XJ/FJ 600/900 topic

Met een verbruik van 1 op 8 zijn de bougies waarschijnlijk sowieso zwart dus of je verschil gaat zien?
 
Die knipper afslag unit is de langste unit onder je zadel, die hoef je alleen maar los te koppelen en dan blijven ze knipperen tot je ze uitdrukt. Na 30 jaar gaat de hele knipperschakelaar stroef, losschroeven, schoonmaken, drupje olie en weer in elkaar zetten. Dan zie je ook gelijk waarom de hele unit mee wil draaien als je de choke open trekt. De unit is van plastic en die lockt op een punt van de koppelingshendel. Dat is dus plastic op aluminium waar al 30 jaar aan getrokken is dus dat plastic is half weggesleten.

Je hele tellerset was toch ook al een meer kapot dan heel ding? Das waarschijnlijk de reden waarom je knippers soms wel en soms niet afslaan. De opnemer hiervoor zit nl in je kilometer teller.

Volgens mij heb ik nog wel een gereviseerde carburateur set van een 58L liggen.
Maar spoel ze eerst eens door, wil nog wel eens helpen tegen lekkende vlotters.
Staat ie binnen of buiten? Als de tank lekt en hij staat binnen, dan ruik je dat direct.
 
Over de remzuigers met een remtang is het mooiste maar als je die niet hebt gewoon de eerste 2-3 mm klemmen dit komt nooit naar binnen, klauw kun je super makkelijk delen en net zo makkelijk weer in elkaar zetten, je hoeft niks te vervangen.
Pak een bout waar de remzuiger al redelijk omheen kan, wikkel er isolatie tape omheen net zoveel dat hij er strak opzit, in de boormachine en dan met dat scotsbrite spul en wd 40 moet je eens zien , dan komen ze er nieuw uit !
 
Die knipper afslag unit is de langste unit onder je zadel, die hoef je alleen maar los te koppelen en dan blijven ze knipperen tot je ze uitdrukt. Na 30 jaar gaat de hele knipperschakelaar stroef, losschroeven, schoonmaken, drupje olie en weer in elkaar zetten. Dan zie je ook gelijk waarom de hele unit mee wil draaien als je de choke open trekt. De unit is van plastic en die lockt op een punt van de koppelingshendel. Dat is dus plastic op aluminium waar al 30 jaar aan getrokken is dus dat plastic is half weggesleten.

Je hele tellerset was toch ook al een meer kapot dan heel ding? Das waarschijnlijk de reden waarom je knippers soms wel en soms niet afslaan. De opnemer hiervoor zit nl in je kilometer teller.

Volgens mij heb ik nog wel een gereviseerde carburateur set van een 58L liggen.
Maar spoel ze eerst eens door, wil nog wel eens helpen tegen lekkende vlotters.
Staat ie binnen of buiten? Als de tank lekt en hij staat binnen, dan ruik je dat direct.
Dank voor je repliek!
De tellerset zat in elkaar met tie-ribs en kit maar dat is nu verholpen, de km-teller doet het ook weer, zelfs wat enthousiast! 1 van de bevestigingspoten was afgebroken in het witte plastic en dat zit nu me 2 compo-spul weer vast.

De motor staat in de schuur en heeft absuluut een lucht die de jawa's en enfield diesel niet hebben..
Druppels/lekkerij heb ik niet kunnen vaststellen.

Ik heb vandaag wat meer pijn dan normaal/gewenst.even kijken of het verstandig is of ik vandaag ga sleutelen..
Dank voor de vele info! *O*:}
 
Maar; wat is een normaal/acceptabel gebruik voor deze motoren?
ah 1 op 17-22 zegt Albert.
Duss, volgooien en dagtellert op nul en vlgde tankbeurt is dus als hij op reserve moet en NIET wat de meter zegt?
 
Carbs zijn er vrij gemakkelijk af te halen maar tis wel ff een werkje al met al om ze dan ook schoon te krijgen maar beduidend eenvoudiger dan bij een V4.. lol Om eea goed af te stellen heb je wel wat apparatuur nodig maar dan moet de zaak wel schoon zijn enzo. Kan me voorstellen dat er wat vervuiling aanwezig is in die carbs, na zo'n tijd.
Vervelend is het wel als je steeds weer tegen andere dingetjes aanloopt die niet goed lijken te werken.
 
Mja, had gehoopt op- ook vanwege andere projecten en zo.. even op een k & K motor na nwe banden en wat achterstalllig onderhoud/kleine reparaties.
Ik moet zeggen dat ik de motor erg mooi en vloeiend vind lopen met heel gehoorzaam en voorspelbare gasrespons.
Wel kan de choke na starten er vrij snel af.. Ik heb ook eens op een jap gereden moet je 'm er 1-2 stoplichten ophouden.
Het hoge gebruik vind ik wel wat zorgelijk.. versleten carbs onder een ton lijkt me niet zo waarschijnlijk?

De startprocedure heb ik nog niet zo onder de knie; het duurt even voordat ik 'm aan de loop heb. Misschien ben ik verwend door m'n kickstarterfietsen?
 
Ja die is leuk idd.
XJ's voorzover mij bekend, maar oha alle japanners, staan vrij arm afgesteld dus kan het even duren om zonder choke verder te gaan.
Deels kwestie van afstellen, deels het is niet anders of met andere sproeiers/naalden gaan werken.
Met een setje vacuummeters kom je snel méér te weten.
 
Wel, hij is vast door een vorige bezitter al eens afgesteld. met dit weer kan hij vrijwel ,meteen van de choke af. hij loopt erg regelmatig.. zou er toch een a-synchroniteit kunnen zijn?
 
Tank vol. 200km rijden op dagteller of de gewone km teller. Dan tank weer vol. Km's delen door de getankte liters. Voila het verbruik.
Je hoeft niet persé tot reserve door te rijden.
Tankmeter kan heel enthousiast zijn zowel in positieve als in negatieve zin.
Normaal verbruik zou tussen de 1 op 15 tot 1 op 20 oid moeten liggen.
Tenminste mijn K100 redt dat alle 2.
 
Goede tip, sport is dan pomp te vinden zodra je - zo precies mogelijk- 200km hebt gereden.

De tankmeter gaf 'vol'aan en zag 'm onderweg gewoon zakken..
 
Goede tip, sport is dan pomp te vinden zodra je - zo precies mogelijk- 200km hebt gereden.

De tankmeter gaf 'vol'aan en zag 'm onderweg gewoon zakken..

of het nu 140 of 160 of 180 of 220 km is of alles wat er tussen ligt maakt geen zak uit natuurlijk. om en nabij de 200 km is wel fijn aangezien je dan een gemiddelde over een langere tijd krijgt wat dus betrouwbaarder is.


Ik rijd met mijn xj900 tussen de 1 op 17 en 1 op 20 afhankelijk van hoe hard ik doorrijd.
 
Tank vol. 200km rijden op dagteller of de gewone km teller. Dan tank weer vol. Km's delen door de getankte liters. Voila het verbruik.
Je hoeft niet persé tot reserve door te rijden.

de 'benzine' meter van een xj meet aardstraling, gaten in de ozon en de stemming van de weggebruikers om je heen
met de daadwerkelijke hoeveelheid benzine heeft het weinig van doen iig.

voor de overigen dingen, misschien gewoon eerst even een paar 100 km rijden/wennen en dan kijken of er echt dingen zijn die problematisch zijn.
 
Yup,, dat vermeende verbruik vind ik wel wat zorgelijk-( zeker gezien wat benzine nu kost? lang leve mijn enfield!) en verder moet ik wellicht vooral aan deze nieuwerwetse contraptie wennen..
 
De xj 750e gaf eea destijds gewoon goed aan. Kontaktproblemen in de potmeter van de benzinemeter oid?
Mn 750 Seca doet het ook prima met de digiblokjes en is van 82...
 
gewoon even goed opletten hoe ver je de tank volgooit.
dus ook hoever je de slang er in stopt anders slaat hij ook op een ander moment af.
zo kan je zelfs 3 keer tanken en het totaal aan km's optellen en delen door de 3 hoeveelheden die je getankt hebt, zolang je hem maar (de laatste keer) weer tot hetzelfde punt afvult.
met een xj 1 keer een verbruik van 1 op 12 gehad en de rest niet lager dan 1 op 17, dus dan weet je wel dat je hem te vol hebt gegooit, hij niet op de middenbok stond maar op de standaard bij de 1e keer vullen etc etc.
 
Zo.. de tank gevuld en op het knopje van de dagteller gedrukt.. de middelste digid blijft tussen 1 en 2 staan dus... nog een keer proberen en ter plekke een stickertje maken met de km-stand plus 150.

200 rekent makkelijker maar ik denk niet dat hi dat op 1 tank haalt.

De knipperstopautomaat doet het soms wel, soms niet Het ding lijkt wat opwarmtijd nodig te hebben. Ik zal 'm proberen te localiseren en de contactjes schoonmaken om te zien of dat iets uitmaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan