XJ/FJ 600/900 topic

1- is hier iemand die ervaring heeft met de verhoogde kuipruit?
(zit je met 190cm met hoofd uit de wind of louter meer turbulentie?)
 
Ik zag op MP een xj900 met een schurgers kuip..Zag er niet eens verkeerd uit. Iemand ervaring met die dingen? (niet dat ik van plan ben een ombouw te doen..)
 
1- is hier iemand die ervaring heeft met de verhoogde kuipruit?
(zit je met 190cm met hoofd uit de wind of louter meer turbulentie?)
Allebei, meer uit de wind met je lijf, meer herrie om je hoofd.

Het ergste is inderdaad de verhoogde ruit.. wat een herrie.
Ik heb lang rond gereden met een ruit met zo'n spoiler er op, dat is al een stuk beter.

Nu heb ik de ruit er af gehaald en de zaag in de kuip gezet, dat is tot nu toe het stilste. Je hebt dan wel meer wind op je lijf.
 
Schurgerskuip werkt uitstekend althans heeft het bij mij gedaan destijds op de xj750 en ik ben 1.80m
 
Er zijn er nog meer met een badkuip erop...

Bevalt het?

Zeker, wil niet meer zonder (je kunt bij wijze van spreken een sigaret roken tijdens het rijden)

En of het staat?

Naar mijn mening wel (maar een ander mag rustig een andere mening hebben)
WhatsApp Image 2019-09-21 at 12.15.28.jpeg
 
Ik heb een vraag over de wiellagers die ik nodig heb. Hoe meer ik met mijn motor rijdt hoe minder vertrouwen ik heb dat ik weet welke onderdelen ik nodig heb. Het frame is dus 31A (dus 1993), DET 1987, blok 1990 en mijn remklauwen zijn origineel Yamaha, maar niet van deze motor (nog niet uitgezocht welke het wel zijn maar mijn remblokken zijn nog niet aan vervanging toe).

Nu had ik wiellagers voor de XJ900 '83 bij Mpartz gehaald en die passen niet, iets te dik en iets te groot in diameter. Hoe weet ik nu zeker dat ik de goede lagers bestel? Ik kan altijd meer betalen voor zekerheid en bij CMSNL bestellen a.d.h.v. Yamaha origineel onderdeelnummer maar dan nog ben ik nu niet zeker van mijn zaak dat ik het juiste bouwjaar van de wielen heb. Enige tips om te identificeren welke ik nodig ga hebben?


DSC01767.JPG
 
Inderdaad de nummercode zien te vinden en SKF lagers halen of online bestellen,op mijn werk gebruikte we ook SKF
voor de motoren.Heb je geen nummercode dan gewoon de maat opmeten en opzoeken welke lagers daarbij horen.
 
Wat ik doorgaans doe is met de oude lagers naar de lokale lagerboer en heb ik meteen de nwe..
 
Ik ga als ik thuis kom weer aandachtig naar de cirkeltjes staren.


Buitendiameter meten, binnendiameter meten, dikte meten en ff googlen.
Dan vindt je bijna altijd de lagercode.
En anders gewoon naar een lagerboer oid. Die hebben zowat alle standaard industrie maten op voorraad.
En vaak veel goedkoper
 
Lagerboer had mijn vader als tip maar de lagerboer die hij aanwees verkoopt enkel aan zakelijke klanten (wat hij wel is en ik niet, en ik wilde er niet voor naar Haarlem moeten reizen om het samen met hem te regelen). Als de afmetingen voldoende zijn dan ga ik gewoon even met de micrometer aan de slag vanavond. Ik was eerder specifiek aan het kijken naar leveranciers van motoronderdelen en daar kun je niet op afmetingen zoeken, daar gaat het op onderdeelnummer of op merk en bouwjaar. Bedankt heren!

Deze vraag is nog niet beantwoord:
Er word me een kofferset aangeboden van een xj600
Weet iemand of die ook op de 900 past?
Volgens mij had ik gelezen van niet maar ik laat dit graag aan de ervaringsdeskundigen over.
 
Beste mensen,

zoals ik in mijn kennismakingspost heb verteld ben ik sinds kort in het bezit van een fj 600 uit 87, wrs productiejaar 85, en ben zeer positief over deze fiets. Rijdt soepel, heerlijk blokje :)

Nu is alleen mijn voorvork erg slap, erg erg slap, en vroeg me af of er betere complete voorvorken van andere modellen makkelijk passen op de fj? Graag hoor ik ervaringen of suggesties van jullie.
 
XJ's staan bekend om de slappe voorvork. Zal me niet verbazen als FJ's daar niet in verschillen.

Aftermarket (progressieve) veren en wat dikkere olie schijnen te helpen :t .


Sowieso, wanneer is je vork voor het laatst onderhouden? Even olie wisselen kan nooit kwaad. Ook heb ik ooit de tip gekregen gewoon een spacer van een paar cm boven de veer te leggen, zo krijg je meer voorspanning. Al heb ik geen idee of dit echt aan te raden is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan