XJ/XS topic deel IV

Flip

MF veteraan
20 mei 2008
9.879
6
Zoals eerder gemeld, mijn XJ heeft start probleempjes. De startknop werkt soms, soms niet. Beetje prutsen en draaien met het stuur, en met een beetje geluk werkt het dan. Aanduwen lukt overigens dan wel. Na lang zoeken, ben ik terecht gekomen in de linker stuurbediening. Maar hier loop ik vast.

Wat is jullie gedachte, ik zoek me suf...
 

PLR

meubilair
23 jan 2003
7.411
73
Kabelbreuk of verroest contact.
Stuurbediening loshalen en inspuiten met electrospray.
Of op zoek naar ern breukje
 

JPi

MF veteraan
13 mrt 2003
2.085
88
Hoorn
Mss de div connectoren onder tank eens bekijken. Die willen nog wel eens gecorrodeerd en groen zijn.
 

Sodeju

Rookie
8 feb 2014
23
5
Leuk, een xj-topic.
Omdat we allemaal van plaatjes houden, hier mijn xj550.
Paar jaar geleden via m-f voor €125,= gekocht in een trieste staat. 172648CD-887B-4299-B47F-FD0A02A908FA.jpeg
Op de foto valt het nog mee.
Na flink wat werk staat hij er nu zo bij. 2C5C1738-AAB3-4D4D-BBB9-FF8CD9C24910.jpeg

Ding rijdt voor z’n leeftijd en inhoud geweldig.
Ben er eigenlijk te groot voor, maar is gewoon veel te leuk.
 

PLR

meubilair
23 jan 2003
7.411
73
Netjes gedaan!
Een XJ is eigenlijk bulletproof; als je een beetje op zn olie let heeft hij bijna het eeuwige leven
 

Gerard2969

Die hard MF'er
7 dec 2012
437
94
49
HOORN
Gisteren ben ik een stukje gaan rijden op mijn XS400 en toen ik thuiskwam zag ik olie spetters onder mijn tank. Na wat speurwerk had ik het probleem gevonden, het bleek een boutje te zijn dat vlak achter mijn toerentellerkabel zit. Aandraaien had helaas geen zin omdat het schroefdraad in mijn kleppendeksel rot was.
Vanmiddag het kleppendeksel gedemonteerd en de boel eens goed bekeken maar het is voor mij vooralsnog een raadsel wat de functie is van dit boutje.
Het vasthouden van mijn toerentellerkabel lijkt mij stug omdat deze ook als is geborgd d.m.v. een borgclip. Wie o wie komt met het verlossende antwoord?
Ps. op dit moment zit niet het originele boutje erin, ik had er een iets langer boutje ingedraaid om te kijken of deze de schroefdraad wel zou pakken (wat ook niet lukte). Het originele boutje heeft een klein stiftje onderin.
 

Bijlagen

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
13.781
1.951
Gisteren ben ik een stukje gaan rijden op mijn XS400 en toen ik thuiskwam zag ik olie spetters onder mijn tank. Na wat speurwerk had ik het probleem gevonden, het bleek een boutje te zijn dat vlak achter mijn toerentellerkabel zit. Aandraaien had helaas geen zin omdat het schroefdraad in mijn kleppendeksel rot was.
Vanmiddag het kleppendeksel gedemonteerd en de boel eens goed bekeken maar het is voor mij vooralsnog een raadsel wat de functie is van dit boutje.
Het vasthouden van mijn toerentellerkabel lijkt mij stug omdat deze ook als is geborgd d.m.v. een borgclip. Wie o wie komt met het verlossende antwoord?
Ps. op dit moment zit niet het originele boutje erin, ik had er een iets langer boutje ingedraaid om te kijken of deze de schroefdraad wel zou pakken (wat ook niet lukte). Het originele boutje heeft een klein stiftje onderin.
Misschien om je toerenteller kabel aandrijving op zijn plek te houden?
1407998
 
  • Like
Waarderingen: Gerard2969

Gerard2969

Die hard MF'er
7 dec 2012
437
94
49
HOORN
Misschien om je toerenteller kabel aandrijving op zijn plek te houden?
Bekijk bijlage 1407998
Dank, inmiddels de oplossing gevonden. Ik kon de draad nog ietsje verder tappen en met een langer boutje kon ik de boel wel vastzetten. De aandrijving blijft mooi soepel draaien dus dat zit ook wel goed. Nu wachten op de bestelde pakking en de boel weer in elkaar zetten.

Groeten,

Gerard
 
  • Like
Waarderingen: Haga-San

Flip

MF veteraan
20 mei 2008
9.879
6
Heren! Omdat ik er niet uit kom met de elektra, heb ik er een “nieuwe” 2de hands draadboom ingelegd. Maar nu blijkt dat deze een stekker meer heeft.

De vorige draadboom was al in geknipt door de vorige eigenaar (vandaar ook de nieuwe) en ik ben bang dat ik nu wat mis.

Het gaat om een xj650 4k0
 

Bijlagen

Flip

MF veteraan
20 mei 2008
9.879
6
Overigens, als ik nu het startrelais kortsluit, start hij wel gewoon. Via de knop nu nog niet.
 

JPi

MF veteraan
13 mrt 2003
2.085
88
Hoorn
Heb je geen wphb om eea na te kijken waar die voor dient?
Oranje/zwart/bruin/blauw als ik het goed zie?
Anders kijk ik morgen wel even.
 

Flip

MF veteraan
20 mei 2008
9.879
6
Klopt. Volgens het wphb van de tachometer unit, en meter verlichting. Ik zie alleen dat die oranje ook is door gelust met de bobbines.

Overigens, mij toerenteller is ook nog niet aangesloten. (Blauw zwart) maar daar red ik me wel mee denk ok.
 

Flip

MF veteraan
20 mei 2008
9.879
6
De zwarte is door gelust naar de koplamp.

Maar ik bedenk me eigenlijk, die stekker is enkel voor de aansturing van de tellers. (Nieuwere tellers zijn elektronisch aangestuurd vanaf de CDI, oranje draad) en het lijkt me eigenlijk, dat hij zonder die stekker te gebruiken, ook moet starten.

Ik ben bang dat er dus ergens anders iets niet lekker werkt... mede omdat, als ik het relais kortsluit hij gewoon start en loopt.

Iemand een tip hoe ik de startknop kan doormeten? Alles geprobeerd, maar ik krijg daar geen prik. (Enkel licht blauw, maar dat is de verlichting)
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
13.781
1.951
De zwarte is door gelust naar de koplamp.

Maar ik bedenk me eigenlijk, die stekker is enkel voor de aansturing van de tellers. (Nieuwere tellers zijn elektronisch aangestuurd vanaf de CDI, oranje draad) en het lijkt me eigenlijk, dat hij zonder die stekker te gebruiken, ook moet starten.

Ik ben bang dat er dus ergens anders iets niet lekker werkt... mede omdat, als ik het relais kortsluit hij gewoon start en loopt.

Iemand een tip hoe ik de startknop kan doormeten? Alles geprobeerd, maar ik krijg daar geen prik. (Enkel licht blauw, maar dat is de verlichting)
Je heb toch een wphb dan is het een kwestie van de draden volgen op het elektrisch schema en die juist aansluiten.
Maar als ik het zo leest heb je geen originele kabelboom voor het bouwjaar van je motor?
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
3.983
279
Naaldwijk
Is de aansluiting niet voor een afslagunit om knipperlichten uit te zetten ? Zitten vaak op oudere Yamaha's (oa XS750 en XS400 ben ik ze tegen gekomen).
 

Flip

MF veteraan
20 mei 2008
9.879
6
Je heb toch een wphb dan is het een kwestie van de draden volgen op het elektrisch schema en die juist aansluiten.
Maar als ik het zo leest heb je geen originele kabelboom voor het bouwjaar van je motor?
Dit is inderdaad voor de 11N. Ik heb een 4k0. Verkoper heeft aangegeven de aangekochte ook van een 4k0 was (helaas). Maar het enige verschil is dus de teller. Deze is bij de mijne mechanisch. Bij de 11n aangestuurd vanaf de bobine of CDI. Maar volgens mij moet hij het daar verder gewoon mee doen. Wat ook blijkt, want met aanduwen of relais kortsluiten loopt hij gewoon prima.

Ik probeerde gisteren mijn startknop door te meten, maar de hele stekker door meet ik geen Volt. Enkel de blauwe, welke verlichting is, maar met indrukken van de knop nergens een verschil. Misschien dat ik hier dan verder moet zoeken:-(
 
Laatst bewerkt: