XJ/FJ 600/900 topic

Beste mensen,

zoals ik in mijn kennismakingspost heb verteld ben ik sinds kort in het bezit van een fj 600 uit 87, wrs productiejaar 85, en ben zeer positief over deze fiets. Rijdt soepel, heerlijk blokje :)

Nu is alleen mijn voorvork erg slap, erg erg slap, en vroeg me af of er betere complete voorvorken van andere modellen makkelijk passen op de fj? Graag hoor ik ervaringen of suggesties van jullie.
Probleem is dat al de voorvorken uit die tijd net fietspompen zijn je kan beter een setje nieuwe veren monteren,bv Hyperpro,HK suspension,Wirth of van Wilbers
dat zal al een hele verbetering zijn.
 
XJ's staan bekend om de slappe voorvork. Zal me niet verbazen als FJ's daar niet in verschillen.

Aftermarket (progressieve) veren en wat dikkere olie schijnen te helpen :t .


Sowieso, wanneer is je vork voor het laatst onderhouden? Even olie wisselen kan nooit kwaad. Ook heb ik ooit de tip gekregen gewoon een spacer van een paar cm boven de veer te leggen, zo krijg je meer voorspanning. Al heb ik geen idee of dit echt aan te raden is.
Dat met bussen meer voorspanning geven deed ik vroeger ook wel,werkt prima, maar je moet wel dan uitzoeken
wat voor lengte bus het beste werkt. Makkelijker en beter is een setje progressieve veren monteren.
 
Om het probleem wat nu gebeurt te omschrijven, hij duikt erg bij remmen, maar vooral, als ik het stuur loslaat (bij lagere snelheid +/- 50km p/u) gaat deze als een gek trillen en moet ik hem weer vastgrijpen anders gaat t mis. Kan dit ook een andere oorzaak hebben dan de voorvork? In ieder geval zal ik andere veren monteren met dikkere olie, dat zal wrs al een verschil maken.
 
En wat zijn de opties voor het monteren van een gewoon stuur? Is alleen een andere kroonplaat genoeg?
 
En een laatste vraag, de sleutel van de tankdop is zoek, nu dacht ik het slot gewoon uit te boren, maar ben wel benieuwd naar ervaringen of suggesties hoe ik dat het beste kan doen?

Dank
 
progressieve veren werken bij deze yam erg goed.
Schudden van het stuur bij lage snelheid is niet ongewoon voor xj/fj's.
Vering en banden al dan niet in combinatie met rot balhoofdlager zijn hier vaak de oorzaak van.
 
Om het probleem wat nu gebeurt te omschrijven, hij duikt erg bij remmen, maar vooral, als ik het stuur loslaat (bij lagere snelheid +/- 50km p/u) gaat deze als een gek trillen en moet ik hem weer vastgrijpen anders gaat t mis. Kan dit ook een andere oorzaak hebben dan de voorvork? In ieder geval zal ik andere veren monteren met dikkere olie, dat zal wrs al een verschil maken.

Dat duiken bij het remmen en het slingeren van het stuur heeft waarschijnlijk niets met elkaar te maken.
Dat slingeren kan zelfs door de achterband veroorzaakt worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Vraagje, de reserve set carbs ligt nu open om te zien waarom deze set aanzienlijk meer benzine verbruikte dan de originele set.
Nu zitten er hoofdsproeiers in met de aanduiding '8'. Is dit 0.8 mm? Volgens wph moeten er 120 hoofdsproeiers in.
De lipjes voor de vlotterafsluiters waren ook verschillend van elkaar qua hoogte dus al met al heb ik wel al wat gevonden wat niet in de haak lijkt te zijn. Er is kennelijk door anderen aan geprutst voordat ik eea opentrok.
Het gaat om een 750 seca uit 82.
 
Vraagje, de reserve set carbs ligt nu open om te zien waarom deze set aanzienlijk meer benzine verbruikte dan de originele set.
Nu zitten er hoofdsproeiers in met de aanduiding '8'. Is dit 0.8 mm? Volgens wph moeten er 120 hoofdsproeiers in.
De lipjes voor de vlotterafsluiters waren ook verschillend van elkaar qua hoogte dus al met al heb ik wel al wat gevonden wat niet in de haak lijkt te zijn. Er is kennelijk door anderen aan geprutst voordat ik eea opentrok.
Het gaat om een 750 seca uit 82.


Hmm, geen idee wat die 8 betekent, maar lijkt me dat je het verschil tussen 0,8mm en 120 (1,2mm) wel met het blote oog kan zien. Zijn de membramen nog wel goed? Klopt de naaldlengte wel?

(zoek eens boortjes in de maten 0,4 t/m 1,5 in stapjes van 0,1mm, dan weet je het zo :-) )
 
Ik heb gemeten en kom idd op 1.2mm dus 120 qua evt. aanduiding. Mss dat die 8 een hitachimaat/aanduiding is?
Ja alles is verder goed maar wat opviel waren de verschillen vlotterhoogstes. Daar is aan gebogen en de gleuven, voor de schroevendraaier, waren ook behoorlijk uitgelubberd door ondeskundige demontage oid.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gemeten en kom idd op 1.2mm dus 120 qua evt. aanduiding. Mss dat die 8 een hitachimaat/aanduiding is?
Ja alles is verder goed maar wat opviel waren de verschillen vlotterhoogstes. Daar is aan gebogen en de gleuven, voor de schroevendraaier, waren ook behoorlijk uitgelubberd door ondeskundige demontage oid.

Voor zover ik weet heeft hitachi gewone metrische aanduiding op de sproeiers, dus die 8 zegt met niets. Sproeiers van een 41Y zijn (meen ik) 104 en dat staat er ook gewoon op.
Ik zou eerst dat vlotterniveau maar eens corrigeren, dan zeker weten dat er goede sproeiers in zitten, en dat de naalden in de mengbuizen goed staan. Dan zal ie wel beter lopen en minder benzine gebruiken.
 
Uiteraard ga ik ze opnieuw bekijken enzo. Ook met deze carbs liep de motor verder goed, alleen wat rijker.
1 op 16 ipv 1 op 20-21.
Carbs hebben 20k gelopen dus de slijtage zal minimaal zijn verwacht ik.
Sproeiers hebben de goeie maat verder want in de originele set zitten ook 120-ers..
Volgens mijn wph zitten in de 41y ook 120 -ers....?
 
Laatst bewerkt:
Nee, zo te zien niet, als je tenminste de vlotternaalden bedoelt en ik goed gekeken heb.
 
Nee, zo te zien niet, als je tenminste de vlotternaalden bedoelt en ik goed gekeken heb.

Hoofdsproeiers zijn 106 bij een 41Y, bij een seca is dat anders, als jij zegt dat dat 120 is geloof ik je gelijk.

Onder de vlotterzittingen zit geen rubber O-ring maar een koperen ring voor de afdichting. Als je de vlotterzitting losschroeft kom je m vanzelf tegen. Die ring kan eigenlijk niet lekken. In tegenstelling tot de O-ring bij de 900, die lekt altijd, als je m loshaalt.
Versleten vlotternaalden heb ik nog niet meegemaakt, ook bij de 750 niet. Als er een carb overloopt verbuig ik het lipje altijd iets en dan is ie weer dicht. Wel maak ik de zitting schoon met een borsteltje op de dremel, en de naald met een doekje.
 
Uiteraard ga ik ze opnieuw bekijken enzo. Ook met deze carbs liep de motor verder goed, alleen wat rijker.
1 op 16 ipv 1 op 20-21.
Carbs hebben 20k gelopen dus de slijtage zal minimaal zijn verwacht ik.
Sproeiers hebben de goeie maat verder want in de originele set zitten ook 120-ers..
Volgens mijn wph zitten in de 41y ook 120 -ers....?
Nieuwe naaldbuizen monteren wil ook wel helpen want die slijten veel harder dan mensen denken.
 
Ik las op een website van een liefhebber dat een givi-kofferrek de framestijfheid wat verbeterd.. Ik zou een setje zijkoffers op de yammie wel fijn vinden.
Kan iemand het eerste verhaal bevestigen/ontkrachten?
 
Tot enige schrik ontdekte ik vandaag dat er wat olie op de achterband zat.. (was dit de oorzaak van de glibber die ik bij een rotonde dacht te vernemen?)
De cardan lijkt wat olie te lekken.. ca. 3 mnd geleden heb ik de cardanolie vervangen.
Ik zal er een fiberring tussen de aftapbout zetten maar, bij de ontluchting lijkt 't ook wat nat, en zelfs de vuldop? (sorry voor vage beelden)
Ik heb boekje aangehouden voor de hoeveelheid..
 

Bijlagen

  • 20191210_150452.jpg
    20191210_150452.jpg
    79,7 KB · Weergaven: 8
  • 20191210_150500.jpg
    20191210_150500.jpg
    60,3 KB · Weergaven: 8
  • 20191210_150504.jpg
    20191210_150504.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 9
  • 20191210_150508.jpg
    20191210_150508.jpg
    60,7 KB · Weergaven: 7
Juiste soort olie gebruikt?

Ik plaats gewoon een koper ringetje op de aftap, zelfde maat als voor je motorolie aftap. Dicht mooi af zoals het hoort.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Als het bij de ontluchting lekt zit er te veel in,verder inderdaad koper ringen gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Normaal gesproken gooit ie pas olie door de ontluchting naar buiten als er te veel condens met de olie vermengd is. Na 3 maanden is dit alleen nogal snel.

Maar als er zo veel olie uitgeperst is dat je het op je band ziet moet er ook een duidelijk oliespoor op het cardanhuis te zien zijn. En ondanks je onscherpe foto's zie ik dat niet maar meen ik wel een druppel aan je aftapplug te zien.
Ik zou dus eens een nieuwe koperen ring monteren, en zorgen dat het raakvlak schoon en vlak is.

Maar jou kennende voorspel ik bij deze dat je er een andere ring tussen gaat frotten ;)
 
neuh, zal bij ijzerwarenboer gaan vragen.. het hele huis leek wat nat dus misschien via overloop, doch braaf voorgeschreven hoeveelheid in gedaan?
 
Heb je het cardan wel goed leeg laten lopen voordat je de verse olie er in deed,die dikke bagger doet er best een tijd
over om er uit te lekken,is die niet goed leeg dan doe je er al snel wat te veel in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan