XJ/XS topic deel IV

Ja de blokken mogen nog zo betrouwbaar zijn word het niet onderhouden zegt ie op een gegeven ogenblik
doe het maar lekker zelf,je koopt ze voor weinig en dan zijn er lieden die denken ik koop zo,n goedkope
motor als pekel fiets of om er net zolang mee te rijden totdat er van alles vervangen moet worden en
doen hem dan weer weg,de hoge kosten van vervangingsonderdelen zorgt er dan voor dat zo,n motor of
op de sloop eindigt,verkocht word aan iemand zonder verstand van motoren of bij de hobbyist terecht komt
die er nog wat van wil maken.
 
We gaan het morgen zien, ik denk dat het het echt meevalt en dat ik hem zo aan de praat heb. Zometeen effe kijken of ik nog een potje remvloeistof heb staan, kan hij misschien morgenmiddag al een rondje rijden.
 
Zou een nieuwe accu inzitten en vers gesynchroniseerde carburateurs...
 
20200516_105217.jpg

Eerste indruk is goed, nette motor met goede ketting en banden. Enige punten lijken voorlopig de koppeling te zijn en een versleten achterschijf en blokjes. Koppeling revisiesetje en behuizing zitten er bij.
 
20200516_173055.jpg

Had geen krant dus dan maar een foto met de dikke rooie kater O-)

Nou, de 1e 30km zitten erop.... Probleem was idd de koppelingscylinder die lek was geraakt. Van de originele was de ontluchtingsnippel eraf gebroken dus de oude eigenaar had er een gebruikt exemplaar en een revisiesetje voor de seals bij gedaan. Klusje van nog geen uur en toen zat alles weer op zijn plek en was de boel ontlucht. Wel wat andere zaken tegen gekomen maar ja, 300 euro :+....

Zo is het voorspatbord kapot, zijn er door het krauser rek 2 tabjes afgebroken op het subframe (denk dat iemand hem heeft gebruikt om op te bokken) mist er een stootrubbertje op de kuip rechtsvoor en het ergste probleem, de achterremschijf is volgens mij flink onder de minimum diepte. Ook zijn de blokjes ongelijk versleten op de remklauw achter. Binnen is nog dik en de buitenste zit zga tegen het ijzer aan. Dat is een dus nog een dingetje. Erg slordig ook voor een motorfiets die in december bij een motorzaak is gekocht....
20200516_175757.jpg

20200516_175943.jpg
 
Beste XJ vrienden,
Ik ga dit topic toch echt verlaten binnenkort, lees al een hele tijd mee als motorloze liefhebber 8-)

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan zegt men wel eens, nou dat klopt. Ik ga dinsdag a.s. kijken naar een Honda CB500S. Dus zit ik ook al in het topic voor die motoren.

Ik zal dinsdag nog even laten weten of het gelukt is met die Honda en dan natuurlijk fff showen hier ;)

Ik wens jullie alle goeds en sterkte in deze rare tijden. En dank voor alle tips en hulp in de afgelopen jaren. :}👋
 
Een Honda is prima, heb er zelf naast de XS ook drie (2 x 50cc, 1 x VFR).
En wie weet...loop je vanzelf weer een keer tegen een Yamma aan.
😉
 
Er staat op MP omg. Eindhoven een graties xj900 ..voor onderdelen iemand?
Ophalen andere pootjes die er zo te zien bij zitten monteren,carbs kuisen en dan zal hij wel weer rijden,dan heb je een leuke fiets voor niks.
 
Heb ik net een ander projectje :+

Vanmorgen nog even bezig geweest met het kofferrek. Waren 2 tabjes afgebroken van het frame. Met mijn turbo lasapparaat de boel weer vastgebakken . Lassen kan je het niet noemen want een echte lasser was huilend weggerend
20200517_095432.jpg

20200517_112554.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ach als het maar vast zit,vroeger leken de Japanse frame lassen ook alsof er een kraai op had zitten schijten,bleef ook gewoon zitten.
 
Bekijk bijlage 1501158
Had geen krant dus dan maar een foto met de dikke rooie kater O-)

Nou, de 1e 30km zitten erop.... Probleem was idd de koppelingscylinder die lek was geraakt. Van de originele was de ontluchtingsnippel eraf gebroken dus de oude eigenaar had er een gebruikt exemplaar en een revisiesetje voor de seals bij gedaan. Klusje van nog geen uur en toen zat alles weer op zijn plek en was de boel ontlucht. Wel wat andere zaken tegen gekomen maar ja, 300 euro :+....

Zo is het voorspatbord kapot, zijn er door het krauser rek 2 tabjes afgebroken op het subframe (denk dat iemand hem heeft gebruikt om op te bokken) mist er een stootrubbertje op de kuip rechtsvoor en het ergste probleem, de achterremschijf is volgens mij flink onder de minimum diepte. Ook zijn de blokjes ongelijk versleten op de remklauw achter. Binnen is nog dik en de buitenste zit zga tegen het ijzer aan. Dat is een dus nog een dingetje. Erg slordig ook voor een motorfiets die in december bij een motorzaak is gekocht....
Bekijk bijlage 1501166
Bekijk bijlage 1501168
nice, loopt ie een beetje ook??
 
Ophalen andere pootjes die er zo te zien bij zitten monteren,carbs kuisen en dan zal hij wel weer rijden,dan heb je een leuke fiets voor niks.

Heeft ook nog maar een ton gelopen....kan nog járen/ tonnen mee..
 
nice, loopt ie een beetje ook??
Blokt loop lekker, pakt mooi op en op hogere snelheid ook prima. Wegligging op lage snelheid ben ik niet zo tevreden over, je voelt hem gewoon trekken in het stuur als je rustig rijd en over rotondes. Heel naar gevoel en ben ik niet gewend. Nu heeft de Road King een laag zwaartepunt en de XJ 550 is een brommer in vergelijking.

Nu zag ik wel dat de achterband een Metzeler ME880 marathon is met een dotcode van 0502 (dus 2002 geloof ik) en de voorband is een Pirelli Angel st met code 1409. Ik zie verder geen rare dingen in de voorvork en de motor loopt mooi rechtuit op snelheid dus frame verwacht ik niet. Denk dat een paar nieuwe banden dus geen overbodige luxe zijn ondanks dat ze genoeg profiel hebben. Maar eens kijken of er wat budgetvriendelijke 150/80/16 en 120/70/17 sets te vinden zijn..... Ga er niet mee racen ofzo maar dit is niet super fijn
 
2 verschillende merken banden kunnen wel eens een apart gevoel geven,beter is een bij elkaar passende set te nemen,
ik rij met m,n GL ook met een 2 verschillende merken,de achterband is nog bijna nieuw en de voorband kon nog even,maar achteraf
had ik ook beter een set kunnen nemen,ik heb namelijk ook precies het zelfde effect wat jij beschrijft,en dat had ik voor de bandenwissel
niet.
 
46decede-ffa7-4b82-b145-a70d2c3dcf97.jpg

Onderdelen voor de remmen zijn binnen :) . Nu nog wachten op de banden en dan kan ik alles doen als het wiel er toch uit mag. Ook bij CMSNLeen nieuwe bumper bestelt die op de luchthapper rechts hoort te zitten en meteen maar 4 nieuwe schroefjes voor de koppelings en remdekseltjes. JIS was niet gebruikt bij de oude baasjes.....
 
Ik heb besloten de xj weg te doen. Ik kom er maar niet aan toe en dat is gewoon zonde van de motor. Heeft iemand interesse voor een hoopje onderdelen en een xj?
1F8C2FC7-022C-4C00-BD39-135BCE73463C.jpeg
D7E1C67D-0F48-4EF8-B18F-FFFA45F3C99D.jpeg
BC43600B-8142-4B4D-91F6-81B22FD4124D.jpeg
D0C52DF3-A84A-4582-AFE8-8168D55B5A16.jpeg
EEFFEAB6-04B8-4F73-8E54-D26161B9BC7B.jpeg
F35422CF-FE56-4493-967A-4401BB34044B.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan