Xenon verlichting

ScooterPeter

Rookie
5 nov 2010
13
0
De Honda SH300 staat nu niet echt bekend als een scooter met een perfecte lichtopbrengst.

Per slot is gezien worden in deze donkere en natte dagen een must.

Zijn der leden die al een Xenon setje gemonteerd hebben, en wat is de ervaring?


Zie jullie reacties graag in dit forum terug.

Peter
 
toevallig heb ik laatst via vvme.com 2 setjes H8 besteld met slimbalasten voor 100 dollar incl verzendkosten bevallen goed ze verblinden niet maar je kunt een stuk verder kijken
 
Je kan gewoon auto xenon gebruiken. Ballast is iets groter in volume. Toch kan de accu in de winter moeite hebben de startstroom te leveren, dus gebeurt er niets. Daarbij. Op de sh gaat het lich gelijk aan liever wil je dat het licht 10 sec na het starten aan gaat. Dus er valt nog wat te kuntselen met een relais en tijd relais. (zijn niet goedkoop e 20/40)

Bij twifel niet doen

Verbruik is trouwens slechts 35w.
 
Hey, ik heb zelf een setje voor 27 euro gekocht via e-bay (normale prijs was 50) en ze geven erg erg erg veel licht, zoveel licht dat ze dus wel verblindend zijn voor tegenliggers in het donker. Ik rijd nu met gedeeltelijk ducktape over de koplampen en nu seinen de tegenliggers niet meer en spring er wel uit qua zichtbaarheid. Het armatuur van mijn majesty is blijkbaar niet erg geschikt voor deze lampen. Moet nog wel kijken of ik het naar beneden kan verstellen maar verwacht er niet veel van.
 
Volgens mij is het verplicht om de mogelijkheid te hebben van het stellen, anders krijgt het voertuig geen type goedkeuring dus er zal vast wel ergens een stel schroefje zitten
 
Hoi, heb zelf een auto-setje gekocht voor €79.Het is alleen opletten als je iemand achterop hebt want dan verblind je tegenliggers.Ze geven heel veel licht ,je ziet veel verder.Ik heb er wel een relais tussen gezet want mijn verlichting gaat gelijk aan als je het contact aan zet.Xenon trekt de eerste paar sec. 6 amp. niet zo handig als je wilt starten.
 
Laatst bewerkt:
dat ligt er aan hoe hoog je de lampen afgesteld hebt he en je vering :P

maar hier is een avond fototje 2 H8 lampen 4300k niet verblindend voor tegenliggers althans niemand heeft nog geknipperd

8ab657b1ccf147b0a6be11defeadfb9a.jpg


Wat ik wel afgelopen zondag op de snelweg terug van Waddinxveen naar Zwolle had was dat auto's eerder naar links gingen en sommige zelfs met de richting aangaven rechts te blijven zitten tot dat ik voor bij was en niemand zich in het gat wurmede wat tussen mij en de auto voor mij zat
 
ik heb een setje van 40 eu van verlichtingkopen.nl,het was een beetje meubelen (zie ses dylan topic) om de bulb passend te krijgen maar ik ben zeer tevreden over de licht opbrengst en er wordt ook niet geknipperd naar me. het licht beeld is verder gelijk aan m'n standaard H4,alleen veel helderder
 
Ik heb ook meerdere malen xenon ingebouwd in scooters, het is heel eenvoudig en levert een enorme verbetering op aan lichtopbrengst. Vaak het verschil tussen iets niet kunnen zien en iets wel kunnen zien.

Xenon is een gasontladingslamp. Het werkt niet meer met een gloeidraad. Om dit te kunnen laten werken is een hoog voltage nodig. Die word geleverd door de ballast. De ballast komt dus tussen de oude lamp aansluiting en de xenon lamp in. De ballast is te krijgen in een kleine behuizing (vaak met nog een klein los kastje) en een grote ballast. Bij de meeste scooters kun je zelfs de grote wel ergens kwijt.
sell_hid_ballast.jpg

Een xenon lamp van 35 watt levert meer licht als een halogeenlamp van 55 watt.
Er zijn ook xenon setjes te krijgen van 55watt, die leveren uiteraard NOG meer licht!

De lichtopbrengst is ook afhankelijk van de kleurtemperatuur.
xenoncolors1.jpg


Mercedes gebruikt 3500K (halogeen kleur), Volkswagen, audi, etc. gebruikt 4300K. De meesten die het zelf inbouwen gebruiken 6000K. 8000K is voor mij te blauw/paars en levert ook minder licht op.
hid_lum_003.jpg

Zoals je ziet heb je de meeste lichtopbrengst tussen de 3000 en 5000K. Ik kies zelf altijd voor 6000K omdat ik dat mooier vind, je ziet meteen dat het xenon is en toch is het niet hinderlijk zoals 8000K dat wel is. Ik lever hier iets aan lichtopbrengst in, dat wel.

Als je xenon wilt gaan inbouwen:
Controleer of xenon te krijgen is voor jouw fitting.
Controleer of je de ruimte hebt om het in te bouwen.
Controleer of de stroombron voor de lampen de accu is, als het een lichtspoel is zul je een schakeling naar je accu moeten maken omdat je 12v gelijkspanning nodig hebt in plaats van wisselspanning.
Kies je kleurtemperatuur en bestel je setje.

Als je ook xenon in de grootlichtunit wilt bouwen, bedenk dan of je vaak seint. Bij seinen knipper je even met de lamp en daar is HID (High Intensity Discharge, a.k.a. xenon) minder geschikt voor omdat de lamp op moet warmen. De lamp zal door seinen veel sneller slijten.

Voor mensen die veel in het donker rijden is het een aanrader, of eerder een afrader om het niet te doen.
 
Als je seint kan het wel maar dan moet je bi xenon nemen, dan blijft de lamp branden maar verschuift er enkel iets waardoor je lamp in grootlicht stand gaat...
 
dat werkt met speigeltjes o.i.d. maar die Bi Xenon zijn er volgens mij alleen maar in H4 en H13 en 2 amerikaanse maten
 
Bi-xenon moet je ook mee uitkijken, want er zijn verschillende soorten.
Echte bi-xenon, zoals het ooit bedoelt is, heeft twee xenon buisjes inwendig zitten.
Dit is een dure oplossing omdat je twee lampen in een hebt, je hebt dus ook een dubbele ballast nodig. Om dit goedkoper te maken zijn er verschillende oplossingen:
xenon/halogeen combinatie, waarbij een halogeenlampje naast de xenon buis is geplaatst
een systeem met 1 xenon lamp en een veranderlijk lichtbeeld: een bewegelijke xenon lamp of een electrisch bediend spiegeltje etc. Dit om de lichtbron te verplaatsen en zo het licht via de grootlichtreflector in de koplamp naar buiten te laten stralen.
Dit is natuurlijk geen echte bi-xenon en is dus meestal te vinden in de goedkopere setjes.
Een duurder setje heeft dus meer lichtopbrengst als je grootlicht en dimlicht tegelijk aan zet.
attachment.php

h4_dual_hylow_anim.gif


Maargoed, dit geld eigenlijk alleen voor een situatie waarin dimlicht en grootlicht in de zelfde lamp ondergebracht moeten worden (bijv. H4). In mijn vorige post doelde ik eigenlijk meer op een situatie waarin je een aparte ruimte met lamp en reflector hebt voor grootlicht en dimlicht.
 
Ik ken een tent die iets dichterbij ipv amerika of e- bay http://www.verlichtingkopen.nl/catalog/index.php?cPath=21_23&osCsid=138dc6e5d732e525d00586e586dd2070
 
sorry oma, maar weet iemand een zaak die Xenon inbouwt in de regio Zuid Holland, ik ben pas 1 inbouwstation in Rotterdam tegengekomen, er moeten er toch wel meer zijn? (bv scooterzaken, MF leden die het kunnen/willen).

Ik rij een Kymco Agility 150.

Ik weet dat het heel makkelijk schijnt te zijn om het zelf in te bouwen, maar daar waag ik me maar niet aan aangezien ik weet dat ik hem daarna nooit meer in elkaar krijg ;)
 
Laatst bewerkt:
Inbouwen is inderdaad gemakkelijk, alleen dat rotte plaatwerk eraf krijgen is altijd een probleem. Ik zit zelf ook te denken om Xenon in mijn Scarabeo te zetten maar wil de ballast dan in de voorkap kwijt. Hoe krijg ik dat kreng nu open? Verder moet ik dan ook een timer monteren omdat mijn lamp ook gelijk op het contactslot aan gaat. Dat moet mij, als elektronicus, nog wel lukken anders mag ik mijn diploma wel inleveren.

Datzelfde probleem heeft een inbouwstation natuurlijk ook dus zou ik een scooterzaak proberen die weet hoe de kappen uit elkaar moeten. Zelfs een bromscooter zaak zal het wel voor je willen doen. Als ik het zou in laten bouwen zou ik Roke vragen maar die zitten niet in je regio (nl. Utrecht).
 
ik wil ook wel in bouwen hoor regio Zwolle heb momenteel aanbiedingen H1 vanaf 35 H7 voor 40 en Bi Xenon voor 50 met slimballasten en de keuze uit 6000 en 8000k
 
Ik heb wel zin in die H7 Maksor. Had gisteren al op je site zitten snuffelen. Ik ga eerst nog even achter die timer aan. Zoals het nu is gaat de lamp onmiddelijk aan als ik hem op contact zet. Xenon vindt dat niet fijn en mijn accu ook niet.

Ik wil, na het aanzetten van het contact, de lamp na ca. 30 sec aan laten gaan. Dat lukt met een 555 timer-IC en een dik relais. Is allemaal vrij goedkoop maar ik wil het wel robuust maken op een ingegoten printje. Niet fijn als je licht 's-avonds uitvalt omdat een draadje van het printje af getrild is. Mototronix heeft zo'n ding kant en klaar maar dat kost tegen de 90 euro. Snap ik wel voor een professioneel ding maar ik kan het zelf knutselen voor ca. 10 euro. Gelukkig hoef ik mijn arbeidsuren niet te betalen......

Enfin, kan ik ook ondertussen nog eens navragen hoe die voorkap eraf moet. De lamp is simpel. Chromen ring eraf (1 schroefje) en dan 3 schroefen voor de lampunit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan