xenon nu kapot???

schuttingdeur

Die hard MF'er
3 jun 2008
301
0
wolvega
ey,

ik heb laatst een setje xenon gekocht eerst getest natuurlijk(2ehands) deed het.

nu bij het aansluiten (ik heb een honda cb1 naked bike) kabels moeilijk weg te werken dus de stekker van de voeding los en op die manier doorvoeren.
alleen ik heb perongeluk :$ de stekkers er weer verkeerd om in gedaan + - verkeerd om dus ik verlichting aan niks geen licht, mijn vraag is dus wat is er stuk waarschijnlijk.

zekkering is nog heel logisch want er kwam niet te hoge spaning van de acuu af

ik heb bi xenon h4 met zo'n control bakje

hoe kan ik zien of de lamp stuk is?

gr patrick
 
uitgangsspanning is niet makkelijk te meten hoor, de ballast stuurt een hoge spanning door de xenonlamp heen om het gas op temperatuur te brengen, let er wel op dat deze spanning richting de 2 tot 4 KV kan (voor de duidelijkheid: dat is 2000 tot 4000 volt!) dat wil je niet aanraken want het hart schijnt er niet echt lekker tegen te kunnen.

pas als de lamp op bedrijfstemperatuur is zal deze die 80 volt gaan gebruiken, dit kan je met een meter dus niet meten omdat zonder de xenon lamp aangesloten de ballast alleen zijn piekspanning probeert af te geven.
 
kan ik die rechtstreeks aansluiten dan? de balast op de lamp bedoel ik ermee ik heb nu de gewone h4 lamp er weer in en die werkt gewoon dus er is duidelijk iets stuk in het setje van de xenon
 
back to the point

kan ik op 1 of andere manier testen welk deel kapot is?

mijn conclusies zover

-lamp niet kapot anders had hij wel heel even moeten gaan branden maar deed helemaal niks

-hid ballast kapot is mogelijk die kreeg verkeerde voeding

-control unit(kastje) kapot zeer goed mogelijk omdat bij hetoverschakelen dim -> grootlicht een tik te horen was maarja hoe kan ik die testen


ik zal vanavond ook even die ballast loshalen als het lukt kijken naar verbrand spul je weet maar nooit
 
als je de h4 fitting in u vorm bekijk is de + midden onder. en groot/ klein licht aan de zijkanten. tussen het midden en een van de zijkanten moet ongeveer 12 volt staan. afhankelijk van je accu spanning. als er 0v opstaat is je ballast kapot of verder ervoor.
 
daar staat altijd 12 volt op die dunne kabels met die apparte stekkers die van de ballast komen daar staat de spanning op die naar de xenon lamp gaat maar ik denk dat het niet goed komt als ik die ga meten wand de opstartspanning is behoorlijk hoog
 
ey,

ik heb laatst een setje xenon gekocht eerst getest natuurlijk(2ehands) deed het.

nu bij het aansluiten (ik heb een honda cb1 naked bike) kabels moeilijk weg te werken dus de stekker van de voeding los en op die manier doorvoeren.
alleen ik heb perongeluk :$ de stekkers er weer verkeerd om in gedaan + - verkeerd om dus ik verlichting aan niks geen licht, mijn vraag is dus wat is er stuk waarschijnlijk.

zekkering is nog heel logisch want er kwam niet te hoge spaning van de acuu af

ik heb bi xenon h4 met zo'n control bakje

hoe kan ik zien of de lamp stuk is?

gr patrick
Als je op de 12-volt kant van het "control bakje" ook voldoende spanning meet.....

Dat controlbakje is een soort transformator die 12 volt omhoogwerkt naar een paar duizend volt bij het starten van de xenonlamp om dan bij continu branden een lagere spanning in stand te houden.
(Ik lees hier 80 volt, ik meen te weten dat het bij een 100Watt Xenonlamp (winkelverlichting) 400 volt is. )

Als je deze control-unit verkeerd om van spanning voorziet EN deze controlunit heeft geen ingebouwde beveiliging van 5,- tegen verkeerd aansluiten, dan is het gewoon einde oefening voor deze control-unit.
En zeg nu zelf, waarom zou de fabrikant een beveiliging tegen verkeerd om aansluiten inbouwen? Het inbouwen gebeurt toch alleen door professionals........
 
Laatst bewerkt:
maar kan ik dat control bakje losschoeven(openmaken) om te meten of kan ik gewoon op de voedingsstekker voor de ballast die eruit komt meten?

ik ken helaas niet een bekande die ook xenon heeft ja een kamperaat maar die heeft hem volledig ingebouwt in zijn auto dus dat word lastig

is het controlbakje naar de kl#te waar kan ik dan een nieuwe halen
 
maar kan ik dat control bakje losschoeven(openmaken) om te meten of kan ik gewoon op de voedingsstekker voor de ballast die eruit komt meten?

ik ken helaas niet een bekande die ook xenon heeft ja een kamperaat maar die heeft hem volledig ingebouwt in zijn auto dus dat word lastig


is het controlbakje naar de kl#te waar kan ik dan een nieuwe halen

je kan altijd even het lampje omwisselen... duurt ook 30 seconden
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan