XJ/FJ 600/900 topic

Wel, dat overstromen gebeurd dus op geen enkele manier, het vlotterniveau komt niet te hoog, doch wel lekkerij via de overloopslangen of
-Het vlotternievau komt om onduidelijke oorzaak te hoog tijdens het rijden.
Tijdens stationair lopen komt het vlotterniveau i.ig. niet te hoog.

Het klopt niet wat er gebeurd, ik kan wel doorgaan met opnieuw niveau's meten maar als het niet te hoog komt en niet beinvloedbaar is kom je niet verder.
Ik heb het niveau nu meerdere malen gemeten. Los op de werkbank, in de motor en in de motor stationair lopend. Er is niets abnormaals te vinden. Ik kan me niet voorstellen dat de oorzaak daardoor weg gaat.
Ik heb van RG Gamma begrepen dat de naalden gaar zijn. Dit en de zittingen ook? (al snap ik niet wat daar aan kan mankeren) vervangen is het enige wat ik nog kan proberen.Anders maar tevreden zijn met een 'verbruik'van ca 1 op 11..
 
Waar heb je de slangen die aan de witte t-stukken zit heen liggen?
Als die rijwind vangen of vacuum trekken door rijwind, gaat je vlotterniveau ook gekke dingen doen.

Die 2 slangen horen naar achteren te liggen, net onder dat plastic deel waar al je elektronica op ligt.

Tevreden zijn met een verbruik van 1 op 11 is wel het domste wat je kan doen.

Vlotterzittingen verslijten niet van naalden met rubber punten. Die kunnen hooguit vuil zijn.
Nieuwe originele vlotternaalden is uiteraard het beste, maar zoals ik al eerder gezegd heb, ik heb ze nog nooit nodig gehad.
 
Om eerlijk te zijn, ik weet dat ze naar achetren gefummeld zijn maar waar ze precies uitkomen/(kwamen, want ze zijn er nu weer achter weg) weet ik niet...
Maar dan zouden beide kanten er last van krijgen? Nou ja, bij de vlgde keer inbouwen zal ik er op letten, bedankt!
 
die 2 slangen komen net niet onder dat plastic deel, ze blijven er net voor liggen, maar ze mogen hoe dan ook geen enkele vorm van rijwind voelen. Niet er recht in, niet er scheef in, niet er scheef langs, niets niets niets.
Het hoeft niet persé dat de beide kanten er gelijk last van hebben, als ze scheef rijwind kunnen pakken kan 1 carb er last van hebben en de andere niet. Hier moet je geen conclusies uit trekken.

Laat m eerst maar eens stationair draaien, op een apart tankje!!! Zet een ventilator voor je blok voor de koeling en dan kun je gerust een uur testen.

Je overloop slangen (die 4 dunne) moet ook netjes naar achteren hangen, en ergens voor je achterbrug uitkomen. Laat daar ook geen wind in waaien. Dat overloop gaatje is veel kleiner en dus minder gevoelig voor wind, maar het is gewoon niet de bedoeling dat daar wind in komt.
 
Een hoog brandstofverbruik bij een carb fiets komt door versleten gasnaalden en/of naaldsproeiers.
Of een totaal versleten motorblok zonder vermogen.
Of een totaal verkeerde timing van de nokkenassen tov de krukas.
Of een totaal verkeerd afgesteld ontstekingtijdstip.

Zou dus zomaar kunnen dat je carbs tijdens het rijden helemaal niet lekken en dat je het kleine beetje benzine wat je aan de slangen ziet zitten komt door de verdamping van de benzine in de carbs door het hete motorblok zo gauw je stopt
 
Dat hoge verbruik is gebaseerd op een paar zeer onnauwkeurige metingen. Staat een paginas terug al weer.

Dus die 1 op 11 neem ik sowieso niet al te serieus.

Ik meen dat sammie ergens gemeld heeft dat er een plasje benzine onder lag. Dus dat lekken heb ik tot nu toe nog wel serieus genomen.
 
Misschien heb ik al die tijd de vlotterhoogte verkeerd gemeten? Ik meette vanaf hoogste punt an de vlotter tot het carbhuis-vlak.
Indien dit moet vanaf de opstaande rand zit er wel een paar mm tussen..
Het handboek zegt toch de 'basis' en niet de rand, dus dat is in mijn hoofd verholpen maar.. niet het hoogste punt van de vlotter (tekening 9.7 van Engelstalig workshop manual)
(Het NL-handboek zegt 'bovenkant van de vlotterhelften)
Curieuze is dat het verbuigen van het lipje er geen invloed op heeft, de afstand van e as naar contactpunt van de naald lijkt te klein?
 
Laatst bewerkt:
Dat hoge verbruik is gebaseerd op een paar zeer onnauwkeurige metingen. Staat een paginas terug al weer.

Dus die 1 op 11 neem ik sowieso niet al te serieus.

Ik meen dat sammie ergens gemeld heeft dat er een plasje benzine onder lag. Dus dat lekken heb ik tot nu toe nog wel serieus genomen.
Er druppelt benzine uit de overloopslangen tijdens het rijden, rechter broekspijp stinkt naar benzine dus ja, dat kan je wel serieus nemen. Ook lopen de -tert test- omhooggekrulde overloopslangen snel vol.
 
Vandaag weer eens verder gegaan aan mijn xj900. Inmiddels de carburateurs van Bol d'or Albert erin gezet, startmotor schoongemaakt en nieuwe koolborstels, nieuwe accu. Helaas wil hij nog niet starten.... De start motor draait rond (de goede kant uit), de motor draait een keer rond en daarna blijft de startmotor ratelen maar gebeurt er niks. Iemand suggesties?
 
Vandaag weer eens verder gegaan aan mijn xj900. Inmiddels de carburateurs van Bol d'or Albert erin gezet, startmotor schoongemaakt en nieuwe koolborstels, nieuwe accu. Helaas wil hij nog niet starten.... De start motor draait rond (de goede kant uit), de motor draait een keer rond en daarna blijft de startmotor ratelen maar gebeurt er niks. Iemand suggesties?
Gare startkoppeling?
 
Je moet je inderdaad afvragen of je die startkoppeling wil vervangen. Maar eigenlijk is het nog te vroeg voor die vraag. Ik heb er ook eens 1 gehad die niet best meer was. Toen carbs en ontsteking in orde waren gemaakt sloeg ie vrij gemakkelijk aan. Toen er eenmaal een paar keer mee gereden was sloeg ie op de 1e tik aan, zowel koud als warm. Ik heb daarna nooit meer gemerkt dat de startkoppeling slecht was. Die motor is inmiddels allang verkocht, maar de huidige eigenaar rijdt er nog steeds mee. Hij heeft nog nooit gemerkt dat de startkoppeling slecht was.

Als je nu dus een motor aan het opbouwen bent die nog niet direct aan wil slaan, heb je nu een uitdaging.
Probeer eens of ie op remmenreiniger wil aanslaan, dan weet je in ieder geval dat je ontsteking goed is. En met een beetje mazzel blijft ie daarna gewoon op benzine lopen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb ik al die tijd de vlotterhoogte verkeerd gemeten? Ik meette vanaf hoogste punt an de vlotter tot het carbhuis-vlak.
Indien dit moet vanaf de opstaande rand zit er wel een paar mm tussen..
Het handboek zegt toch de 'basis' en niet de rand, dus dat is in mijn hoofd verholpen maar.. niet het hoogste punt van de vlotter (tekening 9.7 van Engelstalig workshop manual)
(Het NL-handboek zegt 'bovenkant van de vlotterhelften)
Curieuze is dat het verbuigen van het lipje er geen invloed op heeft, de afstand van e as naar contactpunt van de naald lijkt te klein?

Als ik zeker weet dat de vlotternaalden goed zijn en de vlotterzittingen mooi rond en schoon, dan moeten de vlotternaalden wel afdichten. Dan bouw ik de boel gewoon op, vul de boel met benzine en meet dmv slangetje / communicerende vaten het vlotterniveau.
Staat er 1 niet goed, dan verbuig ik het lipje van betreffende vlotter, en dan is het goed. Heel misschien moet ik hetzelfde lipje nog een keer verbuigen maar meestal niet.
Ik heb inmiddels zo veel vlotters in mijn handen gehad dat ik zo wel zie of ze al eens bijgesteld zijn of niet. Meestal is dit niet zo. Dus die maat in millimeters gemeten vanaf de basis of van de rand boeit me al niet meer. Maar je weet zelf het verschil tussen de basis en de rand wel, dus dat lijkt me duidelijk.

Voorwaarde van het geheel is dat je goede en schone onderdelen gebruikt. Of dat nu nieuwe of gebruikte zijn maakt niet uit, als ze maar goed en schoon zijn.
Ik denk dat ik dat kan beoordelen, maar ik kan jouw naalden en zittingen hiervandaan niet beoordelen.
Maar ik weet wel zeker dat jij iets niet goed doet als je het niveau niet kan stellen dmv lipje verbuigen. De afstand van de as naar de naald kun je niet wijzigen dus die kan ook niet verkeerd zijn.
Gebruik de tank van je motor niet om je carburateurs te vullen maar doe dit met een injectiespuit oid, zodat je kan zien wat het benzine niveau in je "tankje" doet. Als er geen benzine meer in dat tankje zit, kan het niveau in je vlotterbak ook niet meer stijgen........ lijkt me logisch.
Zie mijn eerdere foto's.
 
Als ik zeker weet dat de vlotternaalden goed zijn en de vlotterzittingen mooi rond en schoon, dan moeten de vlotternaalden wel afdichten. Dan bouw ik de boel gewoon op, vul de boel met benzine en meet dmv slangetje / communicerende vaten het vlotterniveau.
Staat er 1 niet goed, dan verbuig ik het lipje van betreffende vlotter, en dan is het goed. Heel misschien moet ik hetzelfde lipje nog een keer verbuigen maar meestal niet.
Ik heb inmiddels zo veel vlotters in mijn handen gehad dat ik zo wel zie of ze al eens bijgesteld zijn of niet. Meestal is dit niet zo. Dus die maat in millimeters gemeten vanaf de basis of van de rand boeit me al niet meer. Maar je weet zelf het verschil tussen de basis en de rand wel, dus dat lijkt me duidelijk.

Voorwaarde van het geheel is dat je goede en schone onderdelen gebruikt. Of dat nu nieuwe of gebruikte zijn maakt niet uit, als ze maar goed en schoon zijn.
Ik denk dat ik dat kan beoordelen, maar ik kan jouw naalden en zittingen hiervandaan niet beoordelen.
Maar ik weet wel zeker dat jij iets niet goed doet als je het niveau niet kan stellen dmv lipje verbuigen. De afstand van de as naar de naald kun je niet wijzigen dus die kan ook niet verkeerd zijn.
Gebruik de tank van je motor niet om je carburateurs te vullen maar doe dit met een injectiespuit oid, zodat je kan zien wat het benzine niveau in je "tankje" doet. Als er geen benzine meer in dat tankje zit, kan het niveau in je vlotterbak ook niet meer stijgen........ lijkt me logisch.
Zie mijn eerdere foto's.
And so the story continues,ik ga het Guinness book of records bellen,dit moet wel een record schrijven en sleutelen om een setje carbs dicht te krijgen zijn:Y:+,Er zitten zegge en schrijve 2 onderdelen in een carb die bepalen of hij dicht is of niet een vlotternaald en een vlotter hoe moeilijk kan het zijn. 8)7
Het lijkt wel of er aan een maanlander gesleuteld word :+
 
Laatst bewerkt:
Wel, ik heb nieuws, ja ik vind het vreemd dat het lipje verbuigen niets uitmaakt, dat klopt gewoon niet.
RG-Gamma heeft me er op gewezen dat de naalden die ik had, zowel uit de eigen carbs als van het marktplaats setje gaar zijn (toevalligerwijze had ik gisteren de keihin pwk open(jawa had een nacht in de regen gestaan, water in carb) en die vlotternaald is gelijk aan die van de xj??

Anyway, ik had dus 4 naalden via ebay gekocht-n.a.v Gamma's commentaar op de naalden en gemonteerd. Vlotterhoogte vlgs het boekje krijg ik vreemd genoeg dus niet meer voor elkaar, ook niet als je het lipje verder dan 45 graden verbuigt, maar wel net zo hoog als de andere niet-lekkende vlotters.

Kleine testrit en geen benzine in de overloopslangen.
Assen-Groningen, bij stoplicht geen benzinelucht en geen benzine in de overloopslangen.
Terugweg de naald paar min. op 170 gehouden en thuis.. ook nog alles droog!

Ik hoop dat het nog even zo blijft en houd jullie op de hoogte..

Goed, ik heb nog een duc 750 staan die af moet en dan weg mag, een jawa 360 waar al heel lang laatste loodjes aan moeten gebeuren en heb natuurlijk nog plannen met de xj.. als het zo blijfteens kijken naar de 'clunk'in de achetrhand, Ik denk dat de achterwielrubberdemperdingen 1ste verdachte zijn (kruiskoppeling lijkt goed)
 
Ehm, ik heb de nieuwe naalden natuurlijk vergeleken met de oude, duidelijk met je nagel was voelbaar dat de veer in de nieuwe naalden stugger was dan in de oude..

M.b.t. de rubber tips en o-ringen.. Geen euro 95 tanken?
 
Geen euro 95 tanken?


Zoals ik al vaker gezegd heb: Geloof niet in die benzine onzin. In ieder geval niet dat het overnacht kapot zal gaan. Ik rijd nu al 2 jaar gewoon op euro 95 met 10% ethanol en mijn carbs zijn zo droog als maar zijn kan.

Als er al iets stuk gaat door dat kleine beetje ethanol is het een proces van jaren en kun je het onder 'normaal onderhoud' scharen.

Het is slechter voor je motor om er verse 100% benzine in te gooien, en een half jaar te laten staan dan E10 die een redelijke doorloop heeft omdat je regelmatig rijdt.
 
Zojuist gekeken bij een FJ1200 uit 1987. Heeft een jaar stilgestaan. Bij het starten liep hij stationair prima, bij het gasgeven sloeg hij af. Daarnaast stroomde er constant benzine uit het overloopslangetje bij lopende motor. Als de motor uitging stopte het lekken ook.
Vermoed zelf vuile carbutateurs, maar snap de benzine uit het overloopslangetje niet. Klopt mijn vermoeden? En heeft het overstromen ook met vervuilde carburateurs te maken?
 
Ehm.. met afgeknelde ontluchtingsslangen, lekke o-ringen van de vlotterzittingen, vuil tussen zitting en naald, lekke vlotters blah..
De benzine komt te hoog, ik hoop recent een dergelijk drama afgesloten te hebben.
 
Zojuist gekeken bij een FJ1200 uit 1987. Heeft een jaar stilgestaan. Bij het starten liep hij stationair prima, bij het gasgeven sloeg hij af. Daarnaast stroomde er constant benzine uit het overloopslangetje bij lopende motor. Als de motor uitging stopte het lekken ook.
Vermoed zelf vuile carbutateurs, maar snap de benzine uit het overloopslangetje niet. Klopt mijn vermoeden? En heeft het overstromen ook met vervuilde carburateurs te maken?


Ik heb nog een setje gereviseerde carburateurs van zo'n fiets staan ;)

toevoeging : zie mijn laatst geplaatste foto's, dat zijn ze.

Maar je vermoeden is juist, overal aangekoekt vuil in de carburateurs, ook rondom de vlotters. Daarom loopt ie over. Een 1987ér heeft meen ik nog geen benzine pomp, anders loopt ie nog veel harder over. En een 1987'er heeft nog dezelfde simpele remmen als de 900. Die moeten wel in heel goede staat zijn anders kom je echt remkracht te kort.
Overigens heb ik 2 van die dingen te koop, (met benzinepomp en betere remmen), die zijn wel goed. (ik hou er zelf ook nog 1).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een setje gereviseerde carburateurs van zo'n fiets staan ;)

toevoeging : zie mijn laatst geplaatste foto's, dat zijn ze.

Maar je vermoeden is juist, overal aangekoekt vuil in de carburateurs, ook rondom de vlotters. Daarom loopt ie over. Een 1987ér heeft meen ik nog geen benzine pomp, anders loopt ie nog veel harder over. En een 1987'er heeft nog dezelfde simpele remmen als de 900. Die moeten wel in heel goede staat zijn anders kom je echt remkracht te kort.
Overigens heb ik 2 van die dingen te koop, (met benzinepomp en betere remmen), die zijn wel goed. (ik hou er zelf ook nog 1).
Je bent een goede verkoper.:t Ik weet dat je er een paar te koop hebt staan en jou kennende zit het wel goed met de kwaliteit. Deze is meer een probeersel, gewoon eens kijken of het me bevalt. Dus wil er niet teveel in investeren. Ik denk even over je carburateuraanbod na. Indien nodig neem ik via pb contact met je op.
 
Je bent een goede verkoper.:t Ik weet dat je er een paar te koop hebt staan en jou kennende zit het wel goed met de kwaliteit. Deze is meer een probeersel, gewoon eens kijken of het me bevalt. Dus wil er niet teveel in investeren. Ik denk even over je carburateuraanbod na. Indien nodig neem ik via pb contact met je op.

Als het een probeersel is, kom dan gewoon een keer een proefritje maken met 1 van die van mij, dan weet je of het je bevalt en je zit nergens aan vast :] . Kun je altijd nog een andere kopen als je wilt.
 
Ehm.. met afgeknelde ontluchtingsslangen, lekke o-ringen van de vlotterzittingen, vuil tussen zitting en naald, lekke vlotters blah..
De benzine komt te hoog, ik hoop recent een dergelijk drama afgesloten te hebben.
Sprak een ervaringsdeskundige _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan