XJ 900 Gaat niet aan - Troubleshoot

JSalvador

MF'er
3 jul 2012
33
20
Hi all,

Ik ben bezig met XJ 900 naar naked conversion.
Voordat ik de AIS/air cut off valves er af heb gehaald deed de motor het prima, maw; de accu, startermotor etc. alles werkte.
Ik heb een aantal zaken aan de motor gedaan in de tussentijd en nadat alles weer in elkaar gezet is doet niets het meer.
Ik hoor geen enkel geluid van de startermotor, laat staan de rest.

Kan de batterij in de tussentijd (1 week max.) dood zijn gegaan?

Lijst met dingen die ik heb gedaan:
- Complete olie ververst + nieuw oliefilter
- Overbodige draden van oude custom lampen verwijderd (zat ook aan de accu vast, maar kan mij niet voorstellen dat dit iets heeft veranderd)
- AIS systeem verwijderd en alle in-/outlets geplugd (ook dit kan niks met de elektra te maken hebben)
- Alle lampen verwijderd, incl. achterlicht (zorgt dit voor een dood einde in het circuit?)
- Alle 4 bougies vervangen, aanhaalmoment is nagenoeg correct, de plug-gap was precies gelijk aan de plugs die er uit kwamen
- De tank opgetilt en luchtfilter gecontroleerd (ook geen reden dat alles stilvalt?)
- Octaan booster en meer benzine erin

Ik heb ook de kabel van de batterij naar de startermotor/dynamo gecheckt - niks.
(ik heb ook aan de voorrem en koppeling gesleuteld maar als de motor in N staat moet dit niet uitmaken?)
(Ik heb ook de killswitch gecheckt)

Volgende stap is denk ik jumpstarten met kabels met de auto... of een nieuwe accu.

Iemand nog een idee?

Dank vast voor je input! :)

Groet, J
 
Ik ben er achter: Als ik de accu beweeg hoor het eea onder stroom komen te staan, kan niet echt anders uitleggen.
Dus als ik de accu op een bepaalde manier in zn houder plaats is er niks aan de hand. Maar beweegt ie net naar voren oid, dan gaat er iets mis.
De + is ook flink gecorodeerd en de schroeven nogal oud en hebben speling.
Of er ook nog ergens iets kortsluit/tegen aan komt kan ik nog niet zeggen.
 
Alles dan maar goed reinigen, en die eventuele bloemkool met sodawater wegwassen.
Er moet natuurlijk wel goed contact gemaakt worden, dus fatsoenlijk vastzetten.
 
Ja eerste stap maar weer accu opschonen of vervangen. En controleren op draadbreuk verder in het systeem. Maar hoe? Ik hoorde allerlei geluidjes verder in de kabelboom als ik de accu beweeg...

nieuwe probleem is dat er flink wat vocht/benzine uit beide uitlaatgaten onderin de demper spuit. 😂
 
Ik ben er achter: Als ik de accu beweeg hoor het eea onder stroom komen te staan, kan niet echt anders uitleggen.
Dus als ik de accu op een bepaalde manier in zn houder plaats is er niks aan de hand. Maar beweegt ie net naar voren oid, dan gaat er iets mis.
De + is ook flink gecorodeerd en de schroeven nogal oud en hebben speling.
Of er ook nog ergens iets kortsluit/tegen aan komt kan ik nog niet zeggen.

Vervang eerst die boutjes en moertjes maar en zet ze goed vast
 
Ja eerste stap maar weer accu opschonen of vervangen. En controleren op draadbreuk verder in het systeem. Maar hoe? Ik hoorde allerlei geluidjes verder in de kabelboom als ik de accu beweeg...

nieuwe probleem is dat er flink wat vocht/benzine uit beide uitlaatgaten onderin de demper spuit. 😂

Dat wordt carburateurs reinigen
 
Ja eerste stap maar weer accu opschonen of vervangen. En controleren op draadbreuk verder in het systeem. Maar hoe? Ik hoorde allerlei geluidjes verder in de kabelboom als ik de accu beweeg...

nieuwe probleem is dat er flink wat vocht/benzine uit beide uitlaatgaten onderin de demper spuit. 😂
Vonken en benzine, dat is alles wat je nodig hebt om een situatie te veroorzaken.
Ben je redelijk verzekerd?


niet grappig.
 
- Er zijn geen vonken, wel duidelijk een geluid van het aan-afsluiten van de accu ivm verroeste hoofdconnectoren
- De accu is dus goed, kwestie van betere connectie maken
- Ik zal checken of ik inderdaad niet de tank op een deel van de kabel heb gezet
- De carburateurs moeten schoongemaakt worden, opstarten gaat moeizaam en loopt pas na aantal minuten soepel stationair
- Door het verwijderen van het AIS vermoed ik dat de motor veel te 'rijk' loopt en dus de carbs opnieuw ingesteld moeten worden
Dat heeft tot gevolg dat de overtollige benzine uit de 2 gaatjes 'sproeit' die af-fabriek onderin de eindpijpen zitten.
Hopelijk vindt het zijn weg niet naar het blok en vermengd het niet in de motorolie. Fingers crossed.

On we go :)
 
- Er zijn geen vonken, wel duidelijk een geluid van het aan-afsluiten van de accu ivm verroeste hoofdconnectoren
- De accu is dus goed, kwestie van betere connectie maken
- Ik zal checken of ik inderdaad niet de tank op een deel van de kabel heb gezet
- De carburateurs moeten schoongemaakt worden, opstarten gaat moeizaam en loopt pas na aantal minuten soepel stationair
- Door het verwijderen van het AIS vermoed ik dat de motor veel te 'rijk' loopt en dus de carbs opnieuw ingesteld moeten worden
Dat heeft tot gevolg dat de overtollige benzine uit de 2 gaatjes 'sproeit' die af-fabriek onderin de eindpijpen zitten.
Hopelijk vindt het zijn weg niet naar het blok en vermengd het niet in de motorolie. Fingers crossed.

On we go :)
Dat laatste kun je denk ik wel doorstrepen? _O-
 
Dat laatste kun je denk ik wel doorstrepen? _O-
Hmm, hoe kan ik dat controleren zonder de olie helemaal te drainen?
Waarom zou er benzine in de motorolie komen, of heeft dat mogelijk meerdere redenen?

Heb de motor vandaag nog gedraaid en stationair draait het prima.

Kom ik weg met een carb schoonmaakbeurt?
 
Waarom zou de motor te rijk gaan lopen als het luchtsuppletie voor de uitlaat betreft?
Ik haal dat niet uit de artikelen die ik daar over gelezen heb.
 
Is slechts een aanname omdat de motor dit niet deed voordat ik de AIS er af had gehaald.
Ik zou eerst zorgen dat de motor elektrisch in orde komt.

De stationaire loop vind verkankerde stroomkabels (En misschien kortsluiting) niet fijn, en misschien krijgen de bobine wel gewoon te weinig prik voor een goeie stevige vonk in de hogere toeren.
(Dat heb ik zelf ook een keer gehad met een gare accu, de motor liep heel rauw/onregelmatig. Stationair én door de toeren).

Dat de benzine uit de gaatjes van de uitlaat loopt is denk ik een mengsel van onverbrande benzine en condens. (Maar dat ligt eraan waar de gaatjes precies zitten)

Het kan natuurlijk ook wezen dat je 2 mankementen hebt, elektrisch én overlopende vlotterkamers, omdat de vlotternaalden niet meer goed afdichten.
(Zo te horen aan het verhaal moeten de carburateurs ook schoongemaakt en/of gereviseerd worden, zoals anderen ook al zeggen)


Edit: oepsie, ik zie dat ik in de war ben met een ander topic waar het stationair en vanaf 80km/uur niet goed loopt.
Dus je kunt een gedeelte van het verhaal met een korreltje zout nemen.
 
Laatst bewerkt:
Is het wel benzine wat uit de uitlaatgaatje komt of is dat gewoon condens?
Als de benzine er daar uit komt loopt ie meestal helemaal niet, en als ie wel zou lopen zou de benzine in de uitlaat wel exploderen op de vonk tijdens je uitlaatslag.
Ik gok op condens....
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Terug
Bovenaan Onderaan