XJ/XS topic deel IV

Zoals eerder gemeld, mijn XJ heeft start probleempjes. De startknop werkt soms, soms niet. Beetje prutsen en draaien met het stuur, en met een beetje geluk werkt het dan. Aanduwen lukt overigens dan wel. Na lang zoeken, ben ik terecht gekomen in de linker stuurbediening. Maar hier loop ik vast.

Wat is jullie gedachte, ik zoek me suf...
 
Kabelbreuk of verroest contact.
Stuurbediening loshalen en inspuiten met electrospray.
Of op zoek naar ern breukje
 
Mss de div connectoren onder tank eens bekijken. Die willen nog wel eens gecorrodeerd en groen zijn.
 
Leuk, een xj-topic.
Omdat we allemaal van plaatjes houden, hier mijn xj550.
Paar jaar geleden via m-f voor €125,= gekocht in een trieste staat.
172648CD-887B-4299-B47F-FD0A02A908FA.jpeg

Op de foto valt het nog mee.
Na flink wat werk staat hij er nu zo bij.
2C5C1738-AAB3-4D4D-BBB9-FF8CD9C24910.jpeg


Ding rijdt voor z’n leeftijd en inhoud geweldig.
Ben er eigenlijk te groot voor, maar is gewoon veel te leuk.
 
Netjes gedaan!
Een XJ is eigenlijk bulletproof; als je een beetje op zn olie let heeft hij bijna het eeuwige leven
 
Gisteren ben ik een stukje gaan rijden op mijn XS400 en toen ik thuiskwam zag ik olie spetters onder mijn tank. Na wat speurwerk had ik het probleem gevonden, het bleek een boutje te zijn dat vlak achter mijn toerentellerkabel zit. Aandraaien had helaas geen zin omdat het schroefdraad in mijn kleppendeksel rot was.
Vanmiddag het kleppendeksel gedemonteerd en de boel eens goed bekeken maar het is voor mij vooralsnog een raadsel wat de functie is van dit boutje.
Het vasthouden van mijn toerentellerkabel lijkt mij stug omdat deze ook als is geborgd d.m.v. een borgclip. Wie o wie komt met het verlossende antwoord?
Ps. op dit moment zit niet het originele boutje erin, ik had er een iets langer boutje ingedraaid om te kijken of deze de schroefdraad wel zou pakken (wat ook niet lukte). Het originele boutje heeft een klein stiftje onderin.
 

Bijlagen

  • kleppendekselXS.jpg
    kleppendekselXS.jpg
    51,1 KB · Weergaven: 10
Gisteren ben ik een stukje gaan rijden op mijn XS400 en toen ik thuiskwam zag ik olie spetters onder mijn tank. Na wat speurwerk had ik het probleem gevonden, het bleek een boutje te zijn dat vlak achter mijn toerentellerkabel zit. Aandraaien had helaas geen zin omdat het schroefdraad in mijn kleppendeksel rot was.
Vanmiddag het kleppendeksel gedemonteerd en de boel eens goed bekeken maar het is voor mij vooralsnog een raadsel wat de functie is van dit boutje.
Het vasthouden van mijn toerentellerkabel lijkt mij stug omdat deze ook als is geborgd d.m.v. een borgclip. Wie o wie komt met het verlossende antwoord?
Ps. op dit moment zit niet het originele boutje erin, ik had er een iets langer boutje ingedraaid om te kijken of deze de schroefdraad wel zou pakken (wat ook niet lukte). Het originele boutje heeft een klein stiftje onderin.
Misschien om je toerenteller kabel aandrijving op zijn plek te houden?
1407998
 
Misschien om je toerenteller kabel aandrijving op zijn plek te houden?
Bekijk bijlage 1407998
Dank, inmiddels de oplossing gevonden. Ik kon de draad nog ietsje verder tappen en met een langer boutje kon ik de boel wel vastzetten. De aandrijving blijft mooi soepel draaien dus dat zit ook wel goed. Nu wachten op de bestelde pakking en de boel weer in elkaar zetten.

Groeten,

Gerard
 
Heren! Omdat ik er niet uit kom met de elektra, heb ik er een “nieuwe” 2de hands draadboom ingelegd. Maar nu blijkt dat deze een stekker meer heeft.

De vorige draadboom was al in geknipt door de vorige eigenaar (vandaar ook de nieuwe) en ik ben bang dat ik nu wat mis.

Het gaat om een xj650 4k0
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    105,7 KB · Weergaven: 6
  • image.jpg
    image.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 5
Overigens, als ik nu het startrelais kortsluit, start hij wel gewoon. Via de knop nu nog niet.
 
Heb je geen wphb om eea na te kijken waar die voor dient?
Oranje/zwart/bruin/blauw als ik het goed zie?
Anders kijk ik morgen wel even.
 
Klopt. Volgens het wphb van de tachometer unit, en meter verlichting. Ik zie alleen dat die oranje ook is door gelust met de bobbines.

Overigens, mij toerenteller is ook nog niet aangesloten. (Blauw zwart) maar daar red ik me wel mee denk ok.
 
Ja dat zie ik ook. Zit de andere kant van die steker niet in de koplamp?
 
De zwarte is door gelust naar de koplamp.

Maar ik bedenk me eigenlijk, die stekker is enkel voor de aansturing van de tellers. (Nieuwere tellers zijn elektronisch aangestuurd vanaf de CDI, oranje draad) en het lijkt me eigenlijk, dat hij zonder die stekker te gebruiken, ook moet starten.

Ik ben bang dat er dus ergens anders iets niet lekker werkt... mede omdat, als ik het relais kortsluit hij gewoon start en loopt.

Iemand een tip hoe ik de startknop kan doormeten? Alles geprobeerd, maar ik krijg daar geen prik. (Enkel licht blauw, maar dat is de verlichting)
 
De zwarte is door gelust naar de koplamp.

Maar ik bedenk me eigenlijk, die stekker is enkel voor de aansturing van de tellers. (Nieuwere tellers zijn elektronisch aangestuurd vanaf de CDI, oranje draad) en het lijkt me eigenlijk, dat hij zonder die stekker te gebruiken, ook moet starten.

Ik ben bang dat er dus ergens anders iets niet lekker werkt... mede omdat, als ik het relais kortsluit hij gewoon start en loopt.

Iemand een tip hoe ik de startknop kan doormeten? Alles geprobeerd, maar ik krijg daar geen prik. (Enkel licht blauw, maar dat is de verlichting)
Je heb toch een wphb dan is het een kwestie van de draden volgen op het elektrisch schema en die juist aansluiten.
Maar als ik het zo leest heb je geen originele kabelboom voor het bouwjaar van je motor?
 
Is de aansluiting niet voor een afslagunit om knipperlichten uit te zetten ? Zitten vaak op oudere Yamaha's (oa XS750 en XS400 ben ik ze tegen gekomen).
 
Je heb toch een wphb dan is het een kwestie van de draden volgen op het elektrisch schema en die juist aansluiten.
Maar als ik het zo leest heb je geen originele kabelboom voor het bouwjaar van je motor?

Dit is inderdaad voor de 11N. Ik heb een 4k0. Verkoper heeft aangegeven de aangekochte ook van een 4k0 was (helaas). Maar het enige verschil is dus de teller. Deze is bij de mijne mechanisch. Bij de 11n aangestuurd vanaf de bobine of CDI. Maar volgens mij moet hij het daar verder gewoon mee doen. Wat ook blijkt, want met aanduwen of relais kortsluiten loopt hij gewoon prima.

Ik probeerde gisteren mijn startknop door te meten, maar de hele stekker door meet ik geen Volt. Enkel de blauwe, welke verlichting is, maar met indrukken van de knop nergens een verschil. Misschien dat ik hier dan verder moet zoeken:-(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan