XJ hulp gevraagd

Duncan

MF veteraan
Donateur
19 mei 2001
16.471
13.174
Ik ben nu al een tijdje bezig met de XJ. Electrisch lijkt hij nu goed te zijn alleen voorkanttechnisch nog niet. De nieuwe voorband heeft het klapperen opgelost alleen blijf ik speling houden aan de bovenkant van het balhoofd. Heb de grote moer al zo hard vastgeslagen als ik durf maar het probleem blijft. Weet iemand hoever de centrale as door het balhoofd moet steken oftewel hoeveel ruimte mag er zitten tussen de grote bout op de kroonplaat en de as van de onderste kroonplaat ? Zit eraan te denken dat ik de nieuwe conische lager misschien niet ver genoeg op de as heb geslagen.

Dat is het hem nu net, het zijn nieuwe lagers. De oude waren met kogeltjes , deze heb ik vervangen door conische exemplaren.

hallo Duncan daar moet je nou niks aan doen ;) dan houw je het prutsen topic in stand :} en doe je het op die manier alle eer aan .
groetjes oldtimer.

Lagers zouden de goede maat moeten hebben. Als de volgende P&P niet te lang op zich laat wachten is het misschien een mooi project om naar te kijken anders moet ik toch even langs een motorzaak. Wil de boel niet naar de klote rijden.

de onderste en bovenste rollagers mogen niet verwisselt worden met elkaar,de maten verschillen namenlijk! :+
met het plaatsen van de lagerschalen kan het niet fout gaan,je merkt meteen of dat past,maar dat wat je er in moet leggen moet er wel bijhoren |(

Laatst bewerkt:
Dat stukje is ook wel gelukt. Waar is nu steeds meer aan begin te twijfelen is of ik de onderste lager zelf wel ver genoeg op de stuurpen heb geslagen. Moet hem dus maar weer slopen ben ik bang.

Nou snap ik ook wat je met "kijken naar m'n voorvork" bedoelt :P
Dat onderste lager (in feite ook de bovenste) wordt door het aandraaien van de dubbele moer (één stel,één borg: niet de grote moer op je kroonplaat!!!) in het balhoofd getrokken.
De speling stel je dus ook met deze dubbele moeren af, die je met een haaksleutel moet aandraaien (maar die heppie niet,want ik was hem vergeten mee te nemen met de OBT, dus dat komt wel tijdens XJ/XS-P&P2).
Dat kan ook met beleid met een schroevendraaier en kunststofhamer, zolang je maar beleid gebruikt!kalf! ;)

Ik durf ook niet verder aan te draaien, ga anders heel die moer vermoorden met de schroevendraaier.

Terug
Bovenaan Onderaan