XJ/FJ 600/900 topic

Is net hoe het licht valt denk ik(materiaal is wel verweerd, door de nwe benzine?), de messing vlotterzittingen zijn erg schoon, naaldpuntjes ook.
 
Hoe zien de puntjes van de vlotternaalden er uit,mooi egaal glad of is er een afdruk op te zien waar het puntje contact maakt
met de zitting?Maak anders eens een close up foto van zo,n naald
 
Ik heb geen ingesleten vorm/afdruk gezien.. Zal eens kijken/foto doen als ik het spul weer loshaal..
maar weer; Hoe komt het dat na vervangen van de rubbers ze alle 3 ineens (!) lek zijn?
De op de kop test zoals op de foto zijn ze alle voor geslaagt..
 
Zoals JPI al eerder zei, ze lekken omdat de vlotters niet genoeg druk opbouwen op de naald. (in de naald zit een veertje achter het drukpunt van de vlotter). Dus verbuig die lipjes nu eindelijk eens, en kijk wat ze dan doen. Dus doe niet zo moeilijk over fabrieksinstelling etc. De oplossing voor je carbs is nu al meerdere keren aangedragen maar je weigert het gewoon uit te voeren.

Maar goed, we gaan verder :

Als ze dan niet lekken ben je al een stap verder, en als het vlotterniveau dan iets te laag blijkt te staan heb je ze iets te ver verbogen. Buig je m dus weer iets terug.

Die mikuni's zijn ongeveer de simpelste Cv carburateurs die er zijn, die krijgt iedere hobbyist gewoon goed.

Heb je al een wphb van dat ding? daarin staat precies beschreven hoe je met een schuifmaat de vlotterhoogte moet meten, heb je dat al eens gedaan?


Een vakman krijgt die dingen ook zo in orde, maar je moet wel zijn uurloon willen betalen. En je weet nu hoeveel werk het is om de carbs er alleen al uit te halen en weer terug te plaatsen. (en nog wat, die vakman besteld gelijk 4 originele revisie sets voor je carbs, die mag je ook nog betalen).
 
Zoals JPI al eerder zei, ze lekken omdat de vlotters niet genoeg druk opbouwen op de naald. (in de naald zit een veertje achter het drukpunt van de vlotter). Dus verbuig die lipjes nu eindelijk eens, en kijk wat ze dan doen. Dus doe niet zo moeilijk over fabrieksinstelling etc. De oplossing voor je carbs is nu al meerdere keren aangedragen maar je weigert het gewoon uit te voeren.

Maar goed, we gaan verder :

Als ze dan niet lekken ben je al een stap verder, en als het vlotterniveau dan iets te laag blijkt te staan heb je ze iets te ver verbogen. Buig je m dus weer iets terug.

Die mikuni's zijn ongeveer de simpelste Cv carburateurs die er zijn, die krijgt iedere hobbyist gewoon goed.

Heb je al een wphb van dat ding? daarin staat precies beschreven hoe je met een schuifmaat de vlotterhoogte moet meten, heb je dat al eens gedaan?


Een vakman krijgt die dingen ook zo in orde, maar je moet wel zijn uurloon willen betalen. En je weet nu hoeveel werk het is om de carbs er alleen al uit te halen en weer terug te plaatsen. (en nog wat, die vakman besteld gelijk 4 originele revisie sets voor je carbs, die mag je ook nog betalen).
Iedere hobbyist🤭ik ken er 1 uit Assen die er nogal wat moeite mee heeft:+
 
Ik heb geen ingesleten vorm/afdruk gezien.. Zal eens kijken/foto doen als ik het spul weer loshaal..
maar weer; Hoe komt het dat na vervangen van de rubbers ze alle 3 ineens (!) lek zijn?
De op de kop test zoals op de foto zijn ze alle voor geslaagt..
Tja weet jij het weet ik het,maar je zou denken dat je het dan ook daar moet zoeken.
 
Ik denk dat ze allemaal weer lek zijn.. weet het anders ook niet. Vlotters staan op fabriekshoogte, enige is dat zoals wph beschrijft er geen tuutje aan de vlotterbakken zitten dus geen 6mm slang er op aan kan sluiten, maar met welk doel? Het komt te hoog..

De benzinekraan lijkt zichzelf gerepareerd te hebben.
@ Albert, ik wist niet dat de naalden zelf een veertje hadden..
Maar wat is er gebeurd dat ineens na demonatge ze alle 3 lekken? Dat klopt toch niet?
En hoe zou ik er achter moeten komen dat het vlotternievau te laag is; bleke bougie?

Meh, ik hou't weer even voor gezien, misschien is er een ander wel werkend alternatief en anders gaat hij in delen weg, er zit een hoop nieuw spul op.
 
Tegen beter weten in weer geprobeerd;
De motor loopt nu amper stationair.
Er moet iets gebeuren dat door het verwissleen va het vlotterzittingrubber het vlotternievau stijgt, dus als je het oude rubber er uit haalt, en er een nw rubber in zet stijgt het niveau.
Of. Er gebeurt iets waardoor alle vlotters lek gaan. Ik heb vlotters getest die ik van een over MP gekocht setje heb en ze zijn allemaal lek.

Zijn er vervangende vlotters van betere kwaliteit voor deze dingen?
 
Lekke vlotters nog nooit meegemaakt. Bummert, maar het zij zo. Vraag me dan wel af hoe die dingen lek kunnen raken.
Vlottervraag; geen idee.
 
Haha nee lijkt me niet tenzij er bovenin een gaatje zit om te voorkomen dat door opwarming het drijfvermogen verandert.
Maar eerlijk gezegd zou ik dat moeten controleren bij mijn vlotters want weet dat niet zeker.
 
Enige wat ik kan bedenken deze motor normaal rijdend te krijgen is totaal ander spuitstuk maken en vb 2 autocarbs er achter hangen, maar weet niet of ik daar zin in heb.
 
ook raar dat hij niet ineens stat. niet meer wil lopen..damn baal ik van alle investeringen en het gewauwel dat deze motoren zo goed zijn..
 
Deze motoren zijn gewoon goed en vrijwel bomvrij als het ware. Maarja.. brandstofvoorziening is belangrijk, bij elke motor.
Heb er ook een tijdje er mee zitten k*tten voordat eea ok was.. mn dus de stationairloop. Mbv een afstelset bleek dat 1 carb hopeloos verkeerd stond afgesteld door de garage waar de motor in onderhoud is geweest door de vorige eigenaar. E.e.a. werd 'gecompenseerd' door de chokekabel strakker te zetten..... Duurde even voordat ik daar achter was want daar reken je, ik dus, helemaal niet op.
Je komt af en toe zaken tegen dat je denkt.. wauw.. door een motorzaak gedaan en dan nog zo'n, duur, prutswerk afleveren.
 
Hebben al die vlotters op dezelfde plek een gaatje of allemaal verschillend? Ik heb al tientallen van die dingen gefixt en nog nooit een lekke vlotter gehad.

Ook geen lekkende originele naalden, wel naalden die iets meer druk nodig hadden na los geweest te zijn. Die naalden hebben een rubber punt, dus dat is niet zo gek. Dus lipje iets verbuigen, probleem opgelost. Ik verbuig heel vaak die lipjes om het niveau goed te krijgen.

Met een slangetje aan dat aftapkraantje kun je je vlotter niveau meten. Kraantje open, slangetje ernaast onhoog houden. Communicerende vaten heet dat. Ook heel belangrijk als ze lekken, want als ze maar iets te hoog staan en dus lekken kun je dat gelijk zien.

Je moet wat minder dramatisch doen en wat beter lezen, niet zo veel vragen stellen als je advies krijgt, maar dat advies opvolgen.

Ik zal zo eens wat vlotters in een bakje benzine mikken, kijken of ze allemaal lekken.ik vermoed van wel, want ze luchtdicht zouden zijn knappen allemaal kapot als de temp stijgt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Ik heb NIETS aan de afstelling verandert, dus ik heb niets aan de afstelling gedaan, ik heb ALLEEN de o-ringen vervangen en 1 vlotter, ik heb GEEN andere onderdelen verwisseld en niets anders gedaan, er zijn GEEN andere wijzigingen aangebracht, er is GEEN vuil, toch blijven er 3 lekken zodra ze zijn ingebouwd en je gaat rijden. Dus de vlotters gaan lek door de nwe o ring.. maar hoe kan dat?
 
ik heb net met tussenstukje een transp slang op vlotterbak van lekker nr 2 aangesloten en benzine komt niet hoger dan 6mm onder de rand van het huis, en TOCH lekt deze benzine via de overloop.
 
Heb net even 8 vlotters in een jampot benzine gemikt en geen luchtbel te zien.

Ze hebben dus geen temp compensatie luchtgaatje oid, ze zijn gewoon dicht.

Leek mij eigenlijk ook het meest logisch.

Ik vind het heel, heel, heeeeeel bijzonder dat jij zo veel lekke vlotters hebt. En ik durf er om te wedden dat ik die carbs binnen een paar uur goed heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
ik weet het niet, wat ik schrijf hierboven is ook tegenstrijdig; dingen lopen over, vlotters klotsen maar van 2 is het benzineniveau wel naar spec's, maar lekken toch?Dus de vlotetrbak loopt niet over maar hij loopt wel over, zodat hij overloopt.
stationair ineens niet willen lopen ik weet het niet, misschien lekt hij wel helemaal niet en fantaseer ik het.
ik word wat onzeker over mijn waarnemingen want het klopt gewoon niet.
Er gebeurt af en toe midden in de nacht iets waarvan ik-later- wel snap dat het niet echt is maar op het moment zelf lijkt het erg echt.
Misschien klopt dit in het echt ook gewoon niet.
heb serieus naar een aansteker gezocht.
Nadat ik met schuifmaat vlotternaalden heb vergeleken dacht ik, waar ben ik mee bezig, dit hele ding klopt niet. Er lekt benzine teriwjl hij niet klan lekken, dat kan niet.
 
Laatst bewerkt:
ik heb net met tussenstukje een transp slang op vlotterbak van lekker nr 2 aangesloten en benzine komt niet hoger dan 6mm onder de rand van het huis, en TOCH lekt deze benzine via de overloop.



Kijk, nu kom je met info waar we wat mee kunnen, ik bedoel : je hebt nu wat gemeten en bent niet meer eindeloos aan het gissen of dramatisch aan het doen. Meten is weten, gissen is missen. Dramatisch gedoe kan ik niet zo goed tegen, denk rustig na over wat logisch is en wat niet. Voor zover ik weet is het niet je dagelijkse vervoermiddel dus los je het vandaag niet op, dan morgen of overmorgen of over 6 weken, maakt allemaal niet uit. Tot zover deze wijze les van deze oude man.

Het feit wat je aandraagt , 6mm onder de rand verbaast me, meestal komt het niveau na loshalen wat hoger te staan. Dat komt doordat de vlotternaald nooit op exact dezelfde manier teruggeplaatst wordt als ie zat. Hij zal altijd enigszins gedraaid zitten tov zijn oorspronkelijke positie. Aangezien hij op die oude positie een beetje ingesleten is zal ie nu meer druk nodig om af te sluiten. De inslijtplekjes van de naald tov van de vlotterzitting komen nu niet meer overeen namelijk, en dus heb je wat meer druk nodig om m af te laten dichten.

Nu wat andere vragen, want niveau 6mm onder de rand en toch lekken laat mij in een heel andere richting laten denken :

Hoever is de set uit elkaar geweest, zijn de carb huizen los geweest van het frame? (is niet heel relevant maar ik ben gewoon even benieuwd).
Je had het eerder over gewoon overstromen en niet over een klein beetje lekken?
Ik gok dat carb 1 of 4 niet overloopt maar de andere wel.

Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is. ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Ik heb getriggerd door info hier met een digitale weegschaal gemeten of er verschil is in veerspanning tussen vlotternaalden, die heb ik niet gevonden.
Verder is het wph wat waardeloos.. die 22,3mm is - denk ik vanaf hoogste punt van de vlotter, en dan>? naar het vlak van het huis waar de bak op ligt of de rand? Dit maakt veel verschil. Als je de rand neemt klopt de 22-23 mm wel, maar hier is verder geen info over.

Duss. wat heb je aan het wph?
het vlotternievau, gemeten met palstic slang is minstens 6mm onder de rand, toch lekt er benzine uit.
Vanaf links gekeken lekken carbs 2,3 en 4. / 2 en 3 druppelsgewijs, 4 loopt gewoon over.
Dus het vlotterniveau is lager dan specs, dus te armmensgel overal, moet nog armer? Moet ik dat dan compenseren met naald/sproeier?

ik heb de carbs nu heel vaak uit de motor gehaald, maar niet los van elkaar. deze motor gaat niet meer rijden denk ik, jammer van de investeringen maar is wijze les; punt waar ik bang voor was is terecht, het werkt gewoon niet. of op goed geluk weer een setje van MP afhalen en dan? Alles weer opnieuw?
 
Terug
Bovenaan Onderaan