XJ/XS topic deel IV

Op mijn XJ750Y 41 zitten (volgens mij) hitachi 33mm carburateurs. Kan ik deze vervangen voor mikuni 33mm ? De huidige zijn onhestelbaar beschadigd.

Als iemand een setje hitachi/mikuni 33mm heeft liggen dan heb ik ook interesse.

PS: zijn de sproeier afmetingen/schroefdraad hetzelfde bij mikuni/hitachi?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, maar dan moet ik wel weten waar het mis gaat. En dat lukt nu nog niet exht ;)

Als ik een klomp had, was hij nu gebroken. De motor werkt. Zelfs met startknop. Maar alsnog moet ik klooien met de choke. Bijzonder is dit toch :(
 
Dag heren, dames!

Ik moet binnenkort de rubbers tussen blok en carb, carb en filterhuis vervangen. Afgezien dat er onderling verschil in zit, zit er ook nog verschil in qua bouwjaren? En kan bijvoorbeeld de 650 Maxim rubbers, gebruikt worden voor een 650 4k0 seca?

Als ik online kijk, worden alle type over 1 kam geschoren.

Hebben jullie hier ervaringen mee?
 
Ik weet niet of dit filmpje als eens geplaatst is maar wel gaaf om te zien,6uurs wedstrijd in Australië in 1978,
met oa de XS1100,8-)
Deel 2,
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond allen,
Ik ben zoetjes aan mijn XS400 Seca (type 12E) aan het terugbouwen naar origineel maar mis het achterspatbord.
Heeft iemand van jullie nog een knap spatbord liggen?

Groeten,

Gerard
 
Ik heb een achterspatbord liggen. Weet niet wanneer je het wenst te ontvangen. Ben namelijk net voor drie weken op vakantie. Zonodig ook het kunststof binnenspatbord. Ik zie je reactie wel.
 
Ik ga komende zondag kijken en mogelijk proefrijden bij een Yamaha XJ 750 Seca. Het doel van een tweede motor (naast mijn R1100GS) is om te kunnen wisselen tussen de twee. Zo'n beetje elke dag rijd ik woon-werk met de motor. Omdat ik zelf het onderhoud doe, in ieder geval het meeste, komt het soms dat een klus langer duurt dan een dagje en ik dus zonder rijdende motor zit. Daarnaast is er de wens om een motor erbij te hebben die ik naar eigen smaak (langzaam) aanpas. De R1100GS is een werkmotor en wil ik daarvoor niet gebruiken.

Nou vroeg ik me af wat de sterke en zwakke punten van de XJ 750 Seca zijn en waar ik dus op moet letten bij de bezichtiging? Ik heb de laatste 20 pagina's van dit topic terug gelezen en zie dat bij sommige modellen de tank en het frame mogelijke aandachtspunten zijn, is dit ook van toepassing op de XJ 750 Seca? Naast deze punten zag ik op de foto's al dat er roest zit op de uitlaat/dempers en dat er een gele aanslag zit op het blok. Voor de uitlaat lijkt me dat het belangrijkste is dat die gasdicht is, maar die aanslag op het blok kan ik niet plaatsen. Wat zou dit kunnen zijn?
 
Zo te zien een mooitje. Er zitten al vervangingsuitlaatdempers op dus gaat het dan alleen om de verzamelpot onder het blok.
De seca heeft volgens mij, rij nu op mn 3e seca, maar weinig slechte punten muv de bobines. Die zou ik controleren op scheurtjes en eigenlijk sws vervangen. Kosten ong 50 euro/st. bij een niet-yamaha dealer of in china bestellen voor ong. 20 euro (exact dezelfde...!).
Info evt. via pm. Gewoon vervangen die dingen anders de ontsteking kapot wat mij afgelopen zomer in z-fr. overkomen is. Dat is ff ruim 300 euro duurder dan..+ 2 bobines ;-)
Verder kan de kleppendeksel zweten maar is voor weinig te vervangen.
Mss is het olieverbruik een puntje want motor is natuurlijk gewoon oud. De mijne verbruikt vrijwel niets met 40k maar dat kan ook anders zijn. Dat kan je controleren door je vinger in de uitlaat te stoppen; vet? Dan kan je olieverbruik verwachten maar hoeveel is dan onbekend natuurlijk.
Stationair (warm) kunnen ze afslaan wat meestal gewoon te wijten is aan een oncorrecte afstelling.
Achterschokbrekers kunnen aan hun eind zijn na zo'n tijd maar dat zal je dan zelf moeten uitvinden.. indien alles droog is no problem verder.
Hoeveel heeft die seca gelopen?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitgebreide reactie! De teller is in mijlen, maar omgerekend komt ie op ongeveer 37.500 kilometers. Dat lijkt me niet veel voor een dergelijk oude machine. Een beetje zweten is niet zo erg, dat verhelp ik wel bij een onderhoudsbeurtje. De bobines zal ik controleren, als die nog origineel zijn dan is dat dus een kostenpost van ongeveer €50,- en zal ik dat meenemen in mijn berekening. De rest lijken me standaard ouderdomszaken, daar ga ik zeker op letten!
 
Graag gedaan, het zijn goeie motoren en behoorlijk probleemloos.
Is het een canadees zonder oliekoeler? Hoeft geen probleem te zijn hier in dit landje. Bij hogere snelheden en/of naar het warme zuiden (vakantie oid) is zuks mss wel aan te bevelen. Al met al iets van 100 euri en wat knutselwerk.
 
Ik wist niet dat er een verschil was in de import modellen. Deze is in 1993 geïmporteerd, dus ik verwacht niet dat de huidige eigenaar hier iets vanaf weet dus ook het land van herkomst niet. Zijn er naast het (mogelijk) ontbreken van de oliekoeler nog meer verschillen?
 
Nee valt wel mee, mss de sproeierbezetting en de toegankelijkheid er van maar dat is eenvoudig op te lossen indien noodzakelijk/wenselijk.
Als je gaat proefrijden, het eerste blokje van de benzineaanduiding gaat uit zo rond de 70 km vanaf een volle tank uiteraard. Dan loopt ie rond de 1 op 20 en dat is normaal er vanuit gaande dat de motor verder goed loopt en goed op het gas reageert.
 
Dat gele lijkt wel benzine residue in de lak ofzo. Mijn 550 is vooral zwart op het blok met wat gepolijst alu
 
Of iemand is creatief geweest met een spuitbus zilververf niet niet helemaal geschikt was voor de toepassing....
 
Ligt het aan mij of zitten er wat foto's bij die digitaal zijn bijgewerkt? Volgens de advertentie is het een automaat, dat is ook altijd fijn ;)D
 
Zucht... ik dacht mij al te verbeelden dat er een benzine lucht rondom de XJ650 hing...Liep er net langs en zie tot mijn grote teleurstelling dat er benzine uit de zijkant Van 1 iedergeval 1 carb loopt. (Hij stond op de standaard)

Aangezien hij 2 jaar geleden schoongemaakt en gereviseerd is, verwacht ik enkel een goeie schoonmaak. Nog punten om op te letten?
 
Wel, zie andere topic, ik heb ze uit elkaar gehaald onm de vlotterzittingpakking te vervangen en nu lekken er 2 van de 4 via de overloop, maar benzine komt niet te hoog..
 
Terug
Bovenaan Onderaan