Xenon op de motor?

Demolition D

MF'er
4 mei 2004
39
0
Ede
We weten allemaal dat er tegenwoordig op zo'n beetje elke nieuwe auto xenon wordt geleverd. Xenon zou beter zicht geven, een langere levensduur hebben en minder energie gebruiken. Vooral het beter zicht hebben is voor ons, motorrijders, natuurlijk een mooi plus punt, bovendien ziet het er gaaf uit. Ik heb een beetje rond gekeken (op de weg en in de showrooms)en kom tot de conlusie dat er géén enkele motor rondrijdt met xenon.

Op www.kew.nl kun je jouw gewone koplampen ombouwen naar xenon. Handig? Duur?

Er zijn ook H4 'Blue' 12V 55/60W lampen bij de Halfords te vinden. Is dit xenon, zo nee, wat zijn dan de verbeteringen?

Graag jullie reactie 8-)
 
Zijn al topics over geweest dacht ik.
Kwam op enkele dingen neer.

Xenon moet bij auto's al perfect afgesteld worden. Bij een motor daarentegen blijft bij het optrekken of afremmen dat licht niet in dezelfde hoek vooruit schijnen (doordat je neus omhoog en omlaag gaat). Daardoor kan je tegenliggers fel verblinden.

Dacht ook dat Xenon niet zo hield van felle trillingen (waardoor op sommige fietsen de gewone lampjes zelfs al sneller stuk gaan dan wanneer ze in een wagen zaten).

Maar er bestaan wel degelijk Xenon inbouwsets voor motoren, maar die vond ik schandalig duur op die sites (kan me er nu even geen meer herinneren).

Die 'Blue' H4 lampjes (zoals oa Philip Bluevision die ik op mijn motor heb) schijnen gewoon een witter licht (lijkt ook wat feller).

Xenon lampen op je motor?
 
Laatst bewerkt:
Thnx

Ik maak hieruit op dat een xenon-ombouw set een overbodige luxe is, maar dat die Philips "Blue Vision" lampen toch wel helpen. Er is blijkbaar al genoeg over gebabeld, we kunnen dit topic dus wel sluiten, weet alle s wat ik wilde weten

Grtz 8-)
 
Xenon moet bij auto's al perfect afgesteld worden. Bij een motor daarentegen blijft bij het optrekken of afremmen dat licht niet in dezelfde hoek vooruit schijnen (doordat je neus omhoog en omlaag gaat). Daardoor kan je tegenliggers fel verblinden.
Voor xenon-af-fabriek geldt dat de voertuigen van een automatische koplamphoogteregeling en -wasinrichting moet zijn voorzien. Voor zover ik weet heeft dat geen enkele motorfiets.

Voor de aftermarket gelden deze voorwaarden niet! En laten we even eerlijk zijn: het is ook geen pretje om als tegenligger in te hoog afgestelde HALOGEEN koplampen te kijken. Zelfs bij daglicht niet. Bij een goede afstelling hoef je bij NORMAAL optrekken niet bang te zijn je voorganger(s) door te lichten.

Dacht ook dat Xenon niet zo hield van felle trillingen (waardoor op sommige fietsen de gewone lampjes zelfs al sneller stuk gaan dan wanneer ze in een wagen zaten).
Nope! Xenonlampjes zijn (in tegenstelling tot de H4/H7/H1-lampen) pure gasontladingslampen en hebben géén last van trillingen door het ontbreken van de gloeispiraal.

Die 'Blue' H4 lampjes (zoals oa Philip Bluevision die ik op mijn motor heb) schijnen gewoon een witter licht (lijkt ook wat feller).
Met alle respect: Blue Vision is géén vergelijk met xenon ;) .

Ik maak hieruit op dat een xenon-ombouw set een overbodige luxe is, maar dat die Philips "Blue Vision" lampen toch wel helpen.
Nogmaals: xenon (kleurtemperatuur vanaf 6000K) en Blue Vision(achtige soortgenoten, met een kleurtemperatuur zo rond de 4000K) kan je niet met elkaar vergelijken. Ook het aantal lumen (lichtopbrengst) is van xenon maar liefst het drievoudige t.o.v. halogeen.

Het blijft natuurlijk wel de vraag of 't je de klap geld waard is B| .

Dat wilde ik toch nog even kwijt... :P
 
Heel mooi dat je dat nog even kwijt wilde, ben ik weer een stukje wijzer. Thnx

Weet jij of misschien iemand anders hier op het forum of ze ergens goedkoop te krijgen zijn.

Op http://www.autolamps-online.com (www.autolamps-online.com) een set gezien voor USD 300,= voor H4, is dit wat, zijn er goedkopere, zijn die dan ook goed?
 
Ik heb zelf een setje 6000K Euro Dezigns HID H4 lampen met een Xenon-Krypton mengsel erin. Mooie is dat ze ook nog eens levenslange garantie hebben (geloof dat ze $25,- kostten en vervanging $7,50 voor administratie en verzending is)

Mijne hebben trouwens een paarsige gloed...
 
Heel mooi dat je dat nog even kwijt wilde, ben ik weer een stukje wijzer. Thnx

Weet jij of misschien iemand anders hier op het forum of ze ergens goedkoop te krijgen zijn.

Op http://www.autolamps-online.com (www.autolamps-online.com) een set gezien voor USD 300,= voor H4, is dit wat, zijn er goedkopere, zijn die dan ook goed?
Ik moet zeggen dat de site die jij zelf 't eerst noemde, qua prijsstelling helemaal zo beroerd nog niet is *D . V.w.b. die autolamps-site moet je even in de gaten houden dat de douane nog eventjes de Nederlandse BTW er overheen gooit B| en dat je in geval van garantie lange wegen moet bewandelen.

Ik heb zelf een setje 6000K Euro Dezigns HID H4 lampen met een Xenon-Krypton mengsel erin. Mooie is dat ze ook nog eens levenslange garantie hebben (geloof dat ze $25,- kostten en vervanging $7,50 voor administratie en verzending is)

Mijne hebben trouwens een paarsige gloed...
Een HID voor $25 :? :? :?
Eén van de twee klopt niet. Of 't is geen HID, of 't is geen $25 :+ .

Sorry hoor, en als 't wel klopt moet je me gauw verklappen waar je 't vandaan hebt gehaald :}
 
Xenon op de motor, maar dan anders... :+

full
 
Voor xenon-af-fabriek geldt dat de voertuigen van een automatische koplamphoogteregeling en -wasinrichting moet zijn voorzien. Voor zover ik weet heeft dat geen enkele motorfiets.

Voor de aftermarket gelden deze voorwaarden niet! En laten we even eerlijk zijn: het is ook geen pretje om als tegenligger in te hoog afgestelde HALOGEEN koplampen te kijken. Zelfs bij daglicht niet. Bij een goede afstelling hoef je bij NORMAAL optrekken niet bang te zijn je voorganger(s) door te lichten.Nope! Xenonlampjes zijn (in tegenstelling tot de H4/H7/H1-lampen) pure gasontladingslampen en hebben géén last van trillingen door het ontbreken van de gloeispiraal.Met alle respect: Blue Vision is géén vergelijk met xenon ;) .Nogmaals: xenon (kleurtemperatuur vanaf 6000K) en Blue Vision(achtige soortgenoten, met een kleurtemperatuur zo rond de 4000K) kan je niet met elkaar vergelijken. Ook het aantal lumen (lichtopbrengst) is van xenon maar liefst het drievoudige t.o.v. halogeen.

Het blijft natuurlijk wel de vraag of 't je de klap geld waard is B| .

Dat wilde ik toch nog even kwijt... :P

Ik vergelijk ook nergens Xenon met normale lampjes of bluevision lampjes. Ik zei gewoon dat bluevision lampjes iets feller schijnen en wat witter/blauwer licht afgeven. Maar tegenover xenon valt het inderdaad in het niets
 
Een HID voor $25 :? :? :?
Eén van de twee klopt niet. Of 't is geen HID, of 't is geen $25 :+ .

Sorry hoor, en als 't wel klopt moet je me gauw verklappen waar je 't vandaan hebt gehaald :}
Sterker nog 2x HID voor $25,-. Kan marketing crap zijn, maar het staat toch echt op het doosje. Heb ze niet zelf aangeschaft, zaten bij de koplamp uit Amerika.
- www.eurodezigns.com
 
Ik wordt altijd zo verblind door die xenon krengen 's nachts. Ik snap niet waarom het legaal is. Et enige is dat het er wel cool uit ziet.
Over het algemeen hebben auto's met xenon evenveel (of zelfs minder) verblindend effect als halogeen. Echter door de afwijkende kleur is men geneigd naar het licht te kijken, waardoor men dus toch verblind raakt...
 
Sterker nog 2x HID voor $25,-. Kan marketing crap zijn, maar het staat toch echt op het doosje. Heb ze niet zelf aangeschaft, zaten bij de koplamp uit Amerika.
- www.eurodezigns.com
Ik moet je teleurstellen: het zijn geen High Intensity Discharge lampen (ook al staat de kreet HID erop), maar simpelweg gekleurde H4's. Misschien dat ze wat edelgassen gebruiken om een bepaald kleureffect te bereiken, maar het zijn iig géén gasontladingslampen.

b9007.jpg
 
Ik moet je teleurstellen: het zijn geen High Intensity Discharge lampen (ook al staat de kreet HID erop), maar simpelweg gekleurde H4's. Misschien dat ze wat edelgassen gebruiken om een bepaald kleureffect te bereiken, maar het zijn iig géén gasontladingslampen.

(Afbeelding)
Wat ik al zei, marketing, maar er werd om xenon in de koplampen gevraagd... ;)
 
Ik heb xenon op mn motor (kawasaki zx6r 2004), zal wel een x foto's maken in het donker, ziet er strak uit. Bij mijn motor zit er een kapje in de koplamp van de dimlicht hierdoor verblind je je verkeer niet, m'n grootlicht heeft geen kapje en als ik die aanzet dan heb je een echte hel licht
 
Ik ga in mijn racekuip de Xenon van mijn BMW (auto) inbouwen. Ik heb zo een unit kunnen recuperen van een ongeval wagen.

Als dat klaar is zal ik wel eens fotootje posten.
Ik heb nu van die HID-lampen steken die ik in the states besteld heb. Geven echt veel meer licht, en een blauwige schijn. Zijn zeker geen Xenon's, maar toch beter dan de standaard lampjes die in mijn Blade zitten.

Heb nu ook nog groot- en dimlicht omgedraait, zodat standaard 2 lampen branden, en met groot licht 3...

Pascal
 
Ik moet zeggen dat de site die jij zelf 't eerst noemde, qua prijsstelling helemaal zo beroerd nog niet is *D . V.w.b. die autolamps-site moet je even in de gaten houden dat de douane nog eventjes de Nederlandse BTW er overheen gooit B| en dat je in geval van garantie lange wegen moet bewandelen.Een HID voor $25 :? :? :?
Eén van de twee klopt niet. Of 't is geen HID, of 't is geen $25 :+ .

Sorry hoor, en als 't wel klopt moet je me gauw verklappen waar je 't vandaan hebt gehaald :}
Dat is dus niet waar! Voor levering van bedrijven aan particulieren in het buitenland geldt dat deze moeten factureren met inbegrip van BTW, of VAT waar het Britse leveranciers betreft. Door het ontbreken van een BTW-nummer is het niet mogelijk bedragen om zonder BTW af te rekenen.

Ik heb er dus zelf - inmiddels al meer dan 2½ jaar geleden - zo'n conversiekit gehaald en heb geen problemen (dagelijks gebruik motorfiets, altijd licht aan).
 
Dat is dus niet waar! Voor levering van bedrijven aan particulieren in het buitenland geldt dat deze moeten factureren met inbegrip van BTW, of VAT waar het Britse leveranciers betreft. Door het ontbreken van een BTW-nummer is het niet mogelijk bedragen om zonder BTW af te rekenen.


Dit gaat op indien het een verkooptransactie binnen de EG betreft. Als de leverancier echter buiten de EG gevestigd is, wordt er door de douane wel degelijk invoerrecht (afhankelijk van de goederencode) en BTW in rekening gebracht. Ik vind de waarschuwing op z'n plaats, veel mensen vergeten dit gemakshalve omdat internet geen grenzen kent, maar worden dan achteraf geconfronteerd met onverwachte kosten.
 
Dit gaat op indien het een verkooptransactie binnen de EG betreft. Als de leverancier echter buiten de EG gevestigd is, wordt er door de douane wel degelijk invoerrecht (afhankelijk van de goederencode) en BTW in rekening gebracht. Ik vind de waarschuwing op z'n plaats, veel mensen vergeten dit gemakshalve omdat internet geen grenzen kent, maar worden dan achteraf geconfronteerd met onverwachte kosten.
Bij mijn weten is Groot Brittannië nog altijd aangesloten bij de Europese Unie (ook wel EU).
cheeky-smiley-031.gif
 
Autolamps-online, of beter HID-online.com is een Brits bedrijf (gevestigd nabij Chester, zo'n 50 km ten zuidwesten van Manchester). Ik heb daar zelf mijn Xenon conversiekit vandaan gehaald. Inderdaad geeft de site de prijzen in eerste instantie in USD, daar een groot deel van hun afzet naar de US gaat (o.a. veel K1200LT rijders halen daar hun xenon kitje, sinds dit officieel in de US verboden is); je kunt de prijzen ook in euri laten tonen. In de tijd dat ik mijn kit er kocht, was (toen nog autolamps-online) officieel Philips dealer. Tegenwoordig halen ze hun componenten ook elders vandaan.

De spullen worden, na ontvangst van de betaling, via een pakketdienst bij je thuisbezorgd.
 
Autolamps-online, of beter HID-online.com is een Brits bedrijf (gevestigd nabij Chester, zo'n 50 km ten zuidwesten van Manchester). Ik heb daar zelf mijn Xenon conversiekit vandaan gehaald. Inderdaad geeft de site de prijzen in eerste instantie in USD, daar een groot deel van hun afzet naar de US gaat (o.a. veel K1200LT rijders halen daar hun xenon kitje, sinds dit officieel in de US verboden is); je kunt de prijzen ook in euri laten tonen. In de tijd dat ik mijn kit er kocht, was (toen nog autolamps-online) officieel Philips dealer. Tegenwoordig halen ze hun componenten ook elders vandaan.

De spullen worden, na ontvangst van de betaling, via een pakketdienst bij je thuisbezorgd.

OK, dus jij wist iets wat wij niet wisten.... In dat geval heb jij gelijk en komt er geen BTW meer bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan