XJ/FJ 600/900 topic

Ben hard op zoek naar een 18 inch 130/80 allroad achterband band . Voorkant met 19 inch is geen probleem.
 
Wil de carburateur van een Yamaha maxim 750 uit 1983 schoonmaken vorige week begonnen met de voorvork nieuwe oliekeerringen te vervangen.
Motor heeft ongeveer 10 jaar niet meer gereden staat altijd in de garage dus mooi droog heb hem intussen ook schoon gemaakt dus kon gelijk kijken wat er verder moet gebeuren.
De motor is weggezet met een volle tank benzine deze heeft een raar kleurtje dus gaat vervangen worden
Had de motor eerst eens geprobeerd te starten ( starten gaat wel maar motor springt niet aan wat te verwachten was)
Wat al gebeurd is vervangen van de accu
Oliekeerringen vernieuwt
Schoongemaakt ziet er weer mooi uit

Wat nog moet gebeuren

Carburateur schoon maken wil alles wat los kan eruit halen en de losse delen in een ultrasonic plaatsen.

Mijn vraag is welk vloeistof stop je hier in heb een kleine ultrasonic cleaner meer geschikt voor sierraden.
Is en vetoplosser hiervoor het beste geschikt of een vloeistof die kalkaanslag verwijdert of iets anders.
Nieuwe rubbers en afdichtingen vernieuwen

Verder is de benzineleiding ingescheurd deze word vervangen

Olie
Wat is verstandig.....
De olie en oliefilter vernieuwen voor of na dat de motor loopt of is er een andere werkwijze hiervoor.
Motor heeft wel 10 jaar stil gestaan ben bang dat de kanalen door het motorblok misschien verstopt komen te zitten

Kan als het moet een kachel bij het motorblok zetten zodat het blok warm word zodat olie makkelijk eruit kan.
Maar het blok zal er niet schoner van worden.

Remvloeistof moet nog vernieuwd worden remblokken zien er goed uit banden worden als de motor mooi loopt er nieuw opgezet.
Remmen moet nog goed nagekeken worden het voorwiel draait niet mooi door, achterwiel geen probleem deze draait mooi.


Als ik iets vergeten ben vind het niet erg dat iemand een aanvulling en tips geeft over het project.

Het is mijn eerst motor en heb er veel km mee gereden 5 x naar Zwitserland in de tijd er nog geen navigatie bestond kaart in de tanktas en rijden maar.
Ps, de motor heeft nog maar 97.000 km gereden
 
Leuk dat je de maxim weer de weg op laat!

Wat betreft de carburateur, heb zelf laatst voor een xj revisiesetjes gekocht, dat zou ik nu anders doen. Losse pakkingen en 0-ringen bestellen. Ik heb viton-80 ringen gebruikt. Misschien dan een ander in dit topic je de maten wel kan vertellen van de 750. Met ultrasoon geen ervaring, zelf mechanisch en remmenreiniger schoongemaakt.

Wbt de olie zou ik eerst kijken of er geen benzine in gelopen is. Voor het starten na lange tijd is een howto:
Verder laat ik advies over je olievragen graag aan de experts.

Banden van >10 jaar oud zou ik ook vervangen. Misschien niet voor de eerste 100m proefrit, maar daarna zeker. Nieuwe bougies ook wellicht.

Succes!
 
Begin maar eens met gewoon water in die kleine ultrasoon reiniger. Kan in ieder geval geen kwaad.
Bij HBM kun je tickopur kopen, dat zorgt er meen ik voor dat je minder luchtbelletjes krijgt die op je schoon te maken item blijven zitten. Waar luchtbelletjes zitten doet de ultrasoon reiniger namelijk niets.
Maar die tickopur koop je per 2 liter en daar doe je dus je hele leven mee. (paar cc per liter water).

Ik haal de carburateurs altijd eerst open, dan kun je een inschatting maken hoe je de boel het best schoon kan maken.

Ik heb momenteel een set carburateurs liggen waarvan de vlotters niet meer willen bewegen om overal een harde donkergroene laag overheen zit. Alles zit muurvast.
Ik denk dat ik die eerst maar een poosje in warm water laat weken....
 
Is vol syntheet een probleem voor de fj blokken? Heb hier nog 5 liter dure castrol 10w40 full synth staan en omdat ik de FJ een volle service wil geven bij gebrek aan info zou het mooi zijn als dit erin kan
 
Heb de Carburateur er tussen uit, de benzine uit de tank “zat vol” de buitenkant al schoon gemaakt.

Zo nog even kijken hoe ik bij de sproeiers moet komen maar zal wel geen probleem zijn gebruik een Reparatie en Onderhoud handboek van Yamaha over de XJ 650 750 en 900 modellen.

Is nog een Nederlands handboek kom je niet vaak meer tegen.



Matthijs denk dat ik ook eerst voor de O ringen ga.

Kijk eerst bij japparts.nl heb ook nog een kleppendekselpakking nodig en nog wat benzineslangen deze zijn te hard en op.



Was vanmorgen nog even bij Motorport Hengelo ze hadden vorige week de verkeerde bogies mee gegeven daar gevraagd hoe zij een carburateur schoon maken.

Aceton en remreiniger verder alles met de hand een ultrasoon gebruiken ze niet. (Zou te maken hebben dat het niet helemaal goed schoon word) maar het zou ook kunnen dat ze er niet te lang in hebben gezeten.



Nou de pauze is voorbij weer aan het werk.
 
De XJ/FJ blokken zijn volgens mij niet ontworpen voor vol-synthetisch. Je zou zomaar met verhoogt olieverbruik en slippende koppeling te maken kunnen krijgen. Met mn V65 Magna heb ik die ervaring gehad ('aanrader' van dealer destijds....). Half-syntheet erin en klaar.
 
De carburateur is schoongemaakt geen problemen met vastzittende onderdelen aanslag viel mee alleen 1 verstopte sproeier.
Het gebruik van een kleine ultrasoon is niet verkeert. Heb wat Dreft bij het water gedaan en daar de ultrasoon maar 600 seconden zijn werk doet heb ik de verstopte sproeier er een keer of 3 erin gehad.
Het gaatje van de sproeier is zo klein dat een naald nog te dik is.
Op de foto is links niet schoongemaakt heb deze bewust laten zitten eerst de 3 overige schoongemaakt en weer terug plaatsen voor het geval ik iets verkeerd zou doen.
64D0ABAF-0BE8-4D80-8539-E1C66978ACB0_1_105_c.jpeg
 
De carburateur is schoongemaakt geen problemen met vastzittende onderdelen aanslag viel mee alleen 1 verstopte sproeier.
Het gebruik van een kleine ultrasoon is niet verkeert. Heb wat Dreft bij het water gedaan en daar de ultrasoon maar 600 seconden zijn werk doet heb ik de verstopte sproeier er een keer of 3 erin gehad.
Het gaatje van de sproeier is zo klein dat een naald nog te dik is.
Op de foto is links niet schoongemaakt heb deze bewust laten zitten eerst de 3 overige schoongemaakt en weer terug plaatsen voor het geval ik iets verkeerd zou doen.Bekijk bijlage 1509455

Dat is de stationair sproeier, ik heb wat oude gitaarsnaren, die zijn zo dun dat ze er wel in passen. Maar vergis je niet, de eigenlijke sproeier zit onder de te verwijderen sproeier, gestanst in het carb huis. Als de te verwijderen sproeier verstopt zit, zit dat vaste ding daaronder ook verstopt..... doorprikken, in de ultrasoon, en doorblazen. Met remmenreiniger testen of alle kanalen open zijn.
 
Dat is de stationair sproeier, ik heb wat oude gitaarsnaren, die zijn zo dun dat ze er wel in passen. Maar vergis je niet, de eigenlijke sproeier zit onder de te verwijderen sproeier, gestanst in het carb huis. Als de te verwijderen sproeier verstopt zit, zit dat vaste ding daaronder ook verstopt..... doorprikken, in de ultrasoon, en doorblazen. Met remmenreiniger testen of alle kanalen open zijn.
Kom over de gestanste sproeier nog op terug ben er nog niet helemaal uit wat deze voor een functie heeft in de kap die alles afsluit zit geen doorvoering naar de vlotterkamer heb er 2 los gemaakt en gekeken maar ze zijn alle 2 helemaal dicht.
In het handboek is verder geen informatie hierover, zal een paar foto's maken uit het handboek hoe het beschreven staat.
 
Dat boek kan ik dromen maar dit plaatje is veel duidelijker :
Hitachi inside.JPG
Daar waar lichtblauw (lucht) en rood (benzine) samenkomen zit die gestanste sproeier. De stationair sproeier zit er bij de rode pijl met stippellijn.
Je ziet dat die gestanste sproeier op een punt uitloopt , dat moet dus ook brandschoon zijn. Als je het luchtsproeiergat met je vinger dicht houdt en je spuit remmenreiniger in het gat van de stationair dan moet dat er bij de stationair regelschroef weer uitkomen.
Draai die regelschroef een slag of 4 open, dan moet de remmenreiniger door die 3 kleine gaatjes bij de gasklep weer naar buiten spuiten.
Zolang dat niet gebeurt, hoef je ze niet te monteren.

Dat documentje waar dit plaatje uitkomt staat hier : http://www.xj4ever.com/inside your carbs.pdf
 
Dat boek kan ik dromen maar dit plaatje is veel duidelijker :
Bekijk bijlage 1510607Daar waar lichtblauw (lucht) en rood (benzine) samenkomen zit die gestanste sproeier. De stationair sproeier zit er bij de rode pijl met stippellijn.
Je ziet dat die gestanste sproeier op een punt uitloopt , dat moet dus ook brandschoon zijn. Als je het luchtsproeiergat met je vinger dicht houdt en je spuit remmenreiniger in het gat van de stationair dan moet dat er bij de stationair regelschroef weer uitkomen.
Draai die regelschroef een slag of 4 open, dan moet de remmenreiniger door die 3 kleine gaatjes bij de gasklep weer naar buiten spuiten.
Zolang dat niet gebeurt, hoef je ze niet te monteren.

Dat documentje waar dit plaatje uitkomt staat hier : http://www.xj4ever.com/inside your carbs.pdf
Heb de website onder favorieten gezet altijd goed om het een en ander na te kijken.
De link die je er hebt staan heb ik eens bekeken maar wat ik bedoel staat er niet bij.
Vrijdag ben ik weer thuis dan zal ik een foto maken van wat ik precies bedoel.
Maar bedankt voor het delen.

Gisteren bij Motorport Hengelo een kleppendekselpakking besteld gelijk 4 nieuwe bouten die in het midden van het kleppendeksel zitten dikke rubber onder die de kleppendeksel bij de bouten afdicht.

Op het blad FIG 2.2 bij nummer 27 het doorvoerpijpje wou ik ook gelijk de O ringen vernieuwen maar Motorport kan deze niet leveren.
De bedoeling is dat ik alle O ringen wil vernieuwen die de carburateurs met elkaar verbinden.
Vond dit wel een beetje vreemd kan mij niet voorstellen dat een fabrikant als Yamaha voor elke motor opnieuw een doorvoerpijpje bedenkt. Zeker bij de XJ motoren.

Dus als jij weet waar ik deze bestellen kan zou dat mooi zijn.
 
Ik heb deze ringen vervangen voor deze:

Zowel van de benzineleiding als de t-stukken van de overloopleiding.
Als je de carburateurs van elkaar af haalt is de kans groot dat je ook het T stuk van de benzineleiding moet vervangen, dat is origineel een plastic deel. Kost bij Roukema iets van 30 euro. Ik heb de maten wel ergens genoteerd, zal ik later opzoeken.
 
Ik heb deze ringen vervangen voor deze:

Zowel van de benzineleiding als de t-stukken van de overloopleiding.
Als je de carburateurs van elkaar af haalt is de kans groot dat je ook het T stuk van de benzineleiding moet vervangen, dat is origineel een plastic deel. Kost bij Roukema iets van 30 euro. Ik heb de maten wel ergens genoteerd, zal ik later opzoeken.
T-stuk vervangen omdat deze van plastic is.
88D773D7-65EB-4848-98CB-7EBF27DA7B53_1_105_c.jpeg
 
Nou de O ringen heb ik intussen bij een garage was niet zo moeilijk te krijgen.
Was daarvoor bij een BMW motordealer hier het probleem dat ze in Duitsland niets doen zonder het frame nummer de man wou nog niet eens meedenken.
Valt bij veel Duitsers niet mee maar gelukkig zijn er ook die wel mee denken.
O ringen 8 stuk voor 5 euro
 
T-stukken van de 900 hebben een kunststof/rubber buitenkant. Het hart is van aluminium, die dingen kosten inderdaad 30 euro en hebben geen losse O-ringen.
Bij de 750 zijn ze van metaal en hebben gewone O-ringen.
 
Gewoon bij de auto materiaal zaak benzine bestendige o-ringen halen. Eerst even alle noodzakelijke diameters opmeten dan weet je wat je nodig hebt.
 
Heb geen idee om de carburateur er weer tussen te krijgen maar vond dit nog in de garage een stukje zink gezet heb er een hoekje aangemaakt zodat het luchtfilter rubber beschermen
image.jpg
 
Bij de meeste Yamaha's kan je het luchtfilterhuis ca. 2 cm naar achteren schuiven om de carburateurs te (de)monteren,
 
Terug
Bovenaan Onderaan