xj schokdemper vraag

excel

Rookie
11 mei 2004
27
0
Rotterdam
Hoi allen, ik ben nieuw op dit forum en heb mij tot nu toe vermaakt met het lezen van de berichten van anderen. Nu is het zover dat ik zelf een vraag heb. Ik rij op een Yamaha XJ 750 uit 1984, volgens mij een SECA, in ieder geval het model dat uiterlijk gelijk is aan de XJ 900. Grote pech is dat ik toe ben aan nieuwe vorkkeerringen en een setje nieuwe achterdempers. Vrijdag dus vol goede moed keerringen en vervangende dempers gekocht.De keerringen heb ik afgelopen weekend vervangen, bij de dempers zat het echter niet mee, die passen niet. Het probleem zit hem in de bovenste bevestiging. De dempers hebben een oog van 12 mm, terwijl het bevestigingspunt aan het frame 14mm is. De dempers heb ik mee gekregen uit het boekje van de motorhandelaar. Overigens de keerringen die ik volgens hetzelfde boekje voor een XJ750 bijna had meegekregen waren aanvankelijk ook te klein, de keerringen die werden aanbevolen voor een XJ 900 bleken de goede te zijn.
Is er iemand op het forum die ervaring heeft met een schizofrene XJ750 en hoe gaat die er dan mee om, ofwel bestel je nou onderdelen voor een 750 of voor een 900 en past het dan wel?
Groet!

John

Hebbie ook een plaatje van je XJ? Ik zou niet weten wat het probleem is, ik zou kijken of het pas te maken is, anders terug naar dealer en dempers van 14mm halen.

Volgens de leverancier van de dempers is het probleem buitengewoon simpel op te lossen. De stalen bus uit het oog halen en vervolgens het rubber direkt op de bevestiging schuiven. Omdat dit een glad rond oppervlak heeft schijnt dit te kunnen!?

Volgens de leverancier van de dempers is het probleem buitengewoon simpel op te lossen. De stalen bus uit het oog halen en vervolgens het rubber direkt op de bevestiging schuiven. Omdat dit een glad rond oppervlak heeft schijnt dit te kunnen!?
Heb ik ook moeten doen met de nieuwe schokbrekers van mijn XJ 550. De oude zaten boven ook zonder bus vastgemaakt.

Hoi allen, ik ben nieuw op dit forum en heb mij tot nu toe vermaakt met het lezen van de berichten van anderen. Nu is het zover dat ik zelf een vraag heb. Ik rij op een Yamaha XJ 750 uit 1984, volgens mij een SECA, in ieder geval het model dat uiterlijk gelijk is aan de XJ 900. Grote pech is dat ik toe ben aan nieuwe vorkkeerringen en een setje nieuwe achterdempers. Vrijdag dus vol goede moed keerringen en vervangende dempers gekocht.De keerringen heb ik afgelopen weekend vervangen, bij de dempers zat het echter niet mee, die passen niet. Het probleem zit hem in de bovenste bevestiging. De dempers hebben een oog van 12 mm, terwijl het bevestigingspunt aan het frame 14mm is. De dempers heb ik mee gekregen uit het boekje van de motorhandelaar. Overigens de keerringen die ik volgens hetzelfde boekje voor een XJ750 bijna had meegekregen waren aanvankelijk ook te klein, de keerringen die werden aanbevolen voor een XJ 900 bleken de goede te zijn.
Is er iemand op het forum die ervaring heeft met een schizofrene XJ750 en hoe gaat die er dan mee om, ofwel bestel je nou onderdelen voor een 750 of voor een 900 en past het dan wel?
Groet!

John
Hallo John

Als je motornummer eindigt met 41y dan is het geen seca,onderdelen kun zo bestellen bij Roukema in west-knollendam.Het is het iets oudere broertje van de eerste xj900.

succes

Jack Oudejans

Klopt! Tenminste bij mijn XJ900 werkt dit wel zo.

Als de fiets nagenoeg gelijk is aan het plaatje in je avatar is het geen seca,maar een gewone, zegmaar 41Y. De seca is de custom/chopper uitvoering. Heeft als bijzonderheid de dubbele koplamp, 2 rechthoekige lampen boven elkaar....

Om op je vraag te komen, als je voorvork keerringen nodig hebt meet dan eerst even de dikte van je voorpoten op, dan weet je 1 maat van de keerringen in ieder geval zeker. Het kan maar zo zijn dat je motorzaak bij 750 seca zat te kijken, en dat is allemaal anders dan de jouwe. Als je nog meer onderdelen nodig hebt voor de jouwe kun je die beter vergelijken met de onderdelen van de xj900 als er meerdere mogelijkheden zijn.
(gaat niet op voor de zuigers en de krukas :) )
Die achterschokbrekers ging ik ruilen voor passende, ik liet die rubber ring die er tussen hoort niet weg. Dat ding zit er niet voor niets....
Ik heb onder mijn xj900 een paar showas zitten, past incl rubber

En nu willen een plaatje zien :)

2004?? Daar had ik dus even niet naar gekeken. wat een bak *D *D *D

Excel lacht zich vast een deuk als ie de reacties ziet die 5 jaar later komen.
tenminste, zou ik wel doen :Y :Y

Ben benieuwd of ie de xj750 nog steeds heeft.

Ik heb 15 jaar geleden eens proefgereden op zo'n xj750, nog altijd spijt dat ik hem toen niet gekocht heb. Mijn grootste twijfel was toen de kilometer stand, toen al 70k.

Terug
Bovenaan Onderaan