil op het glas, zware belasting van het electrisch
circuit, afstelling of verblinden, hitteontwikkeling, enz...
Ik heb er maar een nieuw topic van gemaakt om zo veel mogelijk volk te bereiken.

Een nog niet "verlichte" geest.
 
al eens aan een vervangings lamp met xenon gedacht? ik heb h4 in mijn dylan, vervangen door h4 met xenon erin. veel witter licht en ook +/- 25% meer licht kost 7.50 euro ongeveer. ik zie gewoon dat het mensen opvalt. je word minder snel voor brommer aangezien en geen zware piekbelasting of iets.
ik kan het iedereen aanraden. het is geen echte xenon natuurlijk maar wel duidelijk verschil met gewone lampen.
 
ik loop er al wel een tijdje naar te kijken, zeker nu de bijbehorende kastjes een wat kleiner postuur krijgen!!
Ik kom hier nog op terug
mzzl
Rob
 
de H4 lampen die je beschrijft komen in geen velden of wegen in de buurt van Xenon!

ik heb nu xenon in mijn auto ingebouwd nadat ik al een tijd met hogedruk/hogere wattage lampen heb gereden, het verschil is overweldigend, echt een aanrader, ik ga het ook op mijn t-max inbouwen.

let op als he H4 hebt met groot en dim moet je een Bi-Xenon set inbouwen. anders heb je alleen dimlicht maar geen grootlicht.

mvgr

Stress

bijkomend voordeel is dat de wattage van Xenon 30-40% lager licht dan H4.lekker voor de scooters die toch al een kleine accu hebben.
 
Laatst bewerkt:
....de H4 lampen die je beschrijft komen in geen velden of wegen in de buurt van Xenon!....
Deze zogenaamde "Xenon-plasma" lampen zijn natuurlijk gewoon halogeenlampen.

Mijn scooter heeft een dubbele reflector, dus dimlicht en grootlicht zijn apart; beide zijn H7 lampen.
Xenon H7 is vanwege de opstartduur niet geschikt voor grootlicht/ seinlicht maar als ik Xenon inbouw als dimlicht kan zo'n xenon-plasma halogeenlamp mooi fungeren als grootlicht/ seinlicht omdat die dezelfde kleur heeft.
Het is wettelijk verplicht dat dim- en grootlicht dezelfde kleur hebben.
 
xenon heeft een lagere ontbrandingstemp dan een halogeenlamp, en is geeft dus minder hitte af. Ook is het in energieverbruik 50 procent zuiniger dan een halogeenlamp.
 
is er trouwens overal zoveel ruimte dan om hem in te bouwen?

Bij mijn SH300 is geen plaats meer over voor een Xenon installatie, had ook een aanbod gezien voor 145 euro, maar helaas.
 
Heb gisteren de prijs laten berekenen, 165€ plaatsing inbegrepen.
Is dan wel enkel dimlicht; grootlicht blijft halogeen.

Nog eens over nadenken.
 
Zelf doen. Stelt niks voor. en scheelt weer een eurootje of 45.

Er staat in de handleiding datje de normale fitting moet boren naar 28mm. Is dit echt nodig ???? Want anders past als je later je halogeenlamp weer erin wilt, die er toch niet meer in ?
 
Kijk hier even, hier heb ik het een en ander beschreven. Of je het nu op de ene scooter monteerd of op de andere, maakt vrijwel niks uit.

mad masc in "Xenon verlichting opT-Max"

Je hoeft geen gaten te boren.

Je trekt de stekker van de originele lamp, haalt de rubber kap eraf, verwijderd de lamp, dan monteer je de xenon lamp in de koplamp, voert de draad met stekker door de rubber kap naar buiten, de rubber kap nu op de koplamp monteren en dan de stekker van de xenon lamp aan de draad van de ballast.(past maar op 1 manier.).Ballast aansluiten op de stekker die voorheen op je halogeenlamp zat, ballast ergens vastplakken of ''tie-rappen" en klaar!.


Dat is dan €45,- 8-)
 
Kijk hier even, hier heb ik het een en ander beschreven. Of je het nu op de ene scooter monteerd of op de andere, maakt vrijwel niks uit.

mad masc in "Xenon verlichting opT-Max"

Je hoeft geen gaten te boren.

Je trekt de stekker van de originele lamp, haalt de rubber kap eraf, verwijderd de lamp, dan monteer je de xenon lamp in de koplamp, voert de draad met stekker door de rubber kap naar buiten, de rubber kap nu op de koplamp monteren en dan de stekker van de xenon lamp aan de draad van de ballast.(past maar op 1 manier.).Ballast aansluiten op de stekker die voorheen op je halogeenlamp zat, ballast ergens vastplakken of ''tie-rappen" en klaar!.

Dat is dan €45,- 8-)

Ik heb zo een H.I.D kit h7 lamp. Maar de stappen zijn als volgt: Koplamp uitnemen, het deksel afnemen en de halogeenlamp uitnemen, een gat boren van 28 mm in het midden van deksel, enz..

Maar jij zegt dat dat gat boren van 28 mm niet nodig is????

En hoe weetje welke draad op de blauwe en welke op de rode moet, of waren die bij jou scooter al zo ingericht op die kleuren?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is de beschrijving die bij de lamp zit, of op de site staat van een auto. Ze gaan er daarbij vanuit dat de stroomdraden niet aan de achterkant van de koplamp door de kunstof kap komen. De kap valt dus over de stekker die in de lamp zit. Dan moet je inderdaad een gat van 28mm boren omdat daar dan dat rubber in komt waar de draden doorheen lopen.

Zie tekening.

Wanneer,-bij een andere constructie, de stekker door de kap steekt, hoef je geen gat te boren.Dan sluit je de rubber afdichting gewoon op tussen lamp en afdekkap.(moet ik nog een plaatje van zoeken.

Stuur anders effe een fotootje van je lampconstructie, kijken we er effe naar.
full
 
Oh ja, ik heb gewoon gemeten aan de stekker van de scooter die oorspronkelijk op de lamp zit wat de polariteit is.

Aansluitschema staat op de doos.
 
Het bevalt mij uitstekend. Als grootlicht heb ik dan ook zo'n H4 met Xenongas, maar die komt niet in de buurt van echte Xenon.

om even mijn ervaring te delen in dit topic (ondanks dat ik geen motorscooter heb:P):

halogeen met xenongas: dat bestaat niet, het is xenon óf halogeen

Dat wittere effect van de h4 lampen met xenon effect wordt bereikt door een dunnere gloeidraad waardoor ie feller wordt, en een lichtblauwe coating.

Als je grootlicht én normaal licht xenon wilt, dan moet je bi-xenon nemen. Ik heb h4 bi-xenon. Een bolletje licht, en dmv een magneetje wordt dat bolletje naar achter getrokken voor het grootlicht.

Sinds ik xenon heb, heb ik nooit meer een automobilist die mij ovr het hoofd ziet. De weg en verkeersborden zijn veeeeeel overzichtelijker geworden.

Bijkomend voordeel van xenon is dat het minder stroom verbruikt en daardoor ook minder heet wordt. In je motor moe tje wel een volledig transparant glas hebben, anders krijg je 'strooilicht'.. De lamp zelf is ook erg goed bestand tegen schokken (ideel op de motor dus)

Meer info over xenon staat op internet, site van pilot xenon geloof ik.
 
Laatst bewerkt:
We bedoelen een conventionele H4 lamp die gevuld is met Xenongas

Ik ook... Maar zodra er xenon inzit spreek je van een xenonlamp (gasboogverlichting ipv gloeidraad)

Wat jij bedoeld is waarschijnlijk een H4 halogeen met een dunne gloeidraad en een lichtblauwe caoting, dit geeft een xenon effect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan