XJ/FJ 600/900 topic

Als het vlotternievau echt te laag is, loopt hij stationair niet meer, omdat de stat. sproeiers hoger zitten.

De vlotters die er nu in zitten zijn niet lek, en de benzine komt nog steeds tot 5mm onder de rand, doch toch lekken via de overloop.

Mijn 1ste gedachten was dat ze dan toch lekken via de rubber o-ring of vlotternaald maar.. dan zou dat ook te zien zijn als je de carbr op de kop hebt met de vlotterbakken er af en test of alles dicht zit? Of de carbs rechtop, aangesloten op PRI na een bakkie koffie nog steeds droog zijn?

Ik ben met de lip gaan 'rommelen'naar aanleiding dat ik las dat iemand dezelfde naald met vlotter monteerde maar vanwege de rubber passing de vlotter toch wat bijstelde.
Ook werd me aangeraden niet dood te starten op die fabrieksintsellingen, iets waar ik toch lang op bleef herkauwen.

@JPi, als de naald eerder naar bovcen moet, moet je de lip die 'm er heen duwt ook naar boven doen?

Ik ben beneiuwd of de (denk imi)vlotternaalden van ebay iets anders gaan doen.
Heel bijzonder dat na schoonmaken alles meer lekt?

Er is nog wat verandert na het in elkaar zetten wat ik ben vergeten; Stationair liep hij veel lager(zeg maar van 1200 naar 300).

Ik vind het verder echt een heerlijke motor maar ben bang dat ik hier niet uit ga komen.
 
Ik ging er vanuit dat je de vlotters naar beneden wilde hebben om de naald sneller en steviger naar boven te duwen. Wellicht dat de carbs van een 600/750 anders in elkaar zitten. Weet zo niet of je bij de kleinere xj's de naald afzonderlijk naar boven kunt krijgen door een lipje te verbuigen. Zal morgen eens kijken.
 
Had niet al zoiets gedaan met je carbs?
Ja het zou zomaar kunnen helpen.
 
Wel, iemand hier vertelde dat imi delen niet goed waren, origineel werkt echter ook niet, dus maar proberen?
Vele malen nagelopen of ik niet wat stoms vergeten ben, ik snap de lekkerij echt niet..
 
Je ben aan de vlotternaaldhouders bezig geweest,daarna lekt het nog harder,dan moet er ergens toch wel een lichtje gaan branden
in die grijze brei dat je het daar moet zoeken.En geloof mij maar als ik zeg dat de originele gewoon het beste zijn.
Dat apparaat van je heeft meer dan 80000km gereden en dat was echt niet met lekkende carbs en met originele vlotterhouders.
Nou worden er hier allerlei adviezen gegeven over de vlotterhoogte en weet ik wat voor geleuter,het heeft origineel altijd goed gewerkt
en zo hoort het ook afgesteld te staan allerlei afwijkingen of geknoei aan die carbs en benzine kraan werkt gewoon niet.
Ik heb dat al zo vaak meegemaakt,hobbyisten die denken het allemaal beter te weten en willen met imitatiezooi of gepruts met oude rommel het
allemaal zo goedkoop mogelijk oplossen,soms lukt dat maar ook vaak genoeg niet,ik zelf monteer gewoon nieuw origineel spul,dat heeft mij
in 40jaar nog nooit problemen opgeleverd.Sommige denken het beter te weten dan de fabriek zelf en die komen dan toch echt bedrogen uit.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, ik snap je maar als ze via de naaldhouders zouden lekken, binnen of buitenkant, dan zou je dat -de lekkage- ook moeten zien als je de carbs op de kop hebt, de vlotters hangen aan de waartekracht en je hebt een volle tank er 'op' staan? Alles blijft dan lekvrij..

Daarnaast komt het benzinepeil niet te hoog.. tenminste niet als de motor stilstaat(en wel loopt).
Dus nee, ik mis 't echt even denk ik.
 
Ondersteboven rust het volle gewicht van de vlotters op de naalden,dat is niet zo in de normale stand,
dan moeten de vlotters het met hun drijfvermogen kunnen afdichten,lukt dat niet dan mankeert er iets aan die vlotters.
 
Het is wel een goede methode om te kijken of het niet LANgS de zittingen, langs de o-ringen lekt. Maar denk idd ook dat de kracht op de naalden dan groter is.

Verder lijken de vlotters te werken want de benzine komt niet te hoog. Ik heb er 4 die ik getest heb en die niet lekken, maar geven alle hetzelfde gedrag.
Samenvattend; Benzine komt niet langs de o-ring
Benzine komt niet te hoog.
Wel lekkage via overloopslangen.

Ik denk niet dat ik er uit ga komen en iets moet verzinnen met een totaal andere merk/type carburatuers of zo. Ik heb nog niets gevonden over een dergelijke ombouw.
 
Laatst bewerkt:
Wat heeft dat voor nut er rijden nog duizenden XJ900,s rond zonder lekkende carbs van het zelfde model wat jij heb.
Misschien heb je wel lekke overloop buisjes,maar dat zou je moeten kunnen zien door benzine in de losse vlotterbakken te doen
en dan mag het er niet uit lopen
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de tip!
Maar, dan zou hij ook bij stilstand moeten lekken? Ik ga er toch nar kijken..
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de tip!
Maar, dan zou hij ook bij stilstand moeten lekken? Ik ga er toch nar kijken..
Ja vooral op de pri stand,maar lekken de carbs uit de onluchting of enkel aan de onderkant van de
vlotterbakken uit de overloopslangen.
 
Ze lekken ALLEEN uit de overloopslangen, nrs 3 en 4, en sinds vandaag doen 1 en 2 ook vochtige uiteinden..
Het ontluchtingskanaal is vrij, vlottersnaalden en o-ringen sluiten 'op de kop' goed af.
Naalden lopen ook soepel door de buis, vlotters die niet lek zijn draaien vrij.
Benzinepeil komt niet te hoog.
Wel lekken uit overloopslangen.
De overloopslangen zitten niet aan de bakken vast maar aan de onderkant van het carbhuis.

Dank voor je meedenken en moeite...:}
 
Nou worden er hier allerlei adviezen gegeven over de vlotterhoogte en weet ik wat voor geleuter,het heeft origineel altijd goed gewerkt
en zo hoort het ook afgesteld te staan allerlei afwijkingen of geknoei aan die carbs en benzine kraan werkt gewoon niet.
Ik heb dat al zo vaak meegemaakt,hobbyisten die denken het allemaal beter te weten en willen met imitatiezooi of gepruts met oude rommel het
allemaal zo goedkoop mogelijk oplossen,soms lukt dat maar ook vaak genoeg niet,ik zelf monteer gewoon nieuw origineel spul,dat heeft mij
in 40jaar nog nooit problemen opgeleverd.Sommige denken het beter te weten dan de fabriek zelf en die komen dan toch echt bedrogen uit.


Je slaat hier de spijker op zijn kop.

Het allerbeste is natuurlijk gewoon nieuwe originele onderdelen monteren, als je denkt dat je eigen onderdelen echt kapot zijn. De oude vlotternaalden terugplaatsen kan in 99% van de gevallen ook, want met 80k zijn ze echt niet versleten. Soms moet je de druk iets opvoeren.

Ik begrijp alleen echt niet waarom Sammie het domweg verrekt om een paar foto's te plaatsen. We krijgen weer eindeloze lappen tekst, die meer tijd kosten om ze te typen dan een paar foto's maken en plaatsen.
Overigens heb ik weer een idee waar het fout gaat, maar voor ik meer typ wil ik eerst foto's zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Je slaat hier de spijker op zijn kop.

Het allerbeste is natuurlijk gewoon nieuwe originele onderdelen monteren, als je denkt dat je eigen onderdelen echt kapot zijn. De oude vlotternaalden terugplaatsen kan in 99% van de gevallen ook, want met 80k zijn ze echt niet versleten. Soms moet je de druk iets opvoeren.

Ik begrijp alleen echt niet waarom Sammie het domweg verrekt om een paar foto's te plaatsen. We krijgen weer eindeloze lappen tekst, die meer tijd kosten om ze te typen dan een paar foto's maken en plaatsen.
Overigens heb ik weer een idee waar het fout gaat, maar voor ik meer typ wil ik eerst foto's zien.
Ik weet inmiddels niet meer wat er allemaal aan mankeert,wat ik wel weet dat ik ze allang in orde zou hebben gehad.
Maar wie weet wat sammie allemaal verkeert doet,het probleem is daarbij dat het in de ogen van de sleutelaar goed
zit,de oude eigenaar die ooit de vlotternaalden van mijn net gekochte cb500 ondersteboven had gemonteerd dacht
ook dat hij alles goed had gedaan,op afstand blijft het moeilijk want je heb geen controle over wat de eigenaar doet
en zeker zonder de nodige beelden of foto,s blijft het giswerk van onze kant uit.Ooit ben ik iemand thuis wezen helpen met
ook een probleem aan zijn motor,wat ik daar aantrof schrok ik wel ff van,een schuurtje waar je amper in kon bewegen en
het spul lag in een plas olie en zand op de grond ik heb hem wel geholpen maar dat was ook gelijk de laatste keer geweest.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet inmiddels niet meer wat er allemaal aan mankeert,wat ik wel weet dat ik ze allang in orde zou hebben gehad.
Volgens mij lekten ze nadat ze los geweest zijn, en inmiddels zal de hele afstelling wel niet meer in orde zijn. Maar inderdaad, ik had ze allang goed gehad.

Ooit ben ik iemand thuis wezen helpen met ook een probleem aan zijn motor,wat ik daar aantrof schrok ik wel ff van,een schuurtje waar je amper in kon bewegen en
het spul lag in een plas olie en zand op de grond ik heb hem wel geholpen maar dat was ook gelijk de laatste keer geweest.

Van een kameraad eens een soortgelijk verhaal gehoord, dus bij een ander sleutelen begin ik niet eens aan. Helpen wil ik best, maar dan wel gewoon hier. En wanneer het mij uitkomt. :)
 
Je slaat hier de spijker op zijn kop.

Het allerbeste is natuurlijk gewoon nieuwe originele onderdelen monteren, als je denkt dat je eigen onderdelen echt kapot zijn. De oude vlotternaalden terugplaatsen kan in 99% van de gevallen ook, want met 80k zijn ze echt niet versleten. Soms moet je de druk iets opvoeren.

Ik begrijp alleen echt niet waarom Sammie het domweg verrekt om een paar foto's te plaatsen. We krijgen weer eindeloze lappen tekst, die meer tijd kosten om ze te typen dan een paar foto's maken en plaatsen.
Overigens heb ik weer een idee waar het fout gaat, maar voor ik meer typ wil ik eerst foto's zien.
Omdat ik het even zat was alles weer open te halen maar de foto's niet scherp zijn, al heb ik nu een redelijke van een naald.
1567493611287.png
 
Van een setje carbs wat ik over MP heb gekocht heb ik 2 zittingen geoogst met vlotters en al, die staan nu in diesel schoon te weken. Iemand tipe me nog of de naalden soepel in de houder konden bewegen maar dat lijkt ook gewoon goed.
ik weet 't echt niet meer.
Gezien de rubber tip durf ik de naalden niet met agressief spul schoon te maken.
 
Volgens mij lekten ze nadat ze los geweest zijn, en inmiddels zal de hele afstelling wel niet meer in orde zijn. Maar inderdaad, ik had ze allang goed gehad.



Van een kameraad eens een soortgelijk verhaal gehoord, dus bij een ander sleutelen begin ik niet eens aan. Helpen wil ik best, maar dan wel gewoon hier. En wanneer het mij uitkomt. :)
Ik ben eens iemand wezen helpen die had de motor opgeknapt.. DWZ overal verf op, ook op de carburateurs!
 
Omdat? Wat is er mis met de rubber tip? Ik weet niet eens zeker of ik deze al gemonteerd heb gehad trouwens..
 
Rubber tip heeft duidelijk inslagsporen,naald zelf is op de zijkanten beschadigd en is verder te vies om beet te pakken.
Misschien begrijp je niet dat dit precisie spul is en in onbeschadigde super schone staat moet zijn om goed te kunnen werken.
 
Dit is voor het eerst dat ik dergelijke rubbertipnaalden zie. Ik heb wel meer carburateurs open gehad (vnlk K65, jikov, amal, viliers, Dell'Orto en zo) en eigenlijk nooit dit soort lekkerijproblemen gehad. Enkele keer een lekke vlotter of vuiltje tussen zitting en naald en verder niet.

Waarmee zou ik dit spul veilig kunnen schoonmaken dan?

Ik zie de 'ring' van slijtage op de rubber tip, maar begreep dat de naalden niet zo snel verslijten? (ik weet dus niet meer waar deze naald vandaan komt)
Wat blijft is dat - bij stilstand i.i.g. de benzine niet te hoog komt.
Zou tijdens het rijden/vermogen vragen er wat overlooptechnisch gebeuren door de toegenomen benzinestroom? zo iets..
 
Niet schoonmaken maar gewoon vervangen,en als je het toch schoon wil maken is carburateurreiniger of remmenreiniger goed spul.
Te koop bij iedere automaterialenzaak .
 
Terug
Bovenaan Onderaan