XJ/FJ 600/900 topic

Dit is de link;
http://www.wemoto.be/notes/hl-220809/Er staat bij; Elke kit bevat een vlotternaald, vlotterkamer dichting en alle noodzakelijke O-ringen voor het herstellen van 1 carburator. OEM Part - Made in Japan .
Dit is mijn 1ste jap dus ben helemaal niet bekend met onderdelenvoorziening wie wat voor spullevert, maar het is niet simpel begrijp ik..
Wat ik er uit begrijp is dat het een onderdeel is geproduceerd door de leverancier van de fabriek,dat zou dan Mikuni moeten zijn.
 
Leveren ze ook naar NL? Ik probeerde net te bestellen maar bij landenkeuze stond alleen BE.....
 
Wat ik er uit begrijp is dat het een onderdeel is geproduceerd door de leverancier van de fabriek,dat zou dan Mikuni moeten zijn.
Duss, zou goed moeten zijn? Of is er ook 'onder licensie'mikuni, zoals ze ook in India 'mikunis/Micarb) maken.
 
Duss, zou goed moeten zijn? Of is er ook 'onder licensie'mikuni, zoals ze ook in India 'mikunis/Micarb) maken.
Wie weet,ik weet ook niet waar die lieden hun spullen van betrekken,wil je zekerheid dan bij
de Yammaha dealer,Fowlers of CMSNL bestellen,of de gok wagen,maar met jou geluk weet ik niet
of dat zo verstandig is.;),Overigens is Fowlers de goedkoopste in onderdeelprijs van die 3,maar zou wel goed controleren wat de
verzendkosten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het verbaast me al niet meer, maar wil je niet weten wat er niet compleet is aan je beschrijving? Of ben je zo overtuigd van je eigen kunnen dat je het niet hoeft te weten?

Of denk je dat straks met nieuwe vlotternaalden je motor in 1 keer vlekkeloos loopt?
Nee, begin het steeds meer wat op te geven..
 
Ik vermoed dat je hele vlotterhoogte meting niet klopt.

Ik doe nog 1 poging wat info uit je los te krijgen :

Maak een foto van je vlotterniveau meting op je werkbank. Graag met alles daarop wat van belang is om een juiste vlotterhoogte meting te doen :
1 Stabiele steun waar je carbs in staan
2 Slang aan je aftapkraan,
3 benzine toevoer.
4 Benzine opvang jampot.

Zolang deze meting niet correct uitgevoerd wordt heeft het geen zin om de carbs terug te bouwen in je motor en proef te gaan rijden.
 
Laatst bewerkt:
Hmm,
De laatste keer dat ik het vlotterniveau heb nagezien deed ik het volgens het boekje, met een plank onder het voorwiel zodat de carbs zo recht mogelijk staan(staan dan nog naar voven gekantel) en dan in het midden van de bak gemeten(gemiddelde).
Maar gezien het verstellen van de lip geen zin lijkt te hebben en alle andere dingen, denk ik niet dat ik de motor met deze carbs nog lekvrij aan het rijden krijg.
 
Ik vroeg om een foto (of op zijn minst informatie) van je vlottermeting op de werkbank.

Jij komt vervolgens met een verhaal waaruit blijkt dat de carbs dus in de motor zaten.

Zolang je geen goede vlottermeting doet op de werkbank heeft het geen enkele zin je carbs in de motor te bouwen.

Ik denk dat dit nu de 5e keer is dat ik dat zeg.

Hmm,

...Maar gezien het verstellen van de lip geen zin lijkt te hebben ....

Het verstellen van de lip wordt in ieder wphb beschreven, dat werkt bij miljoenen motoren goed. Waarom denk jij dan dat dat bij jouw motor niet zou werken?
Komt het niet in je op dat je dan waarschijnlijk iets anders verkeerd doet?

En als ik probeer uit te vissen wat je dan verkeerd doet, (zodat je daarmee weer in de goede richting gestuurd kan worden), krijg ik in ieder geval geen antwoord op mijn vragen.

Wat doe je liever : dat ding rijdend maken (wat nog heel goed mogelijk is) of klagen dat je weer 1000 euro verspild hebt en dat japanse motoren toch allemaal niets kan zijn etc etc (omdat je zelf geen vragen wil beantwoorden). ?
 
Ik heb- zoals verteld., ze ook op de werkbank gehad.zowel rechtop als op de kop, alles werkte [prima en was dicht. toen de rechter (rechter 2, maar nr 2 kom je niet bij)bleef overlopen ben ik daar 'ingebouwd'verder mee gegaan.
Ik weet niet waarom het bij deze motor niet werkt, zal gerust aan mij liggen, ik weet eenvoudig niet meer wat ik moet doen.
De methode in het handboek is dus niet goed?
Maakt ook verder niet uit..

Als.. ik er mee verder ga moet ik eerst nwe naalden en zittingen en vlotters hebben denk ik.
 
Dit is de link;
http://www.wemoto.be/notes/hl-220809/Er staat bij; Elke kit bevat een vlotternaald, vlotterkamer dichting en alle noodzakelijke O-ringen voor het herstellen van 1 carburator. OEM Part - Made in Japan .
Dit is mijn 1ste jap dus ben helemaal niet bekend met onderdelenvoorziening wie wat voor spullevert, maar het is niet simpel begrijp ik..
Ik weet niet hoe jij bij die OEM info kwam maar dat geldt zeker niet voor de vlotter naalden.
Als je i.p.v. "Be" , "com" invult, (dus wemoto.com), kom je bij dezelfde revisie set uit en daar staat niets over OEM beschreven.
https://www.wemoto.com/parts/picture/hl-220809Ook bij andere vlotternaalden, bij zowel wemoto.be als wemoto.com, staat niets over OEM kwaliteit.

(Wemoto.be is een franshise(r) van wemoto.com)

Origineel OEM kwaliteit is altijd goed. Kan in jouw geval alleen Mikuni zijn dan. De originele toeleverancier/fabrikant.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe jij bij die OEM info kwam maar dat geldt zeker niet voor de vlotter naalden.
Als je i.p.v. "Be" , "com" invult, (dus wemoto.com), kom je bij dezelfde revisie set uit en daar staat niets over OEM beschreven.
https://www.wemoto.com/parts/picture/hl-220809Ook bij andere vlotternaalden, bij zowel wemoto.be als wemoto.com, staat niets over OEM kwaliteit.

(Wemoto.be is een franshise(r) van wemoto.com)

Origineel OEM kwaliteit is altijd goed. Kan in jouw geval alleen Mikuni zijn dan. De originele toeleverancier/fabrikant.
Het staat op de site, dezelfdelink, maar klopt dus niet..
Dank voor de info, heel goed om te weten!
 
Klopt, met een tang kun je in iedere carb doorzichtig slangetje zetten.. methode in wph is zoals ik -ook- gedaan heb, maar dan krijg je ook met plank onder het voorwiel de carbs niet horizontaal.)tenzij je 'm opbokt opeen plank, dan kom je al dichter in de buurt)
Anyway,ik weet niet nog wat te doen, misschien dat ik later een ingeving krijg of zin krijg, voorlopig word er niet mee gereden. baal er van maar is even niet anders.
 
Klopt, met een tang kun je in iedere carb doorzichtig slangetje zetten.. methode in wph is zoals ik -ook- gedaan heb, maar dan krijg je ook met plank onder het voorwiel de carbs niet horizontaal.)tenzij je 'm opbokt opeen plank, dan kom je al dichter in de buurt)
Anyway,ik weet niet nog wat te doen, misschien dat ik later een ingeving krijg of zin krijg, voorlopig word er niet mee gereden. baal er van maar is even niet anders.

Doe het dan ook eerst eens op de werkbank. Je schrijft zelf dat het op de werkbank niet lukte omdat jer er niet bij kan, daar gaat iets fout. Want op de werkbank kun je overal goed bij.
 
Doe het dan ook eerst eens op de werkbank. Je schrijft zelf dat het op de werkbank niet lukte omdat jer er niet bij kan, daar gaat iets fout. Want op de werkbank kun je overal goed bij.
klopt, dit heb ik niet zo gezegd of interpretatiefout, Ingebouwd kun je er niet bij, op de werkbank wel??
Zowel ingebouwd als op de werkbank lekken ze niet, tijdens rijden kennelijk wel..
 
klopt, dit heb ik niet zo gezegd of interpretatiefout, Ingebouwd kun je er niet bij, op de werkbank wel??
Zowel ingebouwd als op de werkbank lekken ze niet, tijdens rijden kennelijk wel..

Okee, ik betwijfel nog steeds of je de metingen correct uitvoert, maar stel dat dat goed gaat.
Dan zou er tijdens rijden iets veranderen waardoor ze gaan lekken.
De meest voor de hand liggende conclusie is dan dat er tijdens rijden vuil in je carbs komt. Dat kan in principe alleen maar uit je tank komen.
 
Okee, ik betwijfel nog steeds of je de metingen correct uitvoert, maar stel dat dat goed gaat.
Dan zou er tijdens rijden iets veranderen waardoor ze gaan lekken.
De meest voor de hand liggende conclusie is dan dat er tijdens rijden vuil in je carbs komt. Dat kan in principe alleen maar uit je tank komen.
Dat heb ik hem eerder al gevraagd en die is schoon volgens hem,alleen dat zei hij ook van de carbs ,dus twijfel of
die tank wel zo schoon is als beweerd word,er hoeft maar een klein vuiltje tussen de naald te komen en dan
kan de boel al gaan lekken,al zitten er standaard wel zeefjes tussen die het meeste zouden moeten tegenhouden.
 
Okee, ik betwijfel nog steeds of je de metingen correct uitvoert, maar stel dat dat goed gaat.
Dan zou er tijdens rijden iets veranderen waardoor ze gaan lekken.
De meest voor de hand liggende conclusie is dan dat er tijdens rijden vuil in je carbs komt. Dat kan in principe alleen maar uit je tank komen.
Dan zou ik die troep uitiendlijk in de vlotterbakken terug moeten vinden? De vorige eigenaar heeft zo'n papieren universeel benzinefilter er op gezet.. die zou dergelijke zooi tegen moeten houden denk ik..
 
Dan zou ik die troep uitiendlijk in de vlotterbakken terug moeten vinden? De vorige eigenaar heeft zo'n papieren universeel benzinefilter er op gezet.. die zou dergelijke zooi tegen moeten houden denk ik..

Dat zou kunnen, maar hoeft niet persé. Veel van die fijne troep kan ook via de sproeiers gewoon verdwijnen.

Dat universele filter zal de vorige eigenaar er niet voor niets tussen gezet hebben, en ja, die houdt het meeste wel tegen.

Maar uit ervaring zeg ik dat je carbs nog lang niet schoon zijn. Dat bedoel ik niet scherp, maar ik hebal meer carbs in mijn handen gehad die "schoon" zouden zijn.
 
Opgemeten hoelang de leiding moet worden voor de rookproduktie en die meteen maar ff bij ali besteld in de vorm van een remleiding.
 
IMG_20190910_193455.jpg
IMG_20190910_193603.jpg


Dit is wat ik nu al een tijdje bedoel met vlotterhoogte meten op de werkbank.
De carbs zijn van een FJ1200 maar dat maakt verder niet uit.
Werk als volgt :
Plaats de carbs onder ongeveer dezelfde hoek zoals ze ook in je motor zitten, bij een XJ900 is dat net niet horizontaal.
Vul de injectiespuit met gewone benzine, ik doe dit met een oude wasbenzine fles. De benzine loopt gelijk de carburateurs in de spuit is gelijk weer leeg. Kijk goed of er bij alle carbs geen benzine rondom de gasnaald verschijnt. Houd alle aftapkraantje dicht!!. Als alle vlotternaalden afsluiten verschijnt er nergens benzine en zal er op een gegeven moment benzine in de injectie spuit blijven staan. Monteer voorzichtig een slang aan 1 van de aftapkranen en bevestig deze zoals op de foto. Ook van carb 3 kun je de slang dus gewoon helemaal naar de zijkant halen om het niveau te meten!!! Draai de kraan open en de doorzichtige slang zal zich vullen met benzine, tot het niveau dat ook in de vlotterbak staat. Dit niveau blijft gelijk omdat er nog benzine in de injectie spuit zit en deze dus de vlotterbak weer aan zal vullen. Doe dit bij alle 4 de carbs afzonderlijk. Zorg dat de doorzichtige slang mooi blijft zitten en niet beweegt, anders meet je niet zuiver. Na je meting van de betreffende carb draai je het aftapkraantje weer dicht, laat je de benzine in het jampotje lopen en monteer je de slang aan de volgende carb.
Als je de injectie leeg wilt hebben hang je de doorzichtige slang gewoon in de jampot en de benzine zal door de carb zo in de jampot lopen. Geen geknoei dus met benzine wat je over de stoep laat lopen.
Als je bij alle carbs hetzelfde juiste niveau gemeten hebt draai je de laatste aftapkraan weer dicht en vul je de injectie spuit weer met benzine. Prop er een klein stukje poetsdoek bij in (niet in de benzine maar er boven) en laat alles een dag staan. De volgende dag moeten alle slangen en gasnaalden nog gewoon droog zijn en het niveau in de injectie spuit mag een paar mm gezakt zijn, doordat er wel wat benzine verdampt zal zijn. Maar leeg mag ie zeker niet zijn.
Zolang je carbs niet aan bovenstaande voorwaarden voldoen heeft het geen zin om ze weer in de motor te bouwen (dat heb ik geloof ik al vaker gezegd ;) )
IMG_20190910_193554.jpg
IMG_20190910_193502.jpg
IMG_20190910_193521.jpg
IMG_20190910_193511.jpg
 
Dat zou kunnen, maar hoeft niet persé. Veel van die fijne troep kan ook via de sproeiers gewoon verdwijnen.

Dat universele filter zal de vorige eigenaar er niet voor niets tussen gezet hebben, en ja, die houdt het meeste wel tegen.

Maar uit ervaring zeg ik dat je carbs nog lang niet schoon zijn. Dat bedoel ik niet scherp, maar ik hebal meer carbs in mijn handen gehad die "schoon" zouden zijn.
Mja, de mnaalden zijn wat laat, intussen heeft een plaatsgenoot me aangeboden het hele zwik in een utrasoonbak te stoppen. Ook al lijkt de ontluchtingskanaalsysteem niet verstopt, het lijkt me goed dit gewoon te doen. Naast dat ik er wat voor aftik krijgt hij 1,5 Liter zelfgebrouwen cider er voor.
 
Bekijk bijlage 1426381Bekijk bijlage 1426389

Dit is wat ik nu al een tijdje bedoel met vlotterhoogte meten op de werkbank.
De carbs zijn van een FJ1200 maar dat maakt verder niet uit.
Werk als volgt :
Plaats de carbs onder ongeveer dezelfde hoek zoals ze ook in je motor zitten, bij een XJ900 is dat net niet horizontaal.
Vul de injectiespuit met gewone benzine, ik doe dit met een oude wasbenzine fles. De benzine loopt gelijk de carburateurs in de spuit is gelijk weer leeg. Kijk goed of er bij alle carbs geen benzine rondom de gasnaald verschijnt. Houd alle aftapkraantje dicht!!. Als alle vlotternaalden afsluiten verschijnt er nergens benzine en zal er op een gegeven moment benzine in de injectie spuit blijven staan. Monteer voorzichtig een slang aan 1 van de aftapkranen en bevestig deze zoals op de foto. Ook van carb 3 kun je de slang dus gewoon helemaal naar de zijkant halen om het niveau te meten!!! Draai de kraan open en de doorzichtige slang zal zich vullen met benzine, tot het niveau dat ook in de vlotterbak staat. Dit niveau blijft gelijk omdat er nog benzine in de injectie spuit zit en deze dus de vlotterbak weer aan zal vullen. Doe dit bij alle 4 de carbs afzonderlijk. Zorg dat de doorzichtige slang mooi blijft zitten en niet beweegt, anders meet je niet zuiver. Na je meting van de betreffende carb draai je het aftapkraantje weer dicht, laat je de benzine in het jampotje lopen en monteer je de slang aan de volgende carb.
Als je de injectie leeg wilt hebben hang je de doorzichtige slang gewoon in de jampot en de benzine zal door de carb zo in de jampot lopen. Geen geknoei dus met benzine wat je over de stoep laat lopen.
Als je bij alle carbs hetzelfde juiste niveau gemeten hebt draai je de laatste aftapkraan weer dicht en vul je de injectie spuit weer met benzine. Prop er een klein stukje poetsdoek bij in (niet in de benzine maar er boven) en laat alles een dag staan. De volgende dag moeten alle slangen en gasnaalden nog gewoon droog zijn en het niveau in de injectie spuit mag een paar mm gezakt zijn, doordat er wel wat benzine verdampt zal zijn. Maar leeg mag ie zeker niet zijn.
Zolang je carbs niet aan bovenstaande voorwaarden voldoen heeft het geen zin om ze weer in de motor te bouwen (dat heb ik geloof ik al vaker gezegd ;) )
Bekijk bijlage 1426390Bekijk bijlage 1426386Bekijk bijlage 1426387Bekijk bijlage 1426388
Dank voor je info, dus idd carbs onder dezelfde hoek, ipv de spuit gebruikte ik de tank van de motoren hield de slang strakker tegen het huis om nauwkeuriger te meten. Ook(dus niet alleen maar) heb ik het vlotterniveau gemeten van alles carbs -gemonteerd- terwijl de motor stationair liep. Geen van alle kwam te hoog. De exemplaren die NIET lekken staan zelfs een fractie hoger.
 
Mja, de mnaalden zijn wat laat, intussen heeft een plaatsgenoot me aangeboden het hele zwik in een utrasoonbak te stoppen. Ook al lijkt de ontluchtingskanaalsysteem niet verstopt, het lijkt me goed dit gewoon te doen. Naast dat ik er wat voor aftik krijgt hij 1,5 Liter zelfgebrouwen cider er voor.

Dat ontluchtingskanaal (het is ook niet meer dan dat wit plastic t-stukje) zal niet verstopt zitten nee, das bijna 5mm in doorsnee.....
De hele carbset in 1 keer in een ultrasoonbak mikken is meestal weggegooid geld.

Sowieso is ultrasoon carburateurs reinigen niet zaligmakend. Ik heb ook zo'n ding maar het is vooral leuk voor de buitenkant van de carburateurs. Om de binnenkant schoon te maken heb je echt geen ultrasoon reiniger nodig. Als het al werkt is het alleen maar voor de stationair sproeiers, voor je vlotternaalden en zittingen heb je zeker geen ultrasoon nodig.

Nog een paar tips :
1. vervang je benzine tank tijdens de werkbank test in ieder geval voor iets anders, anders weet je nooit zeker of je wel schone benzine in je carbs laat lopen.
2. Tijdens de test kun je gerust de sproeiers, gasschuiven en membraamdeksels weglaten, dan kun je van bovenaf gewoon zien hoe hoog de benzine in de vlotterbak staat, (niet nauwkeurig genoeg om te meten) en belangrijker, je ziet gelijk als ie over begint te stromen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan