XJ/FJ 600/900 topic

je het met een smal plamuurmes kunnen proberen. Met wat beleid gaat het metaal niet zo snel stuk. Pakkingen zal je toch dienen te vervangen daarna dus als dat stuk gaat is dat geen probleem.
Pinnetje; en als je het eens van de andere kant probeert?

Die pakking hoef je waarschijnlijk niet te vervangen. Die blijven eigenlijk altijd wel goed.
Mik het hele carbguis maar in een pan met warm water (60graden of zo), dan weekt ie wel los.

Die vlotter zal er uit moeten want anders krijg je m niet schoon. Ook moet er een nieuwe O-ring onder want de oude gaat absoluut lekken.
Niet met spijker slaan want dan sla je er bramen op. Sla met iets met vlakke punt, ik gebruik een goed passende drevel, komt altijd los.

Onderdelen heb ik ruim op voorraad, dus sla je er 1 kapot is dat geen probleem.
 
Je kan ook voorzichtig met een kunststofhamer tegen de bakken aan tikken. Vaak bevor
 
Ik denk gezien alles, ik het beter kan laten rusten.. Ik vertrouw m'n eigen waarneming niet en er rammelt meer bij me zoals je hebt gemerkt.
Ik heb gelukkig de enfield en de 1-cyl jawa nog (de '91 twin staat in de steigers, moet ik ook nog aan beginnen, die begon plots op hol te slaan, ook met contact uit! Kort ervoor leek hij plots arm te lopen. Ik verdacht keerringen maar hey, na 85.K mogen de originele zuigers er ook wel een keer uit..
Zoals al meer gezegd denk ik ook dat je de reacties en adviezen van anderen eens beter moet lezen en opvolgen.
Bol Dor Albert biedt je hulp en advies aan en vraagt om foto's om wellicht e.e.a. te kunnen beoordelen en verdere adviezen te kunnen geven. Waarom volg je dat dan niet op ?
Als je aan je eigen waarnemings vermogen gaat twijfelen is die van hem des te belangrijker.
 
Hallo mede xj eigenaren,

Sinds een week heb ik een klus xj600 uit 91 in de schuur staan. Deze xj heeft ruim 10 jaar onder een zeiltje in iemand zijn tuin gestaan en dat is helaas erg goed te zien... alle aluminium delen zijn wit gecorrodeerd en het frame is ook op alle lasverbindingen zwaar geroest en eigenlijk onder elke vierkante centimeter verf zit wel een beetje oppervlakkige roest... Ik heb geen rotte plekken gevonden, maar ik maak we wel zorgen over de plekken die niet tot slecht bereikbaar zullen zijn met zandstralen en over de totaal onbekende staat van de binnenkant van het frame.

Het doel van deze motor is het opknappen als caferacer en zeker in combinatie met de zeer lage aanschaf prijs is het geen ramp als ik alles in onderdelen zou moeten verkopen, maar als ik hem toch ga opknappen wil ik wel met een gerust hart er op kunnen touren...

Aan de hand van de foto's kunnen jullie mij wellicht adviseren over hoe goed de botten van deze xj zijn?

Jb
 

Bijlagen

  • 20190825_093459.jpg
    20190825_093459.jpg
    128,7 KB · Weergaven: 9
  • 20190825_093515.jpg
    20190825_093515.jpg
    150 KB · Weergaven: 6
  • 20190825_093522.jpg
    20190825_093522.jpg
    93 KB · Weergaven: 7
  • 20190825_093545.jpg
    20190825_093545.jpg
    110 KB · Weergaven: 8
  • 20190825_093557.jpg
    20190825_093557.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 9
  • 20190825_093615.jpg
    20190825_093615.jpg
    123,4 KB · Weergaven: 11
De dunne plaatdelen zien er nog prima uit,zolang die niet doorgeroest zijn kan je er wel vanuit gaan dat
de dikke framebuizen ook nog goed zijn,roest van binnenuit is meestal een probleem bij motoren met framebuizen waar
koelvloeistof doorheen loopt,bij gewone framebuizen komt het zelden voor.
 
Vandaag weer een hoop geleerd.....

Ben verder gegaan met het demonteren en schoonmaken van de carburateurs van de xj900 die vijf stil heeft gestaan. Nog nooit gedaan, maar eens moet de eerste keer zijn, dus met wphb en goede moed weer verder.Twee deksels wilden niet los. Schroefkoppen ingezaagd met ijzerzaag, platte schroevendraaier erin, paar tikken erop en ze draaiden wonderwel los. Het tweede deksel wilde ik hetzelfde doen. Totdat ik een paar tikken op de schroevendraaier gaf....

1566749692500.png
Les 1: zorg voor ondersteuning onder het huis voordat je erop gaat timmeren.8)7

Daarna verder met het verwijderen van de stationair sproeiers. Zaten muurvast, dus voorzichtig met een dreveltje en kruipolie eruit getikt.Dat ging prima, tot de laatste:
1566750003932.png
Les 2: eerste het ringetje verwijderen voordat je hem er doorheen tikt.8)78)7

Zo zagen de sproeiers eruit:
20190825_135434.jpg

Toch maar verder gegaan en alle sproeiers, naaldjes, vlotters etc verwijderd. Ik weet nu in ieder geval hoe het in elkaar zit en waar ik op moet letten. En heb een hoop reserve onderdelen... Nu nog nieuwe carburateurs. '(
 
Nou je ben lekker bezig geweest zullen we maar zeggen8)7
Carbs kan je nog wel bij de div motorsloperijen scoren,of misschien heeft Bol do,r Albert nog wat liggen.
 
Laatst bewerkt:
Gezien de hoeveelheid werk die erin blijkt te zitten en het feit dat ik meer fan ben van motoren zoals de nx650 hebben mij doen besluiten de xj600 weer de deur uit te gaan doen.

Hij is helemaal compleet en lopend uit elkaar gehaald, mocht je een project wel zien zitten of een hele donor fiets willen, stuur maar een berichtje.
 
Zo, van het ene niet-kloppende ding weer terug naar de andere..

Omdat ik redelijk aan het rondjes draaien was de zooi bewust even weg gezet ter bescherming van dingen.
Ik heb een foto proberen te maken van de rubber of viton(?) vlotternaaldpunten maar die zijn te vaag geworden. Wel zie je een afdruk-ring op de punten.

Steeds blijf ik rondmalen dat dezelfde onderdelen eerst wel gewoon wel deden en nu niet.. ik blijf het niet snappen..

Er is geen gebied voor de 2 rechter carbs tussen lopen, maar lekken en niet lekken maar ook niet stationar lopen (de stationairsproeier zit hoger dan de hoofdsproeier.
Ook valt me op dat het verbuigen van de vlotterlip geen 1 op 1 verhouding geeft met het vlotterniveau.

Het andere- voor mij onbegrijpelijke is dat het vlotterniveau van de lekkende carbs intussen ver onder de voorgeschreven hoogte zit, maar alsnog lekken via de overloop.

Ik heb de vlotterniveaus gemeten van de niet-lekkende carburateurs en die zijn n.b. hoger/volgens het boekje maar lekken niet!
Dit maakt het voor mij nog vreemder..

Ik heb getest of de ontluchtingsslang misschien verstopt zat of zo (zit een soort terugslagklep op?) maar dit is ook niet het geval. Deze gedachte omdat het de 2 rechter carbs zijn die lekken.

Ook al is het benzinepeil ver onder het maximum heb ik maar op ebay nwe vlotternaalden gekocht.. Het slaat nergens op maar ik weet verder ook niet wat ik nog kan doen.
 
Toch geen imitatie vlotternaalden mag ik hopen?
Verder,als je vlotters goed zijn en je naalden goed moeten ze dicht zijn.
Zijn er 1 of meerdere vlotters lek zal de boel nooit goed afdichten.
Verder moet je tank absoluut goed schoon zijn,twijfel je daar over zet als er ruimte voor is een benzine filtertje tussen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind geen troep meer in de vlotterbakken(die ene vleig in het begin, dat was wel bijzonder) en weer- voordat de kraan stuk ging en 1 carb via de o-ring lekte deden ze het allemaal prima..

Dus 'ineens' zijn er dingen niet goed meer..

Maar als de vlotters en/of naalden die er NU in zitten 'niet goed' zouden zijn, zou het benzinepeil dan in de kamers niet te hoog worden? Dat gebeurd dus niet, ook niet met de kraan een half uur op PRI.

Dus weer; het benzinepeil komt NIET te hoog maar de vlotterkamers lopen WEL over.. en nu snap ik 't niet meer.
 
Komt wel hoog anders kan een vlotterbak nooit lekken,wel als ze lekken langs een aftap schroef,als die er tenminste op zitten.
 
Die zitten er op maar hij lekt alleen langs de overloopslangen...met ca 7 mm onder de rand benzineniveau..
Op het moment dat ik ergens stop en de- hiervoor omhoog gekrulde -oploopslangen vol zitten, test ik het brandstofniveau en dat is dan gewoon die 7mm onder de rand.

Dat omhoogkrullen om vast te stellen dat het helaas niet af en toe een druppel is maar een volle overloopslang na een paar minuten rijden.
 
Laatst bewerkt:
Dat is maar op 1 manier mogelijk er van uitgaande dat verder alles goed is,dus geen lekkende vlotters en naalden en dat is dat
er benzine stroomt langs de afdichtingringen van je vlotternaald houders,dat is de enigste mogelijkheid.
Als er ook maar iets van corrosie of beschadiging zit in die ruimte waar de naaldhouders in zitten kan het daar al door gaan lekken,
deze verklaring is ook logisch want de ellende begon toen je daar aan had gewerkt.
 
Je bedoelt de vlotterzittingen waar ik nwe o-ringen onder heb gedaan?
Dan zou toch het vlotterniveau stijgen? En dat doet het niet! Snap je nu dat er bij me wat dinges begint
?
De vlotterbakken lopen over maar, het niveau komt NIET te hoog. Ik verzin dit niet en kan er niets aan doen en nee, ik snap het zelf ook niet.

Kan het misschien zijn dat het overloopkanaal om wat voor reden dan ook te vroeg zijn werk doet??
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt de vlotterzittingen waar ik nwe o-ringen onder heb gedaan?
Dan zou toch het vlotterniveau stijgen? En dat doet het niet! Snap je nu dat er bij me wat dinges begint
?
De vlotterbakken lopen over maar, het niveau komt NIET te hoog. Ik verzin dit niet en kan er niets aan doen en nee, ik snap het zelf ook niet.
Wat je beschrijft kan gewoon niet,tenzij er een hogere macht bezig is.
Enigste wat ik kan verzinnen is dat tijdens het rijden door de schokken de vlotternaalden benzine doorlaten.
Dat ook komen door een te laag benzine niveau waardoor de vlotters te weinig drijfvermogen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Pff net als lampje gsiteren idd, alsof er een hogere macht bezig is.. Geef 't voor voorlopig weer op en moet als ik ga rijden tevreej zijn met 'verbruik'van ca 1 op 11..
 
Ik heb hier nog een Schurgers kuip liggen die van een XJ900 afkomt. Voor de liefhebber, je kan hem voor een bijzonder biertje af komen halen. De bevestigingssteunen zitten er bij. Het ruitje is afgebroken.

20190829_164435.jpg20190829_164509.jpg
 
Ik ben weer zo stom geweest er mee bezig te gaan, de carbs er weer achter weg en rechter 2 vlotterbakken er af, geen vuil, beide vlotterzittingen er uit en ondanks schoonmaken bij monteren toch wat vuiltjes in de rechter bij de o-ring. Met penseeltje schoongemaakt, geen corrosie te zien, o- ring in geolied en zitting weer gemonteerd, Die ernaast was geen vuil te vinden.

Wezen testrijden en meten en er is wat anders.
1- Ze lekken allebei nu nog meer, echt niet leuk meer
2 Het vlotterniveau is niet meer te beïnvloeden met het bijbuigen van de vlotterlip, je kan de lip dus omhoog buigen, en nog verder omhoog maar het benzineniveau blijft hetzelfde. wel ca 5mm onder de rand.

Dit klopt toch ook niet? Asjes van de vlotters zijn recht en vlotters kunnen vrij draaien.
Wat is hier toch aan de hand?
 
Uhm.. moet de lip niet naar beneden gebogen worden om de vlotter eerder de brandstoftoevoer te laten afsluiten?
 
Ik ben weer zo stom geweest er mee bezig te gaan, de carbs er weer achter weg en rechter 2 vlotterbakken er af, geen vuil, beide vlotterzittingen er uit en ondanks schoonmaken bij monteren toch wat vuiltjes in de rechter bij de o-ring. Met penseeltje schoongemaakt, geen corrosie te zien, o- ring in geolied en zitting weer gemonteerd, Die ernaast was geen vuil te vinden.

Wezen testrijden en meten en er is wat anders.
1- Ze lekken allebei nu nog meer, echt niet leuk meer
2 Het vlotterniveau is niet meer te beïnvloeden met het bijbuigen van de vlotterlip, je kan de lip dus omhoog buigen, en nog verder omhoog maar het benzineniveau blijft hetzelfde. wel ca 5mm onder de rand.

Dit klopt toch ook niet? Asjes van de vlotters zijn recht en vlotters kunnen vrij draaien.
Wat is hier toch aan de hand?
Zoals ik al eerder melde kan je ook het vlotterniveau te laag zetten daar door is er te weinig benzine in de vlotterbak
om de vlotter nog fatsoenlijk te laten drijven,je moet gewoon de fabrieksafstelling aanhouden en niet gaan rommelen met
allerlei standen,het fabrieksniveau moet gewoon goed zijn.Heeft een vlotter te weinig drijfvermogen is hij of verzadigd of lek,
kunststof of koperen vlotters kunnen lek raken en exemplaren van schuim verzadigd,in beide gevallen zal de vlotter niet meer goed functioneren.
verder moeten je vlotternaalden en houders schoon en vrij zijn van beschadigingen en aanslag,zo ook de vlotters,een beetje aanslag lijkt geen kwaad te kunnen maar kan al voldoende zijn om de vlotters,naalden en houders niet goed te laten functioneren,alles moet echt brandschoon zijn.
Je benzinekraan moet goed afsluiten zodra de motor stopt dan kunnen de carbs onmogelijk nog lekken.
O ringen gewoon droog monteren niet insmeren met olie of vet.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Terug
Bovenaan Onderaan