XJ 650 opknappen!!

CAS81

Rookie
3 sep 2008
10
0
HAllo allemaal,

Ik ben een newbie hier op het forum.
Heb inmiddels veel verhalen gelezen over het opknappen en reviseren van verschillende motoren.

Ik heb onlangs zelf een xj 650 gekocht uit 1980.

De fiets is in een redelijk staat, maar er moet het een en ander aan gebeuren.
Ik wil proberen via deze weg gebruik te maken van de kennis van de ervaren motorrijders en sleutelaars.

Laat ik maar eens beginnen met vertellen wat de problemen zijn met de motor en vragen wat ik daar aan kan doen.

1. De motor start wanneer hij koud is vrijwel in een keer. na een paar km gelopen te hebben geeft hij steeds minder sjoege en slaat wanneer je even stilstaat en gas loslaat volledig af. >> waar kan dit allemaal aan liggen? << let wel, de motor heeft 2 jaar niet gelopen!!

2. De motor lekt bij de linkercarter? olie. (misschien even foto maken) >> wat kan ik hier aan doen? <<

3. Wat zijn algemene tips, voor het beginnen aan motorklussen

4. heeft iemand een online/donwloadbaar werkplaatshandboek van de XJ 650??

Alvast bedankt en ik kijk uit naar de reacties.

Groet

Casper
full
 
Meld je ook effe in het xs/xj topic, daar zit alle kennis en helpen we je graag verder. Enne, ziet er netjes uit hoor .....
 
Laatst bewerkt:
heb me reeds gemeld in het XS/XJ topic.

mn eerste postje was daar, maar het leek me verstandiger om een aparte topic te starten, aangezien de xs/xj erg vol zit :P

Ik hoop dat iemand mij hier kan en wil helpen met mijn vragen??
 
1. De motor start wanneer hij koud is vrijwel in een keer. na een paar km gelopen te hebben geeft hij steeds minder sjoege en slaat wanneer je even stilstaat en gas loslaat volledig af. >> waar kan dit allemaal aan liggen? << let wel, de motor heeft 2 jaar niet gelopen!!
Als eerste de carburateurs goed schoonmaken. Meestal hoef je alleen de vlotterbakken los te halen en even door te blazen met de compressor (ook de sproeiers!) Je kan ook de gasschuiven er even uithalen om de naalden schoon te maken.
Deze carburateurs zitten heel makkelijk in elkaar en je kan vrijwel geen dingen verkeerd terug zetten, wel netjes werken (geen onderdelen door elkaar) en niks forceren! Ook opletten met de rubbers van je gasschuif (onder de bovenste deksels), voorzichtig loshalen en goed controleren of er geen scheurtjes inzitten.

2. De motor lekt bij de linkercarter? olie. (misschien even foto maken) >> wat kan ik hier aan doen? <<
Lek dichten :P Als je een nieuwe pakking monteert goed schoonmaken en ontvetten, nooit met schuurpapier op je pasvlakken! Lichtjes met staalwol/schotchbrite zou kunnen maar zorg dat er niks in je blok komt.

3. Wat zijn algemene tips, voor het beginnen aan motorklussen
Neem de tijd om te leren hoe iets in elkaar zit. Als iets niet past, lukt of wil eerst goed kijken om te kijken waarom. Negen van de tien keer is het niet nodig om iets te forceren, maak je alleen maar dingen stuk mee. Daarnaast je schroefjes en boutjes niet te vast zetten, zeker niet als ze in aluminium komen.

4. heeft iemand een online/donwloadbaar werkplaatshandboek van de XJ 650??
Uhm, vast wel ;) Ik koop meestal gewoon een boek, veel handiger.
 
Kijk dat is nog eens te gekke info.

Ik ga er woensdag samen met een goede vriend weer mee aan de gang.
Zal idd eerst de carburateurs een grondig schoonmaken. Dat moet mij ook nog lukken lijkt me.

Die olielekkage ga ik ook maar meteen verhelpen. denk dat de lokale motorboer daar wel een pakkingkje/oploosing voor heeft.

Heel erg bedankt voor de info.

Ik zal na woensdag vertellen hoe het allemaal afgelopen is.
Dan volgt de nieuwe serie vragen :)

Groet

CAsper
 
Update:

De carburateurs gaan dit weekend pas de wasstraat in.

Het olielekken is inmiddels wel opgelost.
De tapplug bleek dwars door het schroefdraad heen te lekken.
Ik kwam erachter toen ik het ding volledig stuk draaide.

Voorlopig was dat het even.

Zodra deze hindernissen zijn verholpen ga ik de volgende stappen ondernemen.

Groet
 
Goed heb vandaag weer een dagje klussen erop zitten. Ik heb inmiddels de carburateurs helemaal schoongemaakt. Ging eigenlijk redeljik eenvoudig.

De olielekkage is ook weer verholpen.

Heb nu een ander probleem:
De motor wil niet meer starten. :(

Ik weet nog niet precies waar het aan ligt, maar de motor wil niet meer aanslaan.
Wanneer ik contact maak en de startknop indruk geeft hij wel sjoege, maar niet genoeg om te starten.

Kan dit gewoon de accu zijn??
Of zijn er andere zaken die hiervan de oorzaak kunnen zijn??

Graag advies :)

Dank

Cas
 
Zou als eerste idd je accu eens opladen, daarna je vlotterbakjes aftappen om te kijken of hij wel benzine krijgt
 
Terug
Bovenaan Onderaan