Xenon stoort radio op R1200RT

ErikS

Rookie
21 jan 2004
13
0
Scherpenzeel
Onlangs een nieuwe R1200RT aangeschaft en meteen Xenon verlichting laten monteren. Nu blijkt dat deze kennelijk vreselijk op de radio stoort. Het volgende is het geval: als ik met contact uit de radio aan heb is er prima ontvangst. Als ik vervolgens het contact inschakel is de ontvangst onverminderd goed. (De Xenon verlichting doet het dan nog niet). Als ik vervolgens de motor start (en de Xenon verlichting gaat dan automatisch branden) dan ben ik ongeveer 50% van de ontvangst kwijt en storen nagenoeg alle zwakke zenders die ik eerst goed ontving.
Er is al geprobeerd om het te verbeteren door de ballasten naast de tank (aan de re zijde) te plaatsen in plaats van dicht bij de lampen, maar dit heeft nagenoeg geen verbetering opgeleverd.

Is er iemand die dit probleem herkend en de oplossing weet. Anders blijft mij niets anders over dan de Xenon weer te laten verwijderen.
_________________
 
Sommige xenon sets storen ook de tellers, ik reed 50 en teller gaf 280 aan :} met 3000 rpm weliswaar.

toen ballasten 10cm verplaatst en problem solved.

was op een ZX6R 2002 trouwens, SV ook xenon in gehad daar geen storing in de teller mee gehad dus lag waarschijnlijk toch aan het merk xenon.
 
grote kans dat het aan de ballast ligt (geschakelde voeding) heb het ook bij een hifi-versterker met geschakelde voeding, die stoort ook op de FM.
probeer eens een andere ballast, wellicht dat een gewone ballast (ipv zo'n slim/slank model) of andersom, dat zou het probleem op kunnen lossen
 
Sommige xenon sets storen ook de tellers, ik reed 50 en teller gaf 280 aan :} met 3000 rpm weliswaar.

toen ballasten 10cm verplaatst en problem solved.

was op een ZX6R 2002 trouwens, SV ook xenon in gehad daar geen storing in de teller mee gehad dus lag waarschijnlijk toch aan het merk xenon.

was dat geen verschil tussen kabelbediende en electronische puls kilometerteller?
 
schijnt inderdaad wel een bekend probleem te zijn
heb ik ook vaker gehoord bij auto's ja

schijnt dat het kan liggen aan de verschillende merken balasten (dit moet je gewoon uitproberen met verschillende balasten aan te sluiten en kijken welke geen storing geeft)

bovendien kan het nooit kwaad de bekabeling van de xenon goed te isoleren (het is tenslotte hoogspanning en die springt nogal graag over)

en tenslotte is het wel aan te raden om de voeding van de balasten direct vanaf de accu te halen (daarvoor heb je een extra relais nodig)
 
Is er iemand die dit probleem herkend en de oplossing weet. Anders blijft mij niets anders over dan de Xenon weer te laten verwijderen.
_________________

Een vriend van mij heeft (of had) hetzelfde probleem. Ik zal eens informeren wat de status is. Maar hij heeft dezelfde xenons als ikke en ik heb geen problemen ....
 
Een vriend van mij heeft (of had) hetzelfde probleem. Ik zal eens informeren wat de status is. Maar hij heeft dezelfde xenons als ikke en ik heb geen problemen ....

Status is bij hem nog hetzelfde. K dus! Wij hebben allebei ook Pilot-lampen alleen wat is het verschil: mijn motor is bijna 2 jaar oud en die van hem nog geen jaar. Blijkbaar heeft BMW toch weer wijzigingen in de radio doorgevoerd, waardoor de Xenon kan storen. Bij de vriend is zelfs de radio vervangen maar ook dat mocht niet baten. Hij is dus ook nog zoekende naar een oplossing. Jammer dat ik je niet kan helpen
 
Laatst bewerkt:
Status is bij hem nog hetzelfde. K dus! Wij hebben allebei ook Pilot-lampen alleen wat is het verschil: mijn motor is bijna 3 jaar oud en die van hem nog geen jaar. Blijkbaar heeft BMW toch weer wijzigingen in de radio doorgevoerd, waardoor de Xenon kan storen. Bij de vriend is zelfs de radio vervangen maar ook dat mocht niet baten. Hij is dus ook nog zoekende naar een oplossing. Jammer dat ik je niet kan helpen

Loop anders eens bij een automaterialenzaak binnen, daar worden wel voedingsfilters verkocht welke je plaatst in de 12V lijn naar een autoradio/versterker toe. Die dingen zijn niet zo heel duur en makkelijk te plaatsen. Op deze manier kan je storingen welke via de voedingslijn worden doorgegeven misschien wegfilteren.

Mocht de ballast nou in een plastic behuizing zitten dan kan het ook de moeite lonen deze af te schermen met bv alu folie. Zorg wel dat deze afscherming weer aan de massa is verbonden. Hoe meer alu folie je gebruikt hoe beter de afscherming is.
 
Loop anders eens bij een automaterialenzaak binnen, daar worden wel voedingsfilters verkocht welke je plaatst in de 12V lijn naar een autoradio/versterker toe. Die dingen zijn niet zo heel duur en makkelijk te plaatsen. Op deze manier kan je storingen welke via de voedingslijn worden doorgegeven misschien wegfilteren.

Mocht de ballast nou in een plastic behuizing zitten dan kan het ook de moeite lonen deze af te schermen met bv alu folie. Zorg wel dat deze afscherming weer aan de massa is verbonden. Hoe meer alu folie je gebruikt hoe beter de afscherming is.
Pilot heeft altijd een metalen behuizing. Dat filter is eenzelfde filter dat Pilot ook levert. Had ik al aangedragen, maar daar is niets mee gedaan (voor zover ik kan zien).
 
Storende apparaten hebben vaak een ferriet-kraaltje nodig pal op het apparaat zelf waar je de plus-lijn door de 2 gaatjes kronkelt en eventueel nog 1 ook in de min-lijn van de 12V-voedings-aanvoer; soms worden daar ook nog 1 of 2 condensatortjes aan toegevoegd maar meestal zijn die 1 of 2 ferrietkraaltjes al genoeg.

Sorry dat ik deze draad zo laat pas zag.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/ferriet+kraal+ontstoring
 
Terug
Bovenaan Onderaan