XJ/FJ 600/900 topic

Beide keerringen.
Probleem is nu weg gisteren een 10 km gereden en het was niet verkeerd hoe ik nu de instelling heb staan. Wat oppompen betreft gebruik ik deze ooit eens gekocht bij een fietsenwinkel. Het kleine ding sluit je aan op het ventiel het gekleurde dopje draai je eerst uit als je begint te pompen draai je hem in, als hij op druk is draai je het gekleurde dopje weer uit je kunt hem dan van het ventiel halen zonder verlies van lucht
D3451DB4-D61B-4100-AF95-0D9D1C17E169.jpeg
 
Vanmorgen even naar de felsenmuhle net over de grens bij glanerbrug. 10 jaar geleden reden mijn vrouw en ik er elke zondag er naar toe eerst een ontbijt dan naar Gescher voor middag eten altijd een mooie toerrit
A5F3C230-0F7F-4FE8-85A4-62ACE1D8844A.jpeg
E4368E92-9915-4311-A18D-3F07D06D1AF3.jpeg
 
Goede avond,

Geen idee of ik hier op deze plek goed zit, anders lees ik daar graag een reactie over.
Sinds kort zijn wij in het bezit van een XJ900 Diversion uit 1996.
Omdat deze motor nog wat kilometers op de teller heeft staat én omdat het een motor voor erbij is, gaat deze eerst een stukje uit elkaar om alles goed na te kijken.
Inmiddels zijn de voorremmen gereviseerd (zowel gestraald, ultrasoon gereinigd, gespoten en nieuwe seals en zuigers etc etc)
Hetzelfde voor de achterrem en voorvork.
Kuipwerk wordt netjes gemaakt.
En de carburateur gaat van de week even door de ultrasoon.
Dit alles in eigen huis / schuur.
Nu wil ik ook graag even de cilinderkop er af halen, omdat ik de binnenkant wil schoonmaken. Stralen met soda.
Eventueel gelijk de kleppen stellen etc.
Nu kan ik alleen nergens een pakkingset vinden zoals die er voor de overige xj900 (en 600's) zijn.
Weet iemand waarom dit nauwelijks te vinden is voor een Yamaha XJ900 Diversion 4KM?

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Hoe loopt ie nu?
Als ie nu normaal loopt voor zijn km stand zou ik de kop er niet afhalen. Ik zou de kleppen stellen en om de binnenkant schoon te krijgen zou ik er eens een paar lange stukken snelweg mee gaan rijden.
Daarna zou ik de kleur van de bougies eens bekijken. Als dat allemaal goed is is er voor mij geen reden om de kop er af te halen.
 
Hoe loopt ie nu?
Als ie nu normaal loopt voor zijn km stand zou ik de kop er niet afhalen. Ik zou de kleppen stellen en om de binnenkant schoon te krijgen zou ik er eens een paar lange stukken snelweg mee gaan rijden.
Daarna zou ik de kleur van de bougies eens bekijken. Als dat allemaal goed is is er voor mij geen reden om de kop er af te halen.
Hij loopt bijna zoals een politiemotor uit de jaren 90. Stil, soepel, zonder tikken en zonder stinken.
De rede dat ik met deze motor iets verder wil gaan, is dat ik hem voor 450 euro kon overnemen. Mijn vriendin en ik hebben van carburateur, remklauwen, voorvorken, verlichting en aandrijflijn en een hobby gemaakt en willen (nu we ook kunnen sodastralen, een keer een cilinderkop stralen. (Gekke hobby, Ik geef het direct toe).
Kleppen zijn nog geen 20K km geleden gesteld, maar de motor loopt echt wonderbaarlijk stil. En alleen voor langere toertochten gebruikt (126000 km waarvan de vorige eigenaar de 100000 heeft gedaan.)

Dank je wel voor de reactie. Ik denk dat ik deze maar niet uit elkaar haal en een andere ga zoeken zodra deze klaar is.
 
Wel raar idd dat er geen sets zijn. Blijkbaar gaat er nooit wat stuk in dat blok is zijn ze gelijk aan een ander model
 
Zag laatst bij wheeler dealers dat de kop er niet eens afhoeft bij het schoonmaken van verbrandingskamer/kleppen. Dat deden ze met notengruis.
 
Als het blok technisch goed is kun je m wel aan de buitenkant helemaal schoonmaken, vetvrij maken en opnieuw spuiten.
De meeste inbus boutjes kun je dan ook vernieuwen, zodat je blok er daarna weer als nieuw uitziet. Als ie dan ook nog lekker stil loopt heb je echt wat moois...
 
Ik zal er inderdaad niet veel aan gaan doen in dit geval.
Natuurlijk is de OEM pakking te koop, maar "voor de leuk" net iets te duur.
Het blok zelf ga ik misschien nog wel sodastralen, zodat het er van buiten weer mooi uit ziet.
Ben nu bezig om de voorpoten en remklauwen te reviseren en hoop dat deze er vanmiddag weer op kunnen, zodat er in de garage wat minder losse onderdelen liggen.
Daarna gaat de carburateur uit elkaar en in de ultrasoon.
Ik kan nog wel even de compressie meten. Als dat in orde is, hebben de kleppen in ieder geval ook nog een goede afdichting.

Bedankt voor de reacties tot nu toe!!
 
Ik heb een probleem met het mechaniek van de dagtripteller reset op een XJ900 F. Het resetten werkte niet meer, dus ik heb het dashboard opengemaakt om te kijken wat er mis is. Ik heb een filmpje en twee foto's bijgesloten zodat je kunt zien hoe het zou moeten werken. Maar ik snap niet hoe de knop het plastic blokje mee zou moeten nemen wat weer op het palletje drukt wat de km stand reset. Het stangetje van de resetknop gaat keurig door het plastic blokje heen, maar neemt niks mee. Ik heb het of verkeerd gemonteerd of ik mis een onderdeeltje. Helaas staat er niks in het WPHB en op YouTube, MF en CMSNL kan ik ook niks vinden. Graag jullie tips!

zoom 2.jpgzoom 1.jpg

Hier staat een filmpje : 20200904_153024.mp4
 
Na nogal wat perikelen, gedurende een jaar, met aftermarket ontsteking en bobines nu weer terug bij origineel yamaha spul. Motor heeft sinds een jaar niet meer zo probleemloos gereden, heerlijk!
 
Ik heb een probleem met het mechaniek van de dagtripteller reset op een XJ900 F. Het resetten werkte niet meer, dus ik heb het dashboard opengemaakt om te kijken wat er mis is. Ik heb een filmpje en twee foto's bijgesloten zodat je kunt zien hoe het zou moeten werken. Maar ik snap niet hoe de knop het plastic blokje mee zou moeten nemen wat weer op het palletje drukt wat de km stand reset. Het stangetje van de resetknop gaat keurig door het plastic blokje heen, maar neemt niks mee. Ik heb het of verkeerd gemonteerd of ik mis een onderdeeltje. Helaas staat er niks in het WPHB en op YouTube, MF en CMSNL kan ik ook niks vinden. Graag jullie tips!

Bekijk bijlage 1539974Bekijk bijlage 1539975

Hier staat een filmpje : 20200904_153024.mp4
Ja vreemd het lijkt wel of dat stangetje normaal gesproken klem zit in het kunststof palletje,zit er niet ergens een groef in voor zo,n hoefijzer
klemmetje,en anders misschien zo,n hoefijzer clip er op zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ja vreemd het lijkt wel of dat stangetje normaal gesproken klem zit in het kunststof palletje,zit er niet ergens een groef in voor zo,n hoefijzer
klemmetje,en anders misschien zo,n hoefijzer clip er op zetten.
Ja, dat ga ik maar eens proberen. Thnx.
 
Bij Roukama maar eens een bestelling gedaan :

8 x KLEPDEKSELBOUT RUBBER YAMAHA FJ/FZR/TDM/XJ 2GH-1111G-00 €20.00
1 x LUCHTFILTER YAMAHA FJ1100 & FJ1200 36Y-14451-00 €18.95
1 x OLIEFILTER HF401 HONDA/KAW/YAM(OEM:15410-422-000) €4.95
4 x BOUGIE NGK DPR8EA-9 €18.00

Het wordt tenslotte wat kouder dus ideaal om in de schuur bezig te zijn. Voor olie ben ik er nog niet uit, heb nog bijna 5l vol syntheet staan maar of dat geschikt is voor een FJ1200 moet ik nog even nakijken. Verder heb ik geen rare dingen gemerkt aan het ding sinds ik hem heb. Dus voorlopig wordt het de klepspeling controleren, olie en filters en remvloeistof vervangen
 
Die bougies had je ook nieuw van mij kunnen overnemen.. heb er nog 7 van.. gloedjenieuw voor een 10-tjuh.
Moest je het wel weten natuurlijk..lol
 
De Fj heb hetzelfde blok als de XJR (of andersom), gebruik daar maar halfsynthetische olie voor ivm met slippende koppeling.
 

Ik meen dat er in de FJ1200 15W40 hoort, maar de 10W40 blijft bij lage temperaturen iets dunner. Volgens mij kan dat geen kwaad.
 
Zo kom ik nooit van die volsyntheet af :+. Gelukkig heb ik de flessen gekregen.... Dan maar even kijken hoeveel ik nog heb staan van de 10w40 en dat erin
 
Iemand interesse in een nieuwe originele koppelingsdeksel pakking voor een XJ600? Laten we zeggen voor €7,50 incl verzending of te ruil tegen een koppelingsdeksel pakking voor een 600 Diversion.
IMG_20201013_150226471.jpg
IMG_20201013_150232568.jpg
 
De Diversion 600 staat in de winterstalling. Oliën ververst tank vol met een scheut benzinestabilisator . Banden even opgepompt tot 3 bar. Al het chroom werk in het vet. Zien volgend jaar wel weer. Dit was een beetje een verloren jaar met die corona.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    942 KB · Weergaven: 7
Terug
Bovenaan Onderaan