XJ600 aanschaffen met 85.000 km, kan dat nog?

Rolf

MF veteraan
9 mei 2004
1.013
0
Hoi,

ik ben al tijden op zoek naar mijn eerste eigen fietsje. Als student is mijn budget beperkt, maar huren/lenen kan ook niet altijd dus ben ik weer op zoek gegaan naar een beginnersfiets van rond de 1200 euro.

Nu heb ik bij een dealer een '92 xj600 zien staan voor ongeveer dit bedrag, maar met 85.000 km gereden. Vorige week gaan kijken en het ding ziet er puntgaaf uit, of wat geoxideerde bouten na.

Uitlaat top, pikzwart, geen krasjes niets. Kuip rood, helemaal gaaf. Ketting/tandwielen zover mijn lekenogen zien ZGAN (rechte tanden, ketting metaalkleurig), banden zien er ook recent uit (diep profiel en nog van die rubberen sprietjes van nieuwigheid).

De enigste gebruikssporen die ik zag waren de handvatten achter, een paar boutjes en wat contactsleutelsporen.

Nu is mijn vraag (en ik begrijp dat er geen zekerheden zijn) of het nu (on)verstandig is de motor aan te schaffen gezien de km stand.

Uit wat boekjes/tests/internet lees ik dat het blok makkelijk een ton moet kunnen draaien, maar het gebruiksverleden van de fiets is onbekend (ook bij de dealer).

Ik begrijp dat ik geen nieuwe motor koop en dat het bedrag er ook naar is, maar het is wel de bedoeling hier ervaring mee op te doen (en dan bedoel ik niet alleen sleutel ervaring) en toch zeker 2-3 lentes/zomers(stukje herfst, mooie winterdag?) te rijden (plezier maar ook woon-werk-studie).

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Pas geleden een Suzuki GS650GT van ´81 aangeschaft met 83,000 KM op de teller voor 700 Euro. Rijdt heerlijk, afgezien van een luchtfilter dat volledig kapot was. Is overigens netjes vernieuwd

Je moet wat dat betreft toch geluk hebben. Maak in ieder geval een goede proefrit en spreek van te voren af hoe het zit met garantie op onderdelen.

Succes met zoeken, enne............shown als je m hebt

Bedoel je zo'n type XJ?

full

Dat is de mijne.. die heeft momenteel 88,500km op de klok staan, en zonder problemen en zoals het er naar uit ziet kan hij nog lang mee. Het kan dus absoluut, mits hij een beetje bijgehouden is. Hopelijk is het geen importmotor uit de USA want daar kan je beter vanaf blijven.
Mijn dealer heeft een klant gehad die er 250,000km mee gereden had zonder noemenswaardige gebreken. Het zijn hele degelijke dingetjes zonder echte kwalen.
Wat je bij twijfel kan doen is hem een grote beurt geven en de klepspeling controleren cq stellen, effe kijken naar de nokkenasketting, die dingetjes. En verder uiteraard kijken naar de staat van de banden, ketting + tandwielen, remblokken.. je bent zo 400 euro lichter als je die moet vervangen. Maar dat geldt voor de aanschaf van elke motor.

Succes ermee..

volgus mij is een XJ600 van '92 net wel/geen Diversion. Van dezene kan ik zeggen dat ze bijkans onverwoestbaar zijn en nog steeds zeer gewild...Maar uitstraling ;( ...

Een groot voordeel van een XJ600 boven een Diversion is dat een Diversion (= Engels voor wegomlegging.... |( ..) vanwege :r grluidseisen :r ontdaan is van een achttal peekaas.
Verder rijdt een xj600 comfortabel, ook voor evt. passagier(e), alleen wat fijne trillingen, die niet meteen nopen tot megakukident.
Probeer goed de technische staat te peilen, enne :] :] zeker een proefrit.

volgus mij is een XJ600 van '92 net wel/geen Diversion. Van dezene kan ik zeggen dat ze bijkans onverwoestbaar zijn en nog steeds zeer gewild...Maar uitstraling ;( ...
Hoezo, vind je die van mij niet ruig met zijn getectyleerde wielen en vuil van heel de winter?? 8-) .

;)

Kilometerstand zegt weinig bij oudere Yamma's: mijn XS750 heeft d'r al 138.000 km opzitten en still goin' strong.
Hier in Hengelo rijdt een FJ1100 met 430.000 km achter de kiezen...(ongereviseerd! ècht!!)
Kijk bij de proefrit naar roken,zweten en luister naar rare geluiden.
Op een XJ bekoop je je zelden... ;)

Ik heb een XJ600 staan met 37000km op de teller en dit voor 1200 euro!
Met een topkoffer en een werkplaats handboek gratis!
De kleur is zilver met wit, sept. 1992, nieuwe Metzeler's, nieuw ketting/tandwielset.
Het is een plaatje, kijk ook op mijn website!

groetjes SECA27 8-)

Terug
Bovenaan Onderaan