XJ/XS topic deel IV

Om hoeveel kilometer moeten de kleppen gesteld worden. Bij latere Yammies is het vaak rond de 40.000 km. Maar van een FJ1200 weet ik het niet.

Maar als dat hetzelfde kan je nog even vooruit.
 
Ik heb hem helemaal gestript en bij de garage gedropt, was iets van 100 euro. Ik had toch geen shims liggen voor deze.
 
Ik heb helegaar geen ervaring met shims.. is dat speling meten en verschil oplossen met andere shimsa die je er tussen moet frutrten?
 
Jup, kan een beetje prutsen zijn. En ik had ze gemeten en moest er een stuk of 6 doen. Maar mijn sleuteltje om de shims eronderuit te halen werkte slecht. En ik werd wat narigheid dus dan maar naar de garage.
 
-Denk wel eens dat deze dingen te ingewikkeld voor me zijn?- Voor zover m'n DRS-graad..:')
Maar je weet niet waar je huis woont?
Dingen zijn niet veel anders dan een XJ900,ook daar gaat het kleppen stellen met shims,
zefs de tekeningen zijn gelijk.
XJ900;
1670060126937.png

FJ;
1670060280680.png
 
Laatst bewerkt:
Het gaat dan om de nrs 9?
Ja,eerst speling meten,dan als er 1of meer te veel of te weinig speling hebben,shim er uit wippen, opmeten
en een dikkere of dunnere andere shim monteren om zo de juiste speling te krijgen,het is simpel. :Y
 
Dat moet zelfs ik wel kunnen..
Ik heb begrepen dat 't bij de 900 niet zo vaak nodig is (staat nog wel op to-do lijstje) Is het bij de 1200 niet veel anders?
 
Dat moet zelfs ik wel kunnen..
Ik heb begrepen dat 't bij de 900 niet zo vaak nodig is (staat nog wel op to-do lijstje) Is het bij de 1200 niet veel anders?
Dat soort systeem verloopt inderdaad niet snel,maar ondanks dat moet je het wel controleren volgens de door de fabriek
opgegeven intervallen,er kan namelijk altijd wel een paar kleppen tussen zitten die gesteld moeten worden.
Moet er 1 of meerdere kleppen gesteld worden heb je daar wel het juiste gereedschap voor nodig,zoals een micrometer,voelermaten en
een tooltje om de kleplichter mee naar beneden te drukken zodat je de shim er uit kan vissen,bij sommige motorzaken kan je de oude shim omwisselen voor een andere.
Zoiets dus,
 
Laatst bewerkt:
Prijs je gelukkig dat je het kleppen systeem van bijv. de Maxim XJ700X niet hebt. Ik moest de nokkenassen verwijderen en de klephoedjes om een mini klepplaatje te vervangen.

Het bovengenoemde kleppensysteem is relatief simpeler.
 
Prijs je gelukkig dat je het kleppen systeem van bijv. de Maxim XJ700X niet hebt. Ik moest de nokkenassen verwijderen en de klephoedjes om een mini klepplaatje te vervangen.

Het bovengenoemde kleppensysteem is relatief simpeler.
Klopt,maar dit systeem verloopt nog minder snel,maakt ook het geheel nog lichter wat hogere toeren mogelijk maakt.
 
Mensen, ik wil in de binnenkuip een aansluiting maken voor m'n eigenbouw (van de how-to van hier) electrisch vest.
Mijn eerste gedachte was om een aparte draad van de accu te trekken (met zekeringhouder er tussen)naar de plek waar ik de stekker wil hebben.
Of is er een handigere plak waar ik de + vandaan kan halen? Vb van de plus van de claxon?
 
Mensen, ik wil in de binnenkuip een aansluiting maken voor m'n eigenbouw (van de how-to van hier) electrisch vest.
Mijn eerste gedachte was om een aparte draad van de accu te trekken (met zekeringhouder er tussen)naar de plek waar ik de stekker wil hebben.
Of is er een handigere plak waar ik de + vandaan kan halen? Vb van de plus van de claxon?
Beste is een geschakelde plus,dan schakelt alles automatisch uit,claxon is natuurlijk geen goed idee tenzij iedere keer als de claxon knop ingedrukt word je het lekker warm wil krijgen🥵🤪
 
Beste is een geschakelde plus,dan schakelt alles automatisch uit,claxon is natuurlijk geen goed idee tenzij iedere keer als de claxon knop ingedrukt word je het lekker warm wil krijgen🥵🤪
? Op de claxon staat altijd accuspanning indien contact aan?
Wel of geen geschakelde plus (dan zou het vermogen van het vest ook over het contactslot gaan? Tenzij via relais..) lijkt me niet relevant omdat je het vest loskoppelt als je afstapt?
 
? Op de claxon staat altijd accuspanning indien contact aan?
Wel of geen geschakelde plus (dan zou het vermogen van het vest ook over het contactslot gaan? Tenzij via relais..) lijkt me niet relevant omdat je het vest loskoppelt als je afstapt?
Nee natuurlijk staat er niet altijd een plus op de claxon,dan rij je rond met een sirene :Y,zelf nam ik de plus van de remlicht schakelaar,maar inderdaad omdat je het vest toch moet loskoppelen kan het ook wel direct vanaf de accu.
 
Nee natuurlijk staat er niet altijd een plus op de claxon,dan rij je rond met een sirene :Y,zelf nam ik de plus van de remlicht schakelaar,maar inderdaad omdat je het vest toch moet loskoppelen kan het ook wel direct vanaf de accu.
Okay? Bij alle andere motoren die ik heb gehad staat er altijd accuspanning op de claxon, en maakt de claxonknop contact met massa..?
 
Okay, bij de yammie is 't dus niet zo.. Thanks! Scheelt weer batetrijtjes wisselen van de multimeter! :Y
 
Ik heb bij de locale electrozaak een stekkerdinges me laten verkopen, waarvan ik 1 deel in de binnenkuip kan plaatsen (20mm gat moet ik dan maken ergens mee) maar vraag me nu af of de pootjes niet te iel zijn om het vermogen van het vest (ca 45 Watt? is element uit autostoelhoesverwarmdinges) te dragen...Het zijn maar heel dunne pootjes?
 
..resultaat van een kwartier lang foto's ervan proberen te maken waar ook wat op te zien is.. Ik ben niet zo goed in dit soort simpele dingen wat normale mensen wel kunnen?
1671358960720.jpeg

1671358996955.jpeg
 
Ik heb bij de locale electrozaak een stekkerdinges me laten verkopen, waarvan ik 1 deel in de binnenkuip kan plaatsen (20mm gat moet ik dan maken ergens mee) maar vraag me nu af of de pootjes niet te iel zijn om het vermogen van het vest (ca 45 Watt? is element uit autostoelhoesverwarmdinges) te dragen...Het zijn maar heel dunne pootjes?
45watt is niks,dat is het zelfde als een koplamp, dat zou moeten kunnen.
 
Die pinnetjes heb ik geen verstand van. Maar de dynamo levert volgens mij 400 watt onder ideale omstandigheden. In een draadje uit het verleden meldde iemand dat zijn xj900 met extra accessoires net iets meer verbuikte dan dat hij kon bijladen. Ik weet niet wat je verder aan verbruikers hebt , maar ik zou even opletten dat je de accu niet leeg trekt.
 
Duidelijk, top, ik heb verder geen gebruikers, op de navigatie soms na... Ik zou de rem/achterlichten misschien voor LED-exemplaren kunnen vervangen, net als het stadslicht?
 
Hmm dat zou achter 'slechts' 2 maal 5W schelen, ik heb deze gevonden maar is me niet duidelijk of hij ook/alleen maar remlichtfunctie heeft?
 
Terug
Bovenaan Onderaan