XJ/XS topic deel IV

Hoi Niels,

Je post bevat te weinig informatie om je verder te helpen. Het is namelijk wel handig om het type motorfiets erbij te zetten. Dat het een XS of XJ (wat ik vermoed) betreft is wel logisch, maar er zijn nogal wat variaties. En is alles aan brokken of ben je opzoek naar bepaalde delen ? En gezien de gemiddelde leeftijd van het rijdende spul moet je blij zijn als je tweedehands delen kan vinden. De kleur zal je meestal voor lief moeten nemen.

Succes met zoeken.
 
Goedemorgen heren en damen, Afgelopen weekend heb ik toch ook eindelijk mijn eerste val gemaakt. Nu is alles motorisch nog in orde maar me kuip is helemaal kaduk. Weet/heeft er een van jullie een goed adres om een nieuwe (groene) kuip te kopen? Bijvoorbaard dank!


Update het gaat om een XJ900, 1995. Het gaat vooral om de kuip WhatsApp Image 2019-03-25 at 08.54.16.jpeg Het gaat dus om het deel waar nu Diversion opstaat. Er zitten ruime scheuren in en een deel is afgesleten door de glijpartij. Eventueel verfen zie ik nog wel zitten maar dat ziet er natuurlijk niet even mooi uit als gewoon een nieuwe kap.

Niels
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2019-03-25 at 08.54.16.jpeg
    WhatsApp Image 2019-03-25 at 08.54.16.jpeg
    179,1 KB · Weergaven: 10
VERKOCHT !!!
Ik heb hier nog 4 carburateur revisie setjes liggen die ik niet meer nodig heb, nieuw in de verpakking.
Iemand interesse? Mogen weg voor € 40 voor de 4 setjes.

1380809


1380810


1380811
 
Laatst bewerkt:
Kijk aan, er is hier ook eenXJ-topic..
Zijn hier -meer- mensen die meer weten van de oudere xj900's?
 
Hangt er vanaf... wat wil je weten?
ALLES!:P
ehm, ik zoek zowieso nog een manual en wil weten wat/waar zit en hoe de electronica op deze motor werkt,
Daarnaast voel ik bij wegtrekken in de eerste meter een 'clunk'(niet hard) en vraag me af of het normaal is of dat iets vb. in de cardan speling heeft..
 
Alles is een beetje veel....
Manual kan ik je denk ik niet aan helpen. Daarvoor ben ik al te lang "van de xj af". Ik kan kijken of ik thuis nog iets relevants heb in digitale vorm, maar ik durf het niet te beloven.

Electrisch zijn de oudere leden van de Xj-familie(600, 750 en 900) nogal recht-toe-recht aan. Twee dubbel-uitgang bobines onder de tank. Zekeringen onder het zadel.
Ik kan me herinneren dat je het bij de cardanfietsen (750 en 900) het bij het wegrijden kunt voelen als de tandwielspeling op de aandrijflijn wordt weggedraaid. Dat is normaal. Een echte metalige/harde "klak" zou het niet moeten zijn, ook al doordat eea wordt weggedempt door de rubber blokken in het achterwiel/cardan.
 
Well, er komen binnenkort toch nwe banden op, dan kan ik naast de staat van de remblokken meteen wat voelen aan de cardan.
moet de meenemer nog voorzien worden van speciaal vet zoals bij BMNee?
De dynamo is van het japanse/permanent-mageneten type?
 
Nee, alle delen die goed gesmeerd moeten worden zitten lekker in een oliebad. Ik kan de Haynes aanraden, heb hem zelf ook voor mijn XJ900F ('87).

Als het gratis moet heb je wellicht hier of hier iets aan. Er staan trouwens een hoop handleidingen voor de XJs op die website.

Wie kan er mij meer vertellen over de (XJ) 550 Seca uit 1982? Ik heb sinds kort een rode en ben hem aan het opknappen. Momenteel zijn de voorrem, inlaatrubbers, benzinekraan en carburateurs aan de beurt (moet nog even langs iemand om m.b.v. de YICS "eliminator" tool de boel te synchroniseren). Bekende zwakke punten waar ik op moet letten? Tank is volgens mij niet een zwak punt zoals bij de XJ900. Rijdt verder wel erg geinig, eigenlijk gewoon een kleine XJ 900 F. Hetzelfde rustig karakter onderin de toeren, maar lekker licht en vrij lage instap.
 
Dag lezers hier, ik zoek voor mijn '88-er F model
Een windscherm zonder scheuren bij de gaten, een setje valbeugels en evt een nette bovenste kap van de tellerset.
Heeft geen haast allemaal..
 
oei fuck, maar dan baal je.. kan je hele frame wegmikken!
-durft niet te kijken-
-Heb gekeken, aan buitenzijde niets te zien.. Wel bloot stukje waar ik wat aan wil/moet doen
 
Laatst bewerkt:
Trouwens, op deze link (zag 'm voorbij komen op een ander forum) staan een hele hoop XJ900 handleidingen. Inclusief een Haynes.

Zoals bij alle "eerste generatie XJ's": de onderste framebuizen willen van binnenuit wel eens doorroesten bij gebrek aan afwateringsmogelijkheid. .
Met een schroevendraaier tegenaan tikken en luisteren? Indien hij nog niet verroest is: hoe te voorkomen?
 
Dat had ik in Zweden.. wist niet dat een watergekoelde xj 750 had.. Gaatje in linker framebuis en op de zijstandaard liep die buis in enen leeg.
Is dichtgemaakt met hardsoldeer en gerepareerd met stukje buis half erom en lassen.
XJ550.. hebben we ook gehad, liep altijd maar op bepaald moment heel moeilijk starten vanaf koud. Bleek dat een pickup element van de onsteking haperde.
 
Laatst bewerkt:
Oei,voor/onder zag ik niets maar maak me nu toch wel wat zorgen om mijn '88-er? En nu.. gaatje boren en hopen dat er nix uitkomt?
 
Gewoon eerst even prikken met een schroevendraaier oid
Als alles hard is kan je altijd nog besluiten om te boren.
 
mij niets van bekend. Vergeet niet dat het blok er ook nog tussenhangt.
 
neehoor.. onderkant buis dus blok zat er gewoon in.
Ik bedoelde dat het blok ook stevigheid geeft.
 
Snap ik..
Ik ben denk ik in de war met een website van iemand over deze motor die pas zag dat het frame rot was toen het blok er uit was..
 
iemand ervaring met de aliexpress startrelais? De XJ kan wel een verse gebruiken, zo af en toe druk je op de startknop maar dan gebeurt er niets... Ik durf wbt geld de gok wel te wagen voor 10 euro. Waar ik niet op zit te wachten is het affikken van de motorfiets :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan