Xenonverlichting aan maar valt uit tijdens het rijden

HonDucteur

MF veteraan
20 jul 2005
4.386
0
Den Haag
L.S.,

Sinds 30 dec. 2006 heb ik xenonverlichting op m'n CBF1000 (zowel dim als grootlicht)

Het heeft altijd probleemloos gewerkt, maar sinds gisteren merk ik dat na starten (licht brand daarna nog steeds) en wegrijden even later mijn dimlicht uitvalt. Wél werkt de rechter koplamp (grootlicht) nog steeds, dus licht in overvloed heb ik nog wel :+

M'n Xenon-dimlicht is niet stuk (brand immers na het starten van de motor)

Heeft iemand enig idee waaraan dit kan liggen?

Greetz
 
Laatst bewerkt:
Xenon Stadlicht? Lijkt me sterk :X Dat is doorgaans een 5watt lampje en echte geen Xenon, hooguit LED...
Haal alles los en controleer stekkers op corrosie.
 
Laatst bewerkt:
Hm.... stadslicht heeft op zich niets met de aansluiting van Xenon te maken.
Of bedoel je misschien dimlicht en grootlicht? Wat voor aansluiting heb je, Bi-xenon of ??? en hoe heb je de handel aangesloten?

Een algemene opmerking: Xenon is erg gevoelig voor de juiste stroomtoevoer. Als ie te weinig of te veel sap krijgt zorgt de beveiliging er voor dat de zaak wordt afgesloten. Een niet goed functionerende SR kan daar bv. voor zorgen. Heb je de zaak al doorgemeten?
 
Zegt me niet zo veel en ik kon er ook niets over vinden, behalve dat ze wel érg duur zijn en dat een andere MF-er er ook mee rijdt.

Heb je Bi-xenon, zo ja, zijn die via een relais aangesloten?
 
Sorry, ik ken het verschil tussen Xenon en BI-Xenon niet :/

De set werd eind 2006 door een officiële Honda-dealer aangesloten. m.a.w. de aansluiting op zich is wel OK, anders had de set het nooit bijna 3 jaar kunnen volhouden.
 
~
Zegt me niet zo veel en ik kon er ook niets over vinden, behalve dat ze wel érg duur zijn en dat een andere MF-er er ook mee rijdt.

Heb je Bi-xenon, zo ja, zijn die via een relais aangesloten?~

Dat is dus geen Bi-xenon en daar hij al aangeeft dat hij hem heeft laten installeren bij een motorzaak kun je er redelijkerwijze van uitgaan dat ze op de originele bedrading zijn aangesloten. dus via het originele relais
 
Hm.... stadslicht heeft op zich niets met de aansluiting van Xenon te maken.
Of bedoel je misschien dimlicht en grootlicht? Wat voor aansluiting heb je, Bi-xenon of ??? en hoe heb je de handel aangesloten?

Een algemene opmerking: Xenon is erg gevoelig voor de juiste stroomtoevoer. Als ie te weinig of te veel sap krijgt zorgt de beveiliging er voor dat de zaak wordt afgesloten. Een niet goed functionerende SR kan daar bv. voor zorgen. Heb je de zaak al doorgemeten?
en is dat altijd zo ????
 
Dat klinkt een beetje naar een kapotte /slechte ballast die te warm wordt en ja dan valt die helaas uit Wissel de ballasten eens om en kijk of het probleem zich dan nog voordoet.


Ik vrees dat je gelijk hebt omdat het grootlicht (nog?) geen probleem geeft.
Een nieuwe (andere) ballast zal denk ik niet goedkoop zijn? Intussen heb ik al een afspraak met de dealer gemaakt maar kan daar pas op 8 oktober terecht -O-
 
Ik vrees dat je gelijk hebt omdat het grootlicht (nog?) geen probleem geeft.
Een nieuwe (andere) ballast zal denk ik niet goedkoop zijn? Intussen heb ik al een afspraak met de dealer gemaakt maar kan daar pas op 8 oktober terecht -O-

Maar dat grootlicht is toch geen xenon?

Nogmaals: controleer de spanning.........
 
Jawel Jan, m'n grootlicht is óók Xenon. Meten is weten, maar dan moet ik wél eerst apparatuur aanschaffen (of lenen) :+

Hmja, als dat zo is, wordt het verhaal van de verkeerde spanning wat minder waarschijnlijk, maar niet onmogelijk.
Dan wordt de bedrading/ballast waarschijnlijker, al heb ik het idee dat de ballast meestal óf werkt, óf kapot is. Nu zou die ballast het bij het starten steeds wel doen en dan stoppen met werken als je rijdt. Klinkt minder logisch.

Kortom: controleer de bedrading en de aansluitingen. Vind je niets, wissel dan de ballast om voor alle zekerheid. Controleer dan, als dat niets oplevert, de boordspanning.

Overigens: als je gestart hebt en nog stilstaat, wat doet de ballast als je dan gas geeft? Blijft de lamp dan werken?

Overigens: apparatuur aanschaffen of lenen? Een bouwmarkt spanningsmetertje kost je 5 Eurie......
Toegegeven, is niet van de beste, maar hij zal heus wel werken.
 
Laatst bewerkt:
Overigens: als je gestart hebt en nog stilstaat, wat doet de ballast als je dan gas geeft? Blijft de lamp dan werken?

Net nog even gedaan: Starten, stationair laten lopen, gas geven, aan + uit etc. Niets bijzonders te merken. Ook nog dim en grootlicht tegelijkertijd laten branden en dat was ook geen probleem.

Nee, dimlicht valt pas uit tijdens het rijden en dan niet eens direct maar na enkele minuten. '(

Lijkt dus meer op een probleem met de ballast ?
 
Laatst bewerkt:
Probleem wat ik had (wel van een T5), was ook dat het licht soms niet aan ging aan 1 kant, soms onder het rijden uitviel.

Zoals boven gezegd, zijn ze gevoelig voor te lage spanning.
Als ik de stekkers even loshaalde, en weer monteerde, ging het weer een tijdje goed.

Na een paar keer, alle stekkertjes even goed aangedrukt/schoongemaakt, zodat deze goed contact maken.
Tot op heden geen problemen meer gehad.

Dus toch wel een probleempje met een overgangsweerstand ergens geweest.
 
Probleem wat ik had (wel van een T5), was ook dat het licht soms niet aan ging aan 1 kant, soms onder het rijden uitviel.
Zoals boven gezegd, zijn ze gevoelig voor te lage spanning.
Als ik de stekkers even loshaalde, en weer monteerde, ging het weer een tijdje goed.
Na een paar keer, alle stekkertjes even goed aangedrukt/schoongemaakt, zodat deze goed contact maken.
Tot op heden geen problemen meer gehad.
Dus toch wel een probleempje met een overgangsweerstand ergens geweest.

Yep,daarom kan TS zelfs de boordspanning niet uitsluiten als oorzaak. Als die nét ff te laag is, kan hij, gecombineerd met een gecorrodeerde stekker oid., de spanning nét laag genoeg laten zakken om de beveiliging van de ballast te laten werken.
 
Net nog even gedaan: Starten, stationair laten lopen, gas geven, aan + uit etc. Niets bijzonders te merken. Ook nog dim en grootlicht tegelijkertijd laten branden en dat was ook geen probleem.

Nee, dimlicht valt pas uit tijdens het rijden en dan niet eens direct maar na enkele minuten. '(

Lijkt dus meer op een probleem met de ballast ?

Stationair nix a/d hand, problemen tijdens het rijden: ballast of bedrading lijkt me dan.
Ballast kan je uitsluiten door de 2 ballasten te verwisselen.
Bedrading vooral checken bij aansluitingen, stekkers en blokstekkers.
Checken op evt draadbreuk kan je doen met een multimeter en 2 spelden gemonteerd op de 2 meetnaalden die je door de isolatie kan prikken.
Met een 5 euro-multimetertje bij de gamma (al eerder in dit topic aangegeven) niet alleen meten of er voldoende spanning opstaat, maar ook of er goed massa wordt gemaakt. Elektrische problemen als dit kunnen je veel geld gaan kosten bij een dealer (het zoeken naar de oorzaak kan langdurig zijn > werkplaatstarief), dus zelf zoeken/verhelpen (tijdrovend, maar simpel werkje) kan je veel schelen. Succes ermee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan