XJ/XS topic deel IV

Nou die kloppen wel hoor, origineel heb je vier draden en zekeringen, rood, rood/geel, bruin, rood/wit.
Bij jou zit er 1 draad extra gezekerd.
Top, dan moet ik eens op gemak gaan kijken/minder luie bui hebben/het aandurven(..).. Nu even met de diesel bezig..Ik moet zeggen dat ik de yammie een heel fijne afwisseling vind voor die andere 2 koffiemolens die ik heb.. Het is een fijn ding; Je kan er heel relaxed rustig mee touren en als je wil opschieten gaat dat ook heul prima.. (En hey, da's nieuw voor mij? _O- )
 
Laatst bewerkt:
..Ik probeer- voor het eerst- oliefilter te wisselen, maar de bout zit echt akelig vast? 2 steeksleutels op elkaar en dan nog geen beweging in te krijgen?
Zal ook plaatje van aftapbout maken.. lijkt me niet origineel?
 
..Hij zat akelig/idioot vast, bout gelukkig niet afgebroken.. nu zien het oude element er uit te krijgen.. Haynes zegt er niets over??
Oh ja, ringsleutel nr 12 in bak hete olie laten vallen.. Filterhuis ook. Verder gaat alles goed.
Ik denk dat ik de rubber ring er af moet peuteren en dan het spul uit elkaar kan.
 
Er staat een moment op voor aanhalen van de bout. Ik neem aan dat deze letters 'rechtop' moeten? Er is ook een uitsteekseltje maar kan geen corresponderend iets vinden op het blok. Indien het zo moet, zat het deksel er verkeerd om op..
 
Deksel moet toch 'op de kop' anders zit framebuis voor uitsteeksel in de weg.
Alles gemonteerd maar.. er gaat veel meer olie in dan op blok en in Haynes staat?? Hmm
 
Misschien een rare vraag maar heeft iemand een idee of de remklauwen van een xj 750 op een Yamaha xv 750 van 1993 zouden passen?
De klauwen lijken zo op het eerste ook identiek.....maar ik weet niet of dat voor het binnenwerk ook geldt. Beide Sumitomo's.

Yamaha XJ 750 F Remklauwen voor - VB Motoparts
 
De aftapplug? Met nwe koperringetje teruggeplaatst.
1685974156160.jpeg
 
Het deksel, schoongemaakt, nw filter ingefrut, nwe rubber ring met olie ingesmeerd maar; het ding vullen met olie en dan 'snel' opschroeven werkt niet. De olie loopt er weer uit..
1685974375751.jpeg
 
Ik start de motor en laat 'm rustig stationair lopen en tot verbazing zakt het oliepeil heel erg.. Ik blijf bijvullen tot er krap 3L. in zit en dan valt kwartje; Niet naar glaasje kijken met lopende motor..
Goed, er zit dus nu ca 200cc teveel in..Kan me niet voorstellen dat 't trubbels gaat geven?
 
Ik start de motor en laat 'm rustig stationair lopen en tot verbazing zakt het oliepeil heel erg.. Ik blijf bijvullen tot er krap 3L. in zit en dan valt kwartje; Niet naar glaasje kijken met lopende motor..
Goed, er zit dus nu ca 200cc teveel in..Kan me niet voorstellen dat 't trubbels gaat geven?
Tja, officieel moet het op peil staan, maar ja 200cc is ook weer niet veel, dus het zal geen kwaad kunnen.
 
Misschien een rare vraag maar heeft iemand een idee of de remklauwen van een xj 750 op een Yamaha xv 750 van 1993 zouden passen?
De klauwen lijken zo op het eerste ook identiek.....maar ik weet niet of dat voor het binnenwerk ook geldt. Beide Sumitomo's.

Yamaha XJ 750 F Remklauwen voor - VB Motoparts
Deze hebben de zelfde remklauwen;
XJ700 MAXIM 1985 (F) USA
XJ700 MAXIM 1986 (G) USA
XJ700C MAXIM 1985 (F) CALIFORNIA
XJ700C MAXIM 1986 (G) CALIFORNIA
XJ700X MAXIM 1985 (F) USA
XJ700X MAXIM 1986 (G) USA
XJ700XC MAXIM 1985 (F) CALIFORNIA
XJ700XC MAXIM 1986 (G) CALIFORNIA
XV1000 VIRAGO 1984 (E) USA
XV1000 VIRAGO 1985 (F) USA
XV1100 1989 3EF2 SWITZERLAND 293EF-361E1
XV1100 1989 3LP1 ALL COUNTRIES 293LP-310E1
XV1100 1989 3LP1 EUROPE 293LP-300E1
XV1100 1989 3LP1 FRANCE 293LP-351F1
XV1100 1989 3LP1 GERMANY 223LP-332G1
XV1100 1989 3LP1 GERMANY 293LP-332G1
XV1100 1991 3EF3 SWITZERLAND 213EF-361E1
XV1100 1991 3LP2 EUROPE 213LP-300E2
XV1100 1991 3LP2 FRANCE 213LP-351F2
XV1100 1991 3LP2 GERMANY 213LP-332G1
XV1100 1991 3LP2 GERMANY 223LP-332G1
XV1100 1991 3LP3 SPAIN 213LP-352S2
XV1100 1991 3LP4 GERMANY 223LP-332G1
XV1100 1992 3LP4 FRANCE 223LP-351F1
XV1100 1992 3LP5 SPAIN 223LP-352S2
XV1100 1994 (R) USA
XV1100 1995 (S) USA
XV1100 VIRAGO 1986 (G) USA
XV1100 VIRAGO 1987 (H) USA
XV1100 VIRAGO 1988 (J) USA
XV1100 VIRAGO 1989 (K) USA
XV1100 VIRAGO 1990 (L) USA
XV1100 VIRAGO 1991 (M) USA
XV1100 VIRAGO 1992 (N) USA
XV1100 VIRAGO 1993 (P) USA
XV1100B 1991 3EG4 OCEANIA 213LP-300E2
XV1100C 1994 (R) CALIFORNIA
XV1100C 1995 (S) CALIFORNIA
XV1100C VIRAGO 1988 (J) CALIFORNIA
XV1100C VIRAGO 1989 (K) CALIFORNIA
XV1100C VIRAGO 1990 (L) CALIFORNIA
XV1100C VIRAGO 1991 (M) CALIFORNIA
XV1100C VIRAGO 1992 (N) CALIFORNIA
XV1100C VIRAGO 1993 (P) CALIFORNIA
XV700C 1986 (G) USA
XV700C 1987 (H) USA
XV700S VIRAGO 1986 (G) USA
XV700SC VIRAGO 1986 (G) CALIFORNIA
XV750 1992 4FY1 EUROPE 224FY-300E1
XV750 1992 4FY2 SPAIN 224FY-352S1
XV750 1993 4GK1 AUSTRIA 234GK-361E1
XV750 1993 4GK1 SWITZERLAND 234GK-361E1
XV750 VIRAGO 1988 (J) USA
XV750 VIRAGO 1989 (K) USA
XV750 VIRAGO 1990 (L) USA
XV750 VIRAGO 1991 (M) USA
XV750 VIRAGO 1992 (N) USA
XV750 VIRAGO 1993 (P) USA
XV750 VIRAGO 1995 (S) USA
XV750 XV750C VIRAGO 1994 (R) USA CALIFORNIA
XV750C VIRAGO 1988 (J) CALIFORNIA
XV750C VIRAGO 1989 (K) CALIFORNIA
XV750C VIRAGO 1990 (L) CALIFORNIA
XV750C VIRAGO 1991 (M) CALIFORNIA
XV750C VIRAGO 1992 (N) CALIFORNIA
XV750C VIRAGO 1993 (P) CALIFORNIA
XV750C VIRAGO 1995 (S) CALIFORNIA
 
Ze lijken overigens wel veel op elkaar, wel andere kleur en geen chroom plaatje, maar zouden zomaar ook kunnen passen.
 
Het deksel, schoongemaakt, nw filter ingefrut, nwe rubber ring met olie ingesmeerd maar; het ding vullen met olie en dan 'snel' opschroeven werkt niet. De olie loopt er weer uit..
Bekijk bijlage 1887979
Mijn Vmax1200 (1993) en de XS1100 (1978) hebben ook zo'n soortgelijk filterhuis.
Bij oliefilter wissel komt er eerst een veer, dan daarbovenop een dunne onderleg schijf en dan pas gaat het oliefilter erin.
Heb je de veer en de onderlegschijf er ook in zitten? M.n. de onderlegschijf wil wel eens missen en daardoor wordt de veer in het rubber van het filter gedrukt. Als de veer en de schijf er niet in zitten, dan zit de filter niet op zijn plek en stroomt de olie via de gaten in de centrale bout langs het filter in plaats ervan doorheen.
Bij aandraaien van de centrale bout voorkomt het nokje (welke in het carter valt) dat het filterhuis gaat draaien bij vasttrekken en zo de O-ring beschadigd of opstroopt, en dan lekt het.
Bij de Vmax/XS1100 zijn deze nokjes twee kleine driehoekjes.
 
Die onderlegschijf komt me niet bekend voor...
Hoort er toch wel aanwezig te zijn, nr7 op de tekening, Zoals GerardVMX al aangeeft. Deze dient inderdaad om te
voorkomen dat de veer het rubber beschadigd. Raakt soms kwijt tijdens een oliewissel.
Beunhazen werk dus.8)7
1686348322237.png
 
Laatst bewerkt:
Hmm daar moet een bouwmarkt-ring ook wel pas te dingesen zijn?
Weet iemand de diameter van de bout/binnendiameter van die ring?
 
Laatst bewerkt:
Hmm daar moet een bouwmarkt-ring ook wel pas te dingesen zijn?
Weet iemand de diameter van de bout/binnendiameter van die ring?
Een losse schijf heb ik niet liggen, echter wel een oliefilterbout en oliefilter waar ik eens aan gemeten heb.
Die originele schijf zal circa 21x30x1,5 mm zijn.
 
Ik heb vast nog wel van die ringen maar opsturen of ophalen/brengen kost een veelvoud van een nieuwe bestellen dussuhh....
 
Terug
Bovenaan Onderaan