XJ/FJ 600/900 topic

Dank voor de input! Gistermiddag de carburateurs uit elkaar gehaald, het is wel duidelijk dat dit echt noodzakelijk was... Zie de foto's.

Vandaag de losse onderdelen verder schoonmaken en revisiesetjes bestellen. Als ik de boel handmatig schoonmaak en met perslucht doorblaas, is het dan schoon genoeg of levert ultrasoon (laten reinigen) nog winst op?



Bekijk bijlage 1494926
Bekijk bijlage 1494927


Bekijk bijlage 1494928
Wow nice. Dat had je er vast in een paar rondjes om de kerk weggereden met een beetje forte in de tank...... Duidelijk de juiste keuze!!

Ultrasoon is de betere optie, alle kanalen en kiertjes, gaatjes etc. worden dan gewoon schoon. Als je dat niet doet kan er vuil dat achterblijven en dan later weer tot problemen leiden. Je kan het bij een motorzaak laten doen, of kijken bij (bijvoorbeeld) HBM naar een ultrasoon reiniger waar je 1 of 2 carbs in kwijt kan. Zeker als je tijd hebt kan je daarmee rustig aan reinigen.

Hoe zaken de vlotterbak bodems eruit?
 
verrassend schoon, er zat wel wat zwarte zooi helemaal onderin, in het kuiltje voor de aftapschroef. Maar redelijk makkelijk te verwijderen. Vandaag verder met schoonmaken.

900carbs6.jpeg
 
Dit is zo niet te redden alles wat schroefbaar is demonteren en ultrasoon reinigen daarna kanaaltjes flink door poken met bv remmenreiniger of wd 40 en een klein draadje zoals van die vuilniszakdraatjes.
 
Poosje terug dit verhaal... De vlotterbakken waren zo schoon of vies, maar net hoe je het bekijkt en dat gaf problemen.
IMG_20200402_152934.jpg


Goed net een uurtje kunnen besteden aan de motor. Wat heb ik gedaan:
- Pickups doorgemeten bij koude motor 110 ohm elk. Lijkt me goed, maar hoor graag of dat klopt, bij hete motor was het 150 ohm.​
- Bougies verwisselt-> geen resultaat.​
- Bougie doppen. Verwisselt -> geen resultaat​
- Vacuüm lek gezocht door met rem reiniger op de inlaat rubbers te sproeien, geen resultaat​
- Compressie test gedaan​
Test gedaan met alle bougies er uit, gas open en daar kwamen de volgende waardes uit(van cil1 naar 4) 8, 8, 7,5 en 6,8.. daar zou je iets kunnen vermoeden... Maar merkte ook dat het aandraaien van de meter de resultaten beïnvloeden. (De 7,5 was eerst een 5 maar even aandraaien (motor was nog gloeiend heet au...auw...auw...) Gaf direct verbetering.

Goed. Toen de beslissing genomen. Carbs er af. En de vlotterbakken open. Daar werd Sinterklaas niet bepaald vrolijk van.

Rommel in 2 van de 4. Ondanks het schoonmaken. Ik vermoed dat ze niet helemaal droog weggelegd zijn en in de twee jaar dat ze gelegen hebben de benzine hebben laten verdampen. Met dit residu als resultaat. En daarna is er mogelijk nog rommel in gekomen via de slang. .

Inmiddels alles weer schoongemaakt en doorblazen met lucht....

Straks weer monteren.


Bekijk bijlage 1481195Bekijk bijlage 1481196Bekijk bijlage 1481198Bekijk bijlage 1481199Bekijk bijlage 1481195Bekijk bijlage 1481196Bekijk bijlage 1481198Bekijk bijlage 1481199
 
Dit is zo niet te redden alles wat schroefbaar is demonteren en ultrasoon reinigen daarna kanaaltjes flink door poken met bv remmenreiniger of wd 40 en een klein draadje zoals van die vuilniszakdraatjes.

Of zoiets:
Mini ragebol

Zelf had ik een mini ragebol van een peuterdrink flesje.... (We hebben geen peuter meer)
 
Ondertussen heb ik de achterremklauw van de motor gehaald, die bleef hangen. Wat is de truuk om de tegenovergestelde cilinders er beide -gemakkelijk- uit te krijgen?? Beide cilinders kwamen wel naar buiten toe met pompen, ik heb de cilinder die het langste bleef hangen er zover mogelijk uitgepompt. De ander zit er nu nog voor 1/2 in...
 
..Ding wilde niet starten, accu was vlug leeg.. weet niet zo goed waar ik ´t bij dit ding moet zoeken.
Eerst maar nwe accu, kijken we later wel verder..
 
Met de dremel en messing borsteltje de benzineaanslag verwijderd.
Vraag: zouden de twee omcirkelde openingen verbonden (open) moeten zijn?? bij geen van de vier vlotterbakjes is dat nu zo, en kom er ook niet doorheen geprikt terwijl het gat wel schoon lijkt. Met een klein boortje en handmatig draaien zit er geen zooi meer op het boorkopje.

900carbs7.jpeg



Altijd leuk... Misschien dat hier iets van hulp te vinden is: Remmen oplappen
Het eruit persen lukt denk ik wel, van de week even met de vetspuit aan de gang. Maar vind dit zo'n geklooi, dat ik vermoed (hoop) dat er een handigheidje voor is.
 
Met de dremel en messing borsteltje de benzineaanslag verwijderd.
Vraag: zouden de twee omcirkelde openingen verbonden (open) moeten zijn?? bij geen van de vier vlotterbakjes is dat nu zo, en kom er ook niet doorheen geprikt terwijl het gat wel schoon lijkt. Met een klein boortje en handmatig draaien zit er geen zooi meer op het boorkopje.

Bekijk bijlage 1495608



Het eruit persen lukt denk ik wel, van de week even met de vetspuit aan de gang. Maar vind dit zo'n geklooi, dat ik vermoed (hoop) dat er een handigheidje voor is.
Die moeten open zijn, anders doet je choke het niet. onderin zit je choke sproeier. Met een busje remmenreiniger proberen of ie open is. Zo niet schoonweken in 1 of ander schoonmaakmiddel, in de ultrasoon of een andere vlotterbak plaatsen.

Als je de remzuigers er uit wilt hebben moet je er 1 blokkeren en de ander er uit persen. Die maak je schoon en goed gangbaar en plaats je vervolgens terug. Dan blokkeer je de schone en pers je de andere zuiger eruit.
Als je slim bent doe je eerst de zuiger die recht onder de banjobout zit. En als je nog slimmer bent zoek je een oude zuiger op, die zaag je tot halve hoogte af, en plaats je er in als je de 2e zuiger er uit wilt hebben. Als de tweede eruit is blaas je die halve (die dus recht onder de banjo zit) er zo uit. Zelfs zonder de andere helft van de klauw af te dichten. Dan heb je ze er allebei uit en kun je alles netjes schoonmaken.

Vetspuit is meer geklooi dan nodig, als je rempomp goed is pomp je de zuigers er zo uit.

Let even op dat je de groeven in de klauw echt goed schoon maakt anders heeft nieuwe seals plaatsen geen enkele zin.
Je wilt niet weten hoeveel klauwen ik losgehaald heb waar nieuwe rubbers in zaten, maar waarvan de groeven nog vol met zooi zaten. Dan zit je zuiger dus nagenoeg klem en remt het nog nooit zoals het moet.

Schone klauwen en goede carburateurs heb ik overigens nog genoeg liggen.
 
Laatst bewerkt:
Zijn de carbs voor 58L en 4BB gelijk? Aangezien ik niet weet of ze met het blok gedoneerd zijn.
Ik kom revisie-sets met verschillende inhoud (meer of minder inhoud) tegen, oa bij Roukema:
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_90_108_592&products_id=5297
Iemand hier ervaring mee?


Bekijk bijlage 1494574Bekijk bijlage 1494575



Ondertussen nog even een tankje aan de benzineslang gehangen, er komt dan benzine uit de twee grotere breather-hoses (tussen carb 1&2 en 3&4). Dat duidt er op dat de vlotters niet goed afsluiten? Bij het losdraaien van de aftapschroeven komt er geen brandstof uit de vlotterbak van carb 3.
Een drietal schroeven heeft nog wat liefde nodig om los te komen, daarna gaat ie uit elkaar.


De sproeiers van een 58L zijn groter dan van een 4BB, de rest is nagenoeg gelijk. Alle O-ringen vervangen, ook die onder de vlotterzitting!!
 
Die moeten open zijn, anders doet je choke het niet. onderin zit je choke sproeier. Met een busje remmenreiniger proberen of ie open is. Zo niet schoonweken in 1 of ander schoonmaakmiddel, in de ultrasoon of een andere vlotterbak plaatsen.

Als je de remzuigers er uit wilt hebben moet je er 1 blokkeren en de ander er uit persen. Die maak je schoon en goed gangbaar en plaats je vervolgens terug. Dan blokkeer je de schone en pers je de andere zuiger eruit.
Als je slim bent doe je eerst de zuiger die recht onder de banjobout zit. En als je nog slimmer bent zoek je een oude zuiger op, die zaag je tot halve hoogte af, en plaats je er in als je de 2e zuiger er uit wilt hebben. Als de tweede eruit is blaas je die halve (die dus recht onder de banjo zit) er zo uit. Zelfs zonder de andere helft van de klauw af te dichten. Dan heb je ze er allebei uit en kun je alles netjes schoonmaken.

Vetspuit is meer geklooi dan nodig, als je rempomp goed is pomp je de zuigers er zo uit.

Let even op dat je de groeven in de klauw echt goed schoon maakt anders heeft nieuwe seals plaatsen geen enkele zin.
Je wilt niet weten hoeveel klauwen ik losgehaald heb waar nieuwe rubbers in zaten, maar waarvan de groeven nog vol met zooi zaten. Dan zit je zuiger dus nagenoeg klem en remt het nog nooit zoals het moet.

Schone klauwen en goede carburateurs heb ik overigens nog genoeg liggen.

Heb ze inmiddels alle vier vrij, remmenreiniger en dun metalen draadje gebruikt. Staat nu nog te weken in coleman fuel.
Mag ik je post zo interpreteren dat als alles met remmenreiniger open is, ultrasoon reinigen geen toegevoegde waarde heeft? (enige wat ik niet zelf kan namelijk).

Dank voor je tip over de rem, gezien de voorremmen ook tegenoverliggende zuigers zijn, komt dat zeker van pas. Mocht er iets niet -door mij- te redden zijn dan neem ik graag wat van je over. Schoonmaken van remmen heb ik vaker gedaan, meestal met een messing draadborsteltje op de dremel.

De sproeiers van een 58L zijn groter dan van een 4BB, de rest is nagenoeg gelijk. Alle O-ringen vervangen, ook die onder de vlotterzitting!!
Oke, dank! Ben er inmiddels achter dat ik wel 58L carburateurs heb, staat op een van de carburateurs geprint. Even voor mijn beeld, checken of ik niets gemist heb, ik vervang dus de o-ringen van de benzineaanvoer en overlopen (los besteld); en de spullen die in de setjes van Roukema zitten (vlotternaald, vlotternaaldzitting, vlotternaaldzitting-o-ring, pilot-naald-o-ring en vlotterbakpakking). Dan heb ik toch alles?
 
Net de setjes voor de carburateur van Roukema binnen gekregen. Blijken van Tourmax, zie hieronder de inhoud:
900carbs8.jpeg


De kleine o-ring, moet naar mijn idee de o-ring onder de pilot-naald vervangen? Ik ben ín de carburateurs namelijk geen andere ringen tegengekomen... Nu is de o-ring die er al in zat, een stuk kleiner. De nieuwe past er ook gewoon niet in. Snap ik nu iets niet en moet de kleinste ring heel ergens anders? Of heb ik het verkeerde setje voor mijn motor? (xj900f '88 58L)?
900carbs9.jpeg

Links is de ring er nu onder zat, rechts de nieuwe. Dat is dus de kleine ring uit het setje.
 
Om de buisjes tussen de carburateurs?
Nee, die zijn (veel) groter.
De kleine ring in het setje is 3,7mm (binnen diameter) x 1,7mm (snoerdikte), ~7,15mm (buiten diameter)
De originele ring is (nu) 2,8mm binnendiameter x 5,5mm buitendiameter.

aanvulling:
Zitten zoeken in de yamaha onderdelen catalogus, misschien dat het betreffende ringetje voor de aftapschroef van de vlotterbak is? Er zitten bij mijn carburateurs alleen geen o-ring op de aftapschroef...
Nr 23. op onderstaand schema.

900carbs10.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Als je wilt weten wat voor carbs je hebt moet je even op de hoofdsproeiers kijken, daar staat een maat op. 58L is 107,5. 4BB is 100. Meet ook even de binnendiameter van het carbhuis op aan de kant die aan het motorblok zit. 36mm, is 4BB of 58L, 35mm is van de 31A. Aangezien sproeiers makkelijk te wisselen zijn zegt dat niet alles.

Ik ben nooit zo weg geweest van die revisie setjes. Jij beschrijft precies waarom. Er zit spul bij wat er niet in hoort, of je mist spullen, en verder kan de kwaliteit nogal wisselen. Ik heb ooit eens een setje gehad waarvan de vlotternaalden echt niet af wilde dichten. Vervolgens een ander setje oude naalden gemonteerd en probleem opgelost.

Heb je geen O-ringen in je setje die om de verbindingsbuisjes moeten? Ook geen O-ringen voor de plastic T-stukjes van de ventilatie slangen? Hoe is je vul-T-stuk? Als dat zo'n ding is wat helemaal van een laag rubber is voorzien mag je die ook wel goed checken. Als ze 30 jaar oud zijn en gedemonteerd worden lekken ze meestal. (nieuwe kosten bijna 30 euro).

O-ringen om de aftap schroeven ben ik ook nog nooit tegengekomen.

Ik heb ooit eens een voorraadje benzine bestendige O-ringen aangeschaft, verschillende maten uiteraard, maar wel alle maten die nodig zijn voor carburateurs. Zowel die hele kleine, als ook alle andere. Gevolg dat ik een set carbs nu 1 keer demonteer en ook weer 1 keer monteer, dan is gelijk alles goed.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn 58L carbs, naast wat jij beschrijft (maten komen overeen) staat het ook op een van de behuizingen geprint.
Op eerste gezicht, en met dit extra (?) ringetje valt 't revisiesetje me eigenlijk ook wel wat tegen. Maar goed, als het uiteindelijk werkt is het prima. In ieder geval waren de vlotternaaldzittingen niet meer te redden. De vlotternaalden denk ik ook niet, heb ze nu 'behandeld' met remmenreiniger, kookpuntbenzine en 5% azijnzuur, maar nog altijd willen van twee naalden de pinnetjes geen kant op...

Komend weekeind ga ik 't spul monteren, ben heel benieuwd of het werkt.
 
Ondertussen heb ik de achterremklauw van de motor gehaald, die bleef hangen. Wat is de truuk om de tegenovergestelde cilinders er beide -gemakkelijk- uit te krijgen?? Beide cilinders kwamen wel naar buiten toe met pompen, ik heb de cilinder die het langste bleef hangen er zover mogelijk uitgepompt. De ander zit er nu nog voor 1/2 in...

nu een beetje te laat, maar toch even de tip dat het verstandig is om beide zuigers beiden zover mogelijk naar buiten te pompen.
bij deze motor gaan ze dan tegen elkaar aan in halvewege, maar dan weet je inmiddels welke het zwaarste gaat en die kan je het beste als eerste er uit pompen.
uitgaande dat degene die 'losser' zit er wel uitgeblazen kan worden zodra je degene die zwaar gaat gereinigd hebt en terug kan zetten.
 
Beter laat dan nooit! Alle tips zijn erg welkom. Albert schreef ook een goede manier. Bij de voorklauwen ga ik 't ook zeker anders doen dan nu.

Nu is het gelukt door de halve klauw op een stukje rubber op de werkbank te klemmen. Met wat stoten perslucht vloog de cilinder netjes in de doek eronder. Een kennis vertelde dat het -volgens Yamaha- niet de bedoeling is om de klauw te splitsen. Zou kunnen, want het ringetje dat het kanaal tussen beide helften afsluit staat ook niet in het wphb of onderdelen catalogus. Maar tot mijn verbazing zit er een reserveringetje ín de klauw: er zijn twee uitsparingen in gefreesd, maar slechts één bevat een kanaaltje van helft-naar-helft.
Splitsen jullie deze klauwen normaliter? Lijkt me zo lastig schoonmaken zonder..
 
Beter laat dan nooit! Alle tips zijn erg welkom. Albert schreef ook een goede manier. Bij de voorklauwen ga ik 't ook zeker anders doen dan nu.

Nu is het gelukt door de halve klauw op een stukje rubber op de werkbank te klemmen. Met wat stoten perslucht vloog de cilinder netjes in de doek eronder. Een kennis vertelde dat het -volgens Yamaha- niet de bedoeling is om de klauw te splitsen. Zou kunnen, want het ringetje dat het kanaal tussen beide helften afsluit staat ook niet in het wphb of onderdelen catalogus. Maar tot mijn verbazing zit er een reserveringetje ín de klauw: er zijn twee uitsparingen in gefreesd, maar slechts één bevat een kanaaltje van helft-naar-helft.
Splitsen jullie deze klauwen normaliter? Lijkt me zo lastig schoonmaken zonder..

In engeland verkopen ze setjes waarin die ringen zitten en los zijn ze verkrijgbaar als onderdeel van rd350 remklauwen, zo uit mn hoofd.
ik vond het zelf te duur met 2 pond per ringetje en dan nog verzenden vanuit Engeland, maar het was voor mijn eigen motor en de 500 euro challenge.
heb ze erg voorzichtig schoongemaakt en daarna erg lang en voorzichtig mij nagels :)
 
Vanmiddag had ik alles binnen voor de carburateurs. Alles weer in elkaar gezet, en ze lijken goed!!

Wel beetje mee lopen klooien en ben definitief tot de conclusie gekomen dat het revisiekitje van Roukema / Tourmax het geld niet waard is... De vlotternaalden uit het setje zijn namelijk langer dan de originele.

Mijn plan was om eerst -grofweg- het lipje dmv afstand vlotterhoogte en carbhuis-pakkingzitting af te stellen, en dan daarna bijstellen -indien nodig- dmv het meten van het benzineniveau. De lipjes moesten met de Tourmax naalden alle vier meer dan 1,5 a 2mm (!) verbogen worden om enigszins in de buurt te komen. Dat verbaasde me, dus de originele naalden ernaast gehouden. Ben helaas vergeten om een foto te maken, maar het scheelt gewoon >1mm. Originele naald erin gezet, waarmee de vlotterhoogte precies goed was. Althans, als je het hoogste punt meet. In het haynes wphb meten ze op een ander punt (zie foto's onderaan). Eerder schreef ik dat de originele naalden vervangen moesten worden, maar toch geprobeerd om ze alsnog te redden. Belangrijkste manco was dat het pinnetje bleef hangen. Met nogmaals losweken en tikken heb ik ze uiteindelijk wel goed los gekregen. Uurtje in de olie om het vocht eruit te verdrijven en buitenkant ietswat gepolijst. Hoop dat het ook op de langere termijn voldoende is.

Vervolgens de vlotterbakken eronder gezet en een los benzinetankje eraan gehangen. Geen lekkages. Met een slangetje aan de uitloop van de vlotterbak gekeken hoe hoog het benzine niveau is, dat lijkt prima. Nu alleen nog een nachtje laten hangen om te kijken of er niet iets langzaam doorlekt.
Fingers crossed!



Haynes wphb geeft aan dat er op de op de blauwe lijnen gemeten moet worden, op de rode stond de vlotterhoogte bij mij precies goed. Ik ben wel benieuwd wat de ervaring van anderen hierbij is.
900carbs11-jpeg.1497872

900carbs12.jpeg



Niveau kwam bij alle carburateurs op de rode lijn (+/- 1mm). Kom met het slangetje erbij niet zo handig een goede foto maken.

900carbs13.jpeg
 

Bijlagen

  • 900carbs11.jpeg
    900carbs11.jpeg
    64,7 KB · Weergaven: 13
  • 900carbs13.jpeg
    900carbs13.jpeg
    26,8 KB · Weergaven: 5
In engeland verkopen ze setjes waarin die ringen zitten en los zijn ze verkrijgbaar als onderdeel van rd350 remklauwen, zo uit mn hoofd.
ik vond het zelf te duur met 2 pond per ringetje en dan nog verzenden vanuit Engeland, maar het was voor mijn eigen motor en de 500 euro challenge.
heb ze erg voorzichtig schoongemaakt en daarna erg lang en voorzichtig mij nagels :)
Had al zoiets eerder gezien, denk in dit topic of het diversion topic (heb ook een -rijdende- xj600s). Powerhouseautomotive via ebay doel je op? Enige ervaring of die setjes beter zijn dan die ik nu voor de carburateurs had?

Gaaf project trouwens die 500 euro challenge!
 
ik weet niet meer hoe ze heten, heb er ook niet besteld, dus geen ervaring mee.
wel voor een aantal modellen bij litetek besteld in thailand ofzo, duurt even maar dat waren mooie complete sets voor carburateurs.

500 euro challenge is leuk hoor, veel mensen met beperkte vakantie dagen zullen al gauw kiezen om eindelijk een keer hun veelvuldig gepoetste sjieke motor van stal te halen, als ze van vrouwlief al zo lang weg mogen dat ze naar de Alpen kunnen..
Je gaat met een groepje, of 2 als er veel deelnemers zijn 2 weken motorrijden en camperen en los van een interesse in ouwe afgeschreven motoren moet je maar een beetje kijken met wie het leuk meerijden is.
 
Die methode die haywnes beschrijft is wel goed, maar ik meet liever het niveau als er benzine in zit. En bij jou staat het vrij hoog. Ik heb ooit eens een steun gemaakt waarin ik de carbset onder de juiste hoek in kan zetten, zodat die overeenkomt zoals ze in de motor zitten. Onder die hoek wil ik het benzine niveau 3mm onder de rand hebben.

Ik schat dat op de behuizing van 4BB carbs ook 58L staat... zal eens kijken.

Remklauwen moet je niet scheiden, als je dat doet krijg je aan een kant de zuiger er zeker niet uit, gewoon 1 kant blokkeren en de andere er uit blazen/persen. Die kant in orde maken en dan de andere kant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan