XJ/FJ 600/900 topic

Weer terug met 2500 km extra op de teller in een weekje tijd. Alles zonder problemen tot de laatste 20 km.. toen inenen op 3 cylinders verder.
1 cylinder deed niet meer mee merkte ik de volgende dag want geen vonk; kudt. Ik dacht eerst aan een schotje in de centrale pot die de bocht oid afsloot maar nee.Tank eraf en jahoor het had weer met de bobines te maken maar nu omdat de bougiekabelisolatie was weggesmolten en kortsluiting veroorzaakte.
Die kabels waren wat lang en lagen strak tegen het metaal aan en dasniegoenie. Dat er af geknipt, kappen er opnieuw op en hoppa meteen weer goed op 4 pitten lopen. Uitlaatbochten werden mooi gelijkmatig en gelijktijdig warm dus probleem opgelost vooralsnog. Carmo onsteking is tegen vanalles beveiligd en is nog heel!
Duitsland vanuit frankrijk niet gedaan ivm de paniek en reisbeperkingen tussen de deelstaten maar ook om te voorkomen dat ik bij de div. grenzen niet verder mocht of erger.. De hitte heeft trouwens daar ook nog een rol in gespeeld want 30+ is niet mijn favo rijtemperatuur.
Toe 'maar' via de vogezen, elzas en ardennen weer naar boven gegaan.
Mooi gereden, veel gelachen en erg aardige mensen daar in frankrijk. Dat is wel eens anders geweest in mijn herinnering haha.
Nu even wachten wat ze in BRD gaan doen en dan toch maar ri. oosten zoals het plan was.
 
Compensatie gaatje controleren: zuigers er een stuk uitpompen. Vervolgens terugdrukken, niveau in reservoir zie je dan stijgen.
Albert had ik maar eerder na je geluisterd wat je zei COMPENSATIE gaatje controleren.
Begin van de avond de zuigers proberen terug te drukken ging voor geen meter.
Het niveau in het reservoir steeg niet het kleine gaatje zat iets lichtbruin op wat het was weet ik niet heb het geprobeerd met een saté stokje schoon te maken.
Wat zo goed als het kon schoon gekregen.
Met de compressor geprobeerd of ik via het reservoir het kleine gaatje schoon kon blazen maar het lijkt erop dat dit niet wil.

Nu alleen nog zien hoe je het compensatie gaatje kunt vrij krijgen.

Albert heb jij zoiets al eens meegemaakt en wat was de oplossing
 
Best kans dat er ook vuil in de pomp zelf zit,uit elkaar halen en schoonmaken,gaatje staat in verbinding met de pomp,dus
als het gaatje verstopt zit zal er ook wel vuil in de pomp zitten, eventueel een revisie setje monteren.
 
Albert had ik maar eerder na je geluisterd wat je zei COMPENSATIE gaatje controleren.
Begin van de avond de zuigers proberen terug te drukken ging voor geen meter.
Het niveau in het reservoir steeg niet het kleine gaatje zat iets lichtbruin op wat het was weet ik niet heb het geprobeerd met een saté stokje schoon te maken.
Wat zo goed als het kon schoon gekregen.
Met de compressor geprobeerd of ik via het reservoir het kleine gaatje schoon kon blazen maar het lijkt erop dat dit niet wil.

Nu alleen nog zien hoe je het compensatie gaatje kunt vrij krijgen.

Albert heb jij zoiets al eens meegemaakt en wat was de oplossing

Zit de originele remhendel er nog op?
Komt het zuigertje van de rempomp wel helemaal terug?
Zit er een klein beetje speling tussen de remhendel en het zuigertje van de rempomp?
 
Best kans dat er ook vuil in de pomp zelf zit,uit elkaar halen en schoonmaken,gaatje staat in verbinding met de pomp,dus
als het gaatje verstopt zit zal er ook wel vuil in de pomp zitten, eventueel een revisie setje monteren.
had al bij japparts gekeken heb de reservoir er al afgehaald nou word er gezegd dat je met niets anders de remklauw mag schoonmaken met remvloeistof
hoe zit het met het reservoir hoe maak je die schoon.
Als de mogelijkheid bestaat om hem eerst schoon te maken probeer ik dit eerst.
 
2 foto's binnenkant reservoir een nog smerig andere foto als hij schoon is.
Kan de werking van de remzuiger begrijpen als je remt pompt hij vloeistof naar de remklauw dan is het compensatie gaatje afgesloten op het moment je de hendel los laat gaat de compensatie gaatje weer open.
Op de foto waar ik hem heb schoon gemaakt zie je een heel klein gaatje het zou zo maar kunnen dat het weer werkt.
Zo niet dan de volgende stap

Het gaatje op de eerst foto die dus smerig is zat dicht met een 1 mm boortje uit de hand er wat ingedraaid later met een saté stokje de rest schoon gemaakt
285488EA-7C8A-429E-B00C-B7BBD0E09A66_1_105_c.jpeg
45F7EC6D-E163-4770-8CEE-8D8DDA1DAD07_1_105_c.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Maakte dat altijd gewoon schoon met remmenreiniger,geen problemen mee gehad.
Maar zou ook de punjer er maar uit halen na zoveel km,s zal daar ook wel de nodige troep
in zitten.
 
Maakte dat altijd gewoon schoon met remmenreiniger,geen problemen mee gehad.
Maar zou ook de punjer er maar uit halen na zoveel km,s zal daar ook wel de nodige troep
in zitten.
Remreiniger ben ik niet zo hele grote fan van gebruik het wel maar de zuiger van de hoofdremcilinder zit toch vet/ olie aan en deze verwijder je
 
Remreiniger ben ik niet zo hele grote fan van gebruik het wel maar de zuiger van de hoofdremcilinder zit toch vet/ olie aan en deze verwijder je
Vet is allang verdwenen,en wat dacht je wat remvloeistof voor agressief goedje is,komt dat op je lak vreet het in,dus dan is remmenreiniger nog een
stuk minder agressief.Ik heb al honderden motoren zo gedaan en dat werkte prima.
 
Om dat compensatie gaatje open te krijgen kun je een draad uit een staalborstel trekken en daarmee het kleine gaatje open poeren.
 
Update.

Na dat ik alles weer gemonteerd heb en bezig was met het ontluchten van het remsysteem leek het erop dat ik dit niet voor elkaar kreeg.
Op een gegeven moment had ik er genoeg van
TomTom Rider 550 binnen gekomen en daar maar mijn tijd ingestoken na de middaglunch even een sigaret roken (doe ik in de garage) even de remhendel indrukken. Warempel kreeg druk op de hendel even bijvullen en remmen gecontroleerd en ze werken weer.
Ben Albert voor de tip dankbaar was er zelf nooit achter gekomen.
Dus de motor stond klaar om een stuk te rijden
Van Enschede naar Saasveld kopje koffie en weer naar huis.
Mooie van die route is dat je maar 80 km per uur mag bij Saasveld en omgeving maar 60 dus lekker rustig toeren.
Kortom het begin is er binnenkort nieuwe remvoering voor en achter erop en kijken waar ik een adres vind om de motor af laten stellen.
Hij slaat nu als ik stil sta af moet dan steeds een beetje gas geven kan de motor wel stationeer hoger zetten maar dan heb je gauw dat de motor bij de stoplichten te hoog in de toeren komt.
Maar dat is een ander verhaal.
 
Update.

Na dat ik alles weer gemonteerd heb en bezig was met het ontluchten van het remsysteem leek het erop dat ik dit niet voor elkaar kreeg.
Op een gegeven moment had ik er genoeg van
TomTom Rider 550 binnen gekomen en daar maar mijn tijd ingestoken na de middaglunch even een sigaret roken (doe ik in de garage) even de remhendel indrukken. Warempel kreeg druk op de hendel even bijvullen en remmen gecontroleerd en ze werken weer.
Ben Albert voor de tip dankbaar was er zelf nooit achter gekomen.
Dus de motor stond klaar om een stuk te rijden
Van Enschede naar Saasveld kopje koffie en weer naar huis.
Mooie van die route is dat je maar 80 km per uur mag bij Saasveld en omgeving maar 60 dus lekker rustig toeren.
Kortom het begin is er binnenkort nieuwe remvoering voor en achter erop en kijken waar ik een adres vind om de motor af laten stellen.
Hij slaat nu als ik stil sta af moet dan steeds een beetje gas geven kan de motor wel stationeer hoger zetten maar dan heb je gauw dat de motor bij de stoplichten te hoog in de toeren komt.
Maar dat is een ander verhaal.
Je zou de motor op een dynojet bank kunnen laten afstellen,dan weet je zeker of hij goed afgesteld staat.
 
P1020471.JPGP1020472.JPG

De nieuwe bandjes onder de seca. Tijdens de testrit van ong 60 km over slingerweggetjes bevielen ze erg goed qua ligging, grip en stabiliteit.
Komt mss ook omdat het voorwiel nu zo'n 2 kg lichter is dan met de vorige band..
 
10 % kans op regen vandaag die heb ik gehad was met de Maxim XJ 750 vanmiddag even weg een kleine 130 km gereden. Was vergeten hoe fijn de motor reed. Nog maar 98000 km gereden heb rustig gereden wegen waar je maar maximaal 80 mag rijden heb wel genoten en de herinneren van toen komen weer terug. Moest er nog aan denken dat als het regende je bleef doorrijden tot je weer droog was. Zal nog wel plezier hebben de komende tijd.
 
Als het goed is vandaag een nieuwe zal dan extra aandacht eraan geven.
Had ik trouwens de eerste keer ook wel gedaan.
Nou heb ik geen momentsleutel draai alles vast met een inbussleutel zonder verlengstuk.
Kan dus niet te vast aangedraaid zijn.
Ben trouwens nog steeds opzoek naar een momentsleutel geschikt voor de motor.
 
Een originele pakking?deze is gewoon gescheurd , waarschijnlijk al heel lang ergens op de plank gelegen.
 
Ziet er idd wat uitgedroogd uit. Waren die 'dropjes' al hard vóór de montage?
 
Ziet er idd wat uitgedroogd uit. Waren die 'dropjes' al hard vóór de montage?
Zal wel een imitatiepakking zijn gezien de prijs van een nieuwe 84,70 is.
Ik heb het al jaren geleden afgeleerd imitatiepakkingen te gebruiken ondanks de soms achterlijk hoge prijs van
de originele,maar ja gezien de ellende je soms heb met imitatie meuk dan betaal ik liever wat meer dan iets weer
uit elkaar te moeten halen.
 
Intussen net terug van een ritje nieuwe pakking erop gezet.
De pakking had ik bij Motorport Hengelo gekocht het merk is Centauro www.centauro-srl.com het viel mij al op dat de pakking niet mooi paste steeds als hij ergens goed zat ging hij aan de andere kant weer los.
Heb toen vloeibare pakking gebruikt in de kleppendeksel pakking erin laten drogen en kleppendeksel terug geplaatst.
Hij zat in de originele verpakking
De pakking zelf voelde niet hard aan maar ook niet stevig een slap ding.

Die ik nu heb komt van japparts deze past gelijk goed kon de deksel er meteen plaatsen zonder dat de pakking versprong of los ging zitten.
Er zit een duidelijk verschil tussen die 2 van japparts is stukken beter en veel goedkoper.
 
Trouwens had deze week last van lekke voorvork de ringen zijn nieuw begreep het niet helemaal goed had al nieuwe besteld en deze dinsdag vervangen.
Bekijk ik het handboek nog eens goed zie ik een afbeelding van mijn voorvork betreft een Yamaha XJ 750J moet 257 cc vork olie in er zat 309 cc in dus niet zo vreemd luchtdruk standaard 5,7 psi maximaal 17 psi heb nu ongeveer 5,7 psi niet veel maar ben hem aan het uit proberen.

Zal even vermelden wat er in het boek staat

Voorvork olie per vorkpoot XJ650G H en LH 262 cc. XJ650J 278 cc. XJ650RJ en Europa RJ 236 cc. XJ750RH 309 cc. XJ750J 257 cc. XJ750 Europa 312 cc. als laatste XJ900 286 + - 4 cc
Luchtdruk standaard 5,7 psi
Maximum druk 17 psi XJ750 Europa 36 psi
 
Trouwens had deze week last van lekke voorvork de ringen zijn nieuw begreep het niet helemaal goed had al nieuwe besteld en deze dinsdag vervangen.
Bekijk ik het handboek nog eens goed zie ik een afbeelding van mijn voorvork betreft een Yamaha XJ 750J moet 257 cc vork olie in er zat 309 cc in dus niet zo vreemd luchtdruk standaard 5,7 psi maximaal 17 psi heb nu ongeveer 5,7 psi niet veel maar ben hem aan het uit proberen.

Zal even vermelden wat er in het boek staat

Voorvork olie per vorkpoot XJ650G H en LH 262 cc. XJ650J 278 cc. XJ650RJ en Europa RJ 236 cc. XJ750RH 309 cc. XJ750J 257 cc. XJ750 Europa 312 cc. als laatste XJ900 286 + - 4 cc
Luchtdruk standaard 5,7 psi
Maximum druk 17 psi XJ750 Europa 36 psi
1 of beide keerringen?
 
ipv de poot op druk te zetten, wat overigens niet eens zo eenvoudig is, kies ik liever voor een kleinere luchtkamer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan