XJ/FJ 600/900 topic

Goedemiddag mede xj600 rijders,
Ik ben zojuist aan een donor blok begonnen voor mijn yamaha xj600 51j caferacer.
Waar halen jullie altijd onderdelen voor julllie motorblokken?
Sowieso wil ik alle hoognodige delen vervangen zoals de pakkingen, het oliefilter ect.

Maar mocht ik ergens voor een redelijk bedrag een complete lager/keerringset / kettinggeleiders ect op de kop kunnen tikken dan wil ik dit ook overwegen om mee te nemen.
Iemand misschien hiervoor een adresje?
 
Die was ik inderdaad al tegen gekomen, weet iemand of hij nog meer heeft dan op de site staat?
Ik zie bijvoorbeeld wel een complete keeringset maar helaas geen lagerset

EDIT: laat maar, dit staat duidelijk op zijn site. Bedankt !!
 
GRRRRRRRR ben vandaag eindelijk maar eens begonnen aan de FJ..... alles gaat voorspoedig uit elkaar, druk ik een kleppendekselboutrubber kapot bij het monteren! Nou ja, moet toch nog olie bestellen want ik heb enkel nog vol syntheet liggen......
 
En we staan weer stil :-) meeste kleppen staan goed, bij 1 inlaatklep is de speling tussen 0,05 en 0,10 (0,11-0,15 is de waarde volgens de wph) en ik moet 3 uitlaatkleppen stellen waarbij de speling 0,10-0,15 is (0,16-0,20 wph). Had alleen niet nagedacht over het verwijderen van de shims en op een of andere manier had ik het in mijn hoofd dat een tooltje van de XJ550, een 8 klepper ook wel zou werken voor een 16 klepper... Gelukkig heeft amazon prime hem op de website dus komt hij van de week binnen. Olie is er toch ook nog niet......
 
Dat is de volgende stap, ik hoop een stukje te kunnen mix en matchen met wat eruit komt. En anders moet ik langs de motorzaak.....
 
Dat is de volgende stap, ik hoop een stukje te kunnen mix en matchen met wat eruit komt. En anders moet ik langs de motorzaak.....
Dan hoop ik voor je dat de motorzaak die dingen op voorraad heeft want ik heb al eens meegemaakt dat ze niet 1 plaatje in de juiste diameter hadden. Laat staan de juiste dikte....
Dat mixen en matchen is me trouwens nog nooit gelukt. Ik heb altijd nieuwe plaatjes nodig gehad.
 
Las ergens dat Ford 1.4 zetec plaatjes ook passen. Maar we gaan het wel zien. In het ergste geval staat hij nog een week langer in de schuur.... Is toch koud en nat. Ik hoop dat Van Ramshost of anders Deroue wel wat hebben liggen...
 
Nou, project kleppen is tot een krakende stop gekomen. Heb 1 ingaande klepstelplaat kunnen loskrijgen met de tool. De uitgaande willen totaal niet, tooltje mist de rand van de bucket. Heb niet de moed om de spanner los te halen en de nokkenas te lossen. Vraag wel even bij de lokale motorzaak wat de kosten zijn. Met de kappen er nog af is het op zich een snelle toegang.
 
Das redelijk bijzonder want ik doe het altijd zonder speciaal tooltje. (bij een XJ900 blok dan). Om de plaatjes los te wippen uit de bucket gebruik ik een mini schroevendraaiertje. Ik druk de bucket naar beneden met een schroevendraaier die precies tussen de nokkenas en de bucket past.
Bij een FJ blok zou dat ook zo moeten kunnen werken, hooguit met een andere schroevendraaier.
Maar als het echt niet lukt zou ik naar Jan Ramshorst gaan. Die wil je waarschijnlijk wel helpen, ondanks dat je zelf al begonnen bent.
 
Bij mijn 550 8 klepper doe ik het ook zo. Bij de 1200 is het een 16 klepper en zitten de kapjes van de nokkenas in de weg, je kan je schroevendraaier enkel kwijt aan de kant waar ook je plaatje heen moet schuiven. Voor Ramshost is het alleen gemakkelijker, ik rij hem er heen met alleen het zadel en de tank op de motor. Geen oud plastic dat kan breken voor hem.

Wat verlang ik toch terug naar mijn oude gsx1100f, die mooie schroefjes.....
 
Motor is weer klaar, voor 75 euro staat alles weer op de juiste hoogte. Uiteindelijk heeft hij er 5 gesteld (ik dacht dat er 4 niet goed waren) Wat ben ik blij dat ik voor dat geld niet zelf verder ben gaan klootviolen. Van de week de kappen er weer op, even wassen en hij kan er weer tegen!
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Dag mensen,
Eind vorig jaar heb ik een XJ900 als gestrand project gekocht met het plan om er zelf wel een café racer van te bouwen.
Eerste doel is om de motor technisch in orde te krijgen. De bougies vonken, cilinders hebben voldoende compressie, kleppen zijn inmiddels gesteld er zitten nieuwe (chineese) inlaatrubbers op en carburateurs zijn schoongemaakt (niet ultrasoon).
De motor wil helaas nog niet aanslaan alleen af en toe een hikje geven op remmenreiniger. Ik vermoed dat het niet mee zal helpen dat de uitlaat nog niet gemonteerd is om tegendruk te creëren.

Zoals ik al schreef was het een gestrand project en was de motor al grotendeels uit elkaar gehaald. Ik heb het idee dat bij de uitlaat nog iets ontbreekt , ik kan de uitlaatbochten zo door de flensen heen steken? Hoort daar nog iets tussen of hoort dit gewoon niet bij elkaar?
20201231_134131.jpg
 
Volgens mij horen daar 2 schelpjes te zitten die vastgeklemd worden door de ring
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Idd, 2 halve schalen.. zeg maar een stuk overlangs doorgezaagde buis die door de flens wordt aangedrukt tegen de rand van de bocht en die weer tegen de cylinder/uitlaatopening.
 
Oké zo'n vermoeden had ik al, maar ik zie deze niet op de onderdelen tekeningen om op onderdeel nummer te kunnen bestellen. Iemand een goede hint?
 
Oké zo'n vermoeden had ik al, maar ik zie deze niet op de onderdelen tekeningen om op onderdeel nummer te kunnen bestellen. Iemand een goede hint?
Klopt, op originele bochten zit een ronde kraag gelast, zodat je zulke schaaltjes niet nodig hebt. Ik denk dan ook dat het geen originele bochten zijn. Maak eens een foto van de complete bochten.
 
Het is inderdaad geen standaard uitlaat volgens mij.
Heb geen foto van de uitlaat alleen, maar op onderstaande foto in het midden wel te zien. De dempers liggen rechts naast de willen.

Hebben jullie gelijk een indruk hoe/ wat ik gekocht heb, buiten de uitlaat en carburateurs en frame alles minimaal dubbel.
20201223_112739.jpg
 
Das overigens niet de rede dat ie niet aanslaat. Als de vonk goed is en je carbs zijn goed komt er gewoon leven in.
Hij zal wel flink kabaal maken, dat dan weer wel.;)
 
  • Haha
Waarderingen: JPi
Terug
Bovenaan Onderaan