XJ600 51J startproblemen

Wealth

MF'er
1 jul 2016
151
2
Ik heb een Yamaha XJ600 gekregen en opgebouwd. Het allerlaatste probleem is een probleem waar ik niet goed uit kom. De motor komt uit 1986.

De motor start koud heel slecht. Als het blok warm is start de motor goed. Sinds er nieuwe sproeiers in zitten ter compensatie van de podfilters rijdt de motor ook fantastisch. De motor kan koud ook makkelijk aangeduwd worden.

Het laatste probleem dat ik opgelost heb was dat de bougiedoppen niet meer goed waren. Bougiedop 3 had een weerstand van bijna 65K ohm; dit moet 10 zijn (5kOhm dop + 5kOhm bougie). de overige bougiedoppen waren ook niet helemaal correct. maar niet zo'n dramatisch verschil als bij de derde. Er zitten 4 nieuwe bougiedoppen op. Met de nieuwe bougiedoppen meet ik de weerstand op 1 & 4 en 2 & 3 precies zoals het hoort. Ik had eigenlijk verwacht dat dit het probleem op zou lossen.

Wat heb ik gedaan?

Nieuwe bougies sinds het blok in het frame zit
Nieuwe accu
Carburateurs ultrasoon gereinigd (en meerdere keren opnieuw open gehaald en gecontroleerd)
Luchtfilterdoos helaas gesloopt. hier zijn podfilters voor in de plaats gekomen.
hoofdsproeier 125 op carb 1 & 4; 122,5 op carb 2 & 3 ter compensatie van de podfilters.
Nieuwe bougiedoppen (i.v.m. veel te hoge weerstand zoals hierboven beschreven)
Bobines zijn doorgemeten & zijn goed!
Startmotor uit elkaar gehad, schoon gemaakt, doorgemeten en gecontroleerd. Alles binnen spec.


Wat ben ik nog van plan te controleren?

De bougies wil ik eigenlijk weer gaan vervangen. De bougies lijken zwak te vonken.
Ik wil nogmaals controleren of de choke correct werkt binnen de carbs.


Verder nog ideeen of ervaringen? Iets dat ik vergeet of kan controleren?


Foto's omdat ik stiekem toch een klein beetje trots ben op het resultaat so far. Begonnen zonder enige ervaring of kennis van motoren. Veel geleerd. Nu zorgen dat het af komt.

21751339_859072780938836_1914524375482074122_n.jpg

22007767_859072784272169_8622375410651343287_n.jpg

22007849_1184053511694938_3539152753160004915_n.jpg

26943195_912642005581913_1846393003_n.jpg

26994401_912642008915246_1675696783_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Even in een totaal andere richting denken: Is de accu nog wel goed? Deze motoren (in ieder geval degene die ik had :) ) hebben de grappige eigenschap met een zwak wordende accu nog wel genoeg spanning op de startmotor te zetten maar niet meer genoeg spanning om de electronische onsteking goed te laten werken, waardoor je geen vonk hebt.

Met warme motor heb je natuurlijk ook je accu net bijgeladen waardoor hij net wat meer power heeft. Dan kan het inderdaad lijken dat hij warm wel goed start maar koud niet. Zeker als je zegt dat hij koud wel makkelijk aan te duwen is, zou ik hier eens naar kijken.
Dat zou ook verklaren waarom de koude motor bij aanduwen wel direct start.
 
Even in een totaal andere richting denken: Is de accu nog wel goed? Deze motoren (in ieder geval degene die ik had :) ) hebben de grappige eigenschap met een zwak wordende accu nog wel genoeg spanning op de startmotor te zetten maar niet meer genoeg spanning om de electronische onsteking goed te laten werken, waardoor je geen vonk hebt.

Met warme motor heb je natuurlijk ook je accu net bijgeladen waardoor hij net wat meer power heeft. Dan kan het inderdaad lijken dat hij warm wel goed start maar koud niet. Zeker als je zegt dat hij koud wel makkelijk aan te duwen is, zou ik hier eens naar kijken.
Goede gedachte! Om dit te controleren zou je hem ook met een paar startkabels aan een auto/andere sterke accu kunnen hangen zodat hij in elk geval genoeg power heeft.

Als hij dan makkelijk start zit je dicht bij je probleem :)
 
Een andere oorzaak kan een slecht massacontact zijn van de startmotor. De startmotor vraag dan teveel stroom en duikt je spanning inelkaar. Daardoor iets te weinig naar de bobines en starten ho maar. Als je 'm wel makkelijk kunt aanlopen zoals je zegt zou ik 't toch in die richting zoeken. Als ie warm is draait alles makkelijker dus dan doet ie 't wel.
 
De motor start fantastisch!

Wat heb ik gedaan? Ik heb het choke circuit even nagekeken, alhoewel dit zeker goed zat en ik er niks aan veranderd heb. Verder heb ik er 4 nieuwe bougies in gedaan.

Écht zoals het hoort, vol choke open gooien, start knop en binnen 1 sec staat de motor aan.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en alle reacties. Het wordt gewaardeerd!
 
Een andere oorzaak kan een slecht massacontact zijn van de startmotor. De startmotor vraag dan teveel stroom en duikt je spanning inelkaar. Daardoor iets te weinig naar de bobines en starten ho maar. Als je 'm wel makkelijk kunt aanlopen zoals je zegt zou ik 't toch in die richting zoeken. Als ie warm is draait alles makkelijker dus dan doet ie 't wel.

maar enkel over het slechte kontakt. de batterijspanning zakt in dit geval niet in en dus is er wel voldoende spanning aan de bobines.
 
De motor start fantastisch!

Wat heb ik gedaan? Ik heb het choke circuit even nagekeken, alhoewel dit zeker goed zat en ik er niks aan veranderd heb. Verder heb ik er 4 nieuwe bougies in gedaan.

Écht zoals het hoort, vol choke open gooien, start knop en binnen 1 sec staat de motor aan.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en alle reacties. Het wordt gewaardeerd!
*O* *O* *O*
Dus je denkt dat 't louter aan de bougies lag?
 
*O* *O* *O*
Dus je denkt dat 't louter aan de bougies lag?

Ik denk eerlijk gezegd aan de bougiedoppen die ik eerder al vervangen had, in combinatie met nieuwe bougies heeft hij nu de correcte weerstand voor de ontsteking. Blij mee! Motor staat twee dagen stil, vol choke, 1 druk op de knop en lopen. start beter dan mijn GS!
 
Terug
Bovenaan Onderaan