Xenon X-max

Dam023

MF'er
14 feb 2011
57
1
Alphen aan den Rijn
Van gloeiende spijker tot gaslamp.

Van het weekend de HS1 lampen van mijn Yamaha X-max vervangen door xenon. De gehele voorkap moest er wel af om bij te komen. Hier wat foto's:

De ballasten hebben een goede plek gekregen boven op de accuhouder.
a7005a599576428b58b102f1c4239d1b


Met een paar ty-raps zitten ze goed vast.
748ee730c16f42391eb3b01f50c85045


Van de bi-xenon lampjes moest ik het bovenkapje losmaken om zo de rubberen afdekkap eroverheen te krijgen. Een beetje vaseline doet wonderen.
a3821be67fe39efb240276ce0d6cb36f

Klaar! De lamp daarna met alcohol ontvet en weer in elkaar gezet.
cd6ec046fa894b5781534a1cc1de2d9a


De montage in het lamphuis. Bij de linker had ik het rubber nog niet over de lamp.
0b6f3f25e6e86ba61fd55c9c5234a42f


Het eindresultaat. Een mooie chromen bi-xenon in een transparant lamphuis.
2ddfb8b8324c890c71a2cbfab5e6aa0a


De bedrading heb ik rigoreus onder handen genomen. Ingekort waar nodig en een extra min draad voor de grootlicht/dimlicht aansturing.

Het resultaat: flink meer licht. Wel meer strooilicht dan de xenon op mijn Honda Deauville. Zal nog het eea moeten afstellen.
 
Ikzelf rijd niet zo vaak in het donker, maar ervaar ook niet dat er te weinig licht uit de lampjes komt. Maar echt veel is het niet.

Is het nog prijzig om de verlichting om te bouwen naar Xenon?

Groet,

Martijn
 
leuk dat het gelukt is. In de winter kan het zijn dat er maar één aanschiet maar denk dan eens aan een opkom vertrager. Al met al heb je dan nog steeds meer licht dan 2x die 25W fietslampjes en hij lijkt gelijk op de knipogende xmax 2010.
 
Netjes man! Hs1 is dus de fitting die ik moet kopen? Jij hebt in dit geval een auto setje gebruikt aan de dikke balasten te zien? En is die extra min draad noodzakelijk voor groot licht?
 
Netjes man! Hs1 is dus de fitting die ik moet kopen? Jij hebt in dit geval een auto setje gebruikt aan de dikke ballasten te zien? En is die extra min draad noodzakelijk voor groot licht?

Nee, HS1 is de standaard 35/35W lamp waarmee de X-max wordt afgeleverd. H4 heeft dezelfde fitting en past probleemloos.
Je zou er natuurlijk gewone H4 lampen in kunnen zetten. Maar deze zijn 55/65W en eigenlijk te zwaar. De bedrading van de verlichting van de X-max is heel erg dun.

Maar xenon trekt slechts 35 Watt en alleen de sturing gaat via de originele bedrading.
bi-dual-xenon.gif


Het auto setje dat ik heb gebruikt bevatte kleinere ballasten. Maar boven de accu is genoeg ruimte. Op oa Marktplaats kan je bi-xenon krijgen met kleine ballasten voor een interessante prijs.
 
THx voor de uitleg. Setje aanschaffen komt wel goed. Heb het destijds voor mn R6 ook gekocht. Heb daar alleen gen Bi xenon in maar normale.

Maar ik las je stukje ook over een extra min draad voor je grootlicht. Wat bedoel je daarmee dan?
 
Iedere xenon lamp heeft een hoogspanningsdraad en een sturing voor dim/groot. De hoogspanning gaat direct naar de ballast. De sturing gaat naar het schakelrelais. De min van de sturing moet aan de massa maar was in mijn geval 10 cm lang. Ik heb alle drie massadraden (2 maal sturing L en R en massa schakelrelais) aan elkaar geknoopt en massa laten maken met het frame. Ik heb hiervoor de onderste bevestigingsbout genomen van de accu behuizing.
De plus (een dikke draad inclusief zekering) heb ik aan het startrelais vastgemaakt vlak bij de accu.
 
Heb het nog niet ingebouwd... laat staan aangeschaft. Wil zeer binnenkort tot aankoop overgaan. Twijfel alleen ffies of ik er normale xenon in zet of niet. Rij nu namelijk altijd met groot licht aan omdat hij niet zo ver schijnt. Dus denk dat ik gewoon een normaal setje er in wil doen en dan me licht wat hoger afstel ofzo. Heb niet het idee dat ik groot licht nodig heb namelijk.
Heb niet zoveel vertrouwen in mezelf dat ik die bi xenon netjes aangesloten krijg :P
 
quote]phoentje schreef op 19 april 2011 @ 23:08:
Heb het nog niet ingebouwd... laat staan aangeschaft. Wil zeer binnenkort tot aankoop overgaan. Twijfel alleen ffies of ik er normale xenon in zet of niet. Rij nu namelijk altijd met groot licht aan omdat hij niet zo ver schijnt. Dus denk dat ik gewoon een normaal setje er in wil doen en dan me licht wat hoger afstel ofzo. Heb niet het idee dat ik groot licht nodig heb namelijk.
Heb niet zoveel vertrouwen in mezelf dat ik die bi xenon netjes aangesloten krijg :P~[/quote]

Dat zal je niet gaan lukken. H4 heeft lampvoet / fitting P43T en H7 (waar jij het over hebt) fitting PX26d. Dus een H7 zal niet passen in een H4 fitting. Verder zal het brandpunt ook anders zijn. Ik ben het met je eens dat grootlicht niet echt nodig is met Xenon. Maar zal het hebben van grootlicht geen verplichting zijn?
 
Hmm oke naja als H7 al niet eens gaat passen dan zit er niets anders op he? _O-
Ik weet niet of het verplicht is eigenlijk. Heb bijv op mn R6 ook Xenon. Echter brandt er standaard maar 1 lamp. De andere lamp is groot licht. Deze heb ik nu altijd aan staan en naar beneden afgericht. Dubbel Xenon pret dus. Maar of het eigenlijk zo mag? Geen flauw idee....

Maar samengevat zal ik dus toch H7 moeten kopen wat dan alleen maar in Bi uitvoering te verkrijgen is??
 
Hierbij nog een mooie manier van xenon in een XMAX 2010. Het schijnt dat er in de motorversie een rustigere start zit/piekbelasting aldus deverpakking. Hoe dan ook je plakt hem makkelijk op de zijkant met Tesa montage strips.


Dit is een H7R lamp. voor €45 gekocht bij Lince.nl

Het groot licht heb ik spijker gelaten om af en toe te kunnen seinen als er een kort rokje wil oversteken. Daar is xenon immers minder geschikt voor. Daarbij verbruik je met twee lampen constant 2x35W terwijl er nu een 55W inzit.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan